کد خبر : 22380 / /
/

گزارش نهایی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد لایحه دوفوریتی متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشگری منتشر شد.

حقوق کارمندان سال گذشته 25 درصد افزایش یافت. حقوق کارمندان از هزینه های مهم دولت است. حقوق کارمندان امسال  10 درصد افزایش دارد. حقوق کارمندان هرساله افزایش می یابد. برای اطلاعات بیشتر درباره حقوق کارمندان با این خبر همراه باشید.

جدول افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان بر حسب نظرات دولت و مجلس منتشر شد.

گزارش نهایی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد لایحه دوفوریتی متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشگری منتشر شد.

به نقل از تسنیم، دو فوریت این لایحه در جلسه علنی مورخ ۱۴۰۱/۷/۱۷ به تصویب رسید که با تصمیم مورخ ۲۴ مهرماه صحن علنی مجلس، ضمن تصویب کلیات آن، برای اعمال برخی تغییرات مجددا به کمیسیون برنامه و بودجه اعاده شد.

گفتنی است، در نهایت، عنوان این لایحه به «لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشگری» تغییر یافته است.

بر اساس دستور صحن علنی مجلس، بررسی این لایحه در دومین دستور امروز چهارشنبه ۲۷ مهرماه ۱۴۰۱ (بعد از بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی) قرار دارد.

در هر سه مرحله این مصوبات، تغییرات قابل توجهی به شرح جدول زیر وجود داشته است که برای درک بهتر به صورت جدول افزایش حقوق کارکنان (تطبیقی لایحه و مصوبات کمیسیون) ارائه شده است:

جدول افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان بر حسب نظرات دولت و مجلس

حقوق کارمندان

حقوق کارمندان

حقوق کارمندان

مبلغ حقوق کارمندان اعلام شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبر آنلاین ، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: افزایش حقوق یک میلیونی شاغلان و ۹۰۰ هزار تومانی بازنشستگان از اول مهرماه اجرایی می‌شود.

مسعود میرکاظمی در توضیح نشست روز یکشنبه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، به خبرنگاران گفت: دولت لایحه‌ای برای ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان در ماه‌های باقی مانده سال ارائه کرده بود که مجلس شورای اسلامی تغییراتی در متن لایحه ایجاد کرد؛ در نشست علنی دیروز مجلس، تصویب شد که لایحه برای بررسی بیشتر به کمیسیون ارجاع و با مشارکت دولت نهایی شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: جزئیات این لایحه در نشست امروز کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و درباره موارد اختلافی توافق شد

وی ادامه داد: تلاش شد که سقف بودجه رعایت شود هرچند امروز مقداری از سقف بیشتر شد اما دولت انعطاف نشان داد تا این موضوع حل شود و لایحه مذکور در صحن مطرح شود.

میرکاظمی درباره میزان افزایش حقوق، گفت: حقوق شاغلان یک میلیون تومان و حقوق بازنشستگان نیز ۹۰۰ هزار تومان‌ افزایش می‌یابد، برای عائله‌مندی ۲۰۰ هزار تومان و برای هر فرزند ۱۰۰ هزار تومان به حقوق اضافه خواهد شد. البته موضوعی تحت عنوان پرداخت بیشتر از ۹۰۰ هزار تومان به بازنشستگان مطرح است که جمع‌بندی شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره زمان اجرایی شدن افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری خاطرنشان کرد: نظر این است که از آنجاکه مبلغ افزایش، بیشتر شده، از مهرماه این موضوع اجرایی شود.

افزایش حقوق کارمندان یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان شد

مهرداد گودرزوند چگینی در توضیح جلسه امروز کمیسیون برنامه و بودجه گفت: بعد از تصویب کلیات لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری در جلسه علنی امروز، این لایحه برای بررسی مجدد به کمیسیون برنامه ارجاع شد. کمیسیون برنامه در جلسه امروز خود جزییات این لایحه را مجددا رسیدگی کرد.

وی توضیح داد: طبق مصوبه امروز کمیسیون برنامه و بودجه مقرر شد افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری به جای شهریور، از اول مهرماه اجرا شود؛ لذا ۵ درصد به منابع پیش بینی شده دولت برای اجرای این لایحه اضافه شده که این منابع به پایه حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری اضافه می شود.

گودرزوند چگینی افزود: بر این اساس حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری به جای ۹۰۰ هزار تومان، یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین به میزان حقوق کارکنان دولت یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان اضافه می‌شود که این مبلغ بدون محاسبه حق اولاد و حق عائله‌مندی است.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره میزان افزایش حق اولاد و حق عائله‌مندی در این لایحه گفت: حق عائله‌مندی و حق اولاد به ازای هر فرزند به ترتیب ۱۰۰ درصد و ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

وی درباره میزان حقوق جانبازان و رزمندکان معسر نیز گفت: طبق این مصوبه، حقوق جانبازان و رزمندگان معسر فاقد شغل و درآمد به ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار افزایش پیدا کرده و حقوق افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز ۳۰ درصد زیاد می‌شود.

گودرزوند در پایان گفت: گزارش کمیسیون برنامه و بودجه به هیات رییسه مجلس جهت بررسی در صحن علنی ارجاع شد. مصوبه این کمیسیون در جلسه سه شنبه هفته جاری مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این لایحه در صورت تصویب در مجلس و تایید شورای نگهبان از اول مهرماه اجرا می‌شود.

