کد خبر : 15051 / /
/

سهامداران هر دو روش مستقیم و غیر مستقیم که پیشتر اطلاعات خود را در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) و یا سایت سهام عدالت ثبت کرده بودند، فردا (شنبه) سود خود را دریافت خواهند کرد.

سود سهام عدالت از دیروز در حال واریز شدن است. این سود سهام عدالت مربوط به سال 99 است.  در هفته‌های اخیر دولت وعده داده بود که سود سهام عدالت تا پایان سال به حساب مشمولان واریز می‌شود؛ این وعده از دیروز عملی می شود و سود سهام عدالت برای بیش از ۴۳ میلیون مشمول سهام عدالت واریز خواهد شد.

سود سهام عدالت چه کسانی واریز نشد؟

مجید عشقی در نشست خبری که امروز برگزار شد با بیان اینکه فرایند واریز سود سهام عدالت از شب گذشته آغاز شده است، اظهار کرد: سود سهام عدالت بیش از ۴۳ میلیون مشمول سهام عدالت با همکاری شبکه بانکی تا پایان امشب پرداخت می‌شود.

مجید عشقی نیز روز گذشته با اشاره به افزایش حدود سه برابری سود سهام عدالت سال ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن اظهار کرد: شرکت سپرده گذاری مرکزی ۹۹ درصد سود سهامداران عدالت را از شرکت‌های سرمایه پذیر دریافت کرده است به طوریکه سود سهامداران را روز شنبه در یک مرحله واریز می‌کند.

چه کسانی سود سهام عدالت دریافت می‌کنند؟

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: سهامداران هر دو روش مستقیم و غیر مستقیم که پیشتر اطلاعات خود را در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) و یا سایت سهام عدالت ثبت کرده بودند، فردا (شنبه) سود خود را دریافت خواهند کرد.

مبلغ سود سهام عدالت برای هر نفر چقدر است؟

به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مشمولانی که ارزش اولیه سهام آن‌ها ۴۹۲ هزار تومان است حدود ۵۳۲ هزار تومان، مشمولانی که ارزش اولیه سهام آن‌ها ۵۳۲ هزار تومان است، حدود ۵۷۵ هزار تومان و مشمولانی که ارزش اولیه سهام آن‌ها یک میلیون تومان است نیز حدود یک میلیون و ۸۱ هزار تومان سود دریافت خواهند کرد.

رییس سازمان بورس با بیان اینکه رقم‌های اعلام شده برای  سال جاری است، گفت: برخی از افراد ممکن است بخشی از پرتفوی خو را فروخته باشند یا پاره از سهم را در اختیار داشته باشند، بنابراین ممکن است این اعداد متفاوت باشد.

الزامات دریافت سود

پیش از این شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود افرادی که تاکنون سود سهام عدالت خود را دریافت نکرده‌اند، باید شماره شبای معتبر خود را اعلام کنند. دو راه برای اعلام شماره شبا وجود دارد.

اولین راه برای اعلام شماره شبا، ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه سجام (sejam.ir) است. دومین راه، درج شماره شبای معتبر در سایت سهام عدالت (sahamedalat.ir) است.

به این ترتیب سهامداران سهام عدالت می‌توانند به سامانه سجام یا سایت سهام عدالت مراجعه نموده و شماره شبایی که در هنگام ثبت‌نام وارد کرده‌اند را چک کنند. اگر شماره شبای ثبت شده ایراد داشته باشد امکان اصلاح و ویرایش آن وجود دارد.

برخی افرادی که سهام عدالت دارند امسال سود دریافت نخواهند کرد.

پیش از این گفته شده بود سود سهام عدالت برای سهام داران که یکی از مشکلات زیر را داشته باشند واریز نخواهد شد.

گروهی که سود سهام عدالت برای آن‌ها واریز نمی‌شود، شماره حساب‌های مسدودی دارند که نمی‌توان سود سهام را به این حساب‌ها واریز کرد. گروه دیگر شماره حساب های راکد، حساب های ارزی ،شماره حساب های بلند مدت و شماره حساب های مشترک هستند.

