کد خبر : 19110 / /
/

محمد سبحان حسنی، معاون سیاسی استانداری ایلام روز ۱۷ تیر از اجرای آزمایشی پرداخت کالایی یارانه در شهر ایلام خبر داده است.

یارانه نقدی جدید فردا 20 تیر واریز می شود. یارانه نقدی تیر فردا واریز خواهد شد. یارانه نقدی تا زمانی که به شکل کالا برگ دربیاید به شکل نقدی واریز خواهد شد. اخیرا نقل‌قول‌هایی مطرح شد که به احتمال کالایی شدن این پرداخت و حذف یارانه‌ نقدی قوت بخشید. اخبار جدید درباره یارانه نقدی را در خبر روز دنبال کنید.

مرحله ۱۳۷ واریز یارانه‌ معیشتی فردا دوشنبه بیستم تیرماه به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. مطابق روال دو ماه گذشته این پرداخت نقدی است اما در چند روز اخیر نقل‌قول‌هایی مطرح شد که به احتمال کالایی شدن این پرداخت و حذف یارانه‌ نقدی قوت بخشید.

یارانه نقدی تیرماه چه زمانی واریز می شود؟

محمد سبحان حسنی، معاون سیاسی استانداری ایلام روز ۱۷ تیر از اجرای آزمایشی پرداخت کالایی یارانه در شهر ایلام خبر داده است. بعد هم اعلام شد که طرح کالابرگ در سه شهر گرمسار، آبیک و ایلام اجرا می‌شود. پس از آن نیز محمدرضا میرتاج الدینی، نماینده تبریز در مجلس از فواید کالایی شدن پرداخت یارانه جدید صحبت کرد. آیا این به معنای حذف یارانه نقدی است؟

هرچند در هفته‌های گذشته مقامات مختلف دولتی به صورت ضمنی از استمرار پرداخت نقدی یارانه جدید برای مدت نامعلوم خبر داده‌اند اما صحبت‌های این دو مقام دولتی احتمال کالایی شدن پرداخت یارانه معیشتی را تقویت کرد.

 یارانه نقدی تیرماه چه زمانی به حسابمان می آید؟

طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها با رد پرداخت کالایی یارانه جدید گفت: پرداخت تیرماه صد در صد به صورت نقدی خواهد بود و برای ماه‌های پیش رو نیز هنوز صحبتی از احتمال پرداخت کالایی یارانه نشده است.

وی در عین حال از اجرای آزمایشی، پرداخت کالایی یارانه در مناطقی مثل ایلام اظهار بی‌اطلاعی کرد و افزود: شاید در آینده شیوه پرداخت‌ها از نقدی به کالایی تغییر کند اما در حال حاضر چنین برنامه‌ای وجود ندارد.

از اردیبهشت ماه برنامه اصلاح ارز ترجیحی با هدف تامین اقلام ضروری زندگی مردم به نرخ شهریورماه ۱۴۰۰ آغاز شد. هرچند نتیجه اجرای این برنامه تاکنون افزایش معنی‌دار بهای عمومی اقلام ضروری و غیر ضروری بود.

در دو ماه گذشته دولت به دلیل نبود زیرساخت‌های بانکی، یارانه معیشتی را به صورت نقدی واریز کرده است اما آن طور که در ابتدای اجرای این برنامه عنوان شد، در نهایت قرار است این یارانه به صورت کالایی پرداخت شود.

بیستم تیر ماه یارانه نقدی واریز می‌شود و علاوه بر ۹ دهک درآمدی جامعه که از دو ماه قبل مشمول یارانه بودند، یارانه جاماندگان هم واریز می‌شود.

پیگیری‌ها از سازمان هدفمندی نشان می‌دهد که بیستم این ماه یعنی دوشنبه شب یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب ۹ دهک درآمدی اول جامعه واریز می‌شود.

علاوه بر این گروه، لیست جاماندگان یارانه هم در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نهایی شده و یارانه این گروه از جاماندگان هم در تاریخ بیستم تیرماه قابل برداشت می‌شود.

بر این اساس باید گفت نهایتا بعد از یک ماه که از واریز یارانه این گروه می‌گذرد، آنها می‌توانند در بیستم این ماه یارانه خود را برداشت کنند.

به گفته سازمان هدفمندی یارانه‌ها دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جاماندگان به عدم دریافت کمک معیشتی دولت اعتراض کرده بودند که ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر واجد دریافت یارانه شناخته شده‌اند و ۳۰۰ نفر از این لیست خط خورده و جزو دهک دهم محسوب شده‌اند.

یارانه نقدی جدید از بیستم اردیبهشت ماه سال جاری به حساب سرپرستان ۹ دهک اول درآمدی جامعه واریز شد. سه دهک اول یارانه ۴۰۰ هزار تومانی دریافت کردند و دهک چهارم تا نهم ۳۰۰ هزار تومان دریافت کردند.

اما یارانه نقدی معترضان چه می‌شود؟

علاوه بر افرادی که کمک معیشتی نقدی دولت را دریافت نکرده‌اند، بخشی از مردم هم به دهک درآمدی که در آن قرار دارند اعتراض کرده‌اند. یعنی افرادی که یارانه ۳۰۰ هزار تومانی گرفته و جزو دهک چهارم تا نهم محسوب شده‌اند اعتراض کرده‌اند که دهک درآمدی آنها بین دهک اول تا سوم است.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد هنوز نتیجه اعتراض این گروه مشخص نشده است.

ماجرای یارانه عید قربان چیست؟

واریز یارانه تیرماه با عید قربان همزمان شده است و برخی گمان کرده‌اند دولت قرار است یارانه عید قربان پرداخت کند. اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد واریز یارانه مناسبتی متوقف شده و یارانه عید قربان همان یارانه تیر ماه است.

یارانه تیرماه چه زمانی به حسابمان می آید؟

تیم اقتصادی دولت هنوز زمان واریز یارانه نقدی مرحله ۱۳۷ یا همان تیر ماه ۱۴۰۱ را اعلام نکرده اند. اما جدول زمان بندی مراحل گذشته واریز یارانه‌ها به ما نشان می‌دهد که در طول دو فصل گذشته، دولت یارانه‌ها را در روز بیستم همان ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز کرده است.

شایعاتی همچون اختصاص یارانه نان، یارانه عید قربان، یارانه بنزین و... باعث ابهام بخش اعظم یارانه بگیران شده است. در حال حاضر گروهی از مشمولان دریافت یارانه، انتظار واریز اعداد و ارقام تازه‌ای را دارند. اما واقعیت امر این است که دولت هیچ تصمیمی برای تغییر میزان یارانه‌های واریزی به حساب سرپرستان خانوار ندارد.

در چنین شرایطی یارانه نقدی تیر ماه نیز مطابق مرحله اردیبهشت و خرداد به حساب یارانه بگیران واریز می‌شود. بر طبق این قاعده، اگر در مرحله ۱۳۵ و ۱۳۶ یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی دریافت کرده اید، در مرحله ۱۳۷ نیز بدون هیچ تغییری همان مبالغ را دریافت خواهید کرد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.