کد خبر : 23527 / /
/

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت خراسان شمالی از واریز 50 درصد از سود مالی سهام عدالت سال 1400 تا پایان فصل پاییز خبر داد و سود سهام عدالت دو برابر سود سال قبل خواهد بود یعنی مبلغی که سال قبل به حساب سهامداران واریز شده امسال دو برابر واریز می‌شود.

سود سهام عدالت تا آخر پاییز واریز می شود. مرحله دوم سهام عدالت اواخرسال یا اوایل سال آینده واریز می شود. اخبار سهام عدالت را در « خبر روز» بخوانید. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت خراسان شمالی گفت: سود سهام عدالت واریزی دو برابر سود سال قبل خواهد بود یعنی مبلغی که سال قبل به حساب سهامداران واریز شده امسال دو برابر واریز می‌شود.

زمان قطعی واریز سود سهام عدالت مشخص شد 

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان ، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت خراسان شمالی از واریز 50 درصد از سود مالی سهام عدالت سال 1400 تا پایان فصل پاییز خبر داد و سود سهام عدالت دو برابر سود سال قبل خواهد بود یعنی مبلغی که سال قبل به حساب سهامداران واریز شده امسال دو برابر واریز می‌شود.

به گفته ابراهیم قربانی مبلغ این واریزی حدود 500 هزار تومان به ازای هر برگ سهام عدالت است و در مورد واریز سود باقیمانده نیز تا پایان سال یا ابتدای سال 1402 متعاقبا خبر رسانی می‌شود. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان نداشتن شماره شبا، مسدود بودن و یاراکد بودن شماره حساب، داشتن شماره حساب مشترک، ارائه شماره حساب ارزی ویا ارائه جدید شماره حساب را مشکل واریز نشدن سهام عنوان کرد و گفت: کسانی که پارسال برای دریافت سود مشکل داشتند، در سامانه اطلاعات خود را اصلاح کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، قربانی درباره ثبت نام از جاماندگان سهام عدالت هم گفت: تا اکنون واگذاری برای افراد عادی اعلام نشده و امکان ثبت نام وجود ندارد و فقط از مددجویان کمیته امداد و بهزیستی توسط خود سازمان مربوطه ثبت نام می‌شود و نیازی به مراجعه حضوری افراد نیست.

ترس از آغاز فروش سهام عدالت

آتش دولت بر خرمن سهام عدالتسهام عدالت یکی از بزرگترین پروژه‌های عمومی کشور در دهه‌های اخیر بوده که هنوز پایان آن کلید نخورده است. در مقابل، از برخی جهات سهام عدالت به یکی از سیاسی‌ترین ابزار دولت‌ها تبدیل شده‌است. از سال 1399 تا امروز دادوستد سهام عدالت در بورس متوقف است. علت توقف آن نیز به دلیل فشار فروش و ترس از سقوط بازار است؛ چراکه سهام عدالت دارایی نزدیک به 50شرکت سرمایه‌پذیر بزرگ است که فروش آن می‌تواند بازار سهام را متحول کند. به‌همین دلیل داد و ستدهای آن متوقف مانده و متولیان امر در سه سال گذشته هیچ ابتکار و تدبیری برای آن نداشته‌اند و به دلیل سیاسی‌کاری و ترس از سقوط بورس و صدالبته اعتراض بورسی‌ها، داد و ستد سهام عدالت را متوقف نگه داشته و 50میلیون سهامدار را معطل بهبود شرایط بورس کردند، غافل از اینکه هر زمانی که دادوستد سهام عدالت باز شود، می‌تواند بر بازار سهام تاثیر منفی شدیدی بگذارد. بنابراین باید ابتکاری در این زمینه داشته باشند و سه سال زمان کافی برای سازمان بورس بود تا راهکاری بیابد، ولی فقط به دلیل بهره‌برداری سیاسی دولت‌ها از بازار سهام هیچ تدبیری در این زمینه اندیشیده نشده ‌است. از طرف دیگر سهامداران عدالت هر روز شاهد آب شدن دارایی خود هستند. از روزی که سهام عدالت آزادسازی شد تا امروز 20 میلیون تومان از ارزش واقعی آن کم شده است. عمده سهام به ارزش اسمی یک میلیون تومانی متعلق به افراد مشمول کمیته امداد و بهزیستی است که در یک سال گذشته ارزش سهم آنها از نزدیک 40 میلیون تومان به حدود 20 میلیون تومان سقوط کرد و این افراد هر روز شاهد آب شدن سهام خود هستند، بدون اینکه بتوانند آن را تبدیل به نقد کرده و به زخمی بزنند.

در این گزارش برخی از ابهامات موجود در سهام عدالت و وعده‌هایی که دولت سیزدهم و تیم اقتصادی این دولت از جمله مدیران سازمان بورس در خصوص سهام عدالت داده‌اند و هرگز عملیاتی نشده، بررسی می‌شود.

