کد خبر : 24255 / /
/

امسال دیگر خبری از یارانه شب یلدا نیست. چون سال قبل این یارانه با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا پرداخت شد. یارانه‌ای که گفته شد دلیل پرداخت آن حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و کسانی است که کسب‌وکار آنها مختل شده است.

یارانه نقدی آذر 20 آذر ماه واریز شد. قرار است به جای یارانه نقدی کالا برگ توزیع شود. اما طرح جایگزین یارانه نقدی احتمالا در سال آینده اجرایی شود. آخرین اخبار یارانه نقدی را در «خبر روز» بخوانید. جاماندگان یارانه نقدی بخوانند.

سال گذشته ۲۷ آذر ماه دولت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که قرار است ۴ ماه یارانه حمایتی به برخی از مردم پرداخت کند. یارانه‌ای که مبلغ آن ۱۰۰ هزار تومان بود و اولین مرحله آن ۲۷ آذر ماه در آستانه شب یلدا به حساب سرپرستان برخی از خانوارها واریز شد.

ولی به نظر می‌رسد که امسال دیگر خبری از یارانه شب یلدا نیست. چون سال قبل این یارانه با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا پرداخت شد. یارانه‌ای که گفته شد دلیل پرداخت آن حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و کسانی است که کسب‌وکار آنها مختل شده است.

اولین مرحله یارانه ۱۰۰ هزار تومانی دولت که یارانه شب یلدا نام گرفته بود، سال گذشته ۲۷ آذر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. اما امسال شرایط کرونا بهبود پیدا کرده و به نظر می‌رسد دولت برنامه‌ای برای پرداخت یارانه یلدا نداشته باشد. با توجه به اینکه دولت قصد دارد کالابرگ را جایگزین یارانه نقدی کند که خبر آن را در زیر می خوانید.

یارانه نقدی | اجرای آزمایشی کالابرگ کلید خورد

(۱۴۰۱/۰۹/۰۶) به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، تأمین مالی کالابرگ مبتنی بر همان نظام پرداخت یارانه‌ای یعنی تقریباً ماهانه ۲۸ هزار میلیارد تومان است.

ادعای اینکه دولت برای تأمین مالی اجرای کالابرگ الکترونیکی دچار مشکل است در حالی مطرح می‌شود که اساساً تأمین مالی آن مبتنی بر همان نظام پرداخت یارانه‌ای یعنی تقریباً ماهانه ۲۸ هزار میلیارد تومان است.

بارها اعلام شد که موضوع طرح کالابرگ الکترونیکی مشکلی از نظر تأمین مالی ندارد، اما با توجه به اینکه نظام پرداخت یارانه‌ها جمعیت زیادی از مردم را متأثر می‌کند، لازم بود دولت با اطمینان درباره زیرساخت فنی اجرای طرح را دنبال کند تا مشکلی در تأمین کالا و خریدهای مردم پیش نیاید.

اقدامات دولت برای فراهم کردن زیرساخت‌های اجرای کالابرگ با جدیت دنبال شده، اما از آنجا که متولی اصلی کالابرگ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است با تغییر مدیریت این وزارتخانه در اجرا و بهره برداری این طرح اندکی تأخیر به وجود آمد و بر اساس آخرین اعلام، این وزارتخانه اجرای آزمایشی طرح در یکی از استان‌های جنوبی کشور را کلید زده و پس از اجرا در این استان برای کل کشور اجرا خواهد شد.

پیش بینی‌ها حکایت از آن دارد که اجرای آزمایشی بیش از یک ماه طول نکشد و پس از آن آماده اجرا در کشور خواهد بود.

تصمیم دولت هیچگاه برای ارائه کالابرگ الکترونیک تغییر نکرده، اما همچنان که اشاره شد تأخیری که پیش آمده به دلیل حصول اطمینان از فراهم بودن زیرساخت‌های لازم برای اجرای آن در تمام شهرها و روستاهای کشور بوده و به این دلیل بود که یک مرحله آزمایشی دیگر نیز برای اجرای این طرح در نظر گرفته شد؛ با اتمام این مرحله و ایجاد این اطمینان که مردم در شروع طرح بتوانند کامل از این ظرفیت استفاده کنند و شاهد پدیده صف نباشیم، کالابرگ الکترونیکی اجرا می‌شود.

