کد خبر : 25329 / /
/

قیمت خودرو | تغییرات قیمت خودرو | وضعیت قیمت خودرو

بررسی روند بازار خودرو در طول یک هفته گذشته، از کاهش ۱۰۰ میلیون تومانی قیمت پژو۲۰۰۸ حکایت دارد.گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که قیمت پژو۲۰۰۸ مدل ۱۳۹۸ طی یک هفته گذشته در بازار کاهش ۳۰ میلیون تومانی قیمت را تجربه کرده است. قیمت این خودرو در حال حاضر در بازار ۲ میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان است.

 قیمت خودرو امروز با افزایش مواجه شد. قیمت خودرو حالا در مدار صعودی است. قیمت خودرو در هفته های گذشته به شدت گران شده بود. قیمت خودرو تحت تأثیر قیمت دلار افزایش یافته بود.  قیمت خودرو تا کجا افزایش دارد؟

همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که پژو۲۰۰۸ مدل ۱۳۹۹ با کاهش ۱۰۰ میلیون تومانی قیمت، ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به فروش رفت.
قیمت بازار انواع پژو ۲۰۰۸
برند مدل(سال ساخت) کارکرد (کیلومتر) قیمت (تومان)
پژو ۲۰۰۸ ۱۳۹۹| ایران خودرو صفر ۲,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۰۸ ۱۳۹۸| ایران خودرو صفر ۲,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰

در میان خودروهای داخلی، خودروی پراید با پایداری در مدار نزولی در محدوده ۳۲۶ میلیون تومان معامله شد. قیمت پراید وانت هم با ۲/۵۷ درصد افت هفتگی، در سطح ۲۶۵ میلیون تومان قرار گرفت. آخرین قیمت کوییک R دستی نیز ۳۴۵ میلیون تومان است که در مقایسه با هفته قبلی بیش‌از سه درصد کاهش قیمت داشته است. البته اغلب خودروها در روزهای پایانی هفته بخشی از این افت را جبران کردند.

قیمت تیبا هاچبک هم با ۲۳ میلیون کاهش قیمت در هفته‌ای که گذشت در سطح قیمتی ۳۲۷ میلیون تومان قرار گرفت. خودرو ساینا دستی EX نیز کاهش قیمت داشت و با افت هفتگی ۱/۷۳ درصدی، ۳۴۱ میلیون تومان معامله شد.

نرخ خودروی شاهین هم در هفته گذشته با کاهش ۱۸ میلیون تومانی در مقایسه با هفته قبل، در نرخ ۵۸۲ میلیون تومان دادوستد شد. پژو ۲۰۶ تیپ۲ نیز ۵۰۴ میلیون تومان معامله شد که بیش از ۲۴ میلیون کاهش قیمت هفتگی داشته است. این در حالی‌ است که در اواسط هفته اخیر این خودرو تا سطح ۴۹۰ میلیون تومان کاهش قیمت را هم تجربه کرد. در این میان، «پژو ۲۰۷ پانوراما دنده‌ای» خودروی پرطرفدار ایران خودرو این هفته در بازار ۶۷۳ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد که حدود ۴/۹۴ درصد افت هفتگی را ثبت کرد.

قیمت پژو پارس سال هم در سطح ۵۱۱ میلیون تومان باقی ماند. قیمت سمند LX  ساده با حدود ۲۷ میلیون کاهش در یک هفته به ۵۰۸ میلیون تومان رسید. رانا پلاس هم این هفته ۴۹۳ میلیون تومان قیمت خورد.

قیمت خودروهای چینی

بیشتر خودروهای چینی در هفته اخیر افت قیمت داشتند و تنها خودروی برلیانس H۳۳۰ بود که در مدار صعودی باقی ماند.

در این راستا چری تیگو ۷ و چری آریزو ۵ توربو IE افت معناداری را شاهد بودند. به طوری که قیمت چری تیگو با بیش از ۲۰۰ میلیون تومان افت قیمت، در سطح ۱۵۵۰میلیون تومان رسید. قیمت چری آریزو نیز با افت ۱۲۰میلیون تومانی به سطح ۱۲۳۰ میلیون تومان رسید. برلیانس H۳۳۰ با حدود ۵۰ میلیون رشد قیمت تنها خودرویی بود که در معاملات هفته اخیر افزایش قیمت داشت.

