کد خبر : 2884 / /
/

پیش‌بینی تحلیلگران فنی درست از آب درآمد. این گروه عنوان کرده بودند در صورتی که دلار زیر محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان تثبیت شود، راه کاهشی را به تدریج طی خواهد کرد.

ثبت کمترین قیمت دلار در ۷۵ روز اخیر در حالی به ثبت رسید که برخی معامله‌گران به امید رسیدن این ارز به کف با احتیاط در موقعیت خرید قرار گرفته بودند. اتفاق مهم دیگر بازار ارز،‌ ثبت دومین کاهش متوالی در مقیاس ماهانه بود. دلار که در بهمن ماه بیش از ۴ درصد از ارزش خود را از دست داده بود، در اولین ماه فروردین ماه نیز افت ۵/ ۳ درصدی را به ثبت رساند. بپذیرد. نوسانات قیمت دلار بیشترین تاثیر را بر روی کالا های مصرفی دارد. اهمیت قیمت  دلار بر زندگی مردم ایران به قدری است که اکثریت قریب به اتفاق آنها به صورت لحظه ای نرخ این ارز را پیگیری می کنند جهت قیمت دلار برای معامله گران آشکار نیست. قیمت دلار امروز یازدهم اردیبهشت ماه 1400 را در سایت خبر روز می توانید مشاهده فرمائید 

روز پنج‌شنبه دلار در ادامه روند کاهشی ۱۹۰ تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. بازیگران فنی اعتقاد دارند رفتن دلار به زیر محدوده حساس ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومانی می‌تواند زمینه‌ساز نزول این ارز تا ۲۲ هزار و ۹۰۰ تومان شود.

در واقع اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، قیمت دلار روز شنبه در کانالی قرار خواهد گرفت که از دی ماه ۹۹ در آن نوسان نکرده بود. در بازار سکه نیز روند قیمتی نزولی بود. سکه در آخرین روز هفته در کانال ۹ میلیون تومانی پایین‌تر رفت و با ۴۰ هزار تومان افت به بهای ۹ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسید. سکه جمعه در معاملات پشت‌خطی در کانال ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی نیز معامله شد. تحلیلگران فنی باور دارند سکه در صورت از دست دادن محدوده ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی ممکن است تا سطح ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی کاهش پیدا کند؛ عاملی که می‌تواند زمینه‌ساز بالا رفتن انتظارات افزایشی در بازار سکه و برگشت این فلز گرانبها به بالای مرز ۱۰ میلیونی شود.

ریزش قیمت دلار ادامه دارد 

قیمت دلار

دلار در هفته‌های اخیر سیر نزولی داشته است؛ به‌طوری که دو هفته پیش ۱/ ۴ درصد از ارزش خود را از دست داد و هفته گذشته نیز افت ۷/ ۱ درصدی را به ثبت رساند. به گفته فعالان، با از دست رفتن محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی، انتظارات کاهشی در بازار بیشتر و این موضوع موجب شد که فشار فروش بیشتر شود. در کنار این، در انتهای هفته اخبار مثبتی از مذاکرات وین به بازار مخابره شد که توجه معامله‌گران کاهشی را به خود جلب کرد. به‌عنوان مثال، سخنگوى وزارت خارجه آمریکا عنوان کرده است، در مذاکرات غیرمستقیم هسته‌ای آمریکا و ایران در وین پیشرفت‌هایی حاصل شده، اما این گفت‌وگوها هنوز تا رسیدن به موفقیت فاصله دارد.

در حال حاضر، ما بیشتر دانسته‌ایم برای بازگرداندن ایران به اجرای تعهداتش باید چه کار کنیم و برداشت ما این است که ایران نیز بیشتر متوجه شده‌ برای بازگشت به تعهداتش در برجام باید چه کار کند. شبکه آمریکایی بلومبرگ نیز گزارش داده که قدرت‌های جهانی در تلاشند تا توافق هسته‌ای را تا اول خرداد و قبل از موعد پایان توافق ایران و آژانس انرژی اتمی احیا کنند. چنین اخباری از مذاکرات وین موجب شد که قیمت دلار در معاملات پشت‌خطی نیز راه نزولی را طی کند. گفته می‌شد در این معاملات ارزش دلار تا ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان افت کرده است. در کنار اخبار سیاسی، برخی فعالان عنوان می‌کنند عرضه بازارساز نیز در سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا کرده است؛ به‌عنوان مثال، سامانه نیما در فروردین ماه ۱۴۰۰ شاهد عرضه ۴/ ۸ میلیارد دلار به‌صورت حواله ارزی بوده است. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در فروردین امسال ۴/ ۸ میلیارد دلار به‌صورت حواله ارزی توسط صادرکنندگان و به ارزهای مختلف در سامانه نیما عرضه شد که از این میزان، حدود ۳/ ۱میلیارد دلار معامله شده است.

براساس معاملات انجام شده، میانگین موزون نرخ معاملات دلاری ۲۲۹ هزار و ۳۵۸ ریال بوده است. همچنین در تاریخ ۸ اردیبهشت‌ماه جاری، ۲۶۴ میلیون دلار عرضه به‌صورت حواله ارزی توسط صادرکنندگان در بازار ثانویه (نیما) صورت گرفته است که از این میزان، مجموع معاملات انجام شده در بازار ثانویه ۱۰۳ میلیون دلار بوده است. براساس معاملات انجام شده میانگین موزون نرخ معاملات دلاری در روز جاری ۲۲۵ هزار و ۸۵۸ ریال بوده است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.