کد خبر : 22669 / /
/

به گزارش تجارت‌نیوز پس از گذشت ۷ روز از آبان ۱۴۰۱ در نخستین روز هفته قیمت دلار با ۳۳ هزار و ۵۰ تومان و روند صعودی کار خود را آغاز کرد. این اسکناس آمریکایی ۵ آبان ۱۴۰۱ با رشد صعودی از محدوده مقاومتی ۳۲ هزار تومان وارد کانال ۳۳ هزار تومان شد و برخلاف تحرکات ضعیف قیمتی هفته‌های گذشته برای صعود، این‌بار در کانال مذکور باقی ماند.

دلار اولین روز هفته را در کانال ۳۳ هزار تومان آغاز به کار کرد.اما در ادامه روز دلار دوباره به کانال ۳۲ هزار تومان بازگشت هر چند در پله‌های پایانی محدوده مذکور همچنان در نوسان است. آیا تلاش بازارساز برای حفظ قیمت دلار در محدوده محبوبش بیشتر شده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز پس از گذشت ۷ روز از آبان ۱۴۰۱ در نخستین روز هفته قیمت دلار با ۳۳ هزار و ۵۰ تومان و روند صعودی کار خود را آغاز کرد. این اسکناس آمریکایی ۵ آبان ۱۴۰۱ با رشد صعودی از محدوده مقاومتی ۳۲ هزار تومان وارد کانال ۳۳ هزار تومان شد و برخلاف تحرکات ضعیف قیمتی هفته‌های گذشته برای صعود، این‌بار در کانال مذکور باقی ماند.

با وجود رشد نزدیک به ۷۰ تومانی قیمت دلار در ابتدای روز شنبه اما در لحظه نگارش این گزارش قیمت دلار با کاهش ۵۵ تومانی قیمت بار دیگر وارد کانال ۳۲ هزار تومان شد و با قیمت ۳۲ هزار و ۹۹۷ تومان در بازار معاملات آزاد تهران مبادله شد.

 قیمت دلار هرات نیز در ابتدای روز شنبه سیگنالی هم‌سو با جریان قیمت دلار داشت اما در ادامه روز با کاهش ۴۰ تومانی قیمت به نرخ ۳۲ هزار و ۶۶۰ تومان رسید. درهم امارات امروز را با  روند صعودی آغاز کرد و با ۲۹ تومان افزایش قیمت با نرخ ۹۰۸۷ هزار تومان معامله شد.

بازار ارز سهمیه‌ای همچنان پرطرفدار است و صف‌های بلند، مقابل درب صرافی‌ها در میدان فردوسی تهران نشان از استقبال مردم از این رانت دولتی است.

به نظر می‌رسد تلاش نهاد بازارساز برای حفظ محدوده ۳۲ هزار تومان همچنان ادامه دارد. با وجود اخبار نامساعد سیاسی از مذاکرات هسته‌ای برجام و ریزش ۵.۳ درصدی شاخص کل بورس در هفته اول آبان اما بازار همچنان تحت کنترل است.

تقاضا برای خرید دلار بالا رفت؟

اخبار جدیدی از مذاکرات هسته‌ای منتشر نشده اما ریشی سوناک، نخست وزیر جدید بریتانیا در تازه‌ترین سخنان خود در زمینه نشست هسته‌ای برجام از تلاش این کشور برای از بین رفتن این گفتگو‌ها سخن گفته و این سیگنال منفی برای قیمت دلار در تهران، تقاضا را نیز برای این اسکناس آمریکایی بیشتر کرده است.

هفته گذشته ریس کل بانک مرکزی وضعیت عرضه دلار و حوزه ارزی کشور را در آرامش توصیف کرد فعالان بازار عقیده دارند قیمت‌ها با وجود نوسان در بازار در ثبات نسبی است و این نوسان قیمت دلار برخی مواقع بیشتر و برخی مواقع کمتر بوده، اما همیشگی است. حفظ محدوده فعلی برای قیمت دلار در شرایطی که تورم افزایشی بر بازار حاکم است و سیگنال مساعدی نیز از اخبار خارجی و روابط بین‌آلمللی ایران به گوش نمی‌رسد به خط قرمز دولت برای این اسکناس آمریکایی تبدیل شده است.

حمیدرضا جیهانی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار ارز کشور تحلیل خاصی ندارد به تجارت‌نیوز گفت:‌ معمولا اتفاقات سیاسی و مولفه‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک روی قیمت دلار اثرگذار است اما فضای فعلی قیمت دلار در کنترل دولت و بازاساز است و این موضوع هر تحلیلی را نقض می‌کند.

او اتفاقات خارج از بازار را عامل افزایش قیمت دلار در چند روز گذشته عنوان کرد و افزود:موضوع قیمت دلار به مسایلی نظیر درآمدهای ارزی دولت و تراز تجاری ملی مربوط می‌شود اما مولفه‌های اقتصادی در کشور تغییر نکرده و اتفاق خاصی در این موضوعات برای کشور رخ نداده که دلار وارد کانال ۳۳ هزار تومان شود. دلیلی باعث افزایش قیمت دلار شده اتفاقات خارج از بازار دلار است.

چرا تورم بر دلار اثر ندارد؟

میثم رادپور، کارشناس مسائل مالی به تجارت‌نیوز درباره روند صعودی قیمت دلار گفت: تورم بدون شک بازار ارز را تحت تاثیر قرار می‌دهد و جهت کلی بازار را مشخص ‌می‌کند. اخیرا در کشور به رکوردهای بی‌سابقه‌ای از تورم رسیده‌ایم و به طور متوالی تورم‌های بالای ۴۰ درصد را تجربه‌ می‌کنیم. 

او افزود: ‌بازار ارز نجابت به خرج داده و تا حدودی عقب‌تر از تورم است. ما در اقلام مصرفی خانوار، صندوق‌های سرمایه‌‌ای و تمامی بخش‌های بازار و اقتصاد، تورم افسارگسیخته‌ای را شاهد هستیم اما مدتی است بازار ارز جابه‌جایی چندان جدی و عمده‌ای نداشته است.

رادپور در پاسخ به این‌که آیا ارزپاشی بازارساز دلیل کنترل قیمت دلار در مقابل تورم نیست؟ می‌گوید: زمانی ما درآمد نفتی داشتیم، ارز هزار تومان بود اما در حال‌حاضر حقوق و درآمد دریافتی را اگر به دلار حساب کنیم زیر خط مطلق فقر جهانی است. شاید قیمت دلار در آن زمان قابلیت کنترل داشت اما الان مدت‌هاست از آن دوران گذشته و عواملی مثل کاهش فروش نفت ، تحریم‌ها،‌ بزرگ شدن بی‌دلیل بدنه دولت و ناکارآمدی آن توانی برای کنترل بازار نمی‌گذارد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.