ادعای اینکه دولت برای تأمین مالی اجرای کالابرگ الکترونیکی دچار مشکل است در حالی مطرح می‌شود که اساساً تأمین مالی آن مبتنی بر همان نظام پرداخت‌های یارانه‌ای یعنی تقریباً ماهانه ۲۸ هزار میلیارد تومان است.

یارانه نقدی هیچ استانی قطع نمی‌شود

(۱۴۰۱/۰۹/۱۸) مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان با بیان این که طرح کالابرگ الکترونیکی اختیاری است گفت: یارانه نقدی هیچ استانی قطع نمی‌شود.

حمید فرداد مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان اعلام کرد: دولت به منظور تقویت سلامت غذایی خانوارها این امکان را برای آنها ایجاد می‌کند که به اعتبار یارانه بتوانند یک ماه زودتر کالاهای اساسی را خریداری کنند.

وی افزود: طرح کالابرگ الکترونیک در حال پیاده‌سازی مقدمات اجرا در استان هرمزگان است. این امکان برای تمام جامعه یارانه‌بگیر هرمزگان پس از اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌های کشوری و استانی فعال خواهد شد و نیاز به هیچ اقدامی نیست.

مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان در ادامه گفت: استفاده از اعتبار از طریق تمامی کارت‌های بانکی به نام سرپرست خانوار، امکان‌پذیر خواهد بود و در مورد کالاهای مشمول طرح نیز الزامی به خرید یک نشان تجاری مشخص نیست و افراد می‌توانند از گروه کالایی اعلام شده و از هر نشان تجاری دلخواه، خرید خود را انجام دهند.

فرداد گفت: با توجه به تأکید وزیر محترم رفاه، این طرح برای یارانه‌بگیران اختیاری است و هموطنان پس از اعلام رسمی می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

یارانه آذرماه خریداران دلار قطع شد؟

مسئولیت اجرای طرح کالابرگ الکترونیک به عهده وزارت رفاه، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است. قرار است این طرح به صورت آزمایشی اجرا و پس از رفع ایرادات در کل کشور اجرا شود. همانطور که اعلام شده استان هرمزگان به عنوان استان محل اجرای آزمایشی این طرح در نظر گرفته شده است.

وضعیت یارانه خریداران دلار

سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها با بیان اینکه برای آذرماه فردی برای حذف یارانه بابت خرید ارز دولتی به سازمان معرفی نشده است، گفت: سازمان هدفمندسازی یارانه مسئولیت تامین منابع طرح کالابرگ الکترونیکی را با توجه به منابع تبصره ۱۴ به عهده دارد.

تغییرات احتمالی در پرداخت یارانه

طیبه حسینی سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در مورد تغییرات احتمالی در پرداخت یارانه‌ها در استان هرمزگان گفت: یارانه مرحله ۱۴۲ که مربوط به آذر ماه است به حساب کلیه سرپرستان خانوار پرداخت خواهد شد و قرار نیست استانی حذف شود. در خصوص طرح کالابرگ و اینکه در ماه‌های آینده چه تغییراتی انجام خواهد شد و یا اینکه شرایط اختیاری بودن دریافت کالابرگ و یارانه چگونه تعیین می‌شود، وزارت رفاه تصمیم خواهد گرفت.

قطع یارانه به خاطر خرید دلار

 سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در پاسخ به این پرسش که آیا یارانه کسانی که با اجاره کارت ملی خود به دیگران سهمیه ۲ هزار دلار دریافت می‌کنند قطع می‌شود، گفت: ما نمی‌گوییم یارانه آنها قطع می‌شود، اما کسانی که طبق دهک‌بندی و معیارهای وزارت رفاه در دهک دهم پردرآمدی قرار بگیرند، از یارانه حذف می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری تصویر زندگی ، سیده طیبه حسینی در گفت‌وگو با  فارس، اظهار داشت: از ۵ میلیون نفری که یارانه آنها در اردیبهشت ماه به دلیل قرار گرفتن در دهک دهم پردرآمدی قطع شده بود، بعد از ثبت تقاضا برای بازنگری در دهک خانوار خود از طریق سامانه حمایت وزارت رفاه و  برگزاری آزمون وسع خانوار، یارانه ۳ میلیون نفر به تدریج از تیرماه تاکنون برقرار شده است.

