کد خبر : 24794 / /
/

گفته می شود دلار در معاملات پشت خطی تهران ریزش کرده است. از سوی دیگر نرخ دلار دیروز و دیشب در معاملات پشت خطی هرات هم به روند کاهشی روز پنجشنبه گذشته ادامه داد. همین امر موجب شده معامله گران روند حرکتی نرخ دلار در بازار امروز شنبه 10 دی 1401 را نزولی پیش بینی کنند.

قیمت دلار در بازار آزاد در بازار امروز نسبت به ۲ روز پیش، با ۲۲۰۰ تومان کاهش، ۳۹,۲۰۰ تومان نرخ گذاری شد. قیمت دلار در صرافی ملی با بدون تغییر ۰ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۳۷,۳۷۰ تومان معامله شد. قیمت دلار در بازار متشکل در بازار امروز نسبت به ۲ روز پیش، با ۰ تومان بدون تغییر، ۳۷,۰۰۰ تومان نرخ گذاری شد. قیمت دلار در سامانه سنا در بازار امروز نسبت به ۲ روز پیش، با ۱ تومان کاهش، ۳۰,۶۹۲ تومان نرخ گذاری شد. قیمت دلار کانادا در بازار امروز نسبت به ۲ روز پیش، با ۱۵۴۱ تومان کاهش، ۲۸,۹۲۹ تومان نرخ گذاری شد.

 مشاهدات میدانی خبرنگار تسنیم‌ از بازار ارز نشان میدهد که تعداد فروشندگان در بازار افزایش چشم گیر داشته است؛ دلال ها به مردم می گویند اگر دلار دارید سریع بفروشید.

یکی از دلال هایی که در چهارراه استانبول ایستاده می‌گوید تا شنبه دلار 28 هزار تومان می شود! دستور دادند که جلوی افزایش قیمت ارز گرفته شود. هم‌اکنون قیمت خرید دلار از مردم در خیابان فردوسی 39 هزار تومان و فروش دلار 40 هزار تومان اعلام شده است.

گفته می شود دلار در معاملات پشت خطی ریزش کرده است. از سوی دیگر نرخ دلار دیروز و دیشب در معاملات پشت خطی هرات هم به روند کاهشی روز پنجشنبه گذشته ادامه داد. همین امر موجب شده معامله گران روند حرکتی نرخ دلار در بازار امروز شنبه 10 دی 1401 را نزولی پیش بینی کنند.

عصر پنجشنبه گذشته؛ دومین زلزله ارزی در برج میردادماد تهران رخ داد. نوسانات قیمت دلار و یورو در تهران دومین قربانی را هم گرفت.

قیمت دلار| عزل و نصب در بانک مرکزی

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت ساعت ۶ عصر روز یاد شده اعلام کرد: رئیس کل بانک مرکزی، علی صالح آبادی برکنار شد. طبق خبری که منتشر شده بود صندلی ریاست این بار به نام محمد رضا فرزین که یکی از گزینه‌های تصدی وزارت اقتصاد در دولت رئیسی بود؛ ثبت شد. 

پیش از عزل و نصب در بانک مرکزی ؛ معاون ارزی بانک مرکزی هم به دلیل بالا رفتن نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی در روز چهارشنبه 23 آذر 1401 برکنار شده بود؛ با این حال اسکناس آمریکایی به خبر  برکناری معاون ارزی بانک مرکزی واکنش معکوس از خود نشان داد و به اندازه نوک سوزنی هم از سرعت افزایش قیمت دلار در تهران کم نشد. 

اما آمدن فرزین چه تاثیری داشت؟ فرزین برنامه اقتصادی یا همان برنامه 7000 هزار صفحه ای  دولت رئیسی را نیز پیش از انتخابات تهیه و تنظیم نموده بود و یکی از مدافعان تجمیع نرخ ها، اتصال شبکه بانکی کشور به برخی متحدان سیاسی مثل روسیه با هدف جابجایی روان تر ارز است.

رئیس‌کل جدید بانک مرکزی در اولین گفتگوی ویژه خبری که شب گذشته از صداوسیما پخش شد گفت: دلار 44 هزار تومانی نرخ ارز کشور نیست و حتما در بازار آزاد دخالت می‌کنیم.محمد رضا  فرزین در ادامه افزود: در بازار مبادله ارزی سایر نیازهای ارزی را تامین میکنیم نرخ ارز در این بازار ثابت نخواهد بود. این بازار بزودی راه اندازی می شود.او‌ در دوران احمدی نژاد نیز یکی از طراحان اتاق مبادله ای بود که جایگزین نرخ ۱۲۲۶ شد. 

سکاندار جدید ساختمان شیشه ای میردادماد  شب گذشته وعده مهار نرخ ارز را داد و اعلام کرد :  از فردا میزان عرضه را افزایش می دهیم. وی به سیاست تثبیت 28500 اشاره کرد و گفت: هم اکنون در نیما ارز با میانگین 29 هزار تومان معامله می شود؛ از فردا با 28500 عرضه انجام میشود؛ روزانه 150 تا 200 میلیون دلار در نیما عرضه شد است.

قیمت دلار | کپی برداری فرزین از سیاست ارزی احمدی نژاد 

به نظر می رسد  سیاست مدنظر فرزین در دوره رئیسی،  شبیه همان سیاستی است که در دولت احمدی‌نژاد پی گرفته شد. دولت در نیما ارز نفتی می‌فروشد و احتمالاً در مرکز مبادله با ارز صادرکنندگان غیرنفتی تامین نیاز خواهد کرد.

قیمت دلار |ریزش قیمت دلار در معاملات پشت خطی

هر چند دلار تهران در هفته ای که گذشت بازدهی حدود ۹ درصدی داشت ولی شوک خبری مانند جابه جایی در مهم ترین نهاد پولی کشور باعث توقف روند صعودی دلار شد. 

گفته می شود دلار در معاملات پشت خطی تهران ریزش کرده است. از سوی دیگر  نرخ دلار  دیروز و دیشب در معاملات پشت خطی هرات هم به روند کاهشی روز  پنجشنبه گذشته ادامه داد. همین امر موجب شده معامله گران روند حرکتی نرخ دلار در بازار امروز شنبه 10 دی 1401 را نزولی پیش بینی کنند. 

قیمت دلار | پیش بینی تحلیلگران  از سیاست ارزی فرزین 

با این حال  فعالان بازار باور دارند تا زمانی که سطح انتظارات و چشم انداز  سیاسی و اقتصادی به مسائل داخلی و بین المللی به حد مطلوبی نرسد و تا زمانی که کشور با کسری بودجه دست و پنجه نرم می کندو همچنین ارز چند نرخی داریم و خروج سرمایه انجام می شود اقداماتی مانند ارز پاشی و تغییر مهره های اصلی بانک مرکزی اگر هم باعث کنترل نرخ ارز شود صرفا پانسمانی برای جراحی اقتصادی خواهد بود. 

این دسته از معامله گران می گویند نااطمینانی سیاسی، رشد نقدینگی و نارسایی‌ها در نقل و انتقالات ارزی دلایل عمده نوسان ارزی هستند و سیاست تثبیت شاید مسکنی برای شوک ارزی باشد اما قطعاً درمان نیست.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.