کد خبر : 19888 / /
/

با امروز می‌شود ۹ روز که مصوبه دولت درباره افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان باطل شده و تاکنون هیچ موضع رسمی‌ای از سوی دولت در قبال این موضوع نشان داده نشده است.

مصوبه دولت درباره افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان باطل شده است. مبلغ حقوق بازنشستگان تغییر کرده است. دولت برای اصلاح مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان چند سناریو دارد.  فرمول جدید افزایش حقوق بازنشستگان هفته آینده ابلاغ می شود. اخبار مربوط به حقوق بازنشستگان را در خبر روز دنبال کنید.

برخی گزارش‌های درگوشی حاکی از آن است که دولت برای اصلاح مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان چند سناریو دارد که نتیجه هرکدام از آنها با مقداری اختلاف به خواسته بازنشستگان نزدیک است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، با امروز می‌شود ۹ روز که مصوبه دولت درباره افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان باطل شده و تاکنون هیچ موضع رسمی‌ای از سوی دولت در قبال این موضوع نشان داده نشده است. این در شرایطی است که مهلت یک هفته‌ای دولت برای اصلاح مصوبه نیز به اتمام رسیده است.

البته برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که احتمالا هفته آینده محمدهادی زاهدی‌وفا، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با رونمایی از فرمول جدید افزایش حقوق بازنشستگان، به صورت رسمی پایان اختلاف به وجود آمده میان بازنشستگان تامین اجتماعی و دولت را اعلام کند.

در این میان، علی دهقان کیا، رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره روند افزایش حقوق بازنشستگان گفته، در بحث افزایش دستمزد بازنشستگان پیشرفت داشته ایم و جلساتی در حال برگزاری است و امروز نیز جلساتی برگزار می‌شود و انشاالله که به زودی این قضایا به اتمام خواهد رسید.

بنا به این گزارش، سید ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور سوم مردادماه امسال در جریان جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی به صورت تلویحی یه موضوع بازنشستگان اشاره کرد و دستور رسیدگی به حقوق بازنشستگان را داد.

او با تاکید بر این‌که بررسی موضوع حقوق بازنشستگان در مسیرهای کارشناسی قرار دارد، بخش‌های مرتبط با این موضوع را مکلف کرد که هر چه سریع‌تر تصمیمات موثر و منطبق با قانون و به نفع معیشت بازنشستگان، در مسیر ابلاغ و اجرا قرار گیرد.

جدیدترین مبلغ حقوق بازنشستگان 

سایت جمهوری نوشت: سخنان رئیس‌جمهور رئیسی درباره ضرورت توجه به معیشت بازنشستگان و توصیه‌های او به مسئولین دولتی برای اتخاذ تصمیمات مؤثر به نفع آنان و ابلاغ و اجرای سریع این تصمیمات، حرکت پسندیده‌ایست که اگر با پشتوانه عملی همراه شود ارزشمند خواهد بود و اگر چنین نشود، نگاه بازنشستگان را به مسئولین دولتی بدبینانه‌تر خواهد کرد.

استفاده از کلمه «بدبینانه» به این دلیل است که متأسفانه تعلل در تصمیم‌گیری درباره افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تأثیر منفی شدیدی بر روح و روان آنان گذاشته و آنها را علیرغم خواست خودشان نسبت به مسئولین بدبین کرده است.

اگر دستور جدید رئیس‌جمهور رئیسی در زمان مقرر قانونی عملی و ابلاغ نشود، این بدبینی افزایش می‌یابد و تعبیر «بدبینانه‌تر» مصداق پیدا می‌کند.

مهلت مقرر قانونی برای تصمیم‌گیری دولت درباره میزان افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و ابلاغ آن برای اجرائی شدن از زمان ارسال آن از مجلس به ریاست ‌جمهوری، یک هفته است. به عبارت روشن‌تر، امروز چهارشنبه آخرین مهلت است و انتظار بازنشستگان تأمین اجتماعی اینست که خبر ابلاغ مصوبه دولت را دریافت نمایند.

درباره موضوع افزایش حقوق‌های مرتبط با سازمان تأمین اجتماعی، چهار نکته مهم وجود دارند که باید مورد توجه قرار گیرند.اول اینکه انصاف اقتضا نمی‌کرد قشر بازنشسته بیش از ۴ ماه از دریافت حق خود محروم بماند و برای احقاق آن ناچار شود به کف خیابان‌ها برود.دوم اینکه دولت در حالی برای افزایش حقوق بازنشستگان دچار تردید و یا بهتر بگوئیم مرتکب کوتاهی شد که قرار نیست از جیب خودش چیزی به آنها پرداخت کند.

بازنشستگان با پرداخت‌هائی که خودشان و کارفرمایانشان – که بخش خصوصی است – در قالب بیمه تأمین اجتماعی کرده‌اند، در دوران بازنشستگی، مستمری دریافت می‌کنند.

سرمایه‌ای که در اختیار سازمان تأمین اجتماعی است، متعلق به خود بازنشستگان است و ربطی به دولت ندارد.

حقوق بازنشستگان فردا تعیین تکلیف می شود؟

قالیباف هفته گذشته در نامه‌ای اعلام کرد که مصوبه دولت در مورد افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان از ۷ روز دیگر بی‌اثر است و دولت باید مصوبه جدیدی را در دستور کار قرار دهد؛ حال باتوجه به اینکه این مهلت به پایان رسیده، تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟

شاید امسال، سال بازنشستگان نبود؛ حقوق بازنشستگان از همان ابتدای سال با اما و اگرهای بسیای همراه بود؛ در سه ماهه اول سال که اصلا افزایش حقوقی صورت نگرفت و پس از آن نیز مبلغ حقوق اعتراضات زیادی را از سوی اقشار مختلف بازنشستگان به همراه داشت؛ تنها پاسخ بازنشستگان هم وعده بود و وعده.

حدود دو هفته پیش، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، به اقتصاد آنلاین گفته بود که بازنشستگان نگران افزایش حقوق نباشند و افزایش حقوق بازنشستگان براساس آنچه که ابلاغ شود، انجام خواهد شد.

اما داستان از جایی برای بازنشستگان بیشتر حائز اهمیت شد که قالیباف هفته گذشته اعلام کرد که مصوبه دولت در مورد افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان از ۷ روز دیگر بی‌اثر است و دولت باید مصوبه جدیدی را در دستور کار قرار دهد. 

حالا این فرصت هفت روزه به پایان رسیده و هنوز خبر خاصی نیست؛ هرچند نمایندگان معتقد هستند که افزایش حقوق بازنشستگان باید براساس افزایش هزینه های زندگی صورت گیرد، اما هنوز نکته‌ای در مورد افزایش حقوق بازنشستگان و تکلیف حقوق آنان مشخص نشده است و باوجود اینکه سال به نیمه خود می‌رسد، هنوز بسیاری از بازنشستگان در انتظارند تا ببینند بالاخره تکلیف حقوقشان چه خواهد شد. 

حال باید دید در روزهای آینده خبری از سوی دولت و مجلس در مورد افزایش حقوق بازنشستگان اعلام می‌شود یا نه.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.