کد خبر : 17493 / /
/

برای اطلاع از جزئیات قیمت گوشت با این خبر همراه باشید.

در حال حاضر قیمت گوشت تغییر نخواهد داشت. قیمت گوشت در سال اخیر افزایش داشته. نوسان قیمت گوشت ادامه دار بوده است. قیمت گوشت به دلیل گران شدن نهاده های دام افزایش داشته است. برای اطلاع از جزئیات قیمت گوشت با این خبر همراه باشید.

در این خبر به بررسی قیمت انواع گوشت در بازار پرداختیم.

قیمت گوشتمدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام با اشاره به لزوم حمایت از تولید داخلی، گفت: این سازمان گوشت گوساله کیلویی ۱۱۵هزار تومان و گوشت گوسفند کیلویی ۱۰۰هزار تومان را در میادین میوه و تره‌بار و واحدهای صنفی توزیع می‌کند.

داده‌های مرکز آمار از وضع شاخص قیمت تولیدکننده در بخش گاوداری‌های صنعتی نشان می‌دهد تورم نقطه به‌نقطه تولید درآخرین دوره آمارگیری کاهش یافته است. طبق این اطلاعات در فصل زمستان١٤٠٠ تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش گاوداری‌های صنعتی نسبت به فصل مشابه سال قبل به ٣٩.٧درصد رسید که در مقایسه با فصل قبل ١٠.٧واحد درصد کاهش داشته است.

در دوره گذشته تورم تولیدکننده در این بخش ۵۰.۴درصد بود و با توجه به آنکه تورم تولید کننده، شاخصی پیش‌نگر برای افزایش قیمت‌ها در آینده است، می‌توان امیدوار بود قیمت‌ها در بازار گوشت قرمز، دست‌کم در کوتاه‌مدت، با ثبات بیشتری مواجه شود، با این حال به‌نظر می‌رسد بخشی از دلایل ثبات قیمت‌ها، ناشی از افزایش تولید دام‌های زنده جدید است به همین دلیل کارشناسان معتقدند؛ برای تداوم عرضه و ایجاد ثبات در بازار، دولت باید حمایت‌های جدی‌تری اعمال کند.

برهمین اساس افشین صدر دادرس، مدیرعامل اتحادیه سراسری تولیدکنندگان دام سبک معتقد است: با توجه به افزایش قیمت برخی نهاده‌های دامی همچون جو، تولیدکنندگان دام سبک نیازمند حمایت دولتی برای ادامه حیات و تولید هستند.

به‌گفته او ضروری است دولت تدابیری را برای حفظ تولیدکنندگان در چرخه تولید و افزایش قدرت خرید مصرف‌کنندگان اندیشیده و به سرعت و قبل از سوءاستفاده دلالان و مافیای گوشت از شرایط جدید به اجرا گذارد.

او یکی از مهم‌ترین راهکارهای حمایتی را آزادسازی صادرات دام زنده دانست و تأکید کرد: در شرایطی که انواع گوشت گرم و منجمد در حجم وسیع وارد شده و در بازار عرضه می‌شود، ضروری است دولت و وزارت جهادکشاورزی برای حفظ تولیدکنندگان نیز با آزادسازی صادرات دام زنده و حذف یا کاهش عوارض وضع شده راه نجاتی برای دامداران سبک ایجاد کنند.

حسین سلامی، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام نیز با اشاره به لزوم حمایت از تولید داخلی، گفت: هم‌اکنون کمبودی در زمینه ذخایر استراتژیک سازمان پشتیبانی امور دام وجود ندارد و این سازمان گوشت گوساله کیلویی ۱۱۵هزار تومان و گوشت گوسفند کیلویی ۱۰۰هزار تومان را در میادین میوه و تره‌بار و واحدهای صنفی توزیع می‌کند اما برای تداوم عرضه باید از تولیدکننده حمایت شود.

اکوایران نوشت: عرضه گوشت در فروردین ماه امسال رکورد شش ساله زد و به بالاترین سطح خود در مقاطع مشابه سال های گذشته رسید. با این حال تورم این کالا در مقیاس ماهانه و سالانه همچنان صعودی بوده و رشد بالایی را ثبت کرده است. اکنون سوال مهم آن است که چرا باوجود فراوانی محصول در بازار همچنان قیمت آن رو به افزایش است؟

بررسی مرکز آمار از وضعیت گوشت قرمز در کشور نشان از روند افزایشی عرضه این محصول داشته است.

در همین رابطه آمارهای به ثبت رسیده از وضعیت عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه ها نشان می دهد ۴۷ هزار و ۳۰۰ تن گوشت در فروردین ما امسال به کشتارگاه ها عرضه شده که رکورد بی سابقه ای به شمار می آید.

