کد خبر : 17295 / /
/

سود سهام عدالت مشمولانی که سود دریافت نکرده‌اند تا امروز عصر واریز می‌شود.

 شش دهکی که سهام عدالت ندارند، امسال صاحب سهام عدالت می‌شوند. سود سهام عدالت امروز واریز می شود. قرار است امروز سود جاماندگان سهام عدالت برای سال‌های ۹۸ و ۹۹ واریز شود. با آزادسازی سهام عدالت در سال ۱۳۹۹، ارزش سهام عدالت به شدت کاهش یافت و همین مساله سبب شد تا بسیاری از افراد نگران سهام عدالت خود شوند.

آخرین زمان واریز سود سهام عدالت 

سود سهام عدالت مشمولانی که سود دریافت نکرده‌اند تا امروز عصر واریز می‌شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا مشمولان سهام عدالتی که تاکنون به دلایل مختلف سود سهام سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ خود را دریافت نکرده‌اند، تا عصر امروز منتظر واریز این سود باشند.

در این راستا محمود حسنلو، مدیر فناوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرد: سود سهام عدالت مشمولانی که سود دریافت نکرده‌اند تا امروز عصر واریز می‌شود. بنابراین مشمولانی که سهام عدالت یک میلیون تومانی داشتند، حدود یک میلیون و ۷۰ هزار تومان و افرادی که سهام ۵۳۲ هزار تومانی دارند، حدود ۵۸۰ هزار تومان سود دریافت خواهند کرد، همچنین اگر فردی از سال ۱۳۹۸ هم طلبی داشته باشد، سودش پرداخت خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که سود مشمولانی که حسابشان همچنان مشکل دارد یا سجامی نشده‌اند چه خواهد شد؟ گفت: یک دوره دیگر در آینده نزدیک واریز خواهد شد، اما تاریخ دقیق آن مشخص نیست.

بر اساس این گزارش، طبق آمار سود سهام عدالت برای بیش از دو میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت پرداخت نشده است که علت اصلی آن عدم ارائه شماره شبای نامعتبر بود. البته ممکن است حساب برخی مشمولان بنا بر قوانینی که در بازار پول وجود دارد راکد یا مسدود شده باشد و موضوع دیگر نیز مربوط به حساب افراد در بانک‌هایی بود که در بانک سپه ادغام شدند و شمار جدید شبا برای آن ها معرفی نشده است. البته همچنان امکان واریز سود سهام مشمولان متوفی وجود ندارد.

ثبت نام مشمولان سهام عدالت 

از جمعیت ۸۵ میلیون نفری کشور، بالغ بر ۴۳ میلیون نفر صاحب سهام عدالت هستند. در عین حال دولت قصد دارد تمامی ۶ دهک اول درآمدی جامعه را از مزایای این سهام برخوردار کند.

روز گذشته دو خبر مهم در ارتباط با سهام عدالت منتشر شد، اولی خبر آغاز واریز سود سهام عدالت بود و موضوع خبر دوم هم به صاحب سهام عدالت شدن شش دهک جامعه اختصاص داشت.

سهام عدالت یکی از برنامه‌های یارانه‌ای دولت است. در حال حاضر بالغ بر ۴۳ میلیون نفر از جمعیت کشور در زمره دریافت‌کنندگان آن هستند.

در ادامه این برنامه دولت و مجلس قصد دارند تا شرایطی را برای برخورداری جاماندگان سهام عدالت مهیا کنند. برخورداری شش دهک درآمدی از عواید سهام عدالت بخشی از این برنامه دولت است.

انتشار این خبر با واکنش‌های مختلفی از سوی مخاطبان تجارت‌نیوز مواجه شد، یک عده از مخاطبان از اجرای این برنامه استقبال کردند، عده دیگر با تردید نسبت به این برنامه نگاه کردند.

به صورت مشخص، مخاطبان دسته نخست افرادی هستند که به گفته خودشان هنوز سهام عدالت نگرفته‌اند و منتظر فرصتی برای ثبت‌نام هستند.

در دسته دوم هم کسانی جای دارند که سهام دارند اما به هر دلیل در واگذاری مالکیت و دریافت سود آن با چالش روبرو هستند.

علاوه براین، دسته سومی از مخاطبان، از طریق مقایسه کردن وضع مالی خود با دیگران، به نحوه تقسیم‌بندی دهک‌های درآمدی برای دریافت سهام عدالت انتقاد دارند.

فقط  بگین کِی ثبت می‌کنید؟

بعضی از پیام‌های ثبت شده مخاطبان تجارت‌نیوز به افرادی تعلق دارند که هنوز سهام عدالت ندارند و توقعشان از دولت این است که شرایط برخورداری از سهام عدالت برای آنها فراهم شود.

-«سرپرست خانواده هستم فقط من سهام دارم بچه هام ندارند میشه برا بچه هام بگیرم تعلق پیدا میکنه ممنون میشم بگید کی ثبت نام هستش».

