کد خبر : 27402 / /
/

قیمت طلا و سکه | قیمت طلا و سکه الان | قیمت طلا و سکه امروز

قیمت طلا و سکه در هفته جاری نوساناتی داشته است؛ به گونه‌ای که هم سکه امامی و هم بهار آزادی رفت و برگشتی را بین دو کانال تجربه کردند. طلا البته نوسان محدودتری داشت. در این شرایط، کارشناسان آینده بازار را چگونه پیش بینی می‌کنند؟

 قیمت طلا و سکه روند کاهشی شده. قیمت طلا و سکه همچنان کاهشی است. قیمت طلا و سکه مدام بالا و پایین می رود. قیمت طلا و سکه نوسان دارد. برای اطلاع قیمت طلا و سکه مطلب زیر را بخوانید.

قیمت طلا و سکه در هفته‌ای که رو به پایان است، نوساناتی را پشت سر گذاشت. طلای 18 عیار البته روند باثبات‌تری را تجربه کرد و نوسانات آن شدید نبود. اما قیمت سکه امامی بین کانال 27 و 28 میلیون تومانی رفت و برگشت داشت و سکه بهار آزادی این روند را بین دو کانال 24 و 25 میلیون تومانی تجربه کرد. قیمت انس در این هفته چندان نوسانی نبود. قیمت دلار اما رفت و برگشت به کانال 48 و 49 هزار تومانی را پشت سرگذاشت.

برخی کارشناسان و فعالان بازار، معتقدند این روندهای نوسانی در بازارهای داخلی ایران، تحت تاثیر تلاش دولت برای سرکوب قیمتی و جدال میان افزایشی‌ها و کاهشی‌های بازار ایجاد شده است. در این شرایط، کارشناسان در مورد شرایط و آینده بازار طلا و سکه چه می‌گویند؟ تحلیل پنج کارشناس اقتصادی را در ادامه می‌خوانید.

فلاحیان: تاثیر نقدینگی و افزایش پایه پولی را نمی‌توان انکار کرد

جواد فلاحیان کارشناس اقتصادی با اشاره به تاثیر اخبار مساعد سیاسی بر روند قیمت‌ در بازارهای مالی به تجارت‌نیوز گفت: «روند قیمت در بازارهای مالی ناشی از اخبار مساعد سیاسی، انجام توافقات با کشورهای مجاور و برخی تهدیدها و بخشنامه‌های دستوری در نوسان کاهشی محدودی قرار گرفته است. باید توجه داشت کاهش قیمت‌ روزهای گذشته در واقع کاهش نیست و همان افت هیجانات اولیه در بازار است.»

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر تاثیر موضوعات کلان اقتصادی بر قیمت طلا و سکه گفت: «تاثیر نقدینگی و افزایش پایه پولی را نمی‌توان انکار کرد. هر چند اقدامات سیاستگذار برای مهار قیمت‌ها مقطعی است و قیمت‌ها مسیر حرکتی خود را می‌روند.»

وی در ادامه افزود: «با وجود نوسانات قیمت دلار، قیمت طلا و سکه نیز از همین نوسانات پیروی می‌کند. سکه همیشه حباب دارد و معمولا در رشد قیمت، حباب بزرگ‌تر و در ریزش‌ها حباب کوچکتر می‌شود.»

مطالعه بیشتر:پیش بینی قیمت طلا و سکه 25 مرداد 1402 / سکه امامی به کانال ۲۷ میلیونی برگشت

فلاحیان گفت: «بازار طلا همبستگی بالایی با قیمت دلار دارد. اما  وقتی قیمت دلار پایین می‌آید شدت کاهش قیمت سکه بیشتر می‌شود. در ریزش‌های دلار ریزش شدیدتری در طلا داریم و آن هم به خاطر حباب در بازار فلز زرد است.»

آقابزرگی: حباب سکه به حداقل خود رسیده است

فردین آقابزرگی کارشناس اقتصادی نیز با اشاره به اثرپذیری قیمت طلا و سکه از دلار و انس جهانی به تجارت‌نیوز گفت: «وقتی قیمت دلار روند ثابتی داشته باشد، اشتیاق خرید برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه کاهش می‌یابد. این در حالی است که حباب سکه به حداقل خود رسیده است.»

وی افزود: «حبابی که در سال گذشته در سکه و طلا وجود داشت تا حدودی بر طرف شده و قیمت‌های فعلی در بازار به کف خود رسیده است. بنابراین در بازه کوتاه‌مدت، در صورت ثبات قیمت دلار می‌توان انتظار ادامه همین روند و ثبات قیمت‌ها در بازار طلا و سکه را داشت.»

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر تمایل مردم به کسب سود در کمترین زمان خاطرنشان کرد: «در حال حاضر افراد تمایل دارند برای کسب سود بیشتر، از سایر بازارهای سرمایه خارج شوند و به سمت خرید خودرو بروند و این موضوع نیز در رکود بازار طلا و سکه بی‌تاثیر نیست.»

