کد خبر : 14634 / /
/

با گذشت حدود ۱۸ ساعت از شروع عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دنباس، مقام‌های اوکراینی در حال توزیع سلاح گرم بین مردم غیرنظامی هستند و درگیری‌های شدیدی در برخی شهرهای مرزی این کشور در جریان است.

 

«ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین بامداد جمعه دستور بسیج عمومی در این کشور را با هدف مقابله با عملیات نظامی روسیه در دنباس صادر کرد.

 با گذشت حدود ۱۸ ساعت از شروع عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دنباس، مقام‌های اوکراینی در حال توزیع سلاح گرم بین مردم غیرنظامی هستند و درگیری‌های شدیدی در برخی شهرهای مرزی این کشور در جریان است.

تسلط مجدد نیروهای اوکراینی بر فرودگاه «هوستومل»

رسانه‌های انگلیسی گزارش دادند نیروهای اوکراینی توانستند کنترل فرودگاه هوستومل در نزدیکی کی‌یف را از نظامیان روس پس بگیرند.

درگیری شدید در شهر «سومی»

منابع محلی با انتشار فیلم‌هایی گفتند درگیری‌های گسترده و تیراندازی شدیدی در شهر سومی واقع در شمال شرقی اوکراین در جریان است.

وقوع انفجارهای مهیب در «کی‌یف»

تصاویر منتشرشده از پایتخت اوکراین، از وقوع انفجارهای مهیب در این شهر و فرار شهروندان به مکان‌های امن حکایت دارد.

توزیع ۱۰ هزار سلاح بین اوکراینی‌ها

روزنامه «پراودا» چاپ اوکراین گزارش داد، دولت این کشور برای دفع حمله روسیه بیش از ۱۰ هزار سلاح بین مردم توزیع کرده است.

پنتاگون: بیش از ۱۶۰ موشک به اوکراین شلیک شد

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: «نیروهای اضافی که به آلمان می‌روند ممکن است در سایر نقاط اروپا مستقر شوند. روسیه بیش از ۱۶۰ موشک بالستیک و کروز به اهدافی در اوکراین شلیک کرد».

این مقام نظامی آمریکایی اظهار داشت: «روسیه نیروهای بیشتری را در خارکیِف مستقر کرده است و نبردها همچنان در آنجا ادامه دارد. نیروهای روسیه هنوز کنترل مراکز عمده جمعیتی را که برای تقویت کنترل خود در اوکراین ضروری می‌داند، به دست نگرفته‌اند».

وی ادامه داد: «روسیه به طور کامل از قابلیت‌های سایبری نظامی خود استفاده نکرده است و مشخص نیست که چرا از این کار خودداری کرده است. حمله روسیه به اوکراین از سه محور اصلی شمال، جنوب و شرق ادامه دارد.  هیچ مدرکی دال بر اینکه نیروهای روسی کنترل اودسا اوکراین را به دست گرفتند یا به آنها حمله کردند وجود ندارد».

موشک‌باران اهدافی نزدیک «خارکیِف»

رسانه‌های آمریکایی با انتشار این فیلم گزارش دادند که موشک‌باران شدیدی در نزدیکی دومین شهر بزرگ اوکراین واقع در شمال شرق این کشور رخ داده است.

تداوم سیاه‌نمایی واشنگتن درباره وضعیت اوکراین

یک مقام نظامی آمریکا مدعی شد: ارزیابی ما حاکی از مشارکت ۷۵ بمب افکن روسی در حملات به سراسر اوکراین است.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد «آنتونی بلینکن» در تماس با همتایان خود در بالتیک، حمله روسیه به اوکراین را به شدت محکوم کرد.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا نیز اظهار داشت: با رهبران گروه هفت توافق کردم که توانایی روسیه برای حضور در اقتصاد جهانی را محدود کنیم.

بایدن اضافه کرد: «با رهبران گروه ۷ برای محدود کردن توانایی روسیه برای تامین مالی و افزایش ظرفیت نیروهای مسلح این کشور توافق کردیم. ما اکنون شاهد تاثیر اقداماتی هستیم که بر روی ارز و بازارهای سهام روسیه برداشته‌ایم».

