کد خبر : 18002 / /
/

به گفته فعالان بازار خودرو تعطیلات اوایل هفته موجب شد تا خریداران تمایلی برای ورود به بازار از خود نشان ندهند.

قیمت خودرو امروز بدون تغییر باقی ماند. قیمت خودرو افت داشته است. قیمت خودرو در سالهای گذشته نوسان زیادی تجربه کرده است. قیمت خودرو وابسته به قیمت ارز است. قیمت خودرو داخلی را در این خبر دنبال کنید.

 ارزیابی بازار خودرو نشان دهنده آن است که در هفته سپری شده خودروهای داخلی افت یک تا 2 میلیون داشته اند و برخی از خودروها نیز با رشد 2 میلیون تومان در بازار عرضه شدند.

به گفته فعالان بازار خودرو تعطیلات اوایل هفته موجب شد تا خریداران تمایلی برای ورود به بازار از خود نشان ندهند، عامل که بر رکود بازار خودرو دامن زد . از سوی دیگر ارزیابی ها بازار خودرو نشان دهنده آن است که در روزی که بسیاری منتظر تصمیم شورای حکام در خصوص برجام هستند؛ برخی دیگر نیم نگاهی به بازار ارز دارند و برخی نیز منتظر مفاد بخشنامه واردات خودرو؛ با این شرایط بازار خودرو از روندی مشخص روزهای آشفته ای را به سر می برد و از وضعیت نامشخصی برخوردار است.

در این شرایط این هفته نیز همانند هفته گذشته بسیاری از خودروهای داخلی با افت قیمت در بازار دست به دست شدند؛ البته افت قیمتی در حدود یک تا دو میلیون تومان که نسبت به هفته گذشته که افت قیمت تا 40 میلیون تومان نیز رسید قابل توجه نیست.

قیمت خودرو کوییک در بازار خودرو

این هفته خانواده کوییک با افت یک  میلیونی در بازار قیمت گذاری شدند؛با این شرایط «کوییکR» در بازار 223 میلیون تومان و «کوییک معمولی» 213 میلیون تومان قیمت خورد.  اما «شاهین» هم این هفته بدون تغییر 384 میلیون تومان در بازار دست به دست شد.

قیمت خودرو

قیمت خودرو تیبا در بازار خودرو

خانواده تیبا این هفته هم افت قیمت داشت با این شرایط «تیبا صندوقدار»  در بازار 193 میلیونی شد و  «تیبا 2 معمولی» هم و 204 میلیون تومان در بازار دست به دست شد. «ساینا» دیگر محصول گروه خودروسازی سایپا این هفته افت 2 میلیونی داشت و در بازار  215 میلیون تومان به فروش رفت.

قیمت خودرو

قیمت محصولات پژو در بازار

207 ها هم این هفته ثبات قیمت داشتند. براساس ارزیابی بازار «پژو 207 دنده ای» در سومین هفته خرداد تغییر قیمت نداشت و 405 میلیون تومان از سوی فعالان بازار قیمت داده شد و «پژو 207 سقف شیشه ای» نیز بدون تغییر در بازار 412 میلیون باقی ماند.

قیمت خودرو

قیمت خانواده سمند در بازار

اما خانواده سمند این هفته در بازار هم رشد قیمت داشتند، هم ثبات و هم بدون تغییر دست به دست شدند. این هفته «سمندLX» با رشد 2 میلیونی قیمت گذاری شد و خلاف جهت هفته گذشته در بازار قیمت خورد. براساس ارزیابی بازار «سمندLX» در بازار در سومین هفته خرداد با افزایش 2 میلیون در بازار 302 میلیون تومان قیمت خورد و «سمند سورن پلاس» هم با افت یک میلیونی در مدت زمان مورد بررسی در بازار 355 میلیونی در بازار عرضه شد.

قیمت خودرو

از سوی دیگر ارزیابی ها نشان دهنده آن است که در هفته سپری شده  «سمند LX با موتورEF7» با افت یک میلیونی در بازار 345 میلیون تومان به فروش رسید.

قیمت سایر پرطرفدارها

در میان سایر خودروهای پرطرفدار بازار، «دنا پلاس توربو اتومات» این هفته افت تغییر قیمت نداشت و  505 میلیون تومان در بازار دست به دست شد. قیمت «دنا معمولی» هم این هفته با ثابت بود و به 397 میلیون تومان رسید. اما «رانا پلاس» یکی دیگر از خودروی پرطرفدار بازار در هفته سپری شده بدون تغییر307 میلیون تومان قیمت خورد.

