کد خبر : 24756 / /
/

مهدی حیدرزاده مدیرعامل شرکت سبدگردان هوشمند رابین در خصوص وضعیت فعلی بازار سرمایه بیان کرد: با متغیرهای متعددی می‌توان بازار سرمایه را بررسی کرد.

وضعیت بورس بهبود پیدا کرده است. وضعیت بورس تغییر کرده است. وضعیت بورس نسبت به بازارهای موازی از جذابیت برخوردار شده است. وضعیت بورس نسبت به بازارهای موازی، نقدشوندگی بالاتری دارد. آخرین وضعیت بورس را در سایت «خبر روز» دنبال کنید. 

کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه نسبت به تورم فرصت‌های سرمایه‌گذاری موازی، بسیار ارزنده بوده و در کسب درآمد هم بی‌رقیب است. ضمن اینکه این بازار نسبت به بازارهای موازی، نقدشوندگی بالاتری دارد.

مهدی حیدرزاده مدیرعامل شرکت سبدگردان هوشمند رابین در خصوص وضعیت فعلی بازار سرمایه بیان کرد: با متغیرهای متعددی می‌توان بازار سرمایه را بررسی کرد. اگر نرخ ارز معیاری برای سنجش ارزندگی بازار سرمایه باشد، بخش زیادی از بازار سرمایه ما جذابیت ویژه دارد؛ چرا که ارزش بازار شرکت‌های خارجی مشابه شرکت‌های تولیدی در بازار سرمایه ما، بسیار بالاتر از ارزش بازار فعلی این شرکت‌ها است.

وی اضافه کرد: به طور کلی و از منظر بنیادی، بازار سرمایه نسبت به تورم فرصت‌های سرمایه‌گذاری موازی با بازار سرمایه، بسیار ارزنده و جذاب بوده و در کسب درآمد هم بی‌رقیب است. ضمن اینکه این بازار نسبت به بازارهای موازی، نقدشوندگی بالاتر و شفافیت بیشتری دارد. البته نباید از ریسک‌های سیستماتیک که بر سر این بازار سایه افکنده، غافل شد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه در رابطه با تاثیر اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت: طرح مالیات بر عایدی سرمایه ابهامات و سوالات زیادی ایجاد خواهد کرد. مثلا آیا در محاسبه عایدی سرمایه‌گذاری در بازارهای ملک و خودرو و طلا، تورم لحاظ خواهد شد؟ آیا تورم هر بازار نسبت به همان بازار لحاظ می‌شود یا قرار است نرخی را در تمام بازارها تعمیم دهیم؟ در نظر داشته باشید که تورم منجر به سود سرمایه‌گذاران در این بازارها شده و اگر عامل تورم را در محاسبه عایدی سرمایه گذاران در بازارهای مسکن خودرو طلا و ارز نادیده بگیریم، شاید برخی مالکان دچار مشکل و ضرر و زیان شوند و...

حیدرزاده افزود: چرخش نقدینگی در اقتصاد کشور از اهمیت بسیار برخوردار است و اگر اجرای این طرح منجر به رکود در بازارها شود، مشکلات اقتصادی مان تشکیل خواهد شد.

وی در خاتمه تصریح کرد: در هر حال چندان نسبت به اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه خوشبین نیستم و معتقدم این مالیات می‌تواند سبب افزایش قیمت‌ها شود. حتما مقاومت‌هایی بر سر راه اجرای این طرح خواهد بود. اما به هر حال، امیدواریم این طرح بصورت منطقی و کارشناسی شده اجرایی شود. به نظر می‌رسد تاثیر اجرای این طرح بر ورود نقدینگی به بورس، اندک خواهد بود.

پیش بینی  وضعیت بورس در هفته دوم دی ماه

شاخص بورس در پایان هفته با جهش چشمگیری روبرو بود. نگاهی به خبرها و عوامل موثر بر بازار سرمایه خواهیم داشت. آیا بورس با یک ریسک جدید روبرو خواهد بود؟ در این گزارش همراه ما باشید.

بورس آخر هفته رویایی از خود به جای گذاشت. رشد بالای ۷۰ هزار واحدی شاخص کل و نمادهای تماما سبز بازار، نوید یک صعود دلچسب را به بورس بازان داد اما در کنار تمام پالس‌های مثبتی که از بورس به گوش می‌رسد، باز هم برخی از نمادهای بورسی عملکرد رضایت بخشی را در هفته گذشته ثبت نکردند. نمادهای گدنا، وفتخار، کشرق، وسدید، ثمسکن در دسته نمادهایی بودند که در بازدهی هفتگی، عقب گرد داشته اند. گدنا با کاهش ۷.۰۷ درصدی در صدر کمترین بازدهی نمادهای بورسی جای گرفت. همچنین نمادهای وفتخار و کشرق به ترتیب ۶.۹۸ و ۵.۸۵ درصد در هفته اخیر با کاهش قیمت روبرو بوده اند.

