کد خبر : 25572 / /
/

برای خوشمزه شدن خورشت قورمه سبزی خود چیکار کنیم ؟

۱-سبزی قورمه سبزی

نسبت و ترکیب سبزی قورمه سبزی :

تره ۴ واحد: ۴۰۰ گرم

گشنیز ۱ واحد: ۱۰۰ گرم تا حداکثر ۱۵۰ گرم

جعفری ۴ واحد : ۴۰۰ گرم

شنبلیه یک هشتم واحد: ۵۰ گرم یا حداکثر ۱۰۰ گرم

برگ چغندر یا اسفناج ۱ واحد ۱۰۰ گرم (دلخواه)

کمی برگ سیر (دلخواه) حدود دو عدد برگ سیر برای یک کیلو سبزی

در سبزی قرمه سبزی اسفناج یا برگ چغندر را برای لعاب دار شدن خورشت می زنند. اما اسفناج بهتر از برگ چغندر است. برگ چغندر اگر به سبزی قورمه اضافه می کنید خیلی کم بزنید. چون خورشت را زیادی لعاب‌دار می کند. همچنین طعم اسفناج در خورشت قورمه سبزی بهتر از برگ چغندر است.

شنبله موجب عطر دادن به خورشت قورمه سبزی می شود اما اگر زیاد بزنید خورشت را تلخ می کند.

ghormeh-1-web-600x517

روش سرخ کردن سبزی قورمه سبزی :

یکی از نکات مهم برای خوشمزه شدن قرمه سبزی و سیاه شدن آن این است که سبزی را تازه تهیه کنید و خوب سرخ کنید. سبزی قرمه سبزی باید در حرارت متوسط و روغن زیاد تا حدی سرخ شود که رنگ سبزِ سبزی تغییر کند و تیره شود. برای تست تیره شدن سبزی علاوه بر رنگ آن که مشخص است کمی از آن را داخل قاشق بریزید و با سر انگشت فشار دهید. اگر آب و روغن سیاه از آن خارج شد، یعنی سبزی شما آماده است.

در واقع راز خوشمزه شدن قورمه سبزی شما این است که  سبزی نباید بسوزد فقط رنگ آن تیره شود و وقتی آن را فشار می دهید، رنگ روغن سبزی تیره شود. مانند تصویر زیر، سبزی در حین سرخ شدن باید مدام بهم بزنید تا حالت خشکی و سوختگی نگیرد.

سرخ سبزی یک راز خوشمزه شدن قورمه سبزی

اگر سبزی را خوب سرخ نکنید؛ رنگ خورشت به سبزی می زند و خورشت رنگ خوبی ندارد. سرخ کردن خوب سبزی طعم خورشت راهم بهتر می‌کند.

و آخرین نکته در مورد سبزی خورشت قورمه سبزی این است که سبزی باید خیلی خرد شود. اگر سبزی درشت باشد باعث می شود خورشت شما حالت آبکی و جانیافتاده بگیرد که خوب نیست و هرچه خورشت بپزد، جانیافتد.

توجه: برای سرخ شدن بهتر سبزی قورمه سبزی ابتدا سبزی را بدون روغن داخل ماهیتابه بریزید، بهم بزنید تا آب سبزی گرفته شود. بعد که سبزی دیگر آب نداشت به سبزی روغن فراوان بزنید و خوب و با حوصله آن را سرخ کنید. در حین سرخ کردن سبزی مدام آن را بهم بزنید که سبزی نسوزد.

در پست دیگری در مورد نکات لازم برای لعابدار و غلیظ شدن قورمه سبزی نوشتم که توصیه می کنم نکات گفته شده در آن هم از دست ندهید و حتماً آن را بخوانید.

۲- لوبیا

سرخ کردن بوبیا یک راز خوشمزه شدن خورشت سبزی

لوبیا قورمه سبزی لوبیای قرمز است. ولی میتوان از لوبیا چیتی هم استفاده کرد. بعضی متعقدند حتی لوبیا چیتی خوشمزه تر هم هست. هر دو را امتحان کنید از هرکدوم خوشتون اومد اونو در خورشتتون استفاده کنید. لوبیا را باید حداقل ۵ ساعت در آب خیس کنید و در این فاصله یک الی ۲ بار آب لوبیا را عوض کنید. تا نفخ آن کاملاً گرفته شود.

من خودم از لوبیا قرمز و چیتی استفاده می کنم و هردو خوب هستند اما طعم لوبیا چیتی را بیشتر دوست دارم و از شب قبل لوبیا را آب می‌کنم. اگر لوبیا را آب نکنید علاوه بر اینکه نفاخ است. باعث می شود خورشت بو و طعم لوبیا بدهد.

همیشه وقتی گوشت به همراه پیاز تفت می‌دهید لوبیا نیز به گوشت اضافه کنید و لوبیا را هم تفت دهید. این مورد یک راز برای خوشمزه شدن خورشت سبزی است که در کمتر جایی به آن اشاره شده؛ اما واقعا مهم و تأثیر گذار است. کافیه یکبار این نکته را رعایت کنید تا حرف من برایتان اثبات شود.