-«ما هم بازنشسته هستیم هم یارانه مون قطع کردن هم سهام نداریم با حقوق ۳۶۰۰ با مرد مریض و این همه گرونی چه کنم».

-«سهام عدالت رو به طورعادلانه و یکسان بین مردم ایران تقسیم کنند و برای ثبت نام این سهام نباید وقت وتاریخ تعیین کنن که عده ای الآن چندساله که سهام دارند و عده ای دیگر چندساله حسرت سهام رو دارند».

-«در چه تاریخی ما میتونیم ثبت نام کنیم؟ تاریخ جدی رو واسمون اعلام کنید بی‌زحمت بنده با دارایه دو فرزند یه روز سر کار میرم یک هفته بیکارم کار نیست و روزی ۱۵۰ تومن مزد یه کارگره همه چیز گرون شد جز مزد کارگرا».

-«یک خانواده پنج نفره هستیم جزدهک پایین جامعه هستیم چرا تو این چندسال ندادین».

-« کارگرم متاسجرم دوتا بچه دارم ولی سهام عدالت ندارم لطفا صدای ما کارگران با این حقوق را به گوش مشغولیت برسانید ».

-« امیدوارم امسال سهام عدالت به ما هم تعلق بگیره خیلی نیاز داریم».

-« من از روز اول ثبت نام کردم، مدارک ثبت نام هم دارم، ولی هیچ وقت اسمم داخل سهام عدالتیها نبود وگفتن شما جاماندگان هستین، وهنوز منتظرم که دوباره ثبت نام کنم ولی خبری نبست».

-« از کی ثبت نام شروع میشه از کجا باید بدونیم».

-« من ودخترم تنها زندگی میکنم ولی سهام عدالت نداریم».

-« ما هم سهام عدالت نداریم . مگه میشه بعضیا داشته باشن بعضیا هم نداشته باشن. الان چن سال هست هیچ ثبت نامی انجام ندادن بابا شاید اون موقع همه دسترسی ثبت نام نداشتن چرا ثبت نام جدید انجام نمیدن ؟».

-« اسمش سهام عدالته ولی چرا من که یک پسر هستم و بیکار بهم سهام عدالت داده نشده؟؟».

-« من یک خانواده ۵نفره هستم وضع مالی هم خوب نیست سهام عدالت ندارم چکاربایدبکنم».

-« من هم شوهرم کارگره سهام عدالت ندادیم».

-« تو رو خدا. به زنان خانه دار متاهل هم زودتر سهام عدالت بدین دستمون تنگه بنده یه خانم خانه دار هستم شوهرم کارمنده اصلا دست به جیب برا خانمش نیست به خاطر دخترم ازش جدا نمیشم».

-« سلام من سهام عدالت ندارم چکار باید کنم».

-« من سهام عدالت ندارم لطفاً راهنمایی کنید باید چکار کنم و آیا با گوشی همراه هم میشود ثبت نام کرد».

مشکل صاحبان فعلی سهام عدالت را حل کنید

گروهی از خوانندگان نیز این نکته را متذکر شدند با وجود داشتن سهام هنوز برای فروش، دریافت سود آن با مشکل مواجهند.

-«با سلام مسعولان چرا سهام عدالت از سال ۹۹ دستور دادند سهام قابل فروش است … ما هم آزاد سازی کردیم از سال ۹۹ فروختیم چرا واریز نمیکنند».

-«از سال ۱۳۸۵ برگه سهام دردست داریم وجامانده هستیم باعدالت رفتار کنید».

-«اول بیا تکلیف سهام عدالت دارها رو روشن کن بعد وعده بده!! الان اونا که مثلا سهامدارن نمیتونن هزار تومن سهام بفروشن».

این چه وضع توزیع کردنه؟

در میان پیام‌‎های ثبت شده برخی به نحوه دهک‌بندی اعتراض داشتند و دلیل اعتراضاشان شرایط نابرابر مالی دریافت کنندگان سهام عدالت بود.

-« کسی رو میشناسم خونه داره باغ داره ماشین ۳تا تریلی اتوبوس بهش سهام عدالت دادن اونوقت من با دوتا بچه با شغل آزاد نظافتچی باشگاه سهام ندارم این کجاش عدالته؟».

-« چطور یه کارمند با حقوق بازنشستگی باید با یه مولتی میلیاردر تویه یه دهک باشن ؟»

-« سالهای قبل که همه ثبت نام میکردن اسم یه عده پولدار که اصلا نیازی به سهام نداشتن دراومدوتعلق گرفت _اما منومادرم که خیلی نیاز داشتیم اسممون در نیوند و تعلق نگرفت .خدا کنه این بار با خبر شیم و ثبت نام کنیم و تعلق بگیره.».

-« سهام عدالت حق الناس هست .دهک های پر ایرادن».

-« چرا تو خانواده یکی داره یکی نداره یهبه همه بدین یا ازهمه بگیرید».

-« تکلیف ما که چند سالع سهام نداریم چکار کنیم مگه ما چکار کردیم».

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.