کد خبر : 21343 / /
/

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ارتباط با معوقات بازنشستگان توضیح داد: مابه‌التفاوت از اول فروردین ۱۴۰۱ پرداخت می‌شود؛ در مورد زمان و شرایط پرداخت با کانون بازنشستگان صحبت می‌کنیم؛ پرداخت مابه‌التفاوت جزو تعهدات ماست، بازنشستگان نگران نباشند حتماً انجام خواهد شد.

افزایش حقوق بازنشستگان بالاخره نهایی شد. از اوایل سال خبر افزایش حقوق بازنشستگان اعلام شد و حتی در جلسات دولت رقم افزایش حقوق به 57 درصد رسید. اما خبری از افزایش حقوق بازنشستگان نبود. افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان نیز باطل شد. مبلغ حقوق بازنشستگان شهریور تغییر میکند. 

جی پلاس؛مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ارتباط با صدور احکام و پرداخت مابه‌التفاوت بازنشستگان توضیح داد.

میرهاشم موسوی (مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی) در گفتگو با شبکه یک سیما در ارتباط با افزایش حقوق بازنشستگان کارگری گفت: خوشحالیم که این مسیر به موفقیت رسید؛ از رئیس جمهور که در این رابطه حمایت کردند و شخصاً به موضوع ورود کردند، تشکر می‌کنم؛ خوشبختانه با اختیاراتی که به وزرای عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی داده شد، اتفاق مثبتی افتاد و برای سایر سطوح ۳۸ درصد به اضافه ۵۱۵ هزار تومان تصویب شد و در نهایت مطالبات بازنشستگان پاسخ داده شد.

موسوی افزود: این درصد افزایش هم برای حداقل بگیران و هم برای سایر سطوح بی‌سابقه است؛ گرچه در این شرایط اقتصادی، ممکن است همه مشکلات معیشت را پوشش ندهد اما اتفاق در خور توجه و کم‌نظیری بود. در شهریورماه، احکام این عزیزان صادر می‌شود و پرداخت این ماه براساس احکام جدید خواهد بود.

به گفته وی، کارهای فنی صدور حکم انجام شده و بازنشستگان در چند روز آینده می‌توانند احکام جدید را در سامانه ببینند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ارتباط با معوقات بازنشستگان توضیح داد: مابه‌التفاوت از اول فروردین ۱۴۰۱ پرداخت می‌شود؛ در مورد زمان و شرایط پرداخت با کانون بازنشستگان صحبت می‌کنیم؛ پرداخت مابه‌التفاوت جزو تعهدات ماست، بازنشستگان نگران نباشند حتماً انجام خواهد شد.

موسوی در پاسخ به اینکه زمان دقیق پرداخت، چه زمانی‌ست؛ گفت: تلاش می‌کنیم از طریق سهامی که از دولت می‌گیریم بابت ۹۰ هزار میلیارد تومان بدهی، پرداخت مطالبات بازنشستگان را انجام دهیم؛ این سهام غیرنقدی‌ست و باید به نقدینگی تبدیل شود تا بتوانیم پرداخت‌ها را صورت دهیم؛ در این زمینه مدل‌هایی هم پیش‌بینی شده، عزیزان نگران نباشند؛ در اسرع وقت پرداخت معوقات آغاز می‌شود؛ ما می‌دانیم در این شرایط اقتصادی باید سریع بازنشستگان را به حقوق خودشان برسانند.

افزایش حقوق بازنشستگان کی پرداخت می شود؟

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: افزایش حقوق سایر سطوح بازنشستگان تامین اجتماعی از شهریورماه امسال پرداخت می شود.

میرهاشم موسوی ظهر دوشنبه در حاشیه افتتاح طرح توسعه در یک شرکت تولید کننده نخ تایر  در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه خوشبختانه در زمینه افزایش سایر سطوح، مستمری‌بگیران مطالباتی داشتند که انجام شد، تصریح کرد: طبق دستور رئیس‌جمهور و پیگیری‌هایی که در دولت انجام و هماهنگی‌هایی که مجلس در این زمینه داشت، اختیاراتی که دولت به وزیران عضو تأمین‌اجتماعی داد، در ماه گذشته افزایش سایر سطوح را برابر با مصوبه شورای کار داشتیم که در ماه جاری صدور احکام جدید و پرداخت را بر اساس احکام جدید برای مستمری‌بگیران خواهیم داشت.

وی با یادآوری اینکه علاوه بر افزایش حقوق، بحث توسعه خدمات در حوزه بازنشستگان نیز یکی از اولویت‌های سازمان تأمین‌اجتماعی به شمار می‌رود، افزود: درمان بازنشستگان یکی از موضوعاتی است که همواره در اولویت قرار داده‌ایم. همچنین مراکزی را برای بیماری‌های خاص و مزمن بازنشستگان در حال توسعه داریم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی همچنین از توسعه ۸۸ مرکز خدمات پزشکی برای بیماری دیابت و فشار خون با رویکرد اهتمام به بازنشستگان دارای بیماری خاص خبر داد و یادآور شد: برای بیماری‌های صعب‌العلاج و خاص دیگر نیز برنامه‌هایی داریم که در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.

موسوی در ادامه با اشاره به اقدامات و حمایت‌هایی که این سازمان در دوران کرونا از فعالان صنعتی و تولیدی به عمل آورده است، خاطرنشان کرد: سال گذشته بالغ بر ۳,۰۰۰ میلیارد تومان بخشودگی، امهال جرایم بیمه‌ای و نیز تقسیط بدهی داشتیم که برای امسال نیز پیش‌بینی کرده‌ایم که اگر صنایع و مراکز صنعتی دچار مشکل شوند، باز هم در کنار این فعالان خواهیم بود.

وی در خصوص میزان تقسیط، امهال و بخشودگی انجام شده در استان زنجان نیز عنوان کرد: ۳۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در سه ماهه اول تقسیط بدهی لیست‌های بیمه‌ای در استان زنجان داشتیم.

حقوق بازنشستگان سبد تامین معیشت یا سبب شرمندگی؟!

چند وقتی است که به موازات انتشار هر یک از یادداشت هایم پیامی از سوی برخی بازنشستگان عزیز دریافت می‌کنم که ای کاش راجع به معضلات ومشکلات ما نیز مطلبی منتشر می‌کردید بلکه مسئولین مربوطه فکری عاجل واساسی برای وضعیت معیشت وحقوق ما کنند.

پیرو فرمایش ایشان ذهنم درگیر بود تا به قول پیشکسوتان رسانه مَلات و مایه ی نوشتن را فراهم کنم بلکه از منظر حقوقی و مقررات استخدامی و...مطلبی درخور و شایسته تقدیمشان کنم.

لذا شروع کردم به جستجو و مطالعه پیرامون این موضوع که حاصلش شد مواجهه با انبوهی از مطالبِ مستند به دستورالعمل های دولت و بخشنامه‌های متنوع، این شد که گفتم اگر در خانه کس است یک حرف بس است،خاصه اینکه در یادداشت های منتشر شده الحق والانصاف حق مطلب به خوبی ادا شده بود وآنچه که باید از منظر حقوق وقانون تذکر داده شود به شکلی شایسته بیان شده لذا دریافتم مشکل همان مشکل همیشگیِ گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله‌ی من است و سنگینی گوش کسانی که یا نمی‌شنوند یا نمی‌خواهند که بشنوند. در همین حال واحوال به فکر ویزیت قطره ای جهت باز شدن راه گوش میانی و رفع ناشنوایی مصلحتی برخی ها بودم که یکباره ضرب‌المثل دیگری در گوشم صدا کرد که آب درکوزه وما گرد جهان می‌گردیم وخدارا شاکر شدم که گوش این بنده ی کمترین مثل گوش برخی ها سنگین نیست و ندای درونی وجدان و یادآوری مَثَل های با مسمی و نغز زبان پارسی را می شنود .یادآوری این مثل، سبب شد چهل وچند سال تلاش شبانه روزی حاج‌بابا در کنار وضعیت امروزش که مجبور است بسان آن سال ها از صبح تا شام پای دیگ برنج وخورشت عرق بریزد تا زبانم لال برای تامین حداقل های زندگی عرق شرمندگی روی پیشانی اش ننشیند،جلوی چشمانم نمایان شود.

همینطور که با مرور سختی های درد معیشت مادران و پدران این سرزمین عرق شرم روی پیشنانی ام می نشست، به روزهایی فکر کردم که حاج‌بابا آفتاب نزده از خانه بیرون می رفت و شب ها آنقدر خسته به خانه بر می‌گشت که حتی قادر نبود از پله‌های خانه بالا بیاید و هر دوپله یکی می نشست ونفسی تازه می‌کرد.با یادآوری روزهایی که برای حاج‌بابا پیش از طلوع آفتاب شروع ‌می‌شد وتا پاسی از شب به انتها می رسید این پرسش به ذهنم خطور کرد که به راستی چه دلیل و انگیزه ای جز سیر کردن شکم زن وبچه وتامین هزینه‌هایی مانند پوشاک، مدرسه و دانشگاه برای این حجم از تلاش و کار کردن می توان تصور کرد؟مگر تامین واجابت این نیازهای ابتدایی که از آن به حقوق اساسی ملت یاد می کنند تکلیف دولت نیست؟که اگر نیست پس دلیل انشاء چندین وچند اصل و فصل تحت عنوان حقوق ملت و حقوق شهروندی وادعای لزوم رعایت بایدها ونبایدهای کرامت انسانی در عالی ترین قانون کشور چیست؟مگر مردان وزنان این سرزمین تا به امروز جز تامین معاش ورفع نیازهای اولیه ای چون مسکن و...چیز دیگری طلب کرده و توقع خارق‌العاده ای داشته اند؟

چطور ممکن است پدران ومادران سرزمینی که هر گوشه اش سرشار از ثروتی خدادادی است،‌پس از سال ها زحمت و تلاش صادقانه در ایامی که مثلا موصوف است به بازنشستگی و استراحت ،پی رزق وروزی حداقلی مجبورند به کار وتلاشی بیش از پیش تن دهند تا مبادا دست نیاز سوی ناکسان روزگار دراز کنند،اصلا چه تفاوتی است بین تلاش پدران ومادران این سرزمین با پیران ینگه دنیا؟همان پیرمردان و زنان چشم آبی وچشم بادامی که دست در دست هم به ضیافت جهانگردی آمده، درحافظیه وسعدیه وباغ ارم می‌بینمشان؟این تلخ کامی حاصل کدام مدیریت است که حاج‌بابا ی من و فرزندان این اقلیم لحظه و دقیقه ای حق ندارند فارغ از درد معیشت همراه با نوه ها و بچه هایشان به تماشای قد کشیدن ایشان کُنج آرامگاه حافظ کیف کنند و از همصحبتی با شریک زندگی اشان حظ وافر ببرند تا کی قرار است تمام هم وغم مردان وزنان این سرزمین نگرانی خالی ماندن سفره ی کوچک خانه از نان و قاتق باشد؟این حجم از سوءمدیریت و ندانم کاری سبب شده تا بازنشستگان عزیز پس از سال ها تلاش و خستگی طاقت فرسا که هیچ تمنایی جز تامین نیازهای ابتدایی و اساسی فرزندانشان در پس این تلاش نبوده ، به عوض قهقه‌ی شادی و اشک شوق ناشی از بالندگی فرزندان و حاصل عمر خویش، شاهد درد معیشت و فریاد دادخواهی هم‌نسلان خویش باشند آن هم برای همان حقوق حداقلی و ابتدایی!

واقعا رفع و رجوع نیازهای ایشان که چیزی جز حقوق حقه ی ایشان نیست،اینقدر کار صعب و سختی است که روزها و ماه ها بشود دغدغه ی این عزیزان؟چطور باور کنیم در سرزمینی که رقم اختلاس هایش هر نوبه رکورد جدیدی به جا می گذارد و صفرهای حقوق نجومی مدیرانش هوش از سر آدمی می برد ، چِندرغاز بودجه برای تامین حداقلی حقوق بازنشستگان وجود ندارد؟

نوشتن یادداشت که به اینجا رسید،نام حاج بابا روی صفحه ی گوشی نقش بست:بابا خبر داری قانون همسان سازی حقوق بازنشسته ها کی اجرا می شود؟

مانده بودم با چه رویی جواب پیام پدر را بدهم و به کدام قانون معطل مانده و کدام طریق قانونی استناد کنم که پاسخم رنگ و بوی قول و حرف مردان مردی چون او بگیرد که حرف و عملشان یکی بود و تا پای جان پای کلام و حرفشان هستند نه بسان برخی ها که گفتارشان جز لق لق زبان و وعده ی سرخرمن هیچ نشانی از عمل ندارد.

حال شما مسئول محترمِ خداترس بفرمایید کی این قانون وطریق معطل مانده اجرایی می‌شود؟!

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.