سرخ کردن لوبیا باعث می شود بوی خاص لوبیا گرفته شود. همچنین از وارفتن و لعاب دادن لوبیا داخل خورشت جلوگیری شود. درنتیجه خورشت شما عطر، طعم و شکل بهتری می گیرد.

ادویه را هم باید حتما در ۱ تا ۲ دقیقه باید تفت دهید تا بوی زهم ادویه هایی مانند زردچوبه گرفته شود.

۳- زمان اضافه کردن رب و لیمو و نمک

زمان اضافه کردن رب و ...یک راز خوشمزه شدن قورمه سبزی

برای ترش کردن قورمه سبزی از آب لیمو استفاده نکنید و حتماً لیمو امانی داخل خورشت بیندازید. اگر می خواهید تلخی لیمو عمانی گرفته شود؛ حداقل دوساعت یا یک شب تا صبح لیمو را در آب قرار دهید.

یا بهتر است لیمو عمانی را نصف کنید و هسته های آن را جدا کنید تا خورشت قورمه سبزی شما به تلخی نزند.

رب گوجه ( اگر به خورشتتون رب می زنید. ) و لیمو را ۴ ساعت بعد از اینکه خورشت را روی حرارت گذاشتید به خورشت اضافه کنید. اضافه کردن زودهنگام رب گوجه و لیمو باعث دیر پز شدن گوشت و لوبیا شده و باعث می شود خورشت خوب جانیافتد. وقتی گوشت و لوبیا پخت وقت اضافه کردن رب گوجه و لیمو است. رب گوجه کم اضافه کنید یک قاشق غذا خوری برای ۳۰۰ گرم گوشت کافی است. و رب را سرخ کنید و به خورشت بزنید.

برای سیاه شدن خورشت قورمه سبزی رب گوجه را یا به خورشت اضافه نکنید یا مقدار آن خیلی کم باشد. اما رب گوجه طعم خورشت را بهتر می کند بنابراین بهتر است آن را حذف نکنید میزان آن را کم کنید.

اگر دوست دارید خورشتتان سیاه رنگ شود. البته ترش تر هم بشود در حدود ۱۵ دقیقه آخر کمی رب انار به خورشت خودتون بزنید. رب انار باعث خوشمزه تر شدن قورمه سبزی هم می شود.

نمک را ۵ دقیقه آخر پخت خورشت به آن اضافه کنید تا خورشت زودتر و بهتر جابیافتد.

۴- انتخاب گوشت برای خوشمزه شدن قورمه سبزی

گوشت راز خوشمزه شدن قورمه سبزی

گوشت قورمه سبزی از نوع لقمه ای باشد گوشت چرخ کرده استفاده نکنید. اینکه گوشت، در اندازه کوچک بریده شود یا بزرگ به سلیقه خودتان بستگی دارد. اما اندازه بزرگ مجلسی تر است.

اگر از گوشت گوسفندی و استخون دار استفاده کنید قورمه سبزی شما خوشمزه تر می شود و سعی کنید گوشت قورمه سبزی در اندازه بزرگ ببرید.

گوشت قورمه سبزی باید با حرارت کم و پیاز فراوان در مدت طولانی حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کاملاً سرخ شود و اصطلاحاً قورمه شود.

اگر از گوشت بدون چربی استفاده می کنید، مثلاً گوشت گوساله، بهتر است یک الی دو تیکه ۲ در ۲ دنبه گوسفندی داخل خورشت بیندازید تا خورشتتون شفاف‌تر و خوش طعم‌تر شود.

۵- جا افتادن خورشت برای خوشمزه شدن قورمه سبزی

راز خوشمزه شدن قورمه سبزی با جا افتادن خورشت

راز خوشمزه شدن قورمه سبزی در جا افتادن آن است. بنابراین در پخت قورمه سبزی هیچ وقت عجله نکنید و اگر کمتر از ۵ ساعت وقت دارید؛ بهتر است غذای دیگری را برای خودتان انتخاب کنید.

برای پخت قورمه سبزی ار زودپز استفاده نکنید. اجازه دهید قورمه در قابلمه معمولی با حراررت کم جابیافتد؛ سبزی، گوشت، لوبیا آن به خوبی نرم شوند و آب خورشت کم شود. قورمه سبزی نباید زیاد آبدار باشد.

برای اینکه خورشت خوب جابیافتد؛ در ابتدا بعد از اینکه مواد قورمه را خوب سرخ کردید؛ آب فراوان داخل خورشت بریزید و تا بعداً مجبور نباشید به خورشت آب اضافه کنید. اگر هم لازم است به خورشت در حین پختن آب اضافه کنید، حتما آب جوش استفاده کنید. آب سرد خورشت را خراب می کند.

۶- اضافه کردن آب به خورشت

سعی کنید آبی که قرار است به خورشت اضافه کنید داغ باشد. اینکار باعث درآمدن بهتر چربی گوشت و روغن انداختن بهتر آن می شود. البته بهتر است بجای آب معمولی از آب قلم گوسفند یا گاو استفاده کنید.

