کد خبر : 25257 / /
/

سهام عدالت | زمان واریز سود سهام عدالت | فروش سهام عدالت

عشقی رییس سازمان بورس می گوید که تخصیص "سهام عدالت" به جاماندگان پس از اعلام خصوصی‌سازی انجام می شود.

جاماندگان سهام عدالت تا پایان سال صاحب سهام می شوند. سهام عدالت به افراد تحت پوشش اعطا می شود. به افراد معمولی سهام عدالت تعلق نمی گیرد. شرایط ثبت نام سهام عدالت را در این خبر می خوانید. مرحله دوم واریز سود سهام عدالت تا آخر سال واریز می شود. آخرین خبر درباره سهام عدالت را اینجا بخوانید.

رئیس سازمان بورس گفت: پس از آنکه هیئت واگذاری سازمان خصوصی‌سازی، ‌ سبد سهام برای عرضه به جاماندگان را مشخص کرد و فهرست اسامی دریافت‌کنندگان توسط نهادهای حمایتی اعلام شد، سازمان بورس از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، عملیات تخصیص سهام را انجام می‌دهد.

تسنیم نوشت: مجید عشقی؛ رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار  در مورد ابزارهای غیرمستقیم سرمایه‌گذاری اظهار کرد: یکی از دلایل اتفاقات سال 99 را می‌توان ورود افرادی دانست که با مخاطرات بازار آشنا نبودند، به همین دلیل یکی از راهبردهای ما در سال 1401 این بود که ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را فراهم کنیم.

 

وی افزود: هر شخصی که وارد بازار سرمایه می‌شود براساس سن، میزان سرمایه و... ریسک پذیری‌اش متفاوت است. ما در سال 1401 صندوق‌های سرمایه‌گذاری پررسیک و کم ریسک اعم از اهرمی، تضمین اصل سرمایه، صندوق اوراق دولتی، املاک‌ و مستغلات و بخشی را معرفی کردیم.

عشقی اضافه کرد: صندوق‌های بخشی، صندوق‌هایی هستند که در یک صنعت خاص سرمایه‌گذاری می‌کنند و وجود این صندوق‌ها انتخاب افراد را براساس میزان ریسک پذیریشان، متنوع می‌سازد. برنامه ما در سال 1402 این است که این صندوق‌ها را عمق ببخشیم و متنوع‌تر کنیم.

مجید عشقی ادامه داد: هرگونه ورود و خروج هیجانی به بورس باعث ضرر و زیان سهامداران خواهد شد؛ ‌ به خصوص آنکه برخی از افراد از منابع مالی که به آن احتیاج دارند، ‌ وارد بازار سرمایه می‌کنند، که امری اشتباه است.

وی تصریح کرد: برخی اشتباه‌های رایج دیگر در بحث سرمایه‌گذاری در بورس عبارتند از: ورود به سهم‌های پرریسک، سرمایه‌گذاری در تک سهم و استفاده از مشاوره‌های غیرتخصصی در فضای مجازی. قطعا بازار سرمایه در بلندمدت، ‌ بیشترین بازدهی را در مقایسه با بازارهای دیگر دارد؛ ‌ اما این بلندمدت می‌تواند سه سال و حتی بیشتر باشد.

عشقی ادامه داد: کسانی که دارایی مورد نیاز خود را می‌فروشند و وارد بورس می‌شوند، معمولا نمی‌توانند نگاه بلندمدت به بورس داشته باشند و به همین خاطر نوسانات این بازار را تحمل نمی‌کنند و با رفتارهای هیجانی، باعث زیان دیدن خود می‌شوند.

مجید عشقی در پاسخ به این سوال که نوسانات ارزی چه تاثیری بر بورس می‌گذارد، گفت: اثر نوسانات ارزی در همه شرکت‌ها یکسان نیست. حتما باید سرمایه‌گذارانی که به صورت مستقیم سهام خریداری می‌کنند، ‌ در این زمینه دقت کنند.

