کد خبر : 27022 / /
/

سهام عدالت | سود سهام عدالت | سهام عدالت متوفیان

بهمن عبداللهی، عضو شورای عالی بورس گفت: سیاست این است که مردم در سهامداری عدالت باقی بمانند و سهام ارزنده خود را نفروشند، اما باز شدن نماد معاملاتی شرکت‌های سهام عدالت ۳ تا ۴ ماه زمان خواهد برد.

سهام عدالت به صورت سالیانه پرداخت می شود.پس از برگزاری مجامع عمومی ۴۹ شرکت سرمایه پذیر، دریافت  سهام عدالت از شرکت‌ها و مشخص شدن سهام عدالت قابل تقسیم بین مشمولین پرداخت می گردد. طبق آخرین اظهارات مسوولان، واگذاری سهام عدالت برای جاماندگان باید تا پایان سال 1401 اجرایی شود، متقاضیان توجه داشته باشند که ثبت‌نامی برای سهام عدالت انجام نمی‌شود.

بهمن عبداللهی، عضو شورای عالی بورس در مورد آخرین تصمیمات شورای عالی بورس در جلسه اخیر شورای عالی بورس که در سه شنبه ۲۰ تیرماه برگزار شد، گفت: در مورد نحوه برگزاری مجامع شرکت‌های استانی سهام عدالت بعد از سه سال تلاش اتاق تعاون توانستیم در شورای عالی بورس به نتایج خوبی برسیم.

عضو شورای عالی بورس افزود: با مساعدت شورای عالی بورس، گرچه برخی از اعضا مخالفت داشتند اما به هر حال با حمایت وزیر امور اقتصادی و دارایی و مصوبه جمعی شورای عالی بورس، نتایج خوبی برای شرکت‌های استانی سهام عدالت به دست آمد و قرار شد اعضای شرکت‌های تعاونی سهام عدالت در مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی حضور پیدا کنند.

عضو شورای عالی بورس اظهار داشت: با مصوبه شورای عالی بورس، مقرر شد هر یک از شرکت‌های تعاونی شهرستانی سهام عدالت که حداقل ۲۰ درصد از اعضای آن حضور داشته باشند، می‌توانند مجامع خود را به شکل حضوری و الکترونیکی برگزار کنند، درحالی‌که حداقل ۲۰ درصد اعضا حضور داشته باشند و بعد از انتخابات در مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی حضور داشته باشند.

عبداللهی اضافه کرد: در زمینه آیین‌نامه اجرایی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی هم تصمیمات خوبی گرفته شد که شرکت‌های تعاونی سهام عدالت بتوانند در مجامع سرمایه‌گذاری استانی حضور پیدا کنند و دولت هم قرار شد نماینده شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را در شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت با سازوکاری معرفی کند.

وی در مورد اینکه برخی شرکت‌های سرمایه‌پذیر از عدم حضور نماینده سهام عدالت با وجود داشتن یک صندلی هیات مدیره در شرکت خود گلایه کردند، گفت: تاکنون سازوکار حضور نماینده سهام عدالت معلوم نبود و وقفه و خلأیی در مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت ایجاد شده بود که طبق مصوبه شورای عالی بورس مقرر شد حداکثر ظرف ۳ تا ۴ ماه آینده این خلأ برطرف شده و نمایندگان سهام عدالت در شرکت‌های سرمایه‌پذیر برای مجامع عمومی معرفی شوند.

عضو شورای عالی بورس در مورد اینکه چه زمانی نمادهای معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری عدالت باز می‌شود، اظهار داشت: قبل از باز شدن نماد معاملاتی باید مجامع شرکت‌های استانی برگزار، هیات مدیره مشخص و افزایش سرمایه آنها ثبت شود و بعد از آن امکان بازگشایی نمادهای معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری باز می‌شود.

عبداللهی گفت: البته سیاست این است که مردم در سهامداری عدالت باقی بمانند و سهام ارزنده خود را نفروشند، اما باز شدن نماد معاملاتی شرکت‌های سهام عدالت ۳ تا ۴ ماه زمان خواهد برد.

سیاست‌گذار با هدف توزیع ثروت بین دهک‌های کم‌درآمد و میانی جامعه از سال ۸۵ اقدام به واگذاری سهام عدالت به ۶ دهک کم‌درآمد کرد که در این زمینه ۴۹ میلیون ایرانی سهامدار عدالت شدند که بهای این سهام با ارزش اسمی یک میلیون تومان در آن زمان طی ۱۰ سال از محل سود و عایدی این شرکت‌ها پرداخت شد و سهام عدالت در اردیبهشت سال ۱۳۹۹ آزادسازی شد. بعد از مرحله آزادسازی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت شکل گرفت و ۳۰ میلیون از سهامداران عدالت که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده بودند از این طریق سهامدار این شرکت‌ها شدند و ۱۹ میلیون نفر از سهامداران عدالت هم روش مدیریت مستقیم را برگزیده بودند، اما در سال ۹۹ با توجه به تقاضای مردم برای فروش سهام خود، باعث ریزش بازار و افت ارزش سهام عدالت با پرتفوی مناسب شد که بعد از آن مقام ناظر اقدام به بستن نمادهای معاملاتی شرکت‌های استانی کرد.