وی با اشاره به اینکه انتظار رشد کوتاه‌مدت قیمت، در بازار فلز زرد اشتباه است گفت: «سرمایه‌گذاری در طلا و سکه باید بلندمدت باشد. اگر افراد پس‌اندازهای خود را به مدت حداقل ۵ سال در این بازار نگه دارند می‌توانند تورم موجود در نقدینگی دارایی‌شان را کنترل کنند.»

کشتی‌آرا: شرایط برای سرمایه‌گذاری در حوزه طلا مناسب است

محمد کشتی‌آرا فعال بازار طلا و جواهر نیز با اشاره به روند سینوسی قیمت طلا و سکه در ماه‌های اخیر به تجارت‌نیوز گفت: «در حال حاضر روند معامله طلا و سکه متعادل است. عرضه و تقاضا در تعادل قرار دارد، به همین دلیل است که حباب سکه کاهش پیدا کرده است.»

وی با اشاره به قیمت طلای جهانی گفت: «با توجه به قیمت‌های کنونی که در بازار طلای جهانی، بازار داخلی و قیمت سکه وجود دارد به نظر می‌رسد تا دوشنبه هفته آینده قیمت‌ها در همین سطح باقی بماند.»

کشتی‌آرا با توجه به روند بازار و قیمت طلا و سکه در خصوص ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار گفت: «شرایط برای سرمایه‌گذاری در حوزه طلا مناسب است. زیرا بازار در ثبات و آرامش قرار دارد و زمان مناسبی برای انجام هر نوع معامله‌ای در بازار طلا و سکه است.»

وی با اشاره به کاهش سطح درآمدهای مردم و شرایط اقتصادی کشور خاطرنشان کرد: «باید توجه داشت که در وضع موجود مردم از خرید لوازم غیرضروری خودداری می‌کنند. اما موضوع سرمایه‌گذاری روی طلا ربطی به رکود بازارها و ماه‌های محرم و صفر ندارد؛ کسی که قصد سرمایه‌گذاری بلند‌مدت در این بازار را دارد برایش فرقی نمی‌کند.»

بذرافشان: روند رکود در بازار طلا افزایشی است

همچنین نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به کاهش روز گذشته قیمت سکه در پی تغییر نرخ ارز به تجارت‌نیوز گفت: «اخبار مثبت سیاسی و اقتصادی همواره از مهم‌ترین عوامل کاهش قیمت‌هاست. این در حالی است که قیمت انس جهانی طلا نیز در روند کاهشی است و قیمت طلای جهانی به ۱۹۱۳ دلار کاهش یافته است.»

این فعال بازار طلا با بیان اینکه تقاضا همچنان در رکود قرار دارد، گفت: «از ابتدای سال تقاضا و قیمت‌ها روند کاهشی داشته‌اند. افت و خیز روزهای گذشته باعث افزایش رکود در بازار سکه و طلا شده و به تشدید شرایط رکودی منجر می‌شود.»

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته در این مقطع از سال چنین شرایطی نداشته‌ایم خاطرنشان کرد: «رکود، کاهش قیمت و افت تقاضا، شدید شده است و شرایط به‌ویژه برای تولیدی‌های این صنعت خوب نیست. از ابتدای سال، تولید ۳۰ درصد کاهش یافته و در ماه محرم نیز بیشتر شده است. همین امر باعث آسیب به بخش تولید طلا شده است.»

دیبا: بازار طلا تحت تاثیر سیاست‌های ارزی قرار دارد

مجتبی دیبا کارشناس بازارهای مالی نیز با اشاره به قیمت سکه به عنوان متری برای بازار طلا به تجارت‌نیوز گفت: «قیمت ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی محدوده حرکتی مهمی برای سکه بود که این قطعه در هفته‌های گذشته آن را تاچ کرد. اما با تکیه بر تصمیماتی که برای بازار ارز گرفته شد بازار طلا نتوانست این منطقه را برای خود تثبیت کند.»

وی با اشاره به اینکه در شرایط رکودی نباید شاهد حباب زیادی در قیمت سکه باشیم خاطرنشان کرد: «با این وجود در هفته گذشته حباب داشتیم.»

این کارشناس اقتصادی افزود: «با تکیه بر اخبار سیاسی قیمت سکه محدوده حمایتی ۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی را شکست.»

وی با اشاره به ریتم نزولی قیمت طلای جهانی خاطرنشان کرد: «با توجه به تصمیمات فد امکان نزول بیشتر برای انس جهانی طلا بسیار بالاتر رفته است. عددی که در حال حاضر برای انس می‌توانین در نظر بگیریم ۱۹۰۰ دلاری خواهد بود.»

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.