کد خبر : 20865 / /
/

این خبری است که معاون اقتصادی وزارت اقتصاد

 اخبار جدیدی مبنی بر تغییر  مبلغ یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. یارانه نقدی در ماه های آینده احتمالا به شکل کالا برگ پرداخت شود. . واریز یارانه نقدی شهریور اما به همان صورت پیش خواهد بود.

یارانه نقدی | اصابت حداکثری یارانه کالاهای اساسی با پرداخت مستقیم یارانه 

 عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: در روش جدید هدفمندی یارانه‌ها که یارانه در آخر زنجیرهٔ توزیع به‌صورت مستقیم در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد، نسبت به ارز ترجیحی، یارانه بیشتر به جامعه هدف اصابت می‌کند.

«احمد صادقیان» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با تأیید مشکلاتی که ارز ترجیحی برای کشور به وجود آورد اظهار داشت: لازم بود که این اصلاح صورت بگیرد ما نیاز داریم در بخش‌های دیگر نیز اصلاحاتی داشته باشیم.

وی افزود: به‌عنوان‌مثال در بحث دارو، در تمام دنیا یارانهٔ دارو در بخش بیمه‌ها اعمال می‌شود، اما در کشور ما هنوز این رویه را نداریم. در کشورهای مختلف کمک‌های درمانی و دارویی در قالب بیمه به مردم ارائه می‌شود. این رویه که داروها با ارز ترجیحی در داروخانه‌ها عرضه شود و هیچ نظارت و کنترلی هم بر آن نباشد، به ضرر همه است. اگر نظارتی بر بحث توزیع، اضافهٔ مصرف و قاچاق کالاهای مختلف از جمله دارو نداشته باشیم، مشکلات عدیده‌ای بروز خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: در بحث گندم نیز همین موضوع را داریم و باید به ساماندهی یارانهٔ آن بپردازیم. چندنرخی بودن کالاها باعث می‌شود با مسائل پیچیده‌ای روبرو شویم. به طور مثال، در سال ۹۰ یا ۹۱ که بحث هدفمندسازی یارانه‌ها شروع شد، آرد با قیمت ۶۰۰ تومان به نانوایی‌ها داده می‌شد و با همین قیمت هم در اختیار بخش صنعتی قرار می‌گرفت. آرد وارداتی هم در حدود همین نرخ بود.

صادقیان اضافه کرد: آمارها نشان می‌دهد که در آن زمان سرانهٔ مصرف نان زیر ۷۰ کیلوگرم بود. اما الان اعلام شده است که سرانهٔ مصرف نان بالای ۱۳۰ کیلوگرم است. مردم نان بیشتری نمی‌خورند، بلکه شکافی که میان قیمت دولتی و آزاد وجود دارد و فساد و رانتی که به وجود آمده، این افزایش را به دنبال داشته است.

عضو اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اصلاح  روش‌های غلط در ارز ترجیحی گفت: باید به سمت تک‌نرخی کردن کالاها گام برداریم. تمام دنیا این رویه را در پیش گرفته است که اقلام و کالاهای اساسی با یک نرخ به دست مصرف‌کننده می‌رسد. یارانه باید به روش دیگری به جز ارز ترجیحی در اختیار مردم قرار بگیرد.

صادقیان افزود: سیاست ارز ترجیحی به تشویق واردات منجر شد و ما شاهد ولع شدیدی برای افزایش واردات در کشور بودیم. این موضوع به تولید ملی ما ضربه زد و باعث شد در برخی زمینه‌ها همچون گندم خودکفایی خود را از دست بدهیم و به واردات بیش‌ازپیش وابسته شویم.

این عضو اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: در طرح جدید هدفمندی یارانه‌ها باید مسائل مختلف به‌درستی مدیریت شود تا به نتایج دلخواه برسیم. دولت باید بتواند تورم را کنترل کند تا قدرت خرید مردم در آینده پایین نیاید.

