کد خبر : 16044 / /
/

دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا در مصاحبه ای با شبکه خبری مورد علاقه اش (فاکس نیوز) از تلاش دولت جو بایدن برای احیا برجام و امضای یک توافق هسته ای جدید با ایران انتقاد کرده و این توافق احتمالی را به معنای نابودی اسراییل دانست.

ترامپ گفت وقتی نفت ایران را به طور کلی تحریم کردم به چینی ها تاکید کردم مادامی که به یک توافق بهتر با ایران دست نیافتم، حق خرید نفت از ایران را ندارند.

دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا در مصاحبه ای با شبکه خبری مورد علاقه اش (فاکس نیوز) از تلاش دولت جو بایدن برای احیا برجام و امضای یک توافق هسته ای جدید با ایران انتقاد کرده و این توافق احتمالی را به معنای نابودی اسراییل دانست.

 ترامپ که چهارشنبه شب با شبکه خبری" فاکس" آمریکا مصاحبه تلفنی می کرد، نسبت به تلاش دولت بایدن برای احیا و امضای مجدد توافق هسته‌ای با ایران هشدار داد و گفت که دولت بایدن در سیاستی متناقض، به ولادیمیر پوتین رییس‌ فدراسیون روسیه اجازه می‌دهد تا به انجام یک توافق جدید با ایران کمک کند و در عین حال کرملین را تحریم کرده و با تهاجم این کشور به اوکراین مخالفت می‌کند.

ترامپ به مجری فاکس نیوز گفت توافق قبلی (برجام اول) که به صحنه گردانی "جان کری" و دیگران شکل گرفت، افتضاح بود، اما پیامدهای توافق جدید می تواند حتی به مراتب بدتر از توافق قبلی برای نزدیک ترین متحد آمریکا در منطقه یعنی اسراییل باشد.

او گفت: "من به یک توافق وحشتناک  (برجام) پایان دادم ، اما همان برجام بسیار بهتر از آن چیزی است که دولت بایدن اکنون به دنبال انجام آن است."

او افزود:" اسراییل (با این توافق جدید) در معرض خطر بزرگی است؛ اگر این اتفاق بیفتد، خطر بزرگی است، زیرا این یک نقشه راه بسیار سریع برای دستیابی ایران به سلاح هسته ای است."

ترامپ تاکید کرد که امیدوار است حتی در صورت انعقاد یک توافق جدید بین دولت بایدن و ایران، کنگره آمریکا از نهایی شدن آن جلوگیری کند.

ترامپ: توافق جدید با ایران افتضاح تر از قبلی است و اسراییل را در معرض نابودی قرار می دهد/ به چینی ها گفتم حق خرید نفت از ایران را ندارند

او ادامه داد: "این توافق به خوبی می‌تواند به معنای پایان اسراییل باشد." و افزود که اگر دولت بایدن در حفاظت از اسراییل یا اجازه تصویب توافقی که به دولت یهود آسیب می‌زند، عمل نکند، دولت تل آویو ممکن است مجبور شود خودش به تنهایی وارد عمل شود."

او گفت: "بسیاری از مردم نیز این را می گویند، مگر اینکه اتفاقی بیفتد که اسراییل مجبور به جنگ شود. وضعیت وحشتناکی است."

ترامپ همچنین به  آزادی عمل ایران در فروش نفت  طی 1 سال گذشته نیز اشاره کرد و دلیل آن را چشم بستن و بی اعتنایی دولت بایدن نسبت به تحریم های نفتی و سیاست "فشار حداکثری" برای به دست آوردن دل ایران دانست.

او گفت در دوره ای که با خروج از برجام فروش نفت ایران را تحت تحریم قرار داد، به دولت چین گفته بود تا زمانی که او به عنوان رییس جمهوری ایالات متحده به یک توافق بهتر با ایران به جای برجام دست نیافته، حق خرید نفت از ایران را ندارند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.