کد خبر : 25738 / /
/

وام| وام جدید| وام فوری

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: با مصوبه اعضا وام زوجه تا ۲۳ سال و زوج تا ۲۵ سال به‌مبلغ ۲۰۰میلیون تومان (در مجموع ۴۰۰میلیون تومان) و وام ازدواج سایر افراد نیز برای هرکدام از زوجین به‌مبلغ ۱۵۰میلیون تومان (در مجموع ۳۰۰میلیون تومان) تصویب شد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، براساس بند (الف) تبصره (16) قانون بودجه سال 1402 کل کشور و جزء (1) بند قانونی یادشده مقرر شده است: "مطابق با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قوانین مربوط به ایثارگران، از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه اعم از جاری و پس انداز شبکه بانکی (غیر از بانکهای قرض الحسنه) پس از کسر سپرده قانونی را به قرض الحسنه، اختصاص داده و از طریق بانکهای عامل (به تشخیص شورای پول و اعتبار) به شرح زیر نسبت به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه اقدام کنند:

 

۲‌- تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوجهای زیر بیست و پنج سال و زوجه‌های زیر بیست و سه سال مبلغ دو میلیارد و دویست میلیون (۲.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال

 

-  مسؤولیت حسن اجرای این بند بر عهده بانک مرکزی، بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی، کلیه مدیران و کارکنان ذیربط می‌باشد. عدم اجرای هریک از بندهای این تبصره (مشتمل بر تأخیر در پرداخت این تسهیلات یا دریافت ضمانت فراتر از حدود این قانون) تخلف محسوب شده و در مراجع ذیصلاح قابل پیگیری است .

- پس از اعتبارسنجی متقاضیان تسهیلات موضوع بند «الف» این تبصره و در صورت عدم تکافوی اعتبار آنها، به منظور تأمین رکن ضامن، بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آنها یا سایر دارایی های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام نمایند.

-  تسهیلات موضوع این تبصره از حکم موضوع ماده (۱۰) قانون خدمت وظیفه عمومی مستثنی است.

همچنین، با عنایت به مفاد ماده (50) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، افراد مندرج در قانون مذکور مشمول اخذ قرض‌الحسنه ازدواج به میزان دو برابر افراد عادی می باشند.

 

بر این اساس، سهمیه در نظر گرفته شده جهت پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج طی فروردین و اردیبهشت ماه سالجاری برای بانک ها و موسسات اعتباری ارسال می‌شود. بدیهی است، پس از نهایی شدن سهمیه سالانه برای پرداخت تسهیلات مذکور مراتب به بانک ها و موسسات اعتباری اعلام خواهد شد.

متقاضیانی که قبلاً در سامانه مربوطه ثبت نام نموده اند، در اولویت پرداخت تسهیلات یادشده می باشد و تسهیلات مذکور با توجه به شرایط متقاضی، برای  تمامی افراد در صف (ثبت نام شده در سال 1402 و سنوات قبل) مطابق با مبالغ مندرج در قانون بودجه سال 1402 کل کشور قابل پرداخت خواهد بود.

در پایان این بخشنامه تاکید شده است، با توجه به مراتب فوق، ترتیبی اتخاذ شود تا حداکثر ظرف مدت یک هفته از تاریخ وصول این نامه، موضوع به واحدهای اجرایی ذیربط در سراسر کشور ابلاغ و یک نسخه از ابلاغیه مربوطه به بانک  مرکزی ارسال شود.‌‌‌‌‌‌‌‌‌

شرایط وام ازدواج ۱۴۰۲

 

وام ازدواج در سال 1402 فقط به کسانی تعلق می گیرد که سن آن ها زیر ۵۰ سال باشد و تا کنون وام ازدواج دریافت نکرده باشند. همچنین تاریخ عقد آن ها باید بعد از ۱ فروردین ۱۳۹۸ باشد. در غیر این صورت به هیچ عنوان به فرد وام ازدواج تعلق نمی گیرد.