وضعیت بورس | میزان ورود نقدینگی به بورس در هفته گذشته

روند صعودی در شاخص کل بورس در هفته گذشته منجر به افزایش ورود نقدینگی به بازار سرمایه شد. در آغاز هفته شاهد ورود ۳۷۹ میلیارد تومان، یکشنبه ۲۰۱ میلیارد تومان، روز دوشنبه ۱۸۸ میلیارد تومان و در نهایت روز چهارشنبه ۸۶۶ میلیارد تومان پول توسط سهامداران حقیقی به بورس بودیم. همچنین صندوق‌های درآمد ثابت این هفته روندی همسو با شاخص نداشتند و در روزهای شنبه، یکشنبه و چهارشنبه خروج نقدینگی از صندوق‌های درآمد ثابت ثبت شد. بر همین اساس روز شنبه ۱۰۵۳ میلیارد تومان، روز یکشنبه ۲۰۸ میلیارد تومان و روز چهارشنبه ۸۷۸ میلیارد تومان پول از این صندوق‌ها خارج شد. در مقابل تنها در روز دوشنبه این صندوق‌ها پذیرای ۵۹ میلیارد تومان نقدینگی بودند.

وضعیت بورس | خطر فرار سرمایه از بورس

گواهی سپرده با نرخ ۲۳ درصد یک سیاست غلط برای اقتصاد ایران است و این نرخ قادر نیست نقدینگی را به مدت طولانی حفظ کند. افزایش نرخ سود منجر به فرار سرمایه از بازارهایی نظیر بورس خواهد شد. براساس نگاه یک کارشناس اقتصادی رونق بورس را نمی‌توان رشد اقتصادی دانست و کاهش شاخص بورس هم رکود اقتصادی برداشت نمی‌شود، اما نرخ بهره و ارز به دلیل اینکه قیمت تمام شده بر حاشیه سود شرکت‌های وارداتی تاثیر گذار است، منجر به حاشیه سود بیشتر برای شرکت‌های صادرکننده خواهد شد.

وضعیت بورس | شرایط خرید خودرو از بورس کالا در هفته آینده

شرایط خرید خودرو پژو ۲۰۷ و هایما S۸ را که قرار یکشنبه هفته آینده عرضه شود؛ توسط بورس کالا ابلاغ شد. براساس این ابلاغیه، افرادی که از ابتدای سال ۱۳۹۸ از شرکت‌های خودروسازی موفق به خرید خودروی سواری شده‌اند امکان ثبت سفارش نخواهند داشت. لازم به ذکر است که مهلت ثبت سفارش ساعت ۱۷ روز شنبه ۱۰ دی است و میزان پیش دریافت خرید پژو ۲۰۷ صددرصد و هایما S۸ پنجاه درصد اعلام شده است. هر کد بورسی صرفا امکان ثبت سفارش روی یک کد عرضه از مجموع عرضه‌های روز انجام معامله را دارد.

پیش بینی بورس در ۱۰ دی ۱۴۰۱

براساس نظر کارشناسان بازار سرمایه، بورس در حال حاضر عقب مانده‌ترین بازار ایران به حساب می‌آید. بورس عملکرد قابل دفاعی در هفته گذشته داشت اما با توجه به تورم حاکم بر اقتصاد کشور هنوز هم می‌توان به رشد بیشتر بازار امیدوار بود. اگر تغییرات خاصی در حوزه دلار نیما و نرخ بهره بین بانکی رخ ندهد و بازار سرمایه را با تغییرات یهویی به خطر نیندازد، پیش بینی می‌شود روند صعودی برای بازار بورس ادامه دار باشد. ارزش‌گذاری بازار سهام بر اساس دلار نیمایی است و این شاخص تاثیر فراوانی بر روند بازار دارد. رشد بورس تهران بر خلاف سایر بازارها، خطری برای دیگر حوزه‌ها ندارد. بازارهایی مثل دلار، خودرو یا مسکن زمانی که با افزایش قیمت روبرو می‌شوند، می‌توان گفت اثر گسترده‌ای بر اقتصاد و وضعیت معیشیتی مردم دارند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.