مدیرعامل شرکت سپرده ‎گذاری مرکزی اوراق بهادار گفت: اگر فردی سود سهام عدالت خود را دریافت نکرده باشد می‌تواند برای پیگیری دلیل عدم واریز سود با مرکز ذینفعان بازار سرمایه به شماره ۱۵۶۹ تماس بگیرد.

برای افرادی که وام اعتباری سهام عدالت را دریافت کرده‎اند نیز سود سهام عدالت مبتنی بر شماره شبایی که اعلام کرده ‎اند، واریز می‌شود.

واریز سود سهام عدالت امروز 

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سهام‌دارانی که در پرتفوی سهام خود مبلغ 532 هزار تومان سهام عدالت دارند، امروز شنبه ۵۷۵ هزار تومان سود دریافت می‌کنند.

مجید عشقی با اشاره به افزایش حدود سه برابری سود سهام عدالت سال ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، اظهار کرد: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ۹۹ درصد سود سهامداران عدالت را از شرکت‌های سرمایه پذیر دریافت کرده است، به طوری که سود سهامداران را امروز شنبه در یک مرحله واریز می‌کند.

وی اظهار داشت: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اطلاعات سهامداران را در اختیار بانک ها قرار خواهد داد تا واریز سود سهامداران عدالت در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرداخت شود.

 سود سهام عدالت امروز پرداخت می‌شود

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: سهامداران هر دو روش مستقیم و غیر مستقیم که پیشتر اطلاعات خود را در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) و یا سایت سهام عدالت ثبت کرده بودند، امروز (شنبه ۲۱ اسفند) سود خود را دریافت خواهند کرد.

این مبلغ فردا در حساب سهامداران عدالت

فرایند پرداخت سود سهام عدالت سال ۱۳۹۹ فردا آغاز می‌شود و بر این اساس سهامدارانی که ارزش اولیه سهام عدالت آن‌ها ۵۳۲ هزار تومان است، فردا شنبه ۲۱ اسفندماه ۵۷۵ هزار تومان سود دریافت می‌کنند.

Video

شرط واریز سود سهام عدالت

در خصوص واریز سود سهام عدالت، پیگیری‌‌های تجارت‌نیوز اگر دو شرکت پالایش نفت بندر عباس و پالایش تبریز کسری سود خود را تا فردا تامین کند، لیست سهامداران احتمالا شنبه یا یکشنبه به بانک‌ها ارسال می‌شود. بنابراین سهامداران باید در روزهای ابتدایی هفته آینده منتظر دریافت سود باشند.

آن دسته از دارندگان سهام عدالت که هنوز سجامی نشده‌اند. یعنی در سامانه سجام ثبت‌نام نکرده‌اند، سودی دریافت نمی‌کنند.

این افراد طی امروز و فردا فرصت دارند که اطلاعات خود را در سامانه سجام به آدرس https://www.sejam.ir/ ثبت کنند.

سهام عدالت| مراحل ثبت‌نام سجام برای

۱- مراجعه به بخش «ثبت نام در سامانه سجام»

۲- وارد کردن شماره تلفن همراه تحت مالکیت شخص

۳- ارسال کد تایید از طریق پپامک به مشتری

۴- وارد کردن کد تایید، کد ملی و نوع شخصیت

۵- انتخاب اصیل یا نماینده قانونی

۶- نمایش هزینه ثبت نام در سامانه

۷- پرداخت هزینه از درگاه بانکی

۸- تکمیل فرم‌های ثبت نام

۹- استعلام اطلاعات وارد شده

۱۰- ارسال نتیجه استعلام از طریق پیامک(استعلام موفق: ارسال کد رهگیری/ استعلام ناموفق: ارسال مشکل موجود)

۱۱- مراجعه به بخش احراز هویت در سایت سجام و مشاهده شعبه، آدرس و اطلاعات مرکز یا انتخاب احراز هویت غیرحضوری

۱۲- مراجعه حضوری به مراکز یا احراز هویت الکترونیکی از طریق وب و موبایل

۱۳- ثبت تصویر چهره و امضا و ذخیره نهایی اطلاعات مشتری و دریافت کد بورسی

برای خواندن اطلاعات بیشتر درباره سهام عدالت گزارش «خبر جدید از واریز سود سهام عدالت/ سهامداران کی منتظر سود باشند؟» را بخوانید.