وی تأیید کرد: در روش جدید هدفمندی یارانه‌ها که یارانه در آخر زنجیرهٔ توزیع و تأمین به‌صورت مستقیم در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد، نسبت به ارز ترجیحی، یارانه بیشتر به جامعهٔ هدف اصابت می‌کند.

به گفتهٔ این عضو اتاق بازرگانی تهران، خوب است در اعطای یارانه‌ها به روش‌هایی که دیگر کشورها در پیش گرفته‌اند توجه کنیم و از تجارت آن‌ها بهره ببریم.

  حذف یارانه نقدی قطعی شد؟

از اردیبهشت ماه و همزمان با پرداخت یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی، مسئولان مدام وعده داده‌اند که به زودی توزیع کوپن الکترونیک آغاز می‌شود. حالا در جدیدترین اظهارنظر، اعلام شده که کالابرگ از مهرماه پرداخت می‌شود.

این خبری است که معاون اقتصادی وزارت اقتصاد اعلام کرده است. هادی سبحانیان در گفتگو با تسنیم از توزیع کالابرگ از ماه آینده خبر داده است.

این مقام مسئول گفته است این امکان وجود دارد که از اول مهرماه طرح کالابرگ به صورت آزمایشی اجرایی شود. اما این گفته مقام مسئول هم قطعی نیست و تنها یک گمانه است.

چراکه سبحانیان اعلام کرده که توزیع کالابرگ، یک موضوع و مساله قانونی است و دولت می‌خواهد زیرساخت‌های آن را فراهم کند. این موضوع با مسئولیت مستقیم وزارت رفاه دنبال می‌شود.

پیش از این هم وزیر اقتصاد و دیگر مقامات دولتی گفته بودند که دولت در حال آماده‌سازی زیرساخت‌های توزیع کوپن الکترونیک است و به محض آماده شدن آن، پرداخت یارانه نقدی قطع و توزیع کوپن آغاز می‌شود.

حالا معاون وزارت اقتصاد اعلام کرده که زیر ساخت‌های فنی آماده و امکان اجرای آزمایشی آن برای برخی اقشار فراهم شده است.

در صورتی که طرح اجرایی در دولت به تصویب برسد، از تاریخ یک مهر ماه این امکان وجود دارد که طرح به صورت آزمایشی اجرایی شود.

اما در این خبر هم نه مشخص است که یارانه نقدی تا چه زمان پرداخت می‌شود و نه مشخص است که منظور از اجرای آزمایشی کالابرگ چیست.

سرگیجه در اجرای طرح یارانه‌ها

چهار ماه از آغاز پرداخت یارانه نقدی و یک سال از آغاز به کار دولت گذشته است. پرداخت یارانه نقدی یکی از اولین و مهم‌ترین وعده‌های دولت رئیسی بود اما همچنان این وعده به هیچ نتیجه‌ای نرسیده و اظهارات پراکنده و رد و تایید پرداخت یارانه نشان از ناهماهنگی در بدنه دولت دارد. یا به عبارتی نشان می‌دهد دولت حتی برای شیوه حمایتی خود از مردم هنوز به جمع‌بندی نرسیده است.پ

پرداخت یارانه نقدی یا توزیع کالابرگ موضوعی است که به تازگی به تنش میان دولت و مجلس هم تبدیل شده است. نمایندگان مجلس می‌گویند دولت بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ باید پرداخت یارانه نقدی را متوقف کند و به مردم کالابرگ بدهد. اما در همان قانون تاکید شده که دولت باید کالاهای اساسی را با قیمت شهریور ۱۴۰۰ به مردم پرداخت کند. اما کمی بعد دولت در نامه‌ای اعلام کرد امکان این وجود ندارد که کالاهای اساسی را به نرخ شهریور پارسال به مردم عرضه کند.

همین مساله نشان می‌دهد که فعلا ماجرای پرداخت یارانه‌ها و نحوه آن به زودی به نتیجه نمی‌رسد مگر اینکه دولت مجددا شتابزده عمل کند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.