کد خبر : 25238 / /
/

لایحه بودجه سال آینده، توسط رئیس جمهور به مجلس تقدیم شد؛ لایحه‌ای که با سقف کلی ۵۲۶۱ هزار میلیارد تومان در دولت سیزدهم بسته شده که نسبت به سال جاری، حدود ۱۵۰۲ هزار میلیارد تومان و معادل ۴۰ درصد افزایش دارد.

یارانه ها از زمان دولت احمدی نژاد به حساب ها واریز می شود. یارانه نوعی کمک به اقشار پایین اجتماع است. یارانه درواقع سوبسیدی است که دولت به مردم می دهد. یارانه نقدی 300 و 400 تومانی است. یارانه نقدی به  تناسب به خانوارهای دهک های مختلف اعطا می شود.

یارانه به چه مبلغی در سال جدید می رسد؟

بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد، دولت سیزدهم در بخش یارانه نقدی، سقف ۳۱۵ هزار میلیارد تومانی را در نظر گرفته است؛ رقمی که تغییر چندانی نسبت به بودجه امسال ندارد و به نظر می‌رسد، سیاست دولت، عدم تغییر مبلغ یارانه نقدی باشد؛ هرچند در هفته‌های پایانی سال جاری نیز همچنان موضوع کالابرگ به سرانجام نرسیده است.

روز گذشته، لایحه بودجه سال آینده، توسط رئیس جمهور به مجلس تقدیم شد؛ لایحه‌ای که با سقف کلی ۵۲۶۱ هزار میلیارد تومان در دولت سیزدهم بسته شده که نسبت به سال جاری، حدود ۱۵۰۲ هزار میلیارد تومان و معادل ۴۰ درصد افزایش دارد.

اما یکی از موارد مهمی که دغدغه بسیاری از مردم است، موضوع مبلغ یارانه نقدی است. یارانه‌ای از اردیبهشت ماه همزمان با سیاست دولت در راستای مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها، افزایش یافت و به ارقام ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان رسید، به گونه‌ای که سه دهک نخست به ازای هر عضو خانواده مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و برای دهک‌های چهارم تا نهم نیز به ازای هر عضو خانواده، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به صورت ماهانه به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود،به گونه‌ای که در ماه جاری (بیستم دی ماه) نهمین مرحله از واریز یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان به حساب افراد مشمول واریز شد.

این روند پرداخت یارانه نقدی در شرایطی است که با توجه به الزام قانونی در بودجه سال جاری، دولت موظف بود تا در صورت حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی از چرخه واردات کالا‌های اساسی، بستر ارائه کالابرگ را فراهم کند؛ اما از اردیبهشت ماه زمانی که اولین یارانه نقدی جدید واریز شد، دولت قول داده بود تا زیرساخت فنی ارائه کالابرگ الکترونیک را فراهم کند؛ موضوعی که به وقت کشی بسیار از سوی وزارت خانه‌های اقتصاد و رفاه به نیمه دوم سال رسید و قرار بر این شد تا وزارت رفاه در یکی از استان‌های جنوبی، طرح کالابرگ الکترونیک را آزمایشی اجرا کند و در نهایت به تصمیم گیری در دولت، بتوان در سایر استان‌ها نیز به صورت رسمی اجرا کرد.

حال با نزدیک شدن به هفته‌های پایانی سال، موضوع مهم تری جای کالابرگ در میان مردم مطرح شده و آن احتمال افزایش مبلغ یارانه نقدی در سال آینده است! مساله‌ای مهم که با توجه به فشار تورمی بر معیشت مردم و کاهش قدرت خریدها، مطالبه معقولی از دولت است تا در سال آینده، متناسب با نرخ تورم و افزایش حقوق ها، مبلغ یارانه نقدی نیز افزایش یابد، زیرا بسیاری معتقدند در گذشته یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی دولت احمدی نژاد هم به دلیل عدم تغییر مبلغ آن، با افت ارزش مواجه شد و در نهایت هیچ تاثیری در قدرت خرید خانوار‌ها نداشت.

سیدمحسن دهنوی رییس فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان مجلس نیز اخیرا در این باره گفته بود: "یارانه نقدی، جبران‌کننده مناسبی برای سبد کالا‌های اساسی خانوار بود، اما با گذشت زمان و تورم، یارانه مردم آب شده و دیگر پاسخگوی نیاز هفت ماه پیش نیست؛ لذا بر این باورم که دولت باید با کالابرگ الکترونیک یا یارانه نقدیِ مبتنی بر سبد کالا، طبق مصوبه مجلس از کاهش ارزش یارانه مردم جلوگیری کند.

یارانه | نظر رئیس سازمان برنامه و بودجه چیست؟

همان طور که در آغاز بیان شد، دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ و در تبصره ۱۴ این لایحه به صراحت گفته است: مبلغ ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی و معیشتی در نظر گرفته است. رقمی که نسبت به سال جاری تغییری ندارد. در این باره نیز شب گذشته، میرکاظمی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در گفت‌وگوی خبری در پاسخ به این که آیا رقم یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی در سال آینده افزایش پیدا می‌کند، تاکید داشت: خیر  عدد همین است.

پاسخی که با واکنش مجری برنامه مواجه و گفته شد: یعنی همین ۴۰۰ و ۳۰۰ ادامه پیدا می‌کند؟

این بار میرکاظمی توضیح داد: «بله، فقط ممکن است جابجایی صورت بگیرد. بعضی‌ها ممکن است درخواست داشته باشند برای گرفتن، بعضی‌ها را ممکن است پایگاه که در اختیار وزارت رفاه است، در غربالگری که انجام می‌دهد، نیازمند احساس نکنند؛ این‌ها را کم بکنند. این تغییرات ممکن است باشد، ولی در مقدار عددی آن ۳۰۰ و ۴۰۰ تغییری نداریم.»

حال باید منتظر ماند و دید، نمایندگان مجلس نیز با صحبت‌های معاون رئیس جمهور مبنی بر عدم تغییر مبلغ یارانه موافق هستند یا خیر؟ هرچند در هفته‌های از برخی نمایندگان شنیده شده که در سال آینده، سازوکار یارانه نقدی به این صورت خواهد بود که در کنار یارانه نقدی، دولت پرداخت کالابرگ را هم در برنامه داشته باشد؛ یعنی همزمان یارانه نقدی و کالابرگ به افراد مشمول پرداخت شود. البته این موارد صرفا به عنوان طرح‌های پیشنهادی است، ولی تا این لحظه، موضع گیری دولت در این خصوص، عدم تغییر مبلغ یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی است.  

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.