سهام عدالت واریز می شود

با انتشار پستی در توییتر اعلام کرد، با پیگیری‌های سازمان بورس و شرکت سپرده گذاری مرکزی ۹۶ درصد از سود سهام عدالت از شرکت‌های سرمایه پذیر وصول شده و ان شاالله از فردا اطلاعات پرداخت سود به بانک‌ها جهت واریز سود به حساب سهامداران سهام عدالت ارسال می‌شود.

 زمان واریز سود سهام عدالت 

لازم به ذکر است افرادی که سال گذشته به دلیل وجود برخی از مشکلات قادر به دریافت سود سال ۱۳۹۸ سهام عدالت نبودند، این سود در اسفند ماه امسال همراه با سود سال ۱۳۹۹ به حساب آنها واریز می‌شود.

عدم نیاز به مراجعه حضوری

مشمولان برای دریافت سود سهام خود، نیازی به مراجعه حضوری ندارد و فرآیند پرداخت سود سال ۱۳۹۹ نیز مانند سال‌‎های گذشته صورت می‌گیرد.

مشمولانی که کل سهام خود را به فروش رسانده یا سهام بیشتری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را خریداری کرده‌اند، لزوما مبلغ ۵۵۰هزار تومان را دریافت نخواهند کرد.

سود برخی از افراد که درصدی از سهام عدالت خود را به فروش رسانده‌اند، به همان نسبت کاهش پیدا می‌کند و سود سهام، به حساب دارندگان جدید سهام عدالت واریز می‌شود.

سهامداران عدالت از دو روش می‌توانند شماره شبای معتبر خود را در سامانه‌های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ثبت و سود سهام خود را دریافت کنند.

ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (sejam.ir) و درج شماره شبای معتبر در سایت (sahamedalat.ir)، از جمله روش‌هایی است که مشمولان سهام عدالت می‌توانند شماره شبای بانکی خود را اصلاح کنند.

همچنین همه سهامداران سهام عدالت می‌توانند با مراجعه به سامانه سجام یا سایت سهام عدالت از وجود شماره شبا معتبر خود نزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اطمینان حاصل کنند.

به گفته حسین قشمی، مدیر سیستم تسویه و پرداخت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، دسته‌ای از دارندگان سهام عدالت که سجامی نشده‌اند، سود سهام دریافت نخواهند کرد. گروه دیگری که سود سهام عدالت را دریافت نخواهند کرد، دارندگان شماره‌ حساب‌های مسدود هستند که که نمی‌توان سود سهام را به حساب آنها واریز کرد.

سومین دلیل واریز نشدن سود سهام عدالت برای افراد مشمول، راکد بودن شماره حساب آنها است. در شرایطی که کارت و شماره حساب بانکی افراد در مدت ۶ ماه تراکنشی را ثبت نکند، شماره حساب‌ راکد محسوب می‌شود و امکان واریز سود سهام عدالت در این شماره حساب ها وجود ندارد.

سهام عدالت متوفیان چگونه به وراث می رسد؟

شرکت سپرده‌ گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) با انتشار اطلاعیه‌ای به وراث متوفیان سهام عدالت هشدار داد که به اخبار غیر رسمی و اظهارنظرهای غیر کارشناسی توجه نکنند.

در این اطلاعیه آمده است: متاسفانه در روزهای اخیر برخی افراد بدون صلاحیت، با اظهار‌ نظرهای غیرکارشناسی و ارائه اطلاعات غلط، وراث متوفیان سهام عدالت را دچار سردرگمی کرده‌اند.