آب قلم طعم خورشت را معرکه می کند و یکی دیگه از رازهای خوشمزه شدن قورمه سبزی است که در رستوران های خوب این ترفند را خیلی رعایت می کنند.

درست کردن آب قلم خیلی راحته و می توانید یکبار درست کنید و برای مدت طولانی از اون استفاده کنید دستور تهیه آب قلم را براتون نوشتم که حتماً بخونید.

۷- زمان اضافه کردن سبزی قورمه

سبزی قورمه را می توان همان ابتدا بعد از تفت دادن گوشت و لوبیا همراه با اضافه کردن آب به خورشت اضافه کرد. اما برای اینکه خاصیت و طعم سبزی بهتر حفظ شود، بهتر است بعد از یک ساعت از اضافه کردن گوشت و لوبیا به خورشت سبزی اضافه کنید.

من خودم همیشه بعد تفت دادن گوشت و لوبیا سبزی رو اضافه می کنم به نظر خورشت بیشتر جامی افته.

راز سیاه شدن قورمه سبزی

برای سیاه شدن قورمه سبزی این دونکته خیلی کمک می کند:

۱- سبزی خورشت را باید با روغن نسبتاً زیاد و با حرارت متوسط، خیلی تفت بدید. در حدی که رنگ سبزی کاملاً قهوه ای شود و دیگه سبز رنگ نباشد.

۲- به خورشت خیلی کم در حد یک قاشق غذا خوری رب گوجه برای ۳۰۰ گرم گوشت اضافه کنید. یا اصلاً رب گوجه نزنید. رب گوجه کم طعم خورشت را بهتر می کند اما اگر زیاد بریزید رنگ خورشت را عوض می کند.

ادویه قرمه سبزی چیست ؟

برای قورمه سبزی می توانید از ادویه هایی همچون زردچوبه، فلفل سیاه، زیره، دارچین، تخم گشنیز،استفاده کنید. دستور تهیه ادویه مناسب برای همه غذاها را در پست دیگری نوشتم که توصیه می کنم این ادویه خوش عطر و بو را درست کنید و برای طعم و رنگ دادن به غذاهاتون استفاده کنید. این ادویه برای همه خورشت ها از جمله خورشت قورمه سبزی هم عالی است.

اما مهم ترین ادویه خورشت قورمه سبزی زردچوبه و فلفل سیاه است.

شنبلیه راز خورشت قورمه سبزی هایی است که بوی آن همه کوچه را می گیرد. اما شنبلیه اگر زیاد به خورشت بزنید خورشت را تلخ می کند بنابریان از مقدار کم استفاده کنید.

همانطور که دوستان هم در نظرات گفتن استفاده از تخم شنبلیه هم برای عطر دادن به خورشت سبزی خیلی موثر است که می توانید آن را آسیاب کنید و تفت دهید و در خورشتتون از آن استفاده کنید یا یک قاشق چای خوری شنبلیه خشک شده را مانند نعنا داغ تفت بدید و در خورشتتون بریزید.

کمی نغناع خشک شده را هم می توانید به خورشتتون بزنید تا عطر بگیرد.

چرا مزه خورشت قورمه سبزی به تلخی می زند؟

دو علت برای تلخ شدن قورمه سبزی هست:

شنبلیه را زیاد اضافه کردید.

لیمو عمانی : هسته های لیمو را بگیرید یا چند ساعت آن را در آب بیندازید تا تلخی آن گرفته شود.

اگر قورمه سبزی زیاد آمده و قرار است در یخچال قرار دهید، لیمو عمانی را از آن خارج کنید وگرنه خورشت را تلخ می کند.

طرز تهیه قورمه سبزی خوشمزه با رعایت نکات بالا:

۱- ابتدا پیاز را نگینی ریز یا خلالی خرد می کنیم و کمی با روغن تفت می دهیم. بعد ۲ الی ۳ دقیقه که پیازها کمی سبک شدند، گوشت را اضافه می کنیم و با حرارت کم، درب قابلمه را می گذاریم و صبر می کنیم حدود ۱۵ دقیقه در آب خودش سرخ شود و قورمه شود.

۲- بعد لوبیا را به گوشت اضافه می کنیم تا ۴ الی ۵ دقیقه تفت بخورد و در خورشت باز نشود. بعد از آن ادویه را اضافه می کنیم تا آن هم یک الی دو دقیقه تفت بخورد.

۳- آب در حال جوشیدن یا آب قلم را به خورشتمون اضافه می کنیم. حدوداً هر چی سطح گوشت و لوبیا هست باید ۴ برابر آب بریزید.

۴ بعد از ۱ ساعت که گوشت و لوبیا پخت. سبزی را که با روغن فراوان خوب سرخ کردیم، اضافه می کنیم و ۲ ساعت دیگه هم صبر می کنیم تا سبزی هم جابیافتد.

۵- در یک ساعت آخر هم لیمو و رب انار و رب گوجه سرخ شده(دلخواه) و هر چاشنی دیگه ای که دوست دارید، اضافه کنید. ۵ دقیقه آخر هم به خورشتتون نمک بزنید.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.