کد خبر : 14008 / /
/

وزیر خارجه کشورمان در گفتگو با الجزیره به سوالاتی در ارتباط با برجام و مذاکرات وین، صحبت کرد.

 

وزیر خارجه کشورمان گفت: به نظر نمی‌رسد غرب آماده بازگشت سریع به تعهدات برجامی خود باشند لذا در این موضوع احساس می‌کنیم هنوز تعلل وجود دارد.

 وزیر خارجه کشورمان در گفتگو با الجزیره به سوالاتی در ارتباط با برجام و مذاکرات وین، صحبت کرد. جزئیات این گفتگو را در  خبر روز دنبال کنید.

امیرعبداللهیان گفت: در دور جدید مذاکرات دولت جمهوری اسلامی ایران در وین، در دو مرحله اول نیازمند زمان بودیم برای اینکه هیئت های مختلف به یک ادبیات مشترک دست پیدا کنند.

وی افزود می‌توانم بگویم که دور هفتم مذاکرات وین نسبتاً پرچالش بود. دوره هشتم مذاکرات ما در مسیر بهتری قرار گرفت و اکنون که باقری و تیم کارشناسان ارشد ایرانی در وین در حال مذاکره هستند، برداشتمان این است که مذاکرات در مسیر درست خودش قرار دارد.

وزیر خارجه کشورگفت: اگر طرف‌ها به معنای واقعی دارای نیت و اراده جدی باشند، می‌توانیم به یک توافق خوب دست پیدا کنیم. ما وقتی از توافق خوب صحبت می‌کنیم یعنی توافقی که همه طرف ها نسبت به آن احساس رضایت کنند. پیام‌هایی که آمریکایی‌ها به ایران می‌دهند و مدعی هستند به دنبال بازگشت به برجام و اجرای تعهدات خود هستند، باید روی میز مذاکره همراه با سه کشور اروپایی، روسیه و چین رخ دهد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: ما وقتی از لغو تحریم ها یا برطرف شدن تحریم ها صحبت می کنیم، منظورمان بازگشت کامل به سند برجام است. هر آنچه که در متن برجام پیش‌بینی شده و مورد تایید قرار گرفته و آن توافق تبدیل به قطعنامه شده است؛ همه آن موضوعات از نظر جمهوری اسلامی ایران باید مورد توجه طرف‌های مختلف قرار گیرد. پس در این مرحله سقفی که ما در مذاکرات فعلی وین دنبال می‌کنیم، لغو تحریم‌های برجامی است اما حتما در ادامه، لغو کامل تحریم ها مورد توجه ما خواهد بود.

وی ادامه داد: طرف آمریکایی و غربی‌ها بر این باورند که در بهترین حالت آن بخش از تحریم‌های اعمال شده توسط ترامپ باید برداشته شود که ما را از منافع اقتصادی برجام محروم می‌کند. ما معتقد هستیم هر تحریمی که پس از خروج آمریکا از برجام وضع شده، می بایست برداشته شود.این بستگی به روند مذاکرات ما دارد ولی فکر می‌کنیم هدف همان بازگشت کامل به برجام و عبور از تحریم های ترامپ است که بارها مقامات آمریکایی حتی جو بایدن در مواردی اعلام کرده که رفتار ترامپ را در موضوع برجام مورد تایید قرار نداده و نمی‌دهد.

به گفته امیرعبداللهیان ما وقتی از لغو تحریم ها یا برطرف شدن تحریم ها صحبت می کنیم، منظورمان بازگشت کامل به سند برجام است. هر آنچه که در متن برجام پیش‌بینی شده و مورد تایید قرار گرفته و آن توافق تبدیل به قطعنامه شده است؛ همه آن موضوعات از نظر جمهوری اسلامی ایران باید مورد توجه طرف‌های مختلف قرار گیرد. پس در این مرحله سقفی که ما در مذاکرات فعلی وین دنبال می‌کنیم، لغو تحریم‌های برجامی است اما حتما در ادامه، لغو کامل تحریم ها مورد توجه ما خواهد بود.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.