قیمت خودرو

قیمت خودروهای پرطرفدار

در این میان، خودروهای پرطرفدار بازار خودرو امروز چه قیمتی را در کارنامه خود ثبت کردند؟

تیبا هاچ‌بک‌ پلاس که از خودروهای پرطرفدار است، صبح امروز، دوشنبه، دو میلیون تومان گران و در محدوده ۳۱۸ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که در روزهای گذشته با کاهش قیمت مواجه شده بود، امروز با سه میلیون تومان افزایش همراه شد و هم‌اکنون در نرخ ۴۶۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد. تیپ ۵ این مدل پژو نیز مجددا وارد کانال بالاتر شد و به ۵۰۰ میلیون تومان رسید.

کوییک که جایگزین پراید شده و به قشر متوسط جامعه اختصاص یافته، در روزهای گذشته رکورد جدیدی را ثبت کرد و وارد کانال جدیدی شد. قیمت این خودرو به ۳۱۵ میلیون تومان رسید.

در این میان، شاهین G که در ماه‌های گذشته به مرز ۶۰۰ میلیون تومان نیز رسیده بود، امروز با ۱۰ میلیون تومان افزایش در قیمت ۵۲۶ میلیون تومان عرضه شد.

پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران گفت: اگر تورم و قیمت دلار کنترل شود، بازار به همین روند فعلی خود ادامه می‌دهد.

او افزود: البته اگر میزان عرضه خودرو به بازار بالا رود و خودروهای وارداتی نیز به بازار کشور برسند، پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ خودرو در بازار تا حدودی به تعادل برسد.

قیمت خودرو

دو محصول سایپا در مدار صعودی قیمت

بررسی قیمت محصولات سایپا از افت و توقف قیمت آنها در بازه یک هفته ای خبر می دهد اما در میان محصول نارنجی های جاده مخصوص دو استثنا وجود دارد و آن کوییک R و شاهین است. قیمت این خودروهای محبوب خودروساز ساکن کیلومتر 15 جاده مخصوص در هفته منتهی به 13 بهمن ماه امسال به ترتیب رشدی 1.5 درصدی و یک درصدی را به خود دیده است. در شرایطی که کوییک R در جاده رشد قیمت به جلو حرکت کرده شاهد هستیم که مدل معمولی این خودرو در نقطه مقابل آن افتی 1.5 درصدی را در بازه ذکر شده در کارنامه خود ثبت کردند.

قیمت ساینا ثابت ماند، قیمت خانواده تیبا افت کرد

ساینا توانست قیمت هفته گذشته خود را در هفته جاری حفظ کند. این سدان کوچک از سوی فروشندگان با قیمت 310 میلیون تومان عرضه شد. اما دو عضو خانواده تیبا یعنی تیبا صندوقدار و تیبا 2 (هاچ بک) با کاهش قیمت به کار خود در این هفته پایان دادند. البته تیبا صندوقدار به نسبت مدل بدون صندوق کاهش قیمتی کمتری را به خود دید. این خودروی صندوق دار دو میلیون تومان از قیمت خود را طی یک هفته از دست داد اما همین خودرو با مدل هاچ بک با افتی سه میلیون تومانی روبرو شدند.

پژو 207 با گیربکس دنده ای در لاین کُندروی جاده افزایش قیمت

پژو 207 دنده ای در بازار خودرو هر چند با سرعت کم اما همچنان به رشد قیمت خود ادامه می دهد این خودرو که ایران خودرویی ها به دنبال این هستند تا آن را جایگزین پژو 206 کند این هفته 5 میلیون تومان رشد قیمت را به نسبت هفته گذشته به خود دید و با قیمت حدود 605 میلیون تومان در بازار حضور داشت.

رشد قیمت سمند

تولید سمند LX با موتور EF7 به نظر می رسد که متوقف شده باشد و اگر نشده روزهای آخر خود را سپری می کند زیرا ایران خودرویی ها به دنبال این هستند تا مدل سورن پلاس را جایگزین آن کنند. اما به رغم برنامه ریزی ایران خودرویی ها این محصول همچنان در میان متقاضیان محبوبیت خود را حفظ کرده است. سمند LX با موتور EF7 در هفته ای که گذشت حدود یک درصد به قیمت خود به نسبت مدت مشابه هفته گذشته اضافه کرد. این خودروی سدان این هفته با قیمت 510 میلیون تومان قابل خریداری بود.

