کد خبر : 15222 / /
/

مدت‌هاست که تکلیف سهام عدالت متوفیان مشخص نشده است. اما روز گذشته مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از تعیین تکلیف وضعیت سهام عدالت متوفیان خبر داد.

۲۱ اسفندماه سود سهام عدالت سال ۹۹ واریز شد اما سود سهام عدالت سه میلیون نفر از سهامدارانی که فوت کرده بودند واریز نشد. اما اکنون زمان واریز سود سهام عدالت این گروه اعلام شده است. مدت‌هاست که تکلیف سهام عدالت متوفیان مشخص نشده است. اما روز گذشته مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از تعیین تکلیف وضعیت سهام عدالت متوفیان خبر داد.

محمد باغستانی اعلام کرد تا شهریور ماه سال جدید، سهام عدالت متوفیان به وراث آنها منتقل می‌شود و همزمان سود سهام عدالت سال ۹۹ آنها هم واریز می‌شود. بر این اساس سهام عدالت متوفیان در نیمه اول سال جاری به وراث آنها منتقل می‌شود.

 سهام عدالت ۱۵ میلیون سهامدار

به گفته محمد باغستانی بیش از سه میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت فوت شده‌اند. با توجه به وراث این افراد چیزی حدود  ۱۵ میلیون نفر مشمول این نوع از سهامداری هستند. در تلاشیم سامانه انتقال سهام عدالت به وراث را تا شهریور ۱۴۰۱ کلید بزنیم.

مدیر شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: با هماهنگی قوه قضائیه و دفاتر پیشخوان دولت می‌توان زیرساخت‌های پرداخت سود به وراث را فراهم کنیم. وی تاکید کرد: همزمان با انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث آنها سود سهام عدالت سال ۹۹ آنها واریز می‌شود.

پیش از این در تاریخ ۲۱ اسفندماه سود سهام عدالت سال ۹۹ واریز شد. اما سود سهام عدالت دو میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت و سه میلیون نفر از متوفیان واریز نشد.

اما حالا گفته شده که سود سهام عدالت وراث متوفیان شهریور ماه واریز می‌شود.

محسن انصاری مدیر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار هم گفته بود تا یک ماه آینده شرکت سپرده‌گذاری اطلاعیه رسمی در مورد انتقال سهام عدالت وراث متوفیان صادر می‌کند. در این اطلاعیه اعلام می‌شود که وراث باید به چه سایتی مراجعه کرده و برای دریافت این سهام چه مدارکی را کامل کنند.

مرحله بعدی واریز سود سهام عدالت

گفته می‌شود در دوره بعدی واریز سود سهام عدالت، افراد تمام سودهای عملکردی سال ۹۸ و ۹۹ را یکجا در سال ۱۴۰۱ دریافت خواهند کرد.

حسین قشمی مدیر سیستم تسویه و پرداخت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: تا اینجای کار و بعد از واریز سود سهام عدالت برای برخی از افراد ممکن نبود، دلیل آن هم ایراد در شماره شبای اعلامی به سجام یا سامانه سهام عدالت است.

دومین دلیل عدم واریز سود سهام عدالت برای افراد مشمول، این است که شماره حساب ثبت شده افراد، راکد بوده، در شرایطی که کارت و شماره حساب بانکی افراد در مدت ۶ ماه تراکنش نداشته باشد، جزو شماره حساب‌های راکد محسوب می‌شود و امکان واریز سود سهام در این شماره حساب وجود ندارد.

دلیل دیگری که موجب شد گروهی از سهامداران سود سهام عدالت را دریافت نکنند، این است که افراد شماره حساب مشترک دارای دو امضا ارایه داده‌اند و ثبت کرده‌اند که سود سهام به این حساب‌ها واریز نمی‌شود.

دسته دیگری از افراد که حساب ارزی معرفی کرده‌اند امکان واریز سود به این شماره حساب‌ها هم وجود ندارد. دلیل مهم دیگر برای عدم دریافت سود این است که عده‌ای شماره حساب بلندمدت داده‌اند که سود سهام عدالت به این شماره حساب‌ها هم واریز نمی‌شود.

دارندگان سهام عدالتی که سود خود را دریافت نکرده‌اند می‌توانند با اصلاح شماره شبا و موارد مطرح شده، در مرحله بعدی سود سنوات (۹۸ و ۹۹) قبل خود را یک جا دریافت کنند. البته به محض اصلاح، سود واریز نخواهد شد.

 سهام عدالت برای جاماندگان

سهام عدالت سهام شرکت های دولتی است که با تصمیم دولت در اختیار افراد کم توان جامعه قرار داده شده است. ثبت‌نام سهام عدالت در سال ۱۳۸۵ کلید خورد و این پروسه تا پایان سال ۱۳۹۴ به ایستگاه آخر رسید نیمی از جمعیت ایران دارای سهام عدالت هستند با آزاد سازی سهام عدالت مالکیت آن بر عهده افراد گذاشته تا سهام خود را بفروشند یا سهامداری کنند. اخیرا نیز سود ۴۳ میلیون و ۶۶۵ هزار و ۳۳۱ نفر از مشمولان سهام عