کد خبر : 18981 / /
/

بر اساس شواهد و اظهارات مقامات دولتی قرار نیست در روز عید قربان امسال یارانه جدیدی به حساب مردم واریز شود. اما مردم ممکن است در این تاریخ دو گروه مشمول یارانه شوند.

یارانه نقدی با گذشت بیش از ۵۰ روز، قابل برداشت نیست. تکلیف یارانه نقدی جاماندگان هفته آینده مشخص می شود. یارانه نقدی امکان دارد روز عید قربان واریز شود. عیدی جدیدی در کنار یارانه نقدی وجود ندارد. جدیدترین خبرها درباره یارانه نقدی را اینجا دنبال کنید.

یارانه جاماندگان و معترضان همچنان با گذشت بیش از ۵۰ روز، قابل برداشت نیست. رئیس جمهور نهایتا هفته گذشته دستور داد که تکلیف یارانه جاماندگان مشخص شود و حالا این احتمال وجود دارد که این یارانه عید قربان واریز شود.

بر اساس شواهد و اظهارات مقامات دولتی قرار نیست در روز عید قربان امسال یارانه جدیدی به حساب مردم واریز شود. اما مردم ممکن است در این تاریخ دو گروه مشمول یارانه شوند.

مشمولان یارانه نقدی تیر در عید قربان

اولین گروه ۹ دهک درآمدی هستند که در دو ماه گذشته بیستم هر ماه یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی را دریافت کرده‌اند. یارانه نقدی تیر ماه احتمالا به روال دو ماه گذشته در تاریخ بیستم تیر ماه واریز می‌شود. عید قربان هم در همین تاریخ قرار دارد.

گروه دومی که احتمالا یارانه دریافت می‌کنند، جاماندگان و معترضانی هستند که در اردیبهشت و خرداد امسال یارانه نقدی دریافت نکردند. ۲۶ اردیبهشت ماه یعنی حدود ۵۰ روز قبل، یارلنه نقدی برای این گروه واریز شد. اما هنوز قابل برداشت نیست.

ابراهیم رئیسی در برنامه تلویزیونی دستور داد حساب این گروه ظرف دو هفته آینده مشخص شود و یارانه این گروه از معترضان قبل از واریز یارانه تیر ماه قابل برداشت شود.

با توجه به اینکه تنها یک هفته تا واریز دور سوم یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی باقی مانده است، انتطار می‌رود که سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی تکلیف این گروه را در این هفته مشخص کنند و یارانه این گروه هم نهایتا تا قبل از عید قربان و یا همزمان با عید قربان واریز شود.

بر این اساس باید گفت قرار نیست دولت مانند بهمن ۱۴۰۰ و نوروز ۱۴۰۱ یارانه جدیدی تحت عنوان یارانه عید قربان واریز کند. بلکه مساله این است که واریز سومین مرحله کمک معیشتی ۹ دهک اول و جاماندگان با عید قربان همزمان است.

چند نفر مشمول یارانه نقدی جدید می‌شوند؟

به گزارش سازمان هدفمندی، حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به عدم دریافت کمک معیشتی دولت اعتراض کرده‌اند که از این تعداد، دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر وارد لیست جدید یارانه‌بگیران شده‌اند و تنها ۳۰۰ هزار نفر از لیست خط خورده‌اند.

چند روز قبل روز، سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد «نتیجه بررسی گروه اول ثبت‌نام‌کنندگان یارانه‌ها مشخص شده است. این گروه شامل دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بودند که از این تعداد حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مشمول دریافت یارانه شناخته شدند.»

بر این اساس کلیه افرادی که به عدم دریافت یارانه‌های جدید اعتراض کرده بودند مشمول این حمایت نقدی دولت می‌شوند و تنها ۳۰۰ هزار نفر از معترضان از لیست جدید خط می‌خورند.

حالا بسیاری از معترضان می‌توانند امیدوار باشند که مشمول حمایت دولت می‌شوند اما هنوز مشخص نیست زمان دقیق برداشت یارانه‌ها چه زمانی است.

کمک به مردم باید به صورت یارانه و مستقیم باشد

نماینده مردم قزوین درمجلس شورای اسلامی گفت: کمک به مردم باید مستقیم به خود مردم پرداخت شود؛ روش‌های با واسطه برای پرداخت یارانه به مردم هیچ وقت جواب نداده و هیچ دولتی نتوانسته آن را کنترل کند.

لطف الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی برنا، درباره میزان درست بودن تصمیم حذف ارز ترجیحی گفت: به دولت تاکید کردیم اگر می‌خواهید ارز ترجیحی را حذف کنید، باید قیمت‌ کالاهای اساسی، دقیقا مشابه قیمت‌های شهریور ماه 1400 باشد. اما تاثیر روانی حذف ارز این مسئله را امکان پذیر نکرد.

نماینده مردم قزوین در مجلس ادامه داد: ارز ترجیحی برخی محسنات و برخی معایب داشت. محسنات آن این بود که کالاهای اساسی با قیمت مناسب تری به دست مردم می رسید اما به نسبت بودجه ای که دولت برای ارز ترجیحی تخصیص می داد و یارانه‌ای که باید مشمول کالاهای  اساسی می شد، چیزی به مردم تعلق نمی گرفت. 

این نماینده مجلس دلیل این موضوع را فساد و رانت ارز ترجیحی می داند و معتقد است که خیلی ها این ارز را می گرفتند و اصلا مشخص نبود که آن را صرف چه چیزی می کردند. اگر این ارز حذف نمی شد، باز گروه‌های خاصی سود می‌برند. سودی که یک نفر در رانت ارز می‌برد از همه مردم ایران بیشتر بود به نحوی که یک نفر یک تا 500 میلیارد ارز ترجیحی می گرفت.

