کد خبر : 22346 / /
/

اینکه ایران و آمریکا از مواضع خود در احیای برجام کوتاه نمی‌آمدند علتی بود که پیش از این برای طولانی شدن مذاکرات بیان می‌شد.

صحبت‌های جدید نماینده دولت بایدن در امور ایران نشان می‌دهد آمریکا به احیای برجام توجهی ندارد و در حال حاضر بر روی مسائل داخلی ایران متمرکز شده است. 

اینکه ایران و آمریکا از مواضع خود در احیای برجام کوتاه نمی‌آمدند علتی بود که پیش از این برای طولانی شدن مذاکرات بیان می‌شد.

به نقل از مهر، جروزالیم پست گزارش داد، رابرت مالی، نماینده دولت بایدن در امور ایران روز دوشنبه گفت که احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با جمهوری اسلامی «حتی در دستور کار هم نیست» و هیچ تمرکز و تحرکی روی این مسئله دیگر وجود ندارد.

این دیپلمات آمریکایی در گفت‌وگو با بکی اندرسون، مجری سی‌ان‌ان به طرح ادعاهای ضدایرانی پرداخت و مدعی شد که دولت بایدن معتقد است که باید تهران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای باز دارد. وی گفت: «دیپلماسی راهی برای انجام این کار است، اما در این مرحله، تمرکز بر اتفاقات پیرامونی است و مذاکرات هسته‌ای متوقف شده است.»

مالی همچنین ادامه داد که بایدن از اولین روزی که به قدرت رسید به صراحت اعلام کرد که یکی از اولویت‌های او جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است. مالی گفت: بایدن و ما همچنان معتقدیم که دیپلماسی بهترین راه برای رسیدن به این هدف است. اما دلیل اینکه مذاکرات به بن‌بست رسیده و اصلا پیش نمی‌رود و تمرکز روی آن نیست، مواضع ایران در این مذاکرات طی دو ماه گذشته است که با بازگشت به معامله ناسازگار است. آنها مطالباتی را مطرح می‌کنند که ربطی به برجام ندارد. و تا زمانی که چنین باشد، مذاکرات متوقف خواهد ماند.

از پهپاد تا اعتراضات ایران!

مالی در پاسخ به این سوال که آیا ادعای اوکراین درباره استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی برای حمله به شهرها درست است یا خیر، گفت که ایالات متحده در اوایل ماه ژوئیه اطلاعاتی در اختیار داشت مبنی بر اینکه ایران در حال آماده شدن برای فروش صدها هواپیمای بدون سرنشین به روسیه است و ما اکنون همین امروز صبح شاهد ویرانی‌هایی هستیم که آن پهپادها ایجاد می‌کنند.

نماینده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای وین همچنین با لحنی غیردبپلماتیک درباره ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی توسط روسیه گفت: ایرانی‌ها آن را انکار می‌کنند، اما همه می‌توانند این دروغ‌ها را ببینند، اول از همه اوکراینی‌ها. ما با تحریم روسیه، ایران یا هر نهاد دیگری که در انتقال تسلیحات دخیل است برای جلوگیری از این وضعیت اقداماتی انجام خواهیم داد.

مالی همچنین به سوالی درباره اعتراضات ایران پاسخ داد و ادعا کرد: «سیاست ما تغییر رژیم در ایران نیست، بلکه سیاست ما دفاع و حمایت از حقوق اساسی شهروندان ایرانی است. همان‌طور که از حقوق اساسی سایر شهروندان در سراسر جهان حمایت می‌کنیم. شکل حکومت در ایران به عهده خود ایرانیان خواهد بود که تصمیم بگیرند. موضع ما که کاملا واضح است این است که از حقوق اساسی انسانی زنان و مردان عادی ایرانی حمایت می‌کنیم.»

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.