کی‌یف: آمریکا سلاح بیشتری به ما می‌دهد

«دمیترو کولِبا» وزیر خارجه اوکراین گفت: «همتای آمریکایی‌ام به من گفت که کشورش تسلیحات دفاعی بیشتری برای ما ارسال خواهد کرد».

معاون وزیر دفاع اوکراین نیز خبر داد: «خسارات سنگینی به نیروهای روسی در هوستومل وارد کردیم و از شلیک هوایی آنها جلوگیری کردیم».

لندن نیز اعلام کرد وزرای دفاع بریتانیا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و آمریکا راه‌های پاسخ به عملیات روسیه را بررسی کرند.

مسکو: تحریم‌های اروپا غیرقانونی است

کاخ کرملین اعلام کرد، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «امانوئل ماکرون» همتی فرانسوی او تلفنی درباره وضعیت عملیات نظامی روسیه در اوکراین گفتگو کردند.

 کرملین گفت: «پوتین جزئیات و دلایل و شرایط عملیات نظامی روسیه در اوکراین را برای ماکرون شرح داد».

 وزارت خارجه روسیه نیز تاکید کرد: «بسته اول تحریم‌های اتحادیه اروپا غیرقانونی و غیرقابل قبول است».

دستور بسیج عمومی در اوکراین

«ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین بامداد جمعه دستور بسیج عمومی در این کشور را با هدف مقابله با عملیات نظامی روسیه در دنباس صادر کرد.

طبق این دستور که مدت آن ۹۰ روز است، مردم اوکراین باید ساختمان‌ها، وسایل نقلیه، تأسیسات، زمین، ابزارهای فنی و دیگر وسایل مورد نیاز را در اختیار دولت و ارتش قرار دهند.

زلنسکی همچنین از کشورهای غربی خواست تحریم‌های سخت‌تری را بر روسیه اعمال کرده و دسترسی آن به سامانه سوئیفت را قطع کنند.

ارتش اوکراین: روسیه در پی محاصره پایتخت است

ارتش اوکراین با بیان اینکه ۶۰ گردان تاکتیکی ارتش روسیه وارد خاک این کشور شده‌اند، گفت: هدف نیروهای روسیه محاصره کی‌ف و ایجاد یک کریدور زمینی در سواحل جنوبی به سمت کریمه است.

مشاور رئیس جمهور اوکراین نیز خبر داد: «۲۰۰ سرباز نیروهای ویژه روسیه در فرودگاه هوستومل کشته شدند».

آسمان خالی اوکراین، بلاروس و مولداوی

پایگاه‌های ارائه‌دهنده سرویس ردیابی پروازهای بین‌المللی، می‌گویند هیچ هواپیمایی در حریم هوایی اوکراین، بلاروس، مولداوی و بخش‌هایی از غرب روسیه پرواز نمی‌کند.

۱۳۷ کشته در عملیات روسیه

ریاست‌جمهوری اوکراین اعلام کرد در پی عملیات نظامی روسیه، ۱۳۷ نفر کشته و ۳۰۶ تن دیگر زخمی شدند.

رویترز نیز به نقل از یک مقام نظامی آمریکا گزارش داد: هیچ مدرکی دال بر تصرف یا حمله نیروهای روسی به «اودِسا» وجود ندارد.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه مدعی شد: از پوتین خواستم فورا عملیات نظامی روسیه در اوکراین را متوقف کند.

«جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا: تحریم‌های شدیدتری اعمال کرده‌ایم و اقدامات بیشتری برای توقف تجاوز غیرموجه روسیه اتخاذ خواهیم کرد.

کاخ سفید: مدیران بانک‌های روسی را تحریم می‌کنیم

«دالیپ سینگ» معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در امور اقتصاد بین‌الملل با ادعای اینکه تحریم‌های مالی تنها بخش کوچکی از پاسخ به تهاجم روسیه است، گفت تحریم‌ها بر استاندارد زندگی شهروندان روسیه نیز تأثیر می‌گذارد. (جزئیات بیشتر)

پلوسی: ۶۰۰ میلیون دلار سلاح به اوکراین می‌دهیم

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا مدعی شد: «پوتین در تلاش برای ایجاد تفرقه بین ما شکست خورد و ناتو متحدتر و مصمم‌تر از همیشه است. ما به تحمیل تحریم‌ها علیه روسیه ادامه خواهیم داد که از هر جهت روسیه را تضعیف خواهد کرد».