هم اکنون برای باز شدن نمادهای معاملاتی سهام استانی نیاز به برگزاری مجامع عمومی این شرکت‌هاست و همچنین انتخاب هیات مدیره، افزایش سرمایه شرکت‌های استانی و ثبت افزایش سرمایه و شفاف شدن صورت‌های مالی است که همه این مسائل به تدوین نهایی آیین‌نامه معاملاتی سهام عدالت در شورای عالی بورس بستگی دارد که آخرین جلسه این شورا در روز سه‌شنبه ۲۰ تیرماه ۱۴۰۲ برگزار شد.

سهام عدالت موضوعی که با توجه به دامنه دربرگیری آن فرصت بیشتری جهت پهن کردن دام برای سود جویان در این زمینه را فراهم کرده است؛ فرصت طلبانی که به شیوه‌های مختلف سعی در فریب سهامداران دارند و گاهی پا را فرا‌تر گذاشته و تنها به سهامداران عدالت هم بسنده نمی‌کنند.​

اگر به فضای مجازی سری بزنید تقریبا غیر ممکن است که به اخبار و لینک‌های مربوط به واریز سود سهام عدالت برنخورید.

واریز سود سهام عدالت؛ کلید واژه‌ای وسوسه انگیز که سرهنگ کارآگاه علی حسینی پیش از این در خصوص کلاهبردار‌ها در این زمینه گفته بود: مجرمان سایبری با ارسال پیامک‌هایی تحت عنوان سهام عدالت با سرقت اطلاعات حساب‌های بانکی شهروندان اقدام به برداشت از حساب و یا سوء استفاده از حساب‌های بانکی افراد می‌کنند.

او می‌گوید: با کلیک کاربر روی لینک ارسال شده، دستگاه قربانی هک شده و کلاهبرداران می‌توانند به پیامک‌های دریافتی و لیست مخاطبین دسترسی پیدا کنند. در ادامه، علاوه بر دسترسی به رمز‌های پویا به منظور خالی کردن حساب بانکی، پیامک جعلی را به تمامی مخاطبان قربانی ارسال می‌کنند.

به گفته او، پیامک‌های معتبر با سرشماره مخصوص ارسال می‌شوند. پیامک‌های حاوی لینک با سرشماره‌های شخصی، بدون شک پیامک جعلی و کلاهبرداری است.

در همین زمینه روز گذشته سرهنگ محمود کلوانی فرمانده انتظامی شهرستان گلوگاه گفت: شاکی که پیگیر اخبار اختصاص ثبت نام سهام عدالت به افراد بوده است، غافل از ماهیت مجرمانه لینک‌های ارسالی به آدرس آلوده مراجعه کرده و پس از نصب بدافزار بر روی تلفن همراه شاکی، برداشت‌های اینترنتی غیرمجاز آغاز و جمعاً مبلغ ۴۰ میلیون ریال از حساب وی برداشت‌شده است.

بنابر این با توجه به افزایش دربرگیری این نوع کلاهبرداری‌ها با نام سهام عدالت و کلید واژه واریز سود، روز گذشته هم پلیس فتا برای شهروندان پیامک هشدار ارسال کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان هم برای اطلاع رسانی بیشتر موضوع به سراغ مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی رفت. آقای باغستانی هم در پاسخ به این پرسش که آیا بناست تا قبل از زمان اعلامی سود سهام عدالت مربوط به عملکرد مالی شرکت‌ها در سال ۱۴۰۱ سود دیگری برای سهامدارانی واریز شود؟ بیان کرد: سود عملکرد مالی شرکت‌ها برای سال ۱۴۰۰ به شکل عمده در دو مرحله سال گذشته واریز شد و اکنون عدد قابل توجهی از منابعی که قابل واریز باشد باقی نمانده است و حقیقت صرفه به مقیاس واریز هم وجود ندارد به همین سبب اشتباه است که واریز جداگانه داشته باشیم و قطعا بازخورد خوبی هم از سوی مردم نخواهد داشت.

او افزود: به دلایل مطرح شده به احتمال زیاد سود‌های باقی مانده سال ۱۴۰۰ با سود ۱۴۰۱ تجمیع خواهد شد تا صرفه به مقیاس بوده و در ذهن مردم نیز نقطه نظر منفی وجود نداشته باشد بنابر این سود واریزی، فعلا نداریم.

نکته دیگری هم که در فضای مجازی به تازگی حسابی به چشم می‌خورد بحث ثبت نام سهام عدالت برای جاماندگان است؛ موضوعی که حتی در برخی از گروه ها افراد یکدیگر را برای ثبت نام در لینک‌های اعلامی دعوت می‌کنند و به یکدیگر مشاوره هم می‌دهند در حالی که هنوز اعطای سهام عدالت به جاماندگان منتظر تصویب آیین نامه‌های لازم است و به گفته مسئولان هیج دوره‌ای ثبت نام سهام عدالت وجود نداشته است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.