وی افزود: در بازار سرمایه بعضی شرکت‌ها از افزایش نرخ ارز سود می‌کنند و برخی نیز ضرر می‌کنند و برای برخی از شرکت‌ها نیز تفاوتی ایجاد نمی‌کند. لذا باید با تحلیل درست وارد بازار سرمایه شد. اگر برخی توانایی تحلیل ندارند، ‌ به صورت غیرمستقیم و از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاری کنند.

رئیس سازمان بورس در خصوص بحث تخصیص سهام عدالت به جاماندگان گفت: بر اساس قانون، بخشی از افرادی که زیرمجموعه نهادهای حمایتی بوده‌اند، مشمول سری دوم تخصیص سهام عدالت شدند که نزدیک به سه و نیم میلیون نفر هستند.

وی ادامه داد: پس از آنکه هیئت واگذاری سازمان خصوصی‌سازی، ‌ سبد سهام برای عرضه به جاماندگان را مشخص کرد و فهرست اسامی دریافت‌کنندگان توسط نهادهای حمایتی اعلام شد، سازمان بورس از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، عملیات تخصیص سهام را انجام می‌دهد. جزئیات بیشتر باید توسط سازمان خصوصی سازی اعلام شود.

تلاش می‌کنیم امسال نیز سود سهام عدالت شرکت‌های غیربورسی پرداخت شود

مجید عشقی گفت: سود سهام عدالت شرکت‌های غیربورسی، نزدیک به سه سال بود واریز نشده بود که با همراهی دوستان و مصوبات شورای عالی بورس این سود به مجموع دریافتی سود شرکت‌های بورسی اضافه و در اسفند ماه پرداخت شد. در سال جاری تلاشمان این است همراه با سود شرکت‌های بورسی، این سود بازهم پرداخت شود.

اگر قیمت خودرو متناسب شود ما اصراری به عرضه خودرو در بورس کالا نداریم

مجید عشقی در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا اظهار کرد: در بحث خودرو موضع سازمان بورس این است که این محصول باید با کیفیت و قیمت مناسبی به دست مصرف‌کننده برسد و تولیدکننده نیز آسیب نبیند.

وی افزود: وقتی قیمت را برای چند سال به صورت دستوری ثابت نگه می‌داریم، به ضرر مصرف‌کننده است؛ زیرا تولیدکنندگان کیفت و تیراژ را کاهش می‌دهند. قیمت‌گذاری دستوری در بحث خودرو ضمن ایجاد زیان انباشته برای خودروسازان، به نظام بانکی آسیب می‌زند. همچنین قطعه‌سازان، خودروسازان و سایر تولیدکنندگانی که با این صنعت همکاری دارند از قیمت‌گذاری دستوری زیان می‌بینند.

عشقی اضافه کرد: بخش قابل توجهی از سهام خودروسازان، در پرتفوی سهام عدالت است. ما به دنبال این هستیم که ذینفعان سهام عدالت و سایر سرمایه‌گذاران آسیب نبینند. متاسفانه قیمت پایین خودرو سبب افزایش دلالان شده است. اگر قیمت خودرو متناسب شود ما اصراری به عرضه خودرو در بورس کالا نداریم، اما از ادامه عرضه‌ خودرو در بورس کالا استقبال می‌کنیم.

وی افزود: تاکنون برخی خودروها در بورس کالا عرضه شدند، وزارت صمت با کلیت عرضه خودرو در بورس کالا موافق است، اما برخی از نظرات کارشناسی وجود دارد که باید بررسی شود.

نمی‌توان از خودروسازان انتظار داشت در حالی که در زیان هستند، تولید خود را افزایش دهند

مجید عشقی گفت: قیمت خودرو در بازار، ‌ معلول چندین عامل مختلف است؛ قیمت یک کالا در بازار مثل یک دماسنج است که وضعیت را نشان می‌دهد؛ اگر ما این دماسنج را به رسمیت نشناسیم یا آن را خراب کنیم یا آن را به صورت موقت دستکاری کنیم، ‌ مشکل حل نخواهد شد.