رشد دور از انتظار دنا معمولی

ایران خودرویی ها دیگر دنا معمولی را از خطوط تولید خود خارج کرده و به دنبال این هستند تا ذائقه مشتریان خود را به سه مدل دنایی که در سبد محصولاتی خود دارند،عادت دهند. دنا پلاس با موتور توربو شارژ و گیربکس 5 سرعته دستی، دنا پلاس با موتور توربو شارژ و گیربکس 6 سرعته دستی و دنا پلاس با موتور توربو شارژ و گیربکس اتوماتیک در حال حاضر در خطوط تولید خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص حاضر هستند. اما مشتریان هنوز دنای معمولی را از یاد نبرده و به ان علاقمند هستند. این خودرو در هفته ای که گذشت رشدی بیش از 4 درصدی را به خود دید. هفته گذشته ای متقاضیان می توانستند آن را با قیمت حول و حوش 595 میلیون تومان خریداری کنند اما در پایان هفته جاری قیمت آن تا حوالی 620 میلیون تومان بالا آمد.

دنا با موتور توربو شارژ و گیربکس اتومات نیز رشد قیمت را به خود دید و با قیمتی نزدیک به 765 میلیون تومان در بازار حاضر بود.

تارا با گیربکس دستی نیز با قیمت هفته گذشته در بازار قابل خریداری بود. این خودرو با قیمتی حوالی 635 میلیون تومانی از سوی فروشندگان به خریداران عرضه شد.

رشد 10 میلیون تومانی هایما

هایما تنها محصول مونتاژی دو خودروساز بزرگ کشور بود که بعد از بازگشت تحریم ها خطوط تولید ایران خودرو را ترک نکرد. تداوم حضور این خودرو در بازار سبب شد تا جایی در دل مشتریان برای خود دست و پا کند. مدل S7 پلاس این خودرو در هفته منتهی به 13 بهمن ماه سال جاری رشدی حدود 10 میلیون تومانی را به خود دید و با قیمت یک میلیارد و 380 میلیون تومان قابل خریداری بود.

تارا اتوماتیک هم که این روزها با افزایش قیمت قابل توجهی همراه شده است، طی چند روز گذشته روند نوسانی به خود گرفت. این خودرو امروز در نرخ ۷۷۵ میلیون تومان در بازار خرید و فروش شد.

پژو ۲۰۷ اتومات، امروز در محدوده ۷۷۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. دنا معمولی هم امروز به نرخ ۶۰۵ میلیون تومان رسید.

پژو پارس اتوماتیک که در روزهای گذشته جهش قیمتی زیادی را تجربه کرد، امروز به نرخ ۵۹۰ میلیون تومان در بازار خودرو کشور رسید.

قیمت خودروهای پرطرفدار

پژو ۲۰۰۸ مدل ۱۳۹۹ دیروز از ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان رسیده‌است و مدل ۱۳۹۸ این خودرو نیز از یک میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان به ۲ میلیارد تومان رسیده‌است.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۰ نیز از ۴۴۰ میلیون تومان در به ۴۵۰ میلیون تومان رسیده‌است و مدل ۱۳۹۹ این خودرو نیز از ۴۲۵ میلیون تومان به ۴۳۵ میلیون تومان رسیده‌است و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۱۳۹۹ نیز از ۵۰۰ میلیون تومان به ۵۱۰ میلیون تومان رسیده‌است.

پژو پارس lx مدل ۱۴۰۱ نیز از ۵۵۵ میلیون تومان به ۵۶۵ میلیون تومان رسیده‌است.

پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

هیات وزیران در جلسه یکم تیر ۱۴۰۱ و در اجرای حکم مقرر در بند (ف) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور مبنی بر پرداخت مالیات سالانه خودرو‌های سواری و وانت دوکابین، آیین نامه اجرایی آن را تصویب کرد. به موجب این آیین نامه، انواع خودرو سواری و وانت دو اتاق (کابین) دارای شماره انتظامی شخصی در تملک اشخاص مشمول ـ که در آغاز سال ۱۴۰۱ ارزش هر یک از آن‌ها بیش از ۱۰ میلیارد ریال باشد ـ مشمولین این آیین نامه هستند.