این در حالی است که شرکت سپرده گذاری مرکزی به عنوان متولی انتقال سهام متوفیان سهام عدالت به وراث، در هفته های گذشته رسما اعلام کرده است که این شرکت در حال طراحی سامانه ای و همکاری با دستگاه های ذیصلاح برای انجام فرایندهای این انتقال به صورت الکترونیکی است و وراث متوفیان سهام عدالت باید منتظر اطلاعیه های رسمی این شرکت باشند.

گفتنی است، مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی نیز در هفته های جاری اعلام کرده است که سهام عدالت بیش از ۳ میلیون متوفی تا ۶ ماه آینده به وراث و افراد تحت تکفل واگذار می‌شود.

محمد باغستانی گفته بود: طراحی سامانه برای واگذاری سهام عدالت متوفیان به وراث در دست انجام است و پیش بینی می‌کنیم تا حدود ۶ ماه دیگر این سامانه به سرانجام برسد.

مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی درخصوص علت طولانی شدن فرایند تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان تصریح کرد، باید زیرساخت‌های متعددی برای واگذاری سهام این افراد ایجاد می‌شد و پیچیدگی‌هایی که برای انتقال‌های قهری متصور است موجب شد تا این فرایند طولانی شود.

شایان ذکر است، هرگونه اطلاع رسانی در خصوص سهام عدالت صرفا از طریق وب‌سایت رسمی شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به نشانی www.csdiran.ir به اطلاع عموم مشمولان سهام عدالت می رسد.

 تکلیف سهام عدالت جاماندگان 98

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی درباره تخصیص سهام عدالت به جاماندگان و وضعیت ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه توضیحاتی ارائه کرد.

جعفر قادری عضو کمیسین تلفیق مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی در خصوص بررسی حذف ارز ترجیحی در جلسه شب گذشته کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، گفت: مسئله حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شب گذشته مورد بررسی قرار نگرفته است و تصمیم نهایی پس از بررسی دوباره در کمیسیون به صحن خواهد رفت.

وی افزود: در جلسه شب گذشته کمیسیون تلفیق توضیحاتی توسط رئیس کمیسیون در خصوص ارز ترجیحی مطرح شد اما بحثی که منجر به تصمیم‌گیری شود، رخ نداد. برخی مباحث درآمدی نیز که به کمیسیون بازگشته بود مورد بررسی قرار گرفت.

قادری در ادامه گفت: در بحث بند «ی» تبصره یک لایحه بودجه سال آینده و در جز یک، مبلغ ۴.۵ میلیارد یورو مربوط به نیرو‌های دفاعی باقی ماند اما در جز دوم این بند از تبصره یک، مبلغ ۵.۵ میلیارد یورو مربوط به اجرای طرح‌های پیشران جدید و نیمه تمام به ۳ میلیارد یورو کاهش یافت. همچنین بحث جاماندگان سهام عدالت نیز مطرح شد که در ادامه کمیسیون تلفیق با سهام‌دار شدن این افراد موافقت کرد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص سازوکار تامین سهام مورد نیاز جاماندگان سهام عدالت گفت: این بحث در کمیسیون به تصویب رسید اما همچنان بحث تامین سهام ابهام دارد چراکه سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده است که امکان واگذاری سهام‌های بازگشتی سهام عدالت را به دلیل تعهدات جدید ندارد. این موضوع از جمله نکاتی است که به دلیل محدودیت‌های سازمان خصوصی‌سازی همچنان وضعیت مشخصی ندارد.

