کد خبر : 20801 / /
/

حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان 1401 | افزایش حقوق بازنشستگان

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران، زمان پرداخت مابه‌التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی سایر سطوح را اعلام کرد.

افزایش حقوق بازنشستگان بالاخره نهایی شد. از اوایل سال خبر افزایش حقوق بازنشستگان اعلام شد و حتی در جلسات دولت رقم افزایش حقوق به 57 درصد رسید. اما خبری از افزایش حقوق بازنشستگان نبود. افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان نیز باطل شد. مبلغ حقوق بازنشستگان شهریور تغییر میکند. فرمول جدید افزایش حقوق بازنشستگان به زودی ابلاغ می شود.

حقوق بازنشستگان

علی دهقان‌کیا، روز سه شنبه در نشست خبری، به روند افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۱، اشاره کرد و گفت: اواخر سال گذشته شورای عالی کار، جلسه‌ای را تشکیل داد و بر اساس آن افزایش حقوق بازنشستگان این سازمان به تأمین اجتماعی مشخص شد و بر اساس آن حقوق بازنشستگان حداقل‌بگیر ۵۷ درصد و بازنشستگان سایر سطوح ۳۸ درصد بعلاوه ۵۱۵ هزار تومان برای سال ۱۴۰۱ مشخص شد و این مصوبه به تصویب رسید.

وی افزود: در ادامه اما دولت از اجرای این قانون سر باز زده و اعلام کرد که افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی با افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری در تضاد است و نمی‌توانند افزایش ۳۸ درصدی را اجرا کنند.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران ادامه داد: در نهایت امسال کانون عالی بازنشستگان جلسه‌ای را با مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی و نمایندگان مجلس و …برگزار کرد.

دهقان کیا گفت: پیرو جلسات متعدد، در نهایت کانون عالی بازنشستگان بر اجرای افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح مُصر بوده و در نهایت مصوبه به هیئت دولت ارجاع داده شد. در هیئت دولت نیز تیم اقتصادی با افزایش ۳۸ درصدی سازمان تأمین اجتماعی مخالفت کرده و عنوان کردند که این بازنشستگان مانند بازنشستگان کشوری و لشکری بایستی افزایش ۱۰ درصدی را در حقوقشان در سال ۱۴۰۱ داشته باشند.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران ادامه داد: کانون عالی بازنشستگان به رغم موانع و مشکلاتی که وجود داشت جلسات خود را با رؤسای کمیسیون اجتماعی و اقتصادی مجلس برگزار کرد.

دهقان کیا با بیان این جمله که رئیس جمهور صدای بازنشستگان را شنید، گفت: در همین ارتباط رئیس جمهور به معاون اول خود دستور داد که هرچه سریع‌تر جلسه‌ای را با کمیسیون مربوطه در مجلس برگزار و موضوع افزایش حقوق بازنشستگان را به صورت ویژه پیگیری کند.

وی افزود: در همین خصوص کمیسیون تنقیح قوانین برای نخستین بار به ریاست رئیس مجلس شورای اسلامی تشکیل جلسه داد و در نهایت رئیس مجلس نامه‌ای را به دولت ارسال و بر اجرای ماده ۹۶ تاکید داشته و قرار شد افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح عملیاتی شود.

دهقان کیا افزود: در نهایت در هفته گذشته سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه خبر خوشی را مبنی بر موافقت و افزایش ۳۸ درصدی بعلاوه ۵۱۵ هزار تومان برای بازنشستگان سایر سطوح اعلام کرد.

