کد خبر : 14622 / /
/

به دنبال پس گرفتن لایحه دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از سوی دولت و همچنین معطل ماندن تصویب طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت که برخی نمایندگان آن را به مخالفتِ سازمان اداری و استخدامی مرتبط دانسته‌اند، بازنشستگان و کارگران از دولت می‌خواهند که تکلیف موارد یاد شده، را سریعتر روشن کند.

حقوق بازنشستگان  هر ساله  مقداری افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان ماهانه پرداخت می شود. حقوق بازنشستگان امسال هم برای سال آینده قرار است افزایش بیابد. آخرین خبرها درباره حقوق بازنشستگان را در« خبر روز» دنبال کنید. رئیس کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی تهران توضیحاتی را درباره میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 1401 ارائه کرد

بهادری از دستور رئیس جمهور برای پیگیری مسائل جدی کشور مانند بازنشستگان و حقوق و استخدام کارکنان و ارائه راهکار از بابت آنها خبر داد.

به دنبال پس گرفتن لایحه دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از سوی دولت و همچنین معطل ماندن تصویب طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت که برخی نمایندگان آن را به مخالفتِ سازمان اداری و استخدامی مرتبط دانسته‌اند، بازنشستگان و کارگران از دولت می‌خواهند که تکلیف موارد یاد شده، را سریعتر روشن کند. علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در همین رابطه در پاسخ به این پرسش که آیا دولت برنامه‌ای جایگزین برای لایحه دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان که در ماه جاری از مجلس پس گرفته شد، دارد؟ اظهار داشت: در دولت قبل در حوزه مسائل ریشه‌ای مانند بازنشستگان، ساماندهی استخدام‌ها، رتبه‌بندی معلمان و… یک تعداد لوایح غیرکارشناسی ارائه شد که البته بخش‌های مختلف دولت هم مخالف آن‌ها بودند. بر این اساس، بعضاً یک تعداد لوایح «دومینووار» تقدیم مجلس شدند و طرح‌های مجلس هم به آن‌ها اضافه شدند. نگاهِ دولت، این است که اگر بخواهیم حل مسائل کشور را به صورت جدی و کارشناسی شده انجام دهیم و بخشی‌نگری نکنیم، باید نقشه اصلاحی جامع را تهیه کنیم. 

وی افزود: برخی مسائل جدی کشور مانند بازنشستگان یا حقوق و استخدام کارکنان با بخشی‌نگری به مراتب مخرب‌تر هستند، به همین دلیل رئیس‌جمهوری دستور دادند که سازمان اداری و استخدامی طرح جامعی را در حوزه استخدام‌ها تهیه کند. در حوزه بازنشستگی هم، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آسیب‌ها را شناسایی و به رئیس‌جمهوری گزارش داده‌اند. در نهایت راهکارها استخراج می‌شوند. 

بهادری در پاسخ به این پرسش که چه زمانی راهکارهای دولت تدوین و در قالب لایحه به مجلس ارسال می‌شوند؟  تصریح کرد: باید یک طرح کارشناسی شده تهیه شود. نباید به خاطر درست کردن ابرو، چشم را کور کنیم؛ یعنی باید طراحی «نظام پاسخ» اتفاق بیفتد و به موضوع‌ها فرابخشی نگاه کنیم. دولت گذشته ۸ سال کار کرد اما طرح جامعی را برای اصلاح ناترازی صندوق‌های بازنشستگی ارائه نکرد. این در حالی است که ۹۰ درصد بار مالی صندوق بازنشستگی کشوری را دولت تأمین می‌کند و این صندوق توانایی پرداخت دیون امروز خود را هم ندارد. به هر شکل باید نقشه اصلاح جامع تهیه شود.

همسان سازی حقوق بازنشستگان

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان  یعنی حقوق فردی که در گروه شغلی خود، حقوق پایینی دارد به کسی که حقوق بالایی دارد، نزدیک شود. در تازه‌ترین اظهار نظر رییس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرده که اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان با هدف ایجاد عدالت در پرداخت‌ها در برنامه هفتم توسعه محقق خواهد شد.در حالی که قرار بود همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از ابتدای سال در حقوق‌ها درنظر گرفته شود،اما تاکنون این طرح اجرایی نشده است. سه میلیون و 600 هزار بازنشسته در انتظار اجرای مصوبه قانونی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هستند.در ادامه آخرین اخبار از همسان سازی حقوق بازنشستگان را می خوانید.

با پیشنهاد نایب رییس مجلس، بند مربوط به چگونگی پرداخت بدهی دولت برای همسان سازی بازنشستگان، ایثارگران و تامین اجتماعی برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

وی افزود: کمیسیون تلفیق مجددا درباره این بند بررسی های لازم را انجام دهد تا نظر نمایندگان تامین شود.

در بند الحاقی ۱ در تبصره ۲ ، دولت مکلف شده است مبلغ یک میلیون و سیصد هزار میلیارد (۱.۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از طریق واگذاری سهام شرکت های دولتی بابت پرداخت بدهی خود تأدیه کند؛ در بخش هزینه ای آن نیز مصارفی همچون پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی و استمرار همسان سازی بازنشستگان تأمین اجتماعی و لشکری و بنیاد شهید و ایثارگران پیش بینی شده است.

شقاقی، کارشناس مسائل اقتصادی گفت: حقوق بازنشستگان فرهنگی باید بیشتر از کارمندان باشد.

متوسط حقوق بازنشستگان 

 به خاطر اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان توسط دولت و براساس آمارهای رسمی سازمان برنامه و بودجه، متوسط حقوق بازنشستگان تحت پوشش صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری در سال گذشته و امسال، مجموعا ۱۲۰ درصد و متوسط حقوق بازنشستگان تحت پوشش تامین اجتماعی در همین دوره زمانی، مجموعا ۱۳۸ درصد افزایش یافته است.براساس همین آمارها، دولت برای اجرایی شدن طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان یا همان متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان، در سال ۹۹ بالغ بر ۴۵.۵ هزار میلیارد تومان بودجه در اختیار صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سازمان تامین اجتماعی قرار داده و این رقم در سال جاری به ۱۱۶ هزار میلیارد تومان رسیده است.در این گزارش با استناد به اینکه منابع پایداری برای این موضوع که هزینه بالایی هم به کشور تحمیل می‌کند، پیش‌بینی نشده است تاکید شده است: افزایش حقوق بازنشستگان منجر به تشدید کسری بودجه شده از محل ایجاد تورم تامین می‌شود.حقوق بازنشستگان در 1401 افزایش می یابد. بازنشستگان در انتظار افزایش حقوق بازنشستگان در 1401 هستند. حقوق بازنشستگان هر سال افزایش می یابد. باید منتظر ماند و دید حقوق بازنشستگان در 1401 چقدر افزایش می یابد. جدیدترین اخبار درباره میزان افزایش حقوق بازنشستگان را در این خبر بخوانید.

شقاقی، کارشناس مسائل اقتصادی گفت: حقوق بازنشستگان فرهنگی باید بیشتر از کارمندان باشد.

 ابراهیم رییسی رییس‌جمهوری در اوایل بهمن‌ماه طی نامه‌ای خطاب به باقر قالیباف رییس مجلس، شانزده لایحه تقدیمی دولت قبل به مجلس را پس گرفت. یکی از این لوایح مربوط به «همسان‌سازی حقوق بازنشستگان» است. این درحالیست که به گفته علی بابایی نایب رییس کمیسیون اجتماعی، پس گرفتن لایحه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان توسط دولت می‌تواند به دلیل اعمال اصلاحات مثبت و منطقی در آن باشد.وحید شقاقی شهری کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه در نظام پرداخت حقوق و دستمزد کشور یک هرج و مرج و بلاتکلیفی شاهد هستیم، به فرارو گفت: در بدنه دولت نیز در این رابطه عدم وحدت وجود دارد و اتفاق نظری در مورد میزان رشد و تعیین حقوق و دستمزد وجود ندارد، در حال حاضر نیز پرداخت حقوق کارمندان دولت نیز ناعادلانه است و آن‌ها به صورت یکسان دریافتی ندارند، بنابراین تا زمانی که چنین وضعیتی وجود دارد، نظام پرداخت در کشور اصلاح نخواهد شد.

وی با تاکید بر این که چنین وضعیتی تبعاتی همچون تبعیض، فساد و بی‌عدالتی به بار خواهد آورد، افزود: در حال حاضر کارمندان دولت نیز به دنبال آن هستند تا در شرکت‌های دولتی مشغول شوند، زیرا حقوق و مزایا در این نهادها۲ تا ۳ برابر دریافتی‌ها در بدنه دولت است، بنابراین بسیاری تلاش دارند تا به تاریکخانه دولت یعنی شرکت‌ها بروند تا بتوانند از منافع بیشتری برخوردار شون

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.