وی این نکته را هم گفت: براساس اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان مستقر در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و برگزاری آزمون وسع خانوار، از تیرماه یارانه عده‌ای برقرار شد و بعد از آن در مردادماه و شهریورماه یارانه افراد دیگری برقرار شد و در مجموع ۳ میلیون خانوار جدید به جمع یارانه‌بگیران اضافه شده است.

آیا یارانه کسانی که دلار توافقی خرید می کنند قطع می شود؟

سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در پاسخ به این پرسش که آیا یارانه کسانی که با اجاره کارت ملی خود به دیگران سهمیه ۲ هزار دلار دریافت می‌کنند قطع می‌شود، گفت: ما نمی‌گوییم یارانه آنها قطع می‌شود، اما کسانی که طبق دهک‌بندی و معیارهای وزارت رفاه در دهک دهم پردرآمدی قرار بگیرند، از یارانه حذف می‌شوند.

وی این نکته را هم تأکید کرد: آنچه که واضح است، اطلاعات خریداران ارز به عنوان فعالیت اقتصادی یک خانوار هم برای سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و هم برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام می‌شود و خانواری که مثلاً چهار نفر از اعضای آن با اجاره دادن کارت ملی خود، سهمیه ارز دریافت کرده باشند، این کار قطعا به عنوان یک فعالیت اقتصادی در خانوار ثبت می‌شود و در آزمون وسع خانوار لحاظ خواهد شد. همچنین در سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها هم این فعالیت به عنوان اطلاعات اقتصادی خانوار گنجانده می‌شود.

حسینی گفت: پایگاه اطلاعات اقتصادی خانوار در سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها قرار دارد و اطلاعات اقتصادی همه اعضای یک خانوار در آن ثبت می‌شود و بدیهی است که خرید و فروش ارز و همچنین گردش مالی ریالی این حساب‌ها به عنوان فعالیت اقتصادی و تراکنش مالی خانوار ثبت می‌شود. اگر یک خانوار چهار نفره کارت‌های ملی خود را در اختیار دلالان ارز قرار دهند، حدود ۲۸۰ میلیون تومان در یک مقطع زمانی در حساب مجموع خانوار گردش می‌کند که به عنوان فعالیت اقتصادی کل خانوار لحاظ می‌شود.

سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در مورد اینکه آیا آزمون وسع هرماهه برگزار می‌شود، گفت: برای کسانی که ثبت‌نام جدید تقاضا برای یارانه‌ای انجام داده‌اند و یا نسبت به حذف شدن یارانه خود تقاضا ثبت کرده‌اند، هم آزمون وسع خانوار از نظر اقتصادی و هم دهک‌بندی آنها انجام می‌شود و همچنین در مورد کسانی که خانوار جدید به واسطه ازدواج تشکیل می‌دهند، آزمون وسع و دهک‌بندی انجام می‌شود که اگر متقاضیان در دهک درآمدی یک تا ۹ قرار بگیرند، یارانه به آنها تعلق می‌گیرد، و اگر در دهک پردرآمدی دهم باشند حذف می‌شوند.

عرضه ارز توافقی در شعبات منتخب بانک‌های عامل هم فراهم شد علاوه بر صرافی‌های مجاز، …

وی ادامه داد: کسانی که در سامانه «دولت من» ثبت‌نام کرده‌اند مجدد درباره آنها دهک‌بندی می‌شود و اگر کسانی که به واسطه ازدواج خانوار جدید تشکیل داده باشند، صرف‌نظر از اینکه در خانوارهای قبلی خود یارانه می‌گرفتند یا نه، در مورد این خانوار جدید دو نفره مجدد دهک‌بندی و آزمون وسع برگزار می‌شود و کسانی که جزو ۹ دهک کم‌درآمد باشند، یارانه به آنها تعلق می‌گیرد و آنهایی که در دهک دهم پردرآمد باشند، یارانه تعلق نمی‌گیرد.

نحوه خرید با کالابرگ الکترونیک اعلام شد

اخبار دریافتی جدید از طرح کالابرگ الکترونیک حاکی است، در صورتی که اعتبار لحاظ شده برای خرید کالا در پایان ماه استفاده نشود، امکان برداشت نقدی برای سرپرست خانوار فراهم است.