پیش از این حمید پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه در مخالفت با پیشنهاد یکی از نمایندگان مجلس برای اعطای سهام به جاماندگان سهام عدالت گفته بود: از سال گذشته همچنان ۱۳۰ هزار میلیارد تومان سهام باقی‌مانده که یک برگه آن نیز عرضه نشده است. در بودجه امسال نیز ۷۵ هزار میلیارد تومان سهام باید عرضه شود. ۱۳۰ هزار میلیارد تومان نیز کمیسیون تلفیق پیشنهاد کرده تا برای حمایت از تامین اجتماعی و ایثارگران سهام عرضه شود. به عبارتی تاکنون ۴۰۰ هزار میلیارد تومان سهام دولت باید عرضه گردد که اصلا چنین سهامی وجود ندارد. پیشنهاد ما این است که این موضوع به کمیسیون تلفیق بازگشته و با دعوت از وزیر اقتصاد در وهله‌ اول روشن گردد که ما اصلا چه میزان سهام داریم و بعد در خصوص آن تصمیم‌گیری شود.

روش انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث

فرآیند تخصیص سهام عدالت اشخاص فوت‌‌‌شده به وراث آنها در کمترین زمان ممکن و به‌‌‌صورت غیرحضوری انجام می‌شود.

نایب‌رئیس هیات‌مدیره و قائم‌مقام مدیرعامل شرکت سپرده‌‌‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه گفت: فرآیند تخصیص سهام عدالت اشخاص فوت‌‌‌شده به وراث آنها در کمترین زمان ممکن و به‌‌‌صورت غیرحضوری انجام می‌شود.غلامرضا ابوترابی در پاسخ به این پرسش «رادیو تهران» که آیا امکان تغییر شماره‌‌‌حساب برای دارندگان سهام عدالت وجود دارد یا خیر، گفت: در پی ادغام سه بانک مهر اقتصاد، حکمت ایرانیان و کوثر در بانک سپه، شماره شبای مشتریان بانک‌های مذکور به دستور بانک مرکزی تغییر کرده است و دارندگان حساب در بانک‌های ادغام‌‌‌ شده باید شماره شبای جدید خود را از بانک سپه دریافت و آن را در سامانه سجام یا سامانه سهام عدالت ثبت کنند تا سود سهام عدالت به‌‌‌حساب آنها وارد شود.

ثبت‌نام جدید برای جاماندگان این سهام داریم یا خیر؟

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ثبت‌‌‌نام جدید برای تخصیص سهام عدالت به جاماندگان از این سهام داریم یا خیر، تصریح کرد: تصمیم‌گیری درباره کسانی که به هر دلیلی به آنها سهام عدالت تخصیص پیدا نکرده، در حیطه اختیارات دولت و مجلس است و شرکت سپرده‌‌‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در این خصوص مسوولیتی ندارد. اگر ثبت‌‌‌نام جدید برای تخصیص سهام عدالت صورت بگیرد، سود سهام به افرادی که به‌‌‌تازگی ثبت‌‌‌نام کردند نیز تعلق می‌گیرد. این مقام مسوول تاکید کرد: شناسایی جاماندگان از سهام عدالت کار دشواری است، ضمن اینکه باید میزان سهام دولت در شرکت‌ها بررسی شود که آیا امکان تخصیص سهام برای افراد جدید ممکن است یا خیر. در کوتاه‌‌‌مدت این امکان فراهم نخواهد بود؛ ولی ممکن است در درازمدت تخصیص مجدد سهام عدالت محقق شود.

نایب‌‌‌رئیس هیات مدیره و قائم‌‌‌مقام مدیرعامل شرکت سپرده‌‌‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در پاسخ به این پرسش که تکلیف سهام عدالت متوفیان چه می‌شود، بیان کرد: از سال ۱۳۸۵ تاکنون بیش از ۳میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت فوت کرده‌‌‌اند و تخصیص سهام عدالت افراد فوت‌‌‌شدگان به وراث آنها مراحل قانونی متعددی دارد. تلاش می‌‌‌کنیم با استفاده از ظرفیت‌‌‌های قانونی ازجمله آیین‌‌‌نامه اجرایی سها زمان ممکن و به‌‌‌صورت غیرحضوری انجام شود. ضمن اینکه سودهای تعلق‌‌‌گرفته سال‌های ۹۸ و ۹۹ را نیز بین وراث تقسیم خواهیم کرد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.