کد خبر : 20622 / /
/

قیمت دلار در پشت خط شنبه شب ریزش کرد این ریزش در معامله نقدی یکشنبه منعکس شد. دلار در بازار تهران به صورت هیجانی تا کف ۳۰ هزار پایین آمد و هرات هم کف ۲۹ هزار و ۷۰۰ تومان را تست زد.

معامله‌گران با طراحی ربات به دنبال کاهش قیمت و جمع کردن دلار در کف هستند. این گروه اعتقاد دارد دلار پتانسیل کاهش را ندارد. پرسش دوم دقیقا از همین نقطه شکل می‌گیرد.

قیمت دلار در پشت خط شنبه شب ریزش کرد این ریزش در معامله نقدی یکشنبه منعکس شد. دلار در بازار تهران به صورت هیجانی تا کف ۳۰ هزار پایین آمد و هرات هم کف ۲۹ هزار و ۷۰۰ تومان را تست زد.

دلار متشکل و نیما صعودی شدند

در طرف رسمی بازار قیمت‌ها اما افزایشی بودند، دلار متشکل به ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان رسید و نرخ نیما که نماد حواله در سمت رسمی بازار است با صد تومان افزایش در ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد.  

در ادامه روز قیمت دلار در بازار تهران از کف ۳۰ هزار برگشت و به سطح ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. اولین پرسش مهم معامله‌گران حول این برگشت بود.

قیمت دلار به کف خورده یا پولبک است؟

به گزارش اکوایران، معامله‌گران می‌گویند اگر قیمت دلار به کف خورده باشد طبیعتا از فاز ریزش خارج می‌شود، اما اگر پولبک باشد به معنی این است که سطح قبلی را لمس می‌کند و مجددا به سمت نزول حرکت می‌کند.

جریان کاهشی بازار اعتقاد دارند روند آتی دلار تا حدود زیادی با بازار ارز هرات گره خورده است، آن‌ها اعتقاد دارند اگر دلار هرات دو سطح حمایتی مهم ۲۹ هزار و ۷۰۰ و ۲۹ هزار و ۳۰۰ تومان را از دست بدهد تا ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان پایین خواهد رفت. از دید این گروه اتفاق روز یکشنبه پولبک بوده است.

حمله رباتی به قیمت دلار

اما جریان افزایشی معتقد است آنچه در حال حاضر در بازار اتفاق افتاده محصول حمله رباتی از سمت هرات است. یکسری از معامله‌گران با طراحی ربات به دنبال کاهش قیمت و جمع کردن دلار در کف هستند. این گروه اعتقاد دارد دلار پتانسیل کاهش را ندارد. پرسش دوم دقیقا از همین نقطه شکل می‌گیرد.

چه متغیری می‌تواند تکلیف بازار را مشخص کند؟

معامله‌گران بیش از گذشته درباره توافق صحبت می‌کنند. جریان کاهشی اعتقاد دارد بازار به پیشواز توافق رفته است و کاهش قیمت دلار محصوله این خوش بینی است.

این گروه که در بازار ارز به اخباریون معروف هستند، برای اثبات حرف‌های خودشان به توییت‌های سیاسیون و خبرهای رسانه‌ای اشاره می‌کنند. صحبت‌های شنبه شب رییسی ، توییت اولیانوف درباره احیای برجام تا هفته اینده، از این نمونه‌ها هستند.

اما جریان افزایشی اعتقاد دارد وقتی بازار تصور توافق داشته باشد با هدف سودگیری آخر، یک نوسان رو به بالا می‌دهد و بعد کاهشی می‌شود، اما وقتی بازار در شرایط عدم قطعیت کاهشی می‌شود به معنای جمع شدن فنر قیمت است.

ردپای جنگ توئیتری جلیلی ها و رئیسی ها در بازار ارز

این گروه اعتقاد دارد اولیانوف در تمامی ادوار گذشته مذاکرات، صحبت از احیای برجام کرده و توافقی رخ نداده است. نشانه دیگر این گروه جنگ توییتری میان حامیان جلیلی و دولت رییسی و تیترهای متفاوت اصولگرایان مثل کیهان، وطن امروز و ... درباره توافق است.

از دید این گروه مهمتر از حل اختلاف با غرب، باید دید اجماع منابع قدرت در داخل برای توافق چقدر است. منازعه‌های رخ‌داده در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ای، به توصیف این گروه از معامله‌گران، نشانه‌ای از اختلاف نظر درباره اصل توافق است.

در بازار رسمی اتفاق جالب، قیمت دلار سهمیه‌ای است. برای دلار سهمیه‌ای در سه کانال ۲۸ ، ۲۹ و ۳۰ قیمت اعلام می‌شود.

دو شایعه در بازار ارز

در بازار دو شایعه دست به دست می‌شد. شایعه رسیدن قیمت درهم به ۸۰۰۰ تومان که از چند روز قبل شروع شده در بازار یکشنبه هم شنیده می‌شد تا نشان بدهد برخی در ترویج این نکته مصمم هستند.

چند عکس هم در بازار دست به دست می‌شد که بسته‌های بزرگ اسکناس ریالی را نشان می‌داد. منتشرکنندگان مدعی بودند این اسکناس‌ها در سلیمانیه، با هدف خرید دلار بسته‌بندی شده است. 

کف قیمت سکه چقدر است؟

در بازار فلز زرد، قیمت سکه با کاهش 300 هزار تومانی به 14 میلیون و 200 هزار تومان رسید. تحلیلگران می‌گویند اگر سکه بالای این رقم تثبیت داشته باشد قیمتش بین 14 میلیون و 100 تا 14 میلیون و 600 هزار تومان رنج خواهد بود. و اگر تثبیت ندهد می‌تواند تا 13 میلیون و 900 هزار که حمایت بعدی است کاهش داشته باشد. این دسته کف سکه را 13 میلیون و 500 هزار تومان می‌دانند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.