تسنیم: بر اساس اعلام اخیر مسئولان وزارت رفاه، دولت به‌منظور تقویت سلامت غذایی خانوارها این امکان را برای آن‌ها ایجاد می‌کند که به‌ اعتبار یارانه بتوانند یک ماه زودتر کالاهای اساسی را خریداری کنند.

در این اعلامیه تاکید شده بود: «طرح کالابرگ الکترونیک در حال پیاده‌سازی مقدمات اجرا در استان هرمزگان است. این امکان برای تمام جامعه یارانه‌بگیر هرمزگان پس از اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌های کشوری و استانی فعال خواهد شد و نیاز به هیچ اقدامی نیست. استفاده از اعتبار از طریق تمامی کارت‌های بانکی به نام سرپرست خانوار، امکان‌پذیر خواهد بود و در مورد کالاهای مشمول طرح نیز الزامی به خرید یک نشان تجاری مشخص نیست و افراد می‌توانند از گروه کالایی اعلام‌شده و از هر نشان تجاری دلخواه، خرید خود را انجام دهند. همچنین این طرح برای یارانه‌بگیران اختیاری است و هموطنان پس از اعلام رسمی می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.»

اما پیگیری های تازه از وزارت رفاه نشان می دهد؛ هم اکنون طرح جدید کالابرگ الکترونیک “به صورت نسبی” در استان هرمزگان آغاز شده و در صورتی که نتایج ان موفقیت آمیز باشد به زودی در سراسر کشور پیاده سازی می شود. همچنین جزئیات مهم این طرح طی هفته جاری از سوی وزارت رفاه اطلاع رسانی خواهد شد.

طرح جدید دولت شامل چند نقطه عطف است که یکی از برجسته ترین آنها رونمایی از یک شبکه اعتباری سراسری است که در کنار شبکه شاپرک قرار خواهد گرفت. “شبکه اعتباری ایرانیان” موسوم به «شما»،  از یک سازوکار فنی منحصر به فرد استفاده می کند که می تواند امتیازات و تسهیلات مهمی برای خانوارهای ایرانی فراهم کند. موضوعی که در سنوات اخیر یکی از چالشهای نظام حکمرانی در بحث حمایت از اقشار آسیب پذیر بوده و حالا با رونمایی از این دستاورد جدید بخشی از عقب افتادگی های کشور در حوزه حمایت از اقشار محروم به صورت کلی بر طرف خواهد شد.

در طرح کالابرگ الکترونیکی بر خلاف طرح هوشمند سازی یارانه آرد هیچ گونه دستگاه پوز جدیدی به عرضه کنندگان کالاهای اساسی تعلق نخواهد گرفت و هیچ دستگاه پذیرنده ای نیز از شبکه شاپرک حذف نخواهد شد.

کالابرگ شامل چه چیزهایی میشود؟ تعداد قلم کالاهای مشمول این طرح بایستی در مصوبه هیئت دولت تعیین شود اما هیچ گونه محدودیتی در برندهای عرضه کننده اقلام تعیین شده وجود نخواهد شد. پیش بینی می شود بین ۵ الی ۱۷ قلم کالا در این طرح به صورت یارانه ای در اختیار خانوار مشمول قرار بگیرد.

اعتبار به صورت ماهیانه در حساب سرپرست خانوار- بر اساس کد ملی و نه صرفا کارت واریز یارانه نقدی، شارژ خواهد شد.

در صورت عدم مصرف بخشی از اعتبار مذکور امکان دریافت نقدی اعتبار مصرف نشده برای سرپرست خانوار وجود خواهد داشت. در واقع سیکل شارژ اعتبار به صورت ماهیانه است.

در طرح “شما” شاهد رونمایی از یک سوییچ کالایی هستیم – یعنی اگر کالای انتخاب شده جزو گروه اقلام شمول در سبد تعیین شده باشد، بعد از خرید معادل ما به التفاوت نرخ یارانه‌ای و آزاد از اعتبار سرپرست خانوار کسر صورت خواهد گرفت.

احتمالا باتوجه به ظرفیت بسیار گسترده ای که این شبکه اعتباری سراسری ایجاد خواهد کرد دامنه آن برای حمایت از اقشار محروم و دهک های پایین جامعه به طرح کالابرگ الکترونیکی محدود نمانده و در آینده زمینه حمایت هدفمند با اصابت مستقیم کالایی به خانوار صورت خواهد گرفت.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.