قیمت گوشت| روند نزولی عرضه گوشت در دوازده ماه اخیر

در اردیبهشت ۱۴۰۰ میزان عرضه گوشت قرمز در کشور برابر با ۴۵ هزار و ۸۰۰ تن بود. پس از آن در ماه های اخیر روند آن افزایشی شده و در نیمه امسال رشد قابل توجهی پیدا کرد.

پس از آن دوباره روند عرضه گوشت قرمز در نیمه دوم ۱۴۰۰ کاهش پیدا کرده و در ماه اول امسال در حدود ۱۳.۴ درصد کاهش داشته است.

قیمت گوشت| روند صعودی عرضه گوشت در فروردین ماه امسال

بررسی سالانه وضعیت میزان عرضه گوشت قرمز در فروردین ماه امسال اما نسبت به فروردین ماه سال های گذشته نشان از رشد بالای این شاخص داشته است.

در همین رابطه در ابتدای سال های گذشته میزان عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه های کشور در کانال ۲۰ تا ۳۰ هزار تن قرار داشت.

این در حالی است که در فروردین ماه ۱۴۰۰ این حجم به ۴۵ هزار و ۱۰۰ تن رسیده و در مقطع مشابه سال جاری در سطح ۴۷ هزار تن به ثبت رسید.

بررسی آمارها در سال های اخیر نشان می دهد در شش سال گذشته این بیشترین میزان عرضه گوشت قرمز بوده است.

با این وجود انتظار می رود روند تورمی این کالا نیز باوجود رشد عرضه گوشت مسیری نزولی را طی کند.

مسیر فزاینده تورم گوشت در فروردین ماه امسال

باتوجه به داده های مرکز آمار تورم سالانه گوشت قرمز و ماکیان که هر ماهه از سوی مرکز آمار تعیین می شود در فروردین ماه امسال برابر با ۴۱ درصد به ثبت رسیده است.

بررسی ماهانه تورم در این سال نیز نشان می دهد، این شاخص در اولین ماه سال ۱۴۰۰ برابر با ۵.۸ درصد و در سال بعد معادل با ۵.۵ درصد به ثبت رسید.

روند حدودی تورم نشان می دهد در صورتی که انتظار کاهش رشد قیمت ها با وجود عرضه بالای گوشت در این سال ها می رفته اما این انتظار محقق نشده و شاهد رشد بالای تورم گوشت قرمز و ماکیان در فروردین به تناسب ماه های دیگر بوده ایم.

افزایش قیمت گوشت در کنار رشد عرضه این محصول در کشتارگاه ها می تواند ریشه در چند عامل داشته باشد.

بنابراین سه حالت می تواند توضیح دهنده رشد قیمت کوشت بوده باشد.

نخست تقاضا بیشتر از عرضه رشد کرده که نتوانسته مانع از رشد قیمت شود

دوم آنکه رشد تورم در نهادهای تولید تورم یا تورم انتظاری باعث شده تا قیمت گوشت نیز افزیش پیدا کند.

سوم نیز ریشه داشتن افزایش قیمت در کاهش سمت عرضه. بخشی می تواند به صدمه دیدن عرضه گوشت پس از تولید ارتباط داشته و بخشی نیز به آسیب احتمالی واردات از سمت کشورهای صادرکننده گوشت.

در میان احتمالات ثبت شده در این زمینه می توان افزایش قیمت گوشت را بیشتر ناشی از کاهش واردات یا رشد انتظاری قیمت نهاده های دامی در میان عرضه کنندگان دانست.

جنگ میان روسیه و اوکراین عاملی بود تا موجب افزایش قیمت نهاده های دامی در جهان شده و این رشد قیمت به ایران نیز منتقل شد.

اما برخی نیز رشد قیمت گوشت را به سمت واردات این کالا نیز مرتبط می دانند.

در همین خصوص علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی تهران عدم خرید گوشت وارداتی توسط فرد متخصص را یکی از مهم ترین دلایل کاهش تقاضا می داند.

طبق گفته های او، تا پیش از این گوشت از آسیای میانه وارد کشور می شد، اما این گوشت‌ها آنچنان مناسب مصرف نبوده اند به دلیل این که بسیار چرب بوده و وزن بالا دارند. با این شرایط می توان گفت اینگونه گوشت ها بیشتر مصرف صنعتی دارند و قابل استفاده مردم نیستند. به همین دلیل عرضه از سمت واردات آسیب جدی ای دیده و این امر موجب رشد قیمت ها در این محصول شده است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.