کد خبر : 21814 / /
/

معاون فناوری و توسعه نوآوری سپرده گذاری مرکزی گفت: با همکاری ناشران پرتفوی سهام عدالت، سود سال مالی ۱۴۰۰ در اواخر امسال به حساب مشمولان واریز می‌شود.

سود سهام عدالت ۱۴۰۰ در اواخر امسال به حساب مشمولان سهام عدالت واریز می‌شود. در خصوص نحوه واریز سود سهام عدالت و شرایط آن نکاتی را  ذکر شده است. سود سهام عدالت احتمالا یک جا واریز شود. اخبار جدید درباره سهام عدالت را اینجا دنبال کنید.

سهام عدالت امسال چه زمانی واریز می‌شود؟

معاون فناوری و توسعه نوآوری سپرده گذاری مرکزی گفت: با همکاری ناشران پرتفوی سهام عدالت، سود سال مالی ۱۴۰۰ در اواخر امسال به حساب مشمولان واریز می‌شود.

معاون فناوری و توسعه نوآوری سپرده گذاری مرکزی آقای محمود حسنلو در خصوص نحوه واریز سود سهام عدالت و شرایط آن نکاتی را بیان کرد.

سوال:آیا قرار است امسال سود سهام عدالت در چند مرجله پرداخت شود؟

حسنلو:تا به امروز تصمیمی در این خصوص گرفته نشده و به سپرده گذاری اعلام نشده است. البته امیدواریم این اتفاق هم رخ ندهد. درصدد هستیم با همکاری همه شرکت‌ها سود سهام عدالت را یکجا واریز کنیم. همانند سود عملکرد سال ۹۸ دو مرحله‌ای نشود و مرحله دوم به بعد از عید موکول نشود.

سوال:شیوه واریز سود سهام عدالت امسال چگونه خواهد بود؟ 

حسنلو:سود عملکرد سال ۹۸ در دو مرحله اسفند ۹۹ و تیر ۱۴۰۰ پرداخت شد. سود عملکرد ۹۹ به صورت یک مرحله‌ای در اسفند ۱۴۰۰ واریز شد؛ بنابراین نحوه واریز کاملا وابسته به همکاری شرکت‌ها است.

لازم به ذکر است در خصوص سال ۱۳۹۹ باید گفت سود عملکرد سال مالی ۱۳۹۹ پرتفوی سهام عدالت  در ۳ مرحله (اسفند ۱۴۰۰ مرحله اصلی، اردیبهشت و تیر ۱۴۰۱) به حساب مشمولان و جاماندگان سهام عدالت واریز شده است. افرادی که هنوز سود سهام عدالت خود را دریافت نکرده اند می‌بایست نسبت به اعلام شماره شبای معتبر اقدام کرده تا بتوانند در مراحل بعدی سود سهام عدالت را دریافت کنند.

شماره شبای نامعتبر، حساب بانکی مسدود، راکد، مشترک (دو امضاء)، ارزی و بلندمدت از جمله دلایلی است که باعث می‌شود تا مشمول سهام عدالت سود به حسابش واریز نشود. به همین خاطر این گونه افراد می‌بایست با ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام نسبت به ثبت شماره شبای معتبر اقدام کنند.

سوال:سود سهام عدالت امسال چه زمانی واریز می‌شود؟

حسنلو:سود عملکرد سال مالی ۱۴۰۰ پرتفوی سهام عدالت در اواخر سال ۱۴۰۱ به حساب مشمولین واریز خواهد شد و در خصوص وضعیت افزایش سرمایه ناشران پرتفوی سهام عدالت نیز بعد از مشخص شدن میزان افزایش سرمایه و اعمال افزایش سرمایه‌های شرکت‌ها وضعیت سود مشخص خواهد شد.

فعلا زمان مشخص نیست، ولی تمام تلاش سازمان بورس و سپرده گذاری بر این خواهد بود که همانند دو سال گذشته نزدیک عید نوروز این سود برای همه مشمولان واریز شود.

سهام عدالت جاماندگان تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی

به گزارش فارس، وزیر امور اقتصادی و دارایی، ادامه داد: در قانون بودجه ۱۴۰۱ دو تکلیف به دولت سپرده شده است، یکی اینکه افراد جامانده تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی که جاه مانده‌اند، سهام عدالت به آنها اختصاص یابد و دوم اینکه سایر اشخاص جا مانده در ۶ دهک کم‌درآمدی جامعه که سهام عدالت ندارند و تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هم قرار ندارند.

سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی درخصوص سهام عدالت، گفت: دولت طبق قانون بودجه …

وی، تصریح کرد: در گام اول اولویت به گروه اول یعنی افراد جامانده تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند که باید سهام عدالت به آنها اختصاص داده شود برای این منظور پیش‌نویسی تهیه کرده‌ایم و این پیش‌نویس در کمیسیون اقتصادی دولت مصوب شد. در مرحله ارائه به هیأت دولت قرار دارد. قرار است به ۳ میلیون نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی که سهام عدالت ندارند، به ازای هر نفر ۱۰ میلیون تومان از سهام شرکت‌های دولتی تخصیص یابد.

سهام عدالت برای جاماندگان ۶ دهک کم‌درآمد جامعه

خاندوزی، یادآور شد: دسته دوم افرادی از ۶ دهک کم‌درآمد جامعه هستند که تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار ندارند و سهام عدالت هم به آنها  اختصاص نیافته است. دولت همچنین طبق برآورد ۱۳۰ هزار میلیارد  تومان به صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و صندوق تأمین اجتماعی بدهکار است که امسال باید بدهی خود را بپردازد. بنابراین اول باید تکالیف خود به صندوق بازنشستگی و تأمین اجتماعی را بدهد و بعد ببینیم چقدر سهام دولتی می‌ماند که از مابقی آن سهام برای تعیین تکلیف افراد جا مانده از ۶ دهک درآمدی سهام عدالت اختصاص داده شود، اما هنوز مصوبه‌ای در این زمینه وجود ندارد.

خبر جدید از اختصاص سهام عدالت به جاماندگان

(۱۴۰۱/۰۵/۰۷) محمدرضا پورابراهیمی اظهار کرد: بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ جاماندگان سهام عدالت از افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی هستند که تا کنون ۴ میلیون نفر شناسایی شده که باید سهام عدالت در فاز اول شناسایی بازماندگان، به آن‌ها اختصاص پیدا کند.

وی گفت: بخش دوم از بازماندگان کسانی از دهک‌های بعدی تا دهک ششم درآمدی هستند که سهام عدالت به آن‌ها اختصاص پیدا نکرده است و همین طور بر اساس اولویت این طرح به جلو می‌رود.

نماینده کرمان در مجلس گفت: محاسبات برای شناسایی افراد جامانده سهام عدالت انجام شده و قرار است طبق تکلیف قانون بودجه تا پایان تابستان امسال، سهام عدالت به جاماندگان اختصاص پیدا کند در مرحله بعدی هم باید کسانی که از سهام عدالت جا مانده‌اند، به آن‌ها اختصاص یابد.

مصوبه جاماندگان سهام عدالت به دولت رفت

وزیر امور اقتصادی و دارایی از ارسال مصوبه تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت به کمیسیون اقتصادی دولت خبر داد.

(۱۴۰۱/۰۴/۲۱) به گزارش ایسنا، احسان خاندوزی در حاشیه مراسم افتتاحیه مدرسه تابستانی سیاست‌گذاری اقتصادی در جمع خبرنگاران با اشاره به اختصاص سهام عدالت به جاماندگان گفت: با همکاری وزارت رفاه این تکلیف قانون بودجه را با اولویت دهک‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی پیگیری می‌کنیم و پیش نویس مصوبه آن آماده و به کمیسیون اقتصادی ارسال شده و به محض تصویب به اجرا می‌رسد.

اجرای قانون واگذاری سهام به جاماندگان سهام عدالت در چه مرحله ای است؟

(۱۴۰۱/۰۳/۳۱) آقای قربان‌زاده: پیش نویس مصوبه هیات دولت در باره این تکلیف  در مورد مشمولان کمیته امداد و بهزیستی آماده شده است. در چند مرحله تکلیف این واگذاری سهام به جاماندگان اجرا می شود.

جلساتی با سازمان بهزیستی و کمیته امداد برگزار شده فهرست کسانی که مشمول هستند اما سهام عدالت ندارند استخراج شده حدود ۳.۵ میلیون نفر که تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند اما سهام ندارند قرار است این لیست با سامانه وزارت رفاه چک بشود.

۵۰ درصد تخفیف برای این مشمولان در نظر گرفته شود و ۵۰ درصد هم از محل سود سال های آتی تسویه می شوند پس مشمولان تحت پوشش کمیته و بهزیستی حتی یک ریال هم  برای دریافت سهام عدالت نباید پرداخت کنند همچنین هیچ ثبت نامی هم نیاز نیست انجام دهند.

در مورد مابقی افراد هم دو دهک اول که باقی می مانند در  مرحله دوم است و در مرحله سوم افراد  ۴ دهک بعدی هستند که وزارت اقتصاد و رفاه ساز و کار شناسایی افراد را باید داشته باشند.

منابع دولت در خصوص سهام ارزنده الان روی تابلوی بورس حدود ۲۸۰ هزار میلیارد تومان است که حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان وثیقه است. تنها از سهام غیر وثیقه  قابل واگذاری برای پرتفوی سهام  عدالت تصمیم گرفته می شود که شامل هلدینگ خلیج فارس و ۳ بانک است.