به گفته این مقم مسئول، از ابتدای انقلاب تاکنون هر سال رانت و فساد این ارز بیشتر شده و سو استفاده ها هم بیشتر شده و دولت ها نتوانسته اند آن را کنترل کنند؛ فساد ارز ترجیحی خیلی بالا است.

سیاهکلی توضیح داد: نکته بعد اینکه وقتی ارز در کشور دو نرخی می شود فساد و رانت هم در آن شکل می گیرد و کسانی که دستشان می رسد و اطلاعات دارند از آن رانت بیشتر بهره می برند و کسانی که نمی تواند  از این ارز بی بهره می شوند. 

عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه همه اقتصاد دانان در دنیا اعتقاد دارند که دو نرخی بودن یا چند نرخی بودن فساد را با خودش به همراه دارد و در نتیجه آن بیشترین خسارت هم به مردم وارد می شود ادامه داد: حذف ارز ترجیحی با نگاه به اینکه قیمت ها تغییر نکند و به مردم به این وسیله کمک شود در دستور کار دولت قرار گرفت و مهمتر از آن از راه ارز 4200 تومانی بسیاری به درآمدهای کلان رسیدند و دولت‌ قبل هم نتوانست جلوی این قاچاق و فساد را بگیرد.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: دولت در حال تلاش است و امیدواریم بتواند این مسئله را حل کند زیرا اصل این اقدام درست بود اما باید به مردم هم توجه کرد تا مردم در این اصلاح امور زندگیشان دچار التهاب نشود. فساد و رانت ارز ترجیحی به حدی بالا بود که از میزان آن آمار دقیقی در دسترس نیست. وقتی مبلغی حدود ۱۳ میلیارد دلار به این موضوع اختصاص می دهیم به گونه ای که تقریبا چیزی حدود ۳۰ درصد ارز مورد نیاز کشور به این موضوع اختصاص پیدا می کند؛ به عدد درشتی می رسیم که نشان می دهد در کنار  آن اتفاقات زیادی می افتد. 

سیاهکلی با تاکید بر اینکه یک روزی باید این اتفاق می افتاد زیرا این موضوع جمع می شد و نمی شد به طور ابدی این ارز ادامه داشته باشد خاطر نشان کرد:  البته در حال حاضر که در عصر ارتباطات و تکنولوژی هستیم با وجود فناوری اطلاعات می‌شود رانت و فساد را به صفر نزدیک کرد. بسیاری از کشورها این مسیر را رفته‌اند. اما مشکل ما این است که هنوز از تکنولوژی برای مدیریت‌های خود بهره نمی‌گیریم.

نماینده مردم قزوین درباره اینکه این یارانه بهتر است نقدی باشد یا به صورت کالا برگ به مردم داده شود؟ توضیح داد: کمک به مردم  باید مستقیما به خود مردم پرداخت شود؛ روش های با واسطه و سوبسید برای پرداخت یارانه به مردم  هیچ وقت جواب نداده و هیچ دولتی نتوانسته آن را کنترل کند.

تاکید رئیسی بر مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان 

ایسنا نوشت:رئیس جمهور با بیان اینکه موفقیت‌های طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان می‌تواند به عنوان الگو در اختصاص یارانه برای سایر بخش‌ها در جهت شفاف‌سازی اجرایی شود، اظهار داشت: اراده دولت بهینه سازی نظام یارانه‌ها در کشور با هدف جلوگیری از هدر رفت سرمایه‌ها است.

در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که یکشنبه شب به ریاست سید ابراهیم رئیسی تشکیل شد روند و نتایج اجرای طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان (مهیا) در استان‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی در زمینه دستاوردهای اجرای طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان مطرح و اعلام شد تا کنون ۵۷ درصد نانوایی‌های کشور زیر پوشش این طرح قرار گرفته‌اند و قرار است تا پایان تیرماه این رقم به ۱٠٠ درصد برسد.

بر اساس همین گزارش برآوردهای اولیه نشان می‌دهد تا کنون ۴٠ درصد یارانه آرد به ارزش سالانه معادل ۵٠ هزار میلیارد تومان به صورت نان به مردم داده نمی‌شد و هدر می‌رفت، اما از این پس و در نتیجه اجرای این طرح به صورت حقیقی و در قالب خدمات دیگر به مردم باز می‌گردد.

در گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی آثار مثبت و سازنده حکمرانی مبتنی بر داده‌ها و اطلاعات به عنوان یکی دیگر از ویژگی‌ها و نتایج اجرای طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان مطرح شد که نشان می‌دهد دولت هم اکنون اشراف کامل‌تری بر میزان هدررفت یارانه‌ها در زنجیره تامین آرد و نان بدست آورده است‌.

رئیس جمهور در این جلسه بار دیگر بر لزوم ثابت ماندن قیمت نان در سراسر کشور تاکید کرد و گفت: هدف از اجرای این طرح اصلاح زیر ساخت‌ها و روش‌های پرداخت یارانه آرد و نان است و به هیچ عنوان افزایش قیمت نان مطرح نبوده و نخواهد بود.

رئیسی اظهار داشت: موفقیت‌های طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان می‌تواند به عنوان الگو در اختصاص یارانه برای سایر بخش‌ها و در جهت شفاف‌سازی اجرایی شود.

وی تاکید کرد: اراده و تصمیم دولت بهینه سازی و منطقی کردن نظام یارانه‌ها در کشور با هدف جلوگیری از هدر رفت سرمایه‌ها است و این طرح پیگیری خواهد شد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.