وی گفت: همچنین در این جلسه دو خبر دیگر از سوی سرپرست وزارت رفاه اعلام شد که یکی از آنها واگذاری سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری به بازنشستگان بود و دیگری برنامه‌ریزی جهت خانه‌دار شدن بازنشستگان تأمین اجتماعی بود که امیدواریم این موارد نیز به صورت ویژه مورد پیگیری قرار بگیرد.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران تصریح کرد: البته امیدواریم سود شرکت‌هایی در اختیار بازنشستگان قرار بگیرد که از شرکت‌های سودآور باشند نه از شرکت‌های زیان‌آور که این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی در خصوص زمان پرداخت مابه‌التفاوت افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح تأمین اجتماعی، اظهار کرد: قرار است احکام جدید بازنشستگان در شهریور ماه صادر و حقوق آنها بر اساس آن پرداخت شود. همچنین عقب‌افتادگی ۵ ماه گذشته (از فروردین تا مرداد) قرار است از مهرماه به مرور پرداخت شود.

میزان افزایش حقوق بازنشستگان اعلام شد؛ ۳۸ درصد + ۵۱۵ هزار تومان

 محمد زاهدی‌وفا از افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح، مطابق مصوبه شورای عالی کار یعنی ۳۸ درصد به اضافه مبلغ ثابتِ ۵۱۵ هزار و ۱۶۶ تومان خبر داد و اظهار کرد: افزایش حقوق و احکام اصلاح‌شده بازنشستگان از شهریورماه اعمال شده و افزایش مطابق با سقف مصوبه شورای عالی کار و هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی به بازنشستگان پرداخت خواهد شد.

وی در نشست کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی در بندرانزلی جزئیات تصمیم دولت برای بازنگری در میزان افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ را اعلام کرد.

سرپرست وزارت کار با اعلام این مطلب که احکام اصلاح‌شده از شهریور اعمال‌شده و افزایش مطابق با مصوبه شورای عالی کار و هیئت مدیره سازمان تأمین اجتماعی به بازنشستگان پرداخت خواهد شد، گفت: دولت در این زمینه می‌خواست تصمیم دوباره در مجموعه سازمان تأمین اجتماعی گرفته شود و به همین جهت کار را به وزرای عضو هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی سپرد.

وی تصریح کرد: دولت برای سایر اقشار و بهبود وضعیت معیشت این افراد نیز برنامه دارد.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به وجود محدودیت بودجه‌ای دولت در سال جاری گفت: بنابراین برای هر تصمیمی که وزرای عضو هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی باید اتخاذ می‌کردند نیاز به کار کارشناسی دقیق بود تا در نهایت توانستیم سقف آنچه در ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی آمده اعمال کنیم که همان مصوبه شورای عالی کار و هیئت مدیره تأمین اجتماعی بوده است.

زاهدی وفا اظهار کرد: احکام اصلاح‌شده بر این مبنا از شهریورماه در پرونده شخصی بازنشستگان تأمین اجتماعی اصلاح و حقوق بر اساس آن از همان ماه، جاری خواهد شد.

وی با اشاره به دیگر برنامه این وزارت‌خانه در خصوص بازنشستگان گفت: علاوه بر این از بازنشستگان تأمین اجتماعی کمک می‌خواهیم تا در هر استانی یک شرکت سرمایه‌گذاری برای پیشرفت کشور تأسیس کنند و اولویت پذیره‌نویسی در آن شرکت سرمایه‌گذاری، بازنشستگان و سپس کارگران هستند؛ پیش‌بینی شده تا بانک رفاه آورده اولیه برای هسته‌های این شرکت را فراهم کند و بازنشستگان و کارگران و کارمندان ما می‌توانند به صورت یک جا و قسطی سهام آن را تهیه کنند.

زاهدی‌وفا با اشاره به دلایل تأخیر دولت در زمینه تصویب حقوق بازنشستگان گفت: در زمینه پرداخت حقوق افزایش‌یافته بازنشستگان مشکل کمبود منابع نداریم اما منابع تأمین اجتماعی بیشتر «تعهدی» است و بحث نقد شدن این منابع نیاز به کار و زمان داشت و به همین علت کار با تأخیر انجام شد تا پرداخت‌ها انجام شود. بر این اساس بازنشستگان سایر سطوح در شهریورماه، مطابق مصوبه شورای عالی کار یعنی افزایش ۳۸ درصد به اضافه مبلغ ثابتِ ۵۱۵ هزار و ۱۶۶ تومان را دریافت خواهند کرد.