پلوسی همچنین خبر داد کنگره آمریکا قصد دارد ۶۰۰ میلیون دلار تسلیحات دفاعی مرگبار به اوکراین بدهد.

کولبا: امنیت ترکیه هم در خطر است

«دمیترو کولِبا» وزیر امور خارجه اوکراین گفت با «مولود چاووش‌اوغلو» همتای ترکیه‌ای خود درباره اقدامات عملی برای تضمین امنیت در منطقه دریای سیاه صحبت کرده است.

کولبا اعلام کرد که به چاووش‌اوغلو گفته امنیت مشترک اوکراین و ترکیه در خطر است.

زلنسکی: در نبرد با روسیه تنهایمان گذاشتند

رئیس‌جمهور اوکراین بامداد جمعه با بیان اینکه کشورش در نبرد با روسیه تنها گذاشته شد، گفت غرب فقط از حمایت از آن صحبت می‌کند تا ادعا کند کی‌یف را ترک نکرده است.

زلنسکی در ادامه ادعا کرد گروه‌های خرابکار مرتبط با روسیه در کی‌یف مشغول عملیات هستند. (جزئیات بیشتر)

همزمان، ارتش اوکراین نیز مدعی شد که ۳۰ تانک، ۵ هواپیما و ۶ بالگرد نظامی روسیه را در روز اول درگیری‌ها منهدم کرده است.

وزارت دفاع اوکراین گفت واحدهای مکانیزه ارتش ایم کشور به نیروهای دشمن در نزدیکی خرسون حمله کردند و پل را پس گرفتند و مواضع دفاعی را در ساحل چپ رودخانه دنیپر ایجاد کردند.

پنتاگون: نیروهای روسیه به کی‌یف نزدیک شدند

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد دستور استقرار ۷۰۰۰ نظامی بیشتر در آلمان برای اطمینان بخشیدن به متحدان، جلوگیری از تجاوز و انجام وظایف مختلف صادر شده است.

یک مقام ارشد پنتاگون در بیانیه‌ای مدعی شد: «تهاجم روسیه به اوکراین بزرگترین جنگ متعارف اروپا از زمان جنگ جهانی دوم است».

او که نامش فاش نشد، گفت: «جنگ روسیه علیه اوکراین می‌تواند برای مدت طولانی بر امنیت اروپا تأثیر بگذارد. نیروهای روسیه از آغاز تهاجم، به کی‌یف نزدیک‌تر شده‌اند». (جزئیات بیشتر)

بانک مرکزی روسیه: برای تحریم‌ها آماده شده‌ایم

بانک مرکزی روسیه در واکنش به تصمیم آمریکا و اروپا برای تحریم بانک‌های این کشور، گفت: «بانک‌های روسی که تحت تحریم قرار گرفتند، خود را به خوبی و از قبل برای این موقعیت آماده کردند».

در این بیانیه آمده است: «بانک‌های تحریم‌شده آمادگی دارند در صورت درخواست مشتریان، سپرده‌ها را به آنها بازگردانند. ما آماده استفاده از ابزارهای اضافی برای حفظ ثبات بانک‌ها و حمایت از مشتریان هستیم».

توکیو: روسیه را تحریم می‌کنیم

«فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن بامداد جمعه گفت کشورش به جمع دولت‌های تحریم‌کننده روسیه، در پی عملیات نظامی این کشور علیه اوکراین، می‌پیوندد. (جزئیات بیشتر)

 

کیشیدا با بیان اینکه حمله روسیه به اوکراین تهدیدی برای امنیت بین‌المللی است، اظهار داشت: «ما بلافاصله روسیه را در ۳ حوزه شامل بخش مالی، تجهیزات نظامی و صادرات تحریم خواهیم کرد».

«شونیچی سوزوکی» وزیر دارایی ژاپن نیز اعلام کرد: «ما دارایی‌های برخی بانک‌های روسیه را در چارچوب تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو مسدود خواهیم کرد».

پاریس: پوتین بداند که ناتو سلاح اتمی دارد

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه با طفره رفتن از پاسخ به سوالی درباره چرایی عدم اعزام نیروی نظامی ناتو به اوکراین، مدعی شد خفه کردن روسیه از نظر اقتصادی و مالی در دراز مدت، قوی‌تر از هر مداخله‌ای خواهد بود

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.