کد خبر : 15052 / /
/

محمد کشتی‌‌آرای، نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، به ایجاد حالت تعادلی در بازار طلا و به ویژه کاهش حباب سکه اشاره کرده و گفته است: اگر همین روال در سال ۱۴۰۱ ادامه داشته باشد پیش‌بینی می‌شود، طلا و سکه‌های ذخیره شده در منازل که طی ۱۵ سال گذشته از جرگه اقتصاد کشور دور بوده، به جریان پولی کشور برگردد و باعث رونق شود (دنیای اقتصاد).

برخی از فعالان بازار طلا و سکه، از احتمال بازگشت ذخایر طلای خانگی به بازار و ایجاد رونق اقتصادی خبر می‌دهند. چنین اتفاقی تا چه حد محتمل است و چه تاثیری بر بازار دارد؟

برخی فعالان بازار طلا و سکه با اشاره به نوسان قیمتی محدود در این بازارها معتقدند در صورت تداوم ثبات، احتمال بازگشت ذخایر طلای خانگی به بازار وجود دارد.

اخیرا، محمد کشتی‌‌آرای، نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، به ایجاد حالت تعادلی در بازار طلا و به ویژه کاهش حباب سکه اشاره کرده و گفته است: اگر همین روال در سال ۱۴۰۱ ادامه داشته باشد پیش‌بینی می‌شود، طلا و سکه‌های ذخیره شده در منازل که طی ۱۵ سال گذشته از جرگه اقتصاد کشور دور بوده، به جریان پولی کشور برگردد و باعث رونق شود (دنیای اقتصاد).

اما چنین اتفاقی تا چه حد محتمل است و چه تاثیری بر بازار دارد؟ برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی عرضه ذخایر طلای خانگی را در بازار بعید می‌داند و معتقد است حتی در صورت وقوع، تاثیر چندانی بر بازار ندارد.

تداوم تورم در سال ۱۴۰۱ و احتمال پایین نوسان‌گیری

حق‌شناس در مورد احتمال عرضه ذخایر طلای خانگی به بازار به تجارت‌نیوز می‌گوید: نمی‌توان با قطعیت گفت چنین اتفاقی رخ می‌دهد و این دیدگاه درست نیست. شاید تنها بخش کوچکی از طلاهای خانگی در بازار عرضه شوند.

او توضیح می‌دهد: اقتصاد ایران سال آینده همچنان با تورم مواجه است. در چنین شرایطی، مردم طلا و سکه را به عنوان دارایی ضدتورمی می‌شناسند که ارزش سرمایه آنها را حفظ می‌کند.

این کارشناس بازارهای مالی می‌افزاید: بیشتر خریداران طلا و سکه، این دارایی‌ها را در به منظور سرمایه‌گذاری می‌خرند و آنها را برای طولانی‌مدت حفظ می‌کنند. تعداد اندکی از این افراد، ممکن است قصد نوسان‌گیری کوتاه‌مدت را از بازار داشته باشند.

رونق اقتصادی با عرضه طلاهای خانگی؟

اما آیا این دیدگاه که عرضه ذخایر طلای خانگی می‌تواند باعث رونق اقتصادی شود، درست است؟ پاسخ حق‌شناس، به این پرسش هم منفی است.

او توضیح می‌دهد: هر یک از بازارها بخشی از اقتصاد کشور هستند و به طور طبیعی دوران رونق و رکود دارند. در نتیجه، افراد سرمایه خود را در بازارها جابه‌جا می‌‌کنند.

حق‌شناس می‌افزاید: افراد ممکن است با اوج و فرود هر بازار به آن وارد یا از بازار خارج شوند. اما طلاهای خانگی معمولا با هدف سرمایه‌گذاری خریداری شده‌اند و خریداران قصد نوسان‌گیری ندارد.

این کارشناس اقتصادی ادامه می‌دهد: افراد به راحتی و با افت و خیزهای بازار، طلای خود را نمی‌فروشند؛ مگر اینکه بخواهند پول آن را صرف نیاز دیگری کنند.

قصد دولت برای ایجاد رکود و فشردن فنر تورم

او می‌گوید: البته ممکن است افرادی هم که به هر دلیل، قصد جابه‌جایی میان بازارها را دارند چنین اقدامی را انجام دهند. برای مثال اگر بازار مسکن اوج بگیرد، طلا و سکه خود را بفروشند و وارد این بازار شوند.

حق‌شناس احتمال بروز چنین وضعیتی را کم می‌داند و می‌افزاید: دولت قصد دارد در بازارها رکود ایجاد کند و جابه‌جایی میان بازارها بعید است.

قیمت واقعی دلار؛ ۲۹ هزار تومان

این کارشناس بازارهای مالی می‌گوید: البته این اقدام دولت اشتباه است و باعث فشرده شدن فنر تورم می‌شود. کنترل قیمت‌ها، خارج از سازوکارهای بازار، به اقتصاد کشور آسیب می‌زند. امروز با توجه به نرخ تورم سالانه، قیمت واقعی دلار حدود ۲۹ هزار تومان است. اما متاسفانه متولیان اقتصادی کشور دیدگاه اشتباهی دارند و نرخ تورم را متاثر از قیمت دلار می‌دانند؛ در صورتی که موضوع برعکس است.

او می‌افزاید: در واقع دولت به جای حل چالش تورم، قیمت‌ها را کنترل و در بازارها رکود ایجاد می‌کند. میزان موفقیت این هدف در سال آینده، به سرانجام مذاکرات وین بستگی دارد.

این کارشناس اقتصادی توضیح می‌دهد: اگر برجام احیا شود دست دولت برای ایجاد رکود در بازارها بازتر است. اما در صورت عدم احیای برجام، تورم، رشد فراینده‌ای پیدا می‌کند.

تاثیر عرضه طلاهای خانگی بر بازار طلا

اما آیا عرضه ذخایر طلای خانگی می‌تواند بر قیمت‌های در خود بازار طلا و سکه اثری داشته باشد؟

حق‌شناس می‌گوید: معمولا برخی افراد که عمدتا به دولت متصل هستند یا منافع خاصی دارند، چنین صحبت‌هایی را در دوران رکود بیان می‌کنند. فعالان عادی بازار، کمتر چنین دیدگاه‌هایی را دارند.

او می‌افزاید: برخی در مورد دلار هم اینگونه وعده‌‌ها را مطرح کرده بودند که عرضه دلارهای خانگی باعث کاهش قیمت در بازار می‌شود. اینگونه ادعاها منطق اقتصادی ندارند.

حق‌شناس ادامه می‌دهد: دست دولت برای دخالت در بازار سرمایه باز است اما بازار طلا را نمی‌توان با چنین صحبت‌هایی کنترل کرد.

این کارشناس بازارهای مالی می‌گوید: شاخص‌ها و فرمول تعیین قیمت طلا مشخص است. نرخ طلا و سکه به قیمت دلار و اونس جهانی بستگی دارد. افزایش یا کاهش قیمت‌ها در بازار تحت تاثیر نوسانات این دو شاخص قرار دارد و عرضه طلاهای خانگی نمی‌توان تاثیر زیاد و ماندگاری بر موضوع داشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، برخی کارشناسان معتقدند رکود تورمی در سال آینده نیز در اقتصاد کشور ادامه می‌یابد. در چنین شرایطی افراد باید برای هر نوع تصمیم‌گیری در زمینه سرمایه‌گذاری، به شاخص‌های کلان اقتصادی توجه کنند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.