وی اضافه کرد: هر زمان به سمت قیمت گذاری دستوری رفتیم، ضمن ایجاد فسادهای قابل توجه، تغییر ذائقه نیز ایجاد می‌شود؛ به طور مثال تولیدکنندگان خودرو به‌جای افزایش بهره‌وری و کیفیت، تنها به دنبال افزایش سود هستند.

عشقی تاکید کرد: امیدواریم با افزایش عرضه خودرو در بورس کالا شاهد خارج شدن خودرو از زمره کالاهای سرمایه‌ای باشیم. انحصار و رانت در بازار خودرو زمانی از بین خواهد رفت که عرضه خودرو در کشور زیاد شود؛ اما از سوی دیگر نمی‌توان از خودروسازان انتظار داشت در حالی که همزمان در حال زیان هستند، تولید خود را افزایش دهند.

تاکنون تنها 5 درصد خودروهای تولیدی در بورس عرضه شده‌اند/در صورت عرضه عمده خودرو در بورس کالا تنوع، کیفیت و تعداد تولید خودرو افزایش می‌یابد

مجید عشقی با اشاره به مزایای عرضه خودرو در بورس کالا گفت: تاکنون فقط 5 درصد از تولید خودرو در بورس کالا عرضه شده است.

وی افزود: برآورد ما این است که اگر روند عرضه خودرو در بورس کالا ادامه یابد و عمده تولید خودرو در کشور در بورس کالا عرضه شود، ظرف شش ماه تا یکسال، صنعت خودروسازی روند رو به رشدی خواهد داشت و هم تولید خودرو و هم تنوع و کیفیت خودروها افزایش پیدا می‌کند.

گواهی سپرده نفت و شمش طلا ابزاری برای مصونیت در برابر تورم و نوسانات ارزی

مجید عشقی عنوان کرد: سرمایه‌گذارانی که تمایل دارند سرمایه‌های خود را در برابر نوسانات ارز و تورم مصون کنند، ‌ می‌توانند از دو ابزار گواهی سپرده نفت و میعانات گازی و نیز گواهی سپرده شمش طلا استفاده کنند.

مالیات شرکت‌های تولیدی کاهش یافت و به 18 درصد رسید

عشقی تصریح کرد: در بودجه 1402، کاهش مالیات شرکت‌های تولیدکننده را داشتیم که 2 واحد درصد دیگر کم شد و به 18 درصد رسید، تا به تشکیل سرمایه کمک می‌کند.

وی اضافه کرد: مورد دوم در بودجه 1402، معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از طریق سودهای انباشته است که به افزایش سرمایه شرکت‌ها کمک خواهد کرد.

خوشبختانه مجلس دست دولت را برای تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها باز گذاشت/پیشنهاد تغییر فرمول را مطرح کرده‌ایم

مجید عشقی در خاتمه گفت: فرمول خوراک‌ پتروشیمی‌ها چند سالی است که ثابت مانده است. پیشنهادهای کارشناسی داده شده که در حال بررسی است، در حال حاضر تصمیم جدیدی گرفته نشده و کماکان همان فرمول سابق برقرار است.

وی خاطرنشان کرد: اگر نوسان‌های قیمت گاز در اروپا به روال بلند مدت بازگردد، شاید نیازی به تغییر فرمول نباشد؛ در غیر این صورت پیشنهاد دادیم که تغییر فرمول داشته باشیم. در حوزه قیمت خوراک پتروشیمی‌ها، خوشبختانه مجلس دست دولت را باز گذاشت تا دولت تصمیم نهایی را بگیرد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.
  • علی دهقان /

    بخدا قسم بنده سهام عدالت ندارم کارگر هم هستم نه خانه دارم ونه یک وضعیتی درست و درمونی

  • لیلا زندی /

    من الان ۸ماه است که ثبت نام انجام دادم در شرکت زندگی میکنم وهیچی ندارم آیا به من سهام تعلق میگیرد