چرا افزایش حقوق کارمندان؟

۲۴ مردادماه سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام کرد که پیشنهاد افزایش حقوق و مستمری کارمندان و بازنشستگان، توسط این سازمان مشترک با سازمان برنامه و بودجه کشور به دولت ارائه شده است و در روزهای آینده روال قانونی تأیید آن طی خواهد شد.

عادلانه سازی پرداخت‌ها، افزایش قدرت خرید و همچنین کمک به حفظ بنیان خانواده در راستای قانون جوانی جمعیت کشور، از اهداف این پیشنهاد عنوان شده است.

در همین رابطه، مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه‌ و بودجه، سی و یکم مردادماه در نشست خبری اعلام کرد: باید منابع افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان مشخص شود و نباید به افزایش پایه پولی و تورم منجر شود.

به گفته او، این موضوع در حال بررسی است و احتمالا در شهریور در مورد آن تصمیم‌گیری صورت بگیرد.

شرط افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان

علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت نیز سوم شهریورماه درباره پیشنهاد افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان گفت: به تازگی سازمان‌های امور استخدامی و برنامه و بودجه به توافق در راستای افرایش حقوق کارمندان و بازنشستگان رسیده‌اند که این توافق هنوز جزئیاتش نهایی نشده است.

وی بیان کرد: این موضوع در جلسات هیات دولت و ستاد هماهنگی اقتصادی در حال بحث است، اما اصل این‌که بتوان کمکی کرد در سقف منابع، مورد پذیرش همه دولتمردان است.

سخنگوی دولت ادامه داد: افرایش حقوق صورت می‌گیرد، اما اینکه منابع آن چگونه تامین شود که این افرایش حقوق منجر به ایجاد تورم نشود، در حال پیگیری است.

بهادری‌جهرمی اظهار داشت: اگر افزایش حقوق صورت گیرد و به واسطه خلق پول افزایش حقوق اعمال شود، مانند روال معیوب گذشته می‌شود که با خلق پول تورم ایجاد خواهد شد و حقوق‌ها مستهلک می شود.

وی در ادامه تاکید کرد: باید چکش‌کاری شود و میزان افزایش حقوق به گونه‌ای باشد که تورم زا نباشد، ‌منابع آن پیش‌بینی شود و امید است در کوتاه‌مدت به جمع‌بندی نهایی برسد و خبرهای خوشی برای کارمندان و بازنسشتگان لشکری و کشوری اعلام شود.

خبر تازه از افزایش دوباره حقوق ۱۴۰۱/ جزییات طرح همسان‌سازی حقوق کارکنان و بازنشستگان اعلام شد

سخنگوی دولت تصریح کرد: افزایش حقوق اعمال شده امسال به نوعی می‌تواند جبران کننده بخشی از فشاری که تورم سه تا چهار سال گذشته بر مردم تحمیل کرده، باشد اما این جبران هزینه‌های زندگی برای سایر سطوح کارمندان کمتر اتفاق افتاده بود که در دولت مباحث متعددی مطرح بود که بتوان به نحوی آن را جبران کرد.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه سه تا چهار سال گذشته به واسطه نقدینگی بسیار زیادی که در کشور ایجاد شده، و طی هشت سال گذشته منتهی به شهریور ماه ۱۴۰۰، حجم نقدینگی در کشور هشت برابر شده یعنی از ۴۶۰ هزار میلیارد تومان به بیش از چهار هزار، هزار میلیارد تومان رسیده که این حجم نقدینگی، تورم خیلی زیادی ایجاد کرده و این تورم مستمر وجود دارد، چرا که نقدینگی وجود خارجی دارد و تا نقدینگی به سمت رشد اقتصادی هدایت نشود، تورم وجود دارد.

سخنگوی دولت اضافه کرد: وقتی تورم استمرار پیدا کند، قدرت خرید مردم، کارکنان و بازنشستگان کاهش پیدا می‌کند.

بهادری جهرمی بیان کرد: امسال در حوزه بازنشستگان تامین اجتماعی و کارمندانی که حداقل بگیر بودند، افزایش قابل قبولی چه در حوزه کارمندان و چه در حوزه کارگران رخ داد و افرایش ۵۷ درصدی کم سابقه و بیشتر از میزان تورم بود.

طرح همسان‌سازی حقوق تهیه شد

در همین راستا، رییس سازمان اداری و استخدامی کشور در تازه‌ترین اظهارنظر اعلام کرد: طرح همسان‌سازی حقوق کارمندان تهیه و بررسی شده، اما اجرای آن منوط به تامین اعتبارات لازم است.

میثم لطیفی با بیان اینکه چگونگی همسان سازی پرداختی.ها به دولت پیشنهاد و نهایی شده است، اضافه کرد: اجرای این پیشنهاد نیازمند تخصیص اعتبار لازم بوده که با توجه به قرار داشتن در میانه سال، بر اساس میزان درآمد دولت و ملاحظاتی که برای عموم مردم باید داشته باشیم، اجرایی می شود.

رییس سازمان اداری و استخدامی کشور بیان کرد: بر اساس نیاز دستگاه‌های اجرایی و بدون نیاز به تصویب قانون جدید، از ظرفیت نیروهایی با قراردادهای متنوع در دستگاه‌های اجرایی استفاده می شود.

لطیفی عنوان کرد: هزینه‌های دولت به معنای افزایش بودجه عمومی کشور است که در صورت پیش‌بینی نکردن منابعی برای آن، موجب خلق پول و افزایش تورم می.شود.

وی تاکید کرد: مسوولان درصدد مدیریت امور با هدف انجام کار مردم و جلب رضایت آنها در کنار بهره‌ور شدن هزینه‌های دولت و خودداری از افزایش هزینه‌ها است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.