نرخ مالیات سالانه انواع خودروی سواری و وانت دو کابین موضوع این آیین نامه، به شرح زیر است؛

* خودرو‌های تا سقف ارزش ۱۰ میلیارد ریال (با نرخ مالیات سالانه صفر درصد)

* خودرو‌های از مبلغ ۱۰ میلیارد و یک ریال تا ۱۵ میلیارد ریال (با نرخ مالیات سالانه یک درصد)

* خودرو‌های از مبلغ ۱۵ میلیارد و یک ریال تا ۳۰ میلیارد ریال (با نرخ مالیات سالانه ۲ درصد)

* خورو‌های از مبلغ ۱۰ میلیارد و یک ریال تا ۴۵ میلیارد ریال (با نرخ مالیات سالانه ۳ درصد)

* و خودرو‌های نسبت به مازاد ۴۵ میلیارد ریال (با نرخ مالیات سالانه ۴ درصد)

لازم به ذکر است، در محاسبه مالیات موضوع این آیین نامه، هر یک از خودرو‌های مشمول، جداگانه مشمول مالیات است.

همچنین سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است، ارزش روز انواع خودرو سواری و وانت دو اتاق (کابین) را با توجه به سال ساخت یا واردات آن‌ها و متناسب با جداول ارزش خودرو که در پایان سال ۱۴۰۰ اعلام شده است، تعیین نماید. مبنای تشخیص مشخصات خودرو و مالک آن، اطلاعات مندرج در شناسنامه خودرو صادره توسط نیروی انتظامی (برگ سبز) است.

کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی نیز مکلفند مالیات سالانه خودرو‌های مشمول خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل را مطابق نرخ‌های مندرج در این آیین نامه، حداکثر تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۱ پرداخت نمایند.

چنانچه اشخاص مشمول، تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به پرداخت مالیات متعلقه اقدام ننمایند، سازمان می‌تواند با مطالبه سیستمی و از طریق عملیات اجرایی موضوع فصل نهم باب چهارم قانون، مالیات متعلق را وصول نماید.

درآمد دولت از مالیات خودرو‌های لوکس چقدر خواهد بود؟


در حالی که سال گذشته داود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی پیش بینی کرده بود از ۵۵۰ هزار خودرو لوکس شناسایی شده در کشور، ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مالیات باید اخذ و دریافت شود، سرانجام آنچه برای سال گذشته به دست آمد، رقم بسیار کمتری نسبت به پیش بینی معاون وزیر اقتصاد بود.

حال روز گذشته داود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی کل کشور در ارزیابی خود پیرو اخذ مالیات از خودرو‌های گران‌قیمت گفت: در زمینه اخذ مالیات از خودرو‌های گران‌قیمت در سال جاری توانستیم اطلاعات مناسبی که به مراتب از سال قبل بهتر است، از پلیس راهور دریافت کنیم.

وی با اشاره به جلسات متعدد سازمان امور مالیاتی با مسئولین پلیس راهور، به ویژه «موسسه پژوهش ناجی» گفت: این بخش اطلاعات خودرو‌ها را در اختیار دارد لذا با الگو‌های مشترکی که در این بخش طراحی کردیم و قیمت‌گذاری که توسط سازمان امور مالیاتی انجام گرفت، انواع خودروی گران قیمت بر اساس قیمت گذاری سازمان امور مالیاتی، کدبندی شد.

منظور با بیان اینکه خودرو‌های گران‌قیمت به واسطه سامانه پلیس راهور شناسایی و اطلاعات آن‌ها استخراج شد، گفت: در حال حاضر اطلاعات ۴۰۰ هزار خودروی گران قیمت شناسایی شده و همکاران ما در سازمان امور مالیاتی مشغول محاسبه مالیات آن‌ها هستند لذا سعی می‌کنیم تا مدت زمان یک تا ده روز آینده این مالیات‌ها را بر روی درگاه سازمان به اطلاع مالک این خودرو‌ها برسانیم و به نوعی مطالبه مالیات کنیم.