مبلغ وام ازدواج ۱۴۰۲

مبلغ وام ازدواج ۱۴۰۲ بنا به شرایط سنی متغیر خواهد بود و برای هر فردی که شرایط دریافت را داشته باشد مبلغ بدین صورت خواهد بود:

آقایان زیر ۲۵ سال ۲۲۰ میلیون تومان

خانم های زیر ۲۳ سال ۱۸۰ میلیون تومان

در صورتی که هر کدام از زوجین شرایط زیر را داشته باشد به وی وام ازدواج ایثارگری تعلق می گیرد.

صرفا خود جانبازان، آزادگان و فرزندان آنان و فرزندان شاهد (بدون در نظر گرفتن درصد جانبازی) مشمول ماده 50 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران می شوند که می باشند.توجه نمایید که مشخصات متقاضیان مشمول که در بالا قید گردیده‌اند حتما باید در یکی از مراکز بنیاد شهید و امور ایثارگران ثبت گردد.ضمنا تعیین وضعیت ایثارگری صرفا از طریق استعلام که در سامانه ازدواج تعبیه شده و توسط کاربران شعب انجام می شود، صورت می پذیرد. لذا معرفی نامه کتبی صادره از بنیاد شهید فاقد هر گونه اعتبار می باشد.

 کسانی که شرایط بالا را دارا باشند، مبلغ وام ازدواج او هر چقدر که باشد ۲ برابر خواهد شد. برای مثال اگر مردی زیر ۲۵ سال باشد و دارای شرایط ایثارگری باشد مبلغ وام ازدواج او ۴۴۰ میلیون تومان خواهد شد.

جهت اطلاع دقیق از اینکه آیا وام ازدواج به شما تعلق می گیرد و چنانچه تعلق می گیرد چه مبلغی به شما پرداخت می شود می توانید در صفحه زیر اطلاعات خود را وارد کنید و نتیجه را مشاهده نمایید.

نحوه ثبت نام وام ازدواج ۱۴۰۲

 ثبت نام وام ازدواج ۱۴۰۲ از طریق سامانه وام ازدواج بانک مرکزی به نشانی ve.cbi  قابل انجام می باشد و زوجین پس از این که مراحل ثبت عقد خود را در محضر به صورت کامل انجام دادند می تواند با مراجعه به آدرس اینترنتی بالا نسبت به ثبت درخواست وام ازدواج خود اقدام کنند. جهت ثبت نام وام ازدواج نیاز به اسکن و بارگذاری هیچ یک از مدارک شما نمی باشد و کلیه اطلاعات به صورت آنلاین از سامانه ثبت احوال استعلام گرفته می شود.

پس از وارد کردن اطلاعات اولیه خود مانند کدملی، تاریخ ازدواج، تاریخ تولد، شماره همراه و استانی که قصد دریافت وام ازدواج از آن جا را دارید. به صورت آنلاین صحت اطلاعات شما بررسی می گردد و چنانچه مشکلی نداشته باشد به مرحله بعد وارد می شوید.

دقت نمایید که شماره تلفن همراهی که در سامانه وارد می کنید حتما روشن باشد (چرا که یک تایید ۶ رقمی برای آن ارسال می گردد که در ادامه مراحل ثبت نام وارد کردن آن ضروری می باشد) و همچنین حتما به نام خود شما باشد. چنانچه سن شما کمتر از ۱۸ سال می باشد و سیم کارتی به نام خودتان ندارید می توانید شماره موبایل فرد دیگری را وارد کنید.

در مرحله بعد اطلاعات مانند آدرس، کدپستی، تلفن منزل و غیر از شما گرفته می شود. دفت کنید که در این مرحله باید یک بانک و شعبه مورد نظر را انتخاب نمایید تا جهت انجام باقی مراحل وام ازدواج به آن بانک معرفی شوید.