قیمت خودرو| افزایش قیمت این خودرو در کارخانه

بررسی قیمت تراکتور و دیگر ادوات کشاورزی در بازار طی دو هفته گذشته حاکی از افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت تراکتور و برخی از ادوات کشاورزی دارد.

بخش کشاورزی از آن جهت دارای اهمیت فراوانی است که یکی از زنجیره‌های مهم تأمین مواد غذایی و امنیت غذایی در کشور به شمار می‌رود و تهدید این بخش و یا وارد ساختن شوک به آن می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

در این بین ادوات کشاورزی و ماشین آلات مورد نیاز برای کاشت، داشت و برداشت نیز تأثیر فراوانی روی قیمت محصول نهایی دارد و کاهش و یا افزایش قیمت ادوات کشاورزی به صورت مستقیم می‌تواند روی نرخ محصولات کشاورزی نقش ایفا کند.

با بررسی بازار تراکتور و دیگر ادوات کشاورزی مشخص می شود که در دو هفته اخیر قیمت تراکتور در کارخانه ۲۰ درصد و در بازار آزاد تا ۳۰ درصد افزایش یافته است.

این افزایش قیمت پس از تائید سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان صورت گرفته و در سامانه ۱۲۴ نیز بارگذاری شده است.

گفتنی است درخواست افزایش قیمت محصولات تراکتورسازی از حدود یک ماه پیش و بر اساس افزایش هزینه‌های تولید توسط کارخانه تراکتورسازی به سازمان حمایت ارسال شده بود.

با این توضیحات در ادامه به تحلیل بازار تراکتور و دیگر ادوات کشاورزی در گفتگو با رضا فرخی فعال بازار ادوات کشاورزی می‌پردازیم.

شرکت تراکتورسازی بالاخره قیمت ها را افزایش داد

یکی از فعالان بازار ادوات کشاورزی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: شرکت تراکتورسازی تبریز به عنوان اصلی ترین تامین کننده تراکتور موردنیاز کشاورزان کشورمان محسوب می شود که چندین ماه بود قصد افزایش قیمت محصولات را داشت و اخیرا با موافقت سازمان حمایت ۲۰ درصد قیمت انواع تراکتور افزایش یافت.

رضا فرخی سپس ابراز داشت: در بازار آزاد نیز شاهد افزایش قیمت حدود ۳۰ درصدی انواع تراکتور هستیم. البته دلالان نیز دست به کار شده اند و تراکتورهایی که خریده و انبار کرده بودند را با قیمت بالایی در حال فروش دارند.

وی سپس افزود: به عنوان مثال تراکتور کشاورزی ۳۹۹ جفت دیفرانسیل در کارخانه ۳۸۰ میلیون تومان به فروش می رسد ولی در بازار آزاد نزدیک ۵۱۰ میلیون تومان قیمت دارد. این فاصله قیمت باعث افزایش دلالان در این بازار می شود.

فرخی همچنین ادامه داد: تراکتور ۴۷۵ نیز ۳۵۳ میلیون تومان توسط کارخانه تراکتورسازی قیمت خورده است ولی در بازار آزاد حدود ۴۷۰ تا ۴۸۰ میلیون تومان به فروش می رسد.

وابستگی قیمت دیگر ادوات کشاورزی به تراکتور

وی در خصوص دیگر ادوات کشاورزی نیز گفت: قیمت این ادوات نیز وابسته به قیمت تراکتور بوده و چون قیمت تراکتور رشد کرده پس به مرور شاهد افزایش قیمت دیگر ادوات نیز خواهیم بود.

فرخی ادامه داد: امیدواریم دولت زمینه حذف قیمت گذاری دستوری از بازار تراکتور را فراهم کند، اختلاف قیمت تراکتور در کارخانه با بازار آزاد باعث رواج دلال بازی در بازار ادوات کشاورزی به خصوص تراکتور می شود.

بدون شک رشد قیمت تراکتور علاوه بر اینکه خرید این ماشین کشاورزی را برای کشاورزان مشکل می‌کند، موجب خواهد شد که قیمت خدمات کشاورزی هم افزایش یابد و از این طریق می‌تواند بر روی قیمت همه محصولات کشاورزی تأثیر بگذارد. تراکتور بیشتر برای شخم زدن زمین‌های کشاورزی به کار می‌رود و رشد قیمت آن قطعاً به رشد قیمت دستمزد برای شخم زدن زمین کشاورزی منجر خواهد شد.

این مسئله در نهایت موجب افزایش قیمت محصولات کشاورزی از جمله گندم و جو خواهد شد؛ بنابراین از این طریق افزایش قیمت در نهایت امنیت غذایی مردم را به خطر خواهد انداخت و بر روی زندگی عموم مردم جامعه تأثیرگذار است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.