کد خبر : 15624 / /
/

قیمت نفت پس از چند روز روند کاهشی، سرانجام امروز بیشتر از ۰٫۵ درصد افزایش یافت. افزایش بهای جهانی قیمت نفت پس از چند روز کاهش به دلیل انتشار دو خبر رخ داد.

قیمت نفت امروز افزایش یافت و به ۱۰۴ دلار رسید. تحلیل‌گران معتقدند که قیمت نفت در این روزها تحت تاثیر دو خبر مهم است: آزادسازی ذخایر آمریکا و از سرگیری صادرات نفت روسیه به اروپا. از سوی دیگر انتشار اخباری مبنی بر از سرگیری صادرات گاز روسیه به اروپا، سیگنال مثبتی را به بازار مخابره کرد.

قیمت نفت پس از چند روز روند کاهشی، سرانجام امروز بیشتر از ۰٫۵ درصد افزایش یافت. افزایش بهای جهانی قیمت نفت پس از چند روز کاهش به دلیل انتشار دو خبر رخ داد.

دلیل اصلی کاهش قیمت نفت در روزهای گذشته، خبر آزادسازی ۱۸۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر آمریکا بود. به جز آمریکا، آژانس بین‌المللی انرژی هم اعلام کرد که حدود ۶۰ میلیون بشکه نفت دیگر را آزاد می‌کند تا بهای جهانی این سوخت را کاهش دهد.

فیل فلین، تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز امروز نظر نهایی خود درباره آزادسازی حجم ذخایر را گفت. او معتقد بود: هنوز سؤالات زیادی در مورد چگونگی آزادسازی این حجم زیاد از نفت وجود دارد. ما نمی‌دانیم آیا آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی می‌تواند این همه نفت را خارج کند یا نه.

اروپا نفت روسیه را خرید

با این حال وضعیت بازار و قیمت نفت از زمانی که روسیه به اوکراین حمله نظامی کرد ثبات نداشت. با وجود اینکه تنها آمریکا اعلام کرد نفت روسیه را تحریم می‌کند، اما خریداران با احتیاط بیشتری از شرکت‌های نفتی روسیه خرید می‌کردند. در نهایت اروپا اعلام کرد قادر به تحریم نفت و گاز روسیه نیست.

شرکت دولتی گازپروم روسیه هم (GAZP.MM) دیروز اعلام کرد که مطابق با درخواست مصرف‌کنندگان اروپایی، عرضه گاز به اروپا را از سر می‌گیرد. این شرکت دولتی روس در بیانیه خود اعلام کرد که قرار است طبق رویه قبلی، نفت را از طریق اوکراین به اروپا برساند.

در زمانی که بحث اعمال تحریم‌های نفتی بر روسیه، جدی‌تر بود، قیمت نفت تا مرز ۱۴۰ دلار هم بالا رفت. این میزان، بیشترین افزایش قیمت نفت در حدود هشت سال گذشته بود و جو روانی بازارهای انرژی در سراسر جهان را متلاطم کرد. در نهایت هم باعث بروز نگرانی در مورد عرضه جهانی شد.

تحلیل‌گران معتقدند جو بازار در این روزها بیش از همه چیز، وابسته به اخبار روانی است. به همین دلیل هم به نظر می‌رسد شائبه ناتوانی آمریکا و آژانس بین‌المللی در آزادسازی ذخایر استراتژیک خود دوباره بهای جهانی این سوخت را بالا برده است.

پیش از پرایس فیوچرز، برخی رسانه‌های تخصصی دیگر هم هشدار داده بودند در صورتی که آمریکا کمتر از میزان اعلام‌شده نفت آزاد کند، جو روانی بازار بیشتر از پیش بر هم می‌ریزد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.