نکته بسیار مهم: اگر بانک دلخواه خود را در لیست مشاهده نمی کنید این قسمت را بخوانید:

لیست بانک های دارای بودجه در هر استان به طور دائم در حال تغییر است و چنانچه بانکی در لحظه مراجعه شما در لیست نیست به این معنی نمی باشد که این بانک کلا وام ازدواج نمی دهد. بلکه در زمان مراجعه شما به سایت بودجه ندارد و ممکن است در هر ساعت دیگری از شبانه روز باز شود.

اینکه بخواهید دائم سایت بانک مرکزی را برای باز شدن بانک چک کنید کار بسیار طاقت فرسایی است، به همین دلیل می توانید به راحتی ثبت نام خود را به سامانه وام ازدواج کندو بسپارید تا این سایت با بررسی ۲۴ ساعته باز بودن بانک شما، به محض آمدن بانک دلخواهتان در لیست بانک ها شما را دقیقا برای همان بانک و شعبه ثبت نام کند و کدرهگیری را برای شما از طریق پیامک ارسال کند.

برای ثبت نام وام ازدواج در سامانه وام ازدواج کندو می توانید از لینک زیر استفاده کنید.

ثبت نام وام ازدواج ۱۴۰۲

توجه داشته باشید که ثبت نام وام ازدواج برای هر یک از زوجین به صورت جداگانه انجام می شود و این بدان معنی می باشد که مرد می تواند به صورت جداگانه اقدام به ثبت نام کند و خانم نیز به صورت مستقل از همسرش، و نیاز به این نیست که هر دو به صورت همزمان ثبت نام را انجام دهند. هر چند که پیشنهاد می شود برای سهولت در ارایه ضامن با هم اقدام کنند. چرا که اکثر بانک ها با ضامن مشترک برای زوج های جوان موافقت می کنند.

پس از ثبت نام و دریافت کدرهگیری چه مراحل دیگری داریم؟

در این مرحله با توجه به شلوغی بانک شما مدت زمانی از ۱ روز تا ۳ ماه را باید صبر کنید تا سرپرستی شما را به یکی از شعب خود (که معمولا شعبه انتخاب شما می باشد) معرفی کند. پس از تعیین شعبه باید به بانک مراجعه کنید و مدارک و ضامنین خود را به شعبه ارایه دهید.

این مرحله طبق قانون جدید که در اسفند ۴۰۱ تصویب شد نباید بیش از ۲ ماه زمان ببرد و در این مدت حتما باید وام ازدواج شما را تعیین تکلیف کند

شرایط ضامن وام ازدواج

شرایط ضامن وام ازدواج بسته به هر بانک و سیاست‌های دولتی متفاوت است، اما در کل به برخی از موارد زیر نیاز است:

    داشتن درآمد ثابت و قابل قبول: ضامن برای اعطای وام ازدواج باید دارای درآمد ثابت و قابل قبول باشد که برای بانک قابل قبول باشد. در برخی موارد، حداقل درآمد ضامن نیز تعیین شده است.

    عدم بدهی: ضامن باید مطمئن شود که هیچ بدهی و یا پرداخت نشده ای در نظام بانکی دارایی او را تحت تعقیب قرار نمی‌دهد.

    تعهد به پرداخت قسط: ضامن موظف است تعهد کند که در صورتی که بدهی اصلی به بانک بابت وام ازدواج پرداخت نشود، خود به عنوان ضامن، مبلغ مورد نیاز برای پرداخت قسط را به بانک پرداخت کند.

    شرایط دیگر: بسته به شرایط بانکی و سیاست‌های دولتی، شرایط دیگری مانند محدودیت سنی و... مطرح شده و باید به موارد خاصی که هر بانک مطرح می‌کند توجه شود.

لازم به ذکر است که شرایط ضامن برای اعطای وام ازدواج به بانکی که اقدام به اعطای وام می‌کند وابسته است و ممکن است در هر بانک متفاوت باشد. بنابراین، برای دریافت اطلاعات دقیقتر، به یکی از شعب بانک مورد نظر خود مراجعه کنید.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.