کد خبر : 24635 / /
/

روزنامه اعتماد با اعلام اینکه «دلار در دو هفته اخیر 5 بار رکورد قیمتی را جابه‌جا کرد»‌ از سود 9 میلیون تومانی معامله دلار با کارت ملی نوشت.

قیمت دلار در بازار آزاد با بدون تغییر ۰ درصدی نسبت به روز قبل ، ۳۹,۵۰۰ تومان معامله شد. قیمت دلار در صرافی ملی با افزایش ۰.۵۲ درصدی نسبت به روز قبل ، ۳۶,۷۹۰ تومان معامله شد. قیمت دلار در بازار متشکل در بازار امروز نسبت به روز قبل ، با ۱۰۰ تومان افزایش، ۳۶,۴۳۰ تومان نرخ گذاری شد. قیمت دلار در سامانه سنا با افزایش ۰.۴۹ درصدی نسبت به روز قبل ، ۳۰,۵۶۳ تومان معامله شد. قیمت دلار کانادا با افزایش ۰.۵ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۲۹,۰۴۴ تومان معامله شد.

قیمت دلار در بازار آزاد

امروز دلار در بازار آزاد مانند روز قبل ، با افزایش و کاهش قیمتی روبرو نشدند، بطوری که دلار در بازار آزاد که روز قبل تا ۳۹,۵۰۰ (سی و نه هزار و پانصد ) تومان رسیده بود، امروز - دوشنبه ۰۵ دی ۱۴۰۱ مصادف با ۲۶ دسامبر ۲۰۲۲ - به ۳۹,۵۰۰ (سی و نه هزار و پانصد ) تومان رسید.

میزان سود در معامله دلار با کارت ملی 

روزنامه اعتماد با اعلام اینکه «دلار در دو هفته اخیر 5 بار رکورد قیمتی را جابه‌جا کرد»‌ از سود 9 میلیون تومانی معامله دلار با کارت ملی نوشت.

به گزارش تجارت‌نیوز، این روزها بازار اجاره کارت ملی برای خرید دلار بسیار داغ شده است، تا جایی که بسیاری از افراد علیرغم هشدار مسوولان باز هم به این کار ادامه می‌دهند. جالب است بدانیم که سود اجاره کارت ملی برای خرید دلار بیشتر از حقوق یک ماه کارگر است.

روز گذشته علی صالح‌آبادی، رییس بانک مرکزی و سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی با حضور در مجلس از عملکرد خود نسبت به وضع موجود در بازار ارز دفاع کردند و افزایش نرخ سود بانکی را برای مدیریت این بازار و همچنین تسریع در تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه برای کمرنگ کردن رفتارهای سفته‌بازانه در بازار سکه و ارز را موثر مطرح کردند اما در حالی که علی صالح‌آبادی دلایل افزایش نرخ ارز را در افزایش دستمزد کارگران و ناآرامی‌ها تقویت دلار می‌داند، برخی نمایندگان این دلایل را خنده‌دار دانسته و عوامل اصلی را در کاهش ارزش پول ملی تورم ناشی از کسری بودجه، ساختار بودجه و ناترازی بودجه اعلام کردند. اسکناس دلار بازار آزاد در ادامه روند صعودی دو هفته اخیر خود دیروز برای اولین‌بار به ۴۱ هزار تومان رسید. در همین حال اختلاف بیش از ۴ هزار تومانی دلار با کارت ملی و آزاد سودی بالغ بر ۹ میلیون تومان برای خریداران دارد. با توجه به فضای شکل‌گرفته مقابل صرافی‌ها و سوءاستفاده دلالان از این وضعیت، مشخص نیست که این پول‌ها به جیب چه کسانی می‌رود و بانک مرکزی چه ابزاری برای جلوگیری از آن دارد؟

نمایندگان مجلس در مورد نرخ دلار چه گفتند؟

در جلسه علنی روز گذشته مجلس، نمایندگان دفاع مسوولان بازار ارز از وضعیت به وجود آمده را نپذیرفتند به گونه‌ای که در این جلسه علیرضا سلیمی، عضو هیات‌رییسه مجلس اعلام کرد: در حال حاضر هفت نوع نرخ ارز در بازار است که در هیچ جایی از دنیا شاهد این همه تنوع در قیمت دلار نیستیم. علاوه بر این، یکی دیگر از انتقادات مطرح‌شده، تفاوت نرخ دلار در سامانه نیما و بازار آزاد بود که علی بابایی کارنامی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در این رابطه گفت: تفاوت نرخ دلار در سامانه نیما و بازار آزاد، همان شکافی است که در گذشته درباره نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی و نرخ ارز آزاد وجود داشت. کاظم دلخوش، نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس نیز در این زمینه تصریح کرد: همه کالاها با افزایش نرخ ارز یک‌شبه گران می‌شوند، هر انسان عاقلی در چنین وضعیتی به دنبال تبدیل سرمایه خود و حفظ ارزش آن است.

رشدهای بی‌سابقه دلار به دلیل نرخ تورم بالاست

وحید شقاقی شهری، اقتصاددان و رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی در خصوص وضعیت به وجود آمده در بازار ارز بر این باور است که این رشدهای بی‌سابقه در قیمت دلار به دلیل تورم‌های بالا در کشور است و اصلی‌ترین متغیری هم که قیمت ارز را در اقتصاد ایران تعیین می‌کند نرخ تورم است. او در ادامه به «اعتماد» گفت: در هفته‌های اخیر نیز اعلام شد که تورم امسال حدود 50 درصد بوده و از سوی دیگر نااطمینانی‌های اقتصادی نیز تشدید شده است و این دو عامل در کنار یکدیگر باعث افزایش قیمت ارز شده و متاسفانه بانک مرکزی نیز در این مدت تعلل داشته این در حالی است که باید سریع‌تر تصمیم خود را در مورد انتشار اوراق گواهی می‌گرفت و این در حالی است که بانک مرکزی روز شنبه 3 دی‌ماه و پس از افزایش نرخ دلار و رسیدن آن به کانال 40 هزار تومان، نرخ سود اوراق گواهی یکساله را 23 درصد اعلام کرد و به بانک‌ها اجازه آن را داد تا این اوراق گواهی سپرده را منتشر کنند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.