شمارش مشکلات

سهام عدالت از شرکت‌های سرمایه‌پذیر بزرگی تشکیل شده‌ است. شرکت عظیمی مانند فولاد مبارکه، پالایش نفت تهران، ملی مس ایران، بانک ملت، مخابرات ایران، ایران‌خودرو، سایپا، بانک تجارت، بانک صادرات، پالایش نفت شیراز، پالایش نفت اصفهان، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و ده‌ها شرکت دیگر که تقریبا همگی از شرکت‌های بزرگ و سودده هستند، در مجموعه سهام عدالت قرار دارند و به‌زعم تمامی کارشناسان، نمادهای حاضر در سبد سهام عدالت از ارزنده‌ترین سهم‌های بازار سهام ایران هستند. میزان سرمایه سهام عدالت بین 800 تا 1000 هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود؛ چراکه برخی از شرکت‌ها در حال افزایش سرمایه خود هستند. وجود چنین سرمایه‌ای، افراد زیادی را در دولت‌های مختلف وسوسه می‌کند تا تصدی دولت از سهام عدالت را از بین نبرده و همین مسئله باعث ایجاد مشکلات زیادی در مسیر تعیین تکلیف سهام عدالت شده است. به‌همین‌دلیل، دولت سیزدهم نیز هنوز تصمیم جدی‌ای برای واگذاری این سهام به‌صورت کامل و صددرصدی نگرفته و این نبود اراده، بر مشکلات سهام عدالت افزوده، به‌طوری‌که سهام عدالت به کلاف سردرگمی تبدیل شده که تاکنون دولت‌ها قادر به گشایش آن نشده‌اند.

مشکلاتی از قبیل بلاتکلیفی شرکت‌های سرمایه‌گذاری، وضعیت نامعلوم تعاونی‌ها، دخالت در هیئت‌مدیره شرکت‌های سرمایه‌پذیر و حذف و اضافه برخی از این شرکت‌ها، بلاتکلیفی وارثان سهامداران متوفی، سردرگمی جاماندگان سهام عدالت و در نهایت توقف نماد سهام عدالت در بورس از جمله مواردی است که تاکنون لاینحل باقی مانده و سهامداران تاکنون فقط به برخی از سودهای این سهام دسترسی دارند. این در حالی است که با توجه به سهامداران، تعاونی‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و دیگر دست‌اندرکاران این حوزه، می‌توان گفت که بیش از 60 میلیون ایرانی درگیر آن هستند و قابل تصور است که این بلاتکلیفی، برای این تعداد از افراد چه وضعیتی را به‌وجود می‌آورد اما همچنان اراده محکمی برای حل بحران سهام عدالت وجود ندارد و مشکلات دست از سر سهام عدالت بر نمی‌دارند.

آتش دولت سیزدهم بر خرمن سهام عدالت

از اردیبهشت‌ماه 1399 فرآیند قانونی آزادسازی سهام عدالت آغاز شد. عده‌ای با انتخاب روش مستقیم مالکیت و مدیریت سهام خود را در اختیار گرفتند و عده‌ای دیگر روش غیرمستقیم را انتخاب کردند و مدیریت سهام عدالت را برعهده شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی قرار دادند. اما ارزش اسمی سهام عدالت در دست افراد، بسته به میزان واریزی افراد برای خرید سهام در گذشته است، چراکه برای مالکیت همه سهام عدالت باید افراد در گذشته مبلغ 500 هزار تومان به حساب سازمان خصوصی واریز می‌کردند. افرادی که این مبلغ را واریز کردند، دارنده یک میلیون تومان سهام هستند و افرادی که واریز نکردند دارای سهام 532 هزار تومانی یا حتی کمتر هستند. البته افرادی که مشمول کمیته امداد امام‌خمینی(ره) و سازمان بهزیستی هستند، سهام معروف به یک میلیون تومانی را در اختیار دارند.

در حقیقت امروزه سه نوع سهام عدالت با سه ارزش اسمی مختلف در دست شهروندان وجود دارد. سهام عدالت با ارزش اسمی 490هزار تومانی، سهام عدالت با ارزش اسمی 532هزار تومانی و سهام عدالت با ارزش اسمی یک میلیون تومانی. در حال حاضر ارزش واقعی هرکدام از این سه بخش متفاوت است. ارزش سهام عدالت برای سه دسته سهام 490 هزار تومانی، 532 هزار تومانی و یک میلیون تومانی در روز سه‌شنبه 24آبان 1401 به این شرح بوده است: مجموع ارزش واقعی سهام عدالت 490هزارتومانی با احتساب و اعمال تمام افزایش سرمایه‌های شرکت‌های بورسی در این سهام به هشت میلیون و 234 هزار و 741 تومان رسید. همچنین، ارزش واقعی سهام عدالت 532 هزارتومانی هشت میلیون و 805 هزار و 618 تومان و ارزش واقعی سهام یک میلیون تومانی نیز در محدوده 20 میلیون تومان قرار دارد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.