وی با بیان این مطلب که دولت اگر بخواهد سهامی را از فروش املاک و اموال خود عرضه کند، اولویتش بازنشستگان و کارگران هستند، ادامه داد: این دارایی‌ها قطعاً حکم دارایی بین نسلی را خواهد داشت و برای فرزندان بازنشستگان باید بماند و به همین دلیل برای حفظ این دارایی‌ها در صندوق‌های مشارکتی، لازم است همه دوستان بازنشسته مشارکت کنند و در تمامی استان‌ها با ما همکاری داشته باشند. لذا در مدیریت تعاونی‌ها و صندوق‌ها قرار نیست که دولت یک طرف میز باشد و بازنشستگان یک طرف بلکه همه باید دور یک میز به مشارکت در زمینه مدیریت برنامه‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری بپردازیم.

اما بازنشستگان تأمین اجتماعی استنباطی برخلاف این باور دارند، علی دهقان کیا مسئول نهاد صنفی بازنشستگان تأمین اجتماعی شهرستان تهران در این‌باره می‌گوید: با توجه به بدقولی‌های صورت گرفته، صحبت‌های هفته گذشته از نظر عموم بازنشستگان معترض قابل اعتماد نیست.

وی ادامه می‌دهد: تا به امروز راجع به اصلاح مصوبه مورد بحث جلسه زیاد داشتیم، حتی مجلس هم حق را به بازنشستگان داد اما دولت یا سکوت کرد و یا وعده داد، نتیجه اینکه حال می‌گویند که از شهریورماه حقوق بازنشستگان غیرحداقلی بگیر سازمان تأمین اجتماعی را تصحیح خواهیم کرد.

این مسئول می‌گوید: حتی برای این هفته وعده یک جلسه را داریم اما هنوز که خبری نداده‌اند. برای همین داستان اصلاح حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی هنوز از کارگران بازنشسته تمام نشده است.

دهقان کیا ادامه می‌دهد: تا به امروز همه مسئولان حرف‌های کلی زده‌اند، اینکه قرار است حقوق بازنشستگان مطابق ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی اصلاح شود هنوز در حد حرف است و تا احکام بازنشستگی جدید صادر نشود معلوم نخواهد شد که نحوه اصلاح چگونه خواهد بود.

برابر قانون تأمین اجتماعی مستمری سالانه بازنشستگان براساس احکامی که در شروع سال صادر می‌شود پرداخت خواهد شد، مبنای صدور این احکام نیز مصوبه دولت است که نحوه افزایش حقوق بازنشستگان را مشخص می‌کند.

برای سال ۱۴۰۱ دولت مرتکب خطایی شد و فراتر از اختیارت قانونی عمل کرد، نتیجه اعتراض بازنشستگان بود و مداخله هیئت تطبیق مقررات مجلس شورای اسلامی در جهت ابطال مصوبه دولت.

نتیجه اینکه حالا نزدیک به یک ماه از ابطال افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی می‌گذرد، اما هنوز معلوم نیست که این بار دولت چه میزانی را برای افزایش حقوق این جماعت ۱٫۶ میلیون نفری پیش بینی خواهد کرد.

با این حال انتظارات و توقعات حول این محور است که دولت برای سال ۱۴۰۱ طبق پیشنهاد هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی عمل کند و این بار برای سایر سطوح بگیران ۳۸ درصد افزایش حقوق درنظر کند.

هرچند بازنشستگان تأمین اجتماعی تا این اندازه بدبین هستند که با توجه اتفاقات چند ماه گذشته، چشمشان به صدور احکام جدید بازنشستگی باشد و به وعده و وعید دولتی‌ها دل خوش نباشند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.