وی تاکید کرد: پرداخت مالیات از خودرو‌های گران‌قیمت از سال گذشته تاکنون شتاب بیشتری گرفته، لذا از حدود ۲ هزار میلیارد تومان شناسایی مالیات خودرو‌های گران‌قیمت در سال گذشته، تاکنون بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان منابع وصول شده است و مابقی هم در حال عملیات وصول و اجراست که به زودی آن‌ها هم وصول خواهد شد.

رئیس امور مالیاتی کل کشور ادامه داد: پیش‌بینی ما این است که درآمد مالیاتی خودرو‌های گران‌قیمت در سال جاری بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان باشد. وی با بیان اینکه زمان و وصول مالیات‌ها پیرو اعلام سازمان امور مالیاتی است، گفت: البته ممکن است وصول این مالیات تا چند ماه به طول بینجامد.
 

لایحه بودجه ۱۴۰۲؛ لوکس سواران تنفس ۵۰۰ میلیونی گرفتند

در شرایطی که دولت تلاش دارد با توسعه پایه‌های مالیاتی، درآمد‌های غیرنفتی خود را در این بستر افزایش دهد، موضوع مالیات از خودرو و خانه‌های لوکس از جمله هدف گذاری‌هایی است که در یکی دو سال اخیر، عمکرد غیرقابل قبولی داشته است. حال دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ از مالیات خودرو و خانه لوکس چشم پوشی نکرده و با تغییر کف و سقف نرخ‌های قبل، مالیات ستانی از لوکس سواران باز هم در دستور کار قرار داده است.

در حالی که در قانون بودجه امسال، خودرو‌های با قیمت بالای یک میلیارد تومان مشمول مالیات هستند، دولت برای سال آینده، این کف قیمتی را افزایش داده و به رقم یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسانده است. افزایش ۵۰۰ میلیون تومانی حداقل قیمت خودرو برای مالیات ستانی نشان می‌دهد، با توجه به رشد نرخ ارز و افزایش قیمت خودرو، خودرو‌های بالای یک میلیارد تومان بیشتر از گذشته شده است و حال دولت تصمیم گرفته است تا کف قیمتی را ۵۰۰ میلیون تومان بالا ببرد.

بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد، در تبصره ۶، انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق (کابین) دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکین اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که قیمت روز خودروی آن‌ها بیش از ۱.۵ میلیارد تومان است نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد می‌شود؛ بنابراین، ماخذ محاسبه مالیات خودروی موضوع این بند قیمت روز انواع خودرو با توجه به تاریخ ساخت یا واردات آن و صرفا براساس مشخصات مالک خودرو مندرج در شناسنامه خودرو صادره توسط نیروی انتظامی (برگ سبز) به عنوان سند رسمی خودروست که توسط سازمان امور مالیاتی هرساله تا پایان فروردین‌ماه تعیین و اعلام می‌شود.

ماخذ مذبور برای انواع خودرو که بعد از اعلام سازمان تولید یا وارد می‌شوند بلافاصله پس از تولید یا واردات آن توسط سازمان مزبور تعیین و اعلام خواهد شد؛ بنابراین، سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است مراتب را به نحو مقتضی به اطلاع اشخاص مشمول برساند.

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند مالیات سالانه مربوط به خودرو‌های تحت تملک خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن‌ماه پرداخت کنند. ثبت نقل و انتقال خودرو‌هایی که به موجب این بند برای آن‌ها مالیات وضع شده است، قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامل مالیات بر دارایی، نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است. متخلفین از حکم این بند در پرداخت مالیات متعلقه مسئولیت تضامنی دارند. همچنین به دولت اجازه داده می‌شود براساس پیشنهاد سازمان  برنامه و بودجه و متناسب با شرایط اقتصادی کشور، هر سه سال یک بار نسبت به کاهش یا افزایش قیمت پایه تعیین شده فوق‌الذکر اقدام و مراتب را ابلاغ کند.

بنابراین، درآمدی که دولت از محل مالیات بر انواع خودرو‌های سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی گرانقیمت پیشنهاد کرده ۷۰۷۰ میلیارد تومان است، در حالی که سال گذشته پیش‌بینی دولت از درآمد‌های خود از این محل ۵۰۰۰ میلیارد تومان بود، ولی در عمل تا به امروز همچون سال ۱۴۰۰، محقق نشده است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.