نیاز به اصلاح قانون داریم تا از منابع دیگر هم بتوانیم برای پرتفوی سهام عدالت استفاده کنیم تا منابعی برای پرداخت سهام عدالت به جاماندگان دهک های بعدی باشد.

آغاز تخصیص سهام عدالت به جاماندگان از تیر ماه ۱۴۰۱

حسین قربان زاده رییس سازمان خصوصی سازی از تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت خبر داد و گفت: بعد از پیگیری‌های انجام شده برای تشخیص واجدان سهام عدالت، مشخص شد که یک میلیون و ۳۳۷ هزار و ۸۷۵ نفر از کمیته امداد و ۲ میلیون و ۲۵ هزار و ۸۲۵ نفر از سازمان بهزیستی جزو واجدان دریافت سهام عدالت هستند که تاکنون از دریافت این سهام غافل مانده‌اند.

وی ادامه داد: در مجموع از این دو نهاد حمایتی، تعداد سه میلیون و ۳۶۳ هزار و ۷۰۰ نفر سهام عدالت ندارند و باید به این افراد سهام تعلق بگیرد.

قربان زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه میزان سهام به این افراد تعلق می گیرد، اظهار داشت: تاکنون این مساله نهایی نشده و تصمیم گیری در مورد این موضوع نیازمند چندین هفته زمان است تا مشخص شود که سهام از چه منابعی به این افراد اختصاص یابد.

رییس سازمان خصوصی سازی گفت: در مرحله بعد برای افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند اما در ۲ دهک اول قرار دارند و مستحق دریافت این سهام هستند، اقدام به تخصیص سهام عدالت می کنیم.

وی گفت: از تیر ماه ۱۴۰۱ فرآیند تخصیص سهام عدالت به این افراد آغاز می شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس زمان واگذاری سهام عدالت به مشمولان جامانده را اعلام کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: یکی از احکام بودجه امسال واگذاری سهام عدالت به مشمولان جامانده است. مجموعاً ۱۸ میلیون نفر مشمول دریافت سهام عدالت هستند که واگذاری سهام بعد از خرداد ماه یعنی اواسط سال طی فرآیندی صورت می‌گیرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان کرد: البته ابتدا مشمولان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی، رزمندگان معسر، کارگران فصلی در اولویت واگذاری سهام عدالت قرار می‌گیرند و بعد از آن نوبت به سایر دهک‌های کم برخوردار می‌رسد.

مبلغ جدید سود سهام عدالت مشخص شد سرپرست اداره نظارت بر بورس‌های سازمان بورس گفت: …

چند نفر سهام عدالت را فروختند؟

چندی پیش نیز دستیار ویژه رئیس سازمان بورس درباره اینکه چه میزان از سهامداران عدالت اقدام به فروش سهام خود کرده‌اند، گفت: در روش غیرمستقیم که سهامداران عدالت سهامدار شرکت‌های استانی شده‌اند، در صورتی که نماد آنها باز شود می‌توانند سهام خود را در شرکت‌های استانی خرید و فروش کنند، اما در روش مدیریت مستقیم که حدود ۱۹ میلیون نفر از کل سهامداران عدالت روش مدیریت مستقیم را انتخاب کردند، در سال ۹۹ ابتدا ۳۰ درصد و بعد ۶۰ درصد این سهام قابلیت خرید و فروش داشت که در آن زمان تا پاییز ۹۹ حدود ۳ میلیون نفر از سهامداران عدالت روش مستقیم اقدام به فروش ۳۰ درصد یا ۶۰ درصد از سهام خود کردند، اما با توجه به روند ریزشی بازار و کاهش ارزش پرتفوی سهان عدالت، خرید و فروش سهام عدالت متوقف شد.

به گفته وی، در آن زمان فروش سهام عدالت یکی از عوامل تشدید‌کننده در ریزش بازار بود و به عنوان پاشنه آشیل به شمار می‌رفت و برای جلوگیری از زیان سهامداران، خرید و فروش سهام عدالت متوقف شد.

 

سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت درباره علل واریز نشدن بهای سهام فروخته شده به حساب …

زمان آزادسازی سهام عدالت

حدادی این را هم گفت: قرار شد تصمیم‌گیری در مورد آزادسازی سهام عدالت به شرطی باشد که اولاً بازار از نظر حجم و قیمت سهام و معاملات متعادل شود. ثانیاً آئین‌نامه اجرایی سهام عدالت چه برای روش مدیریت مستقیم و یا روش غیرمستقیم اصلاح شود و همچنین چگونگی برگزاری مجامع شرکت‌های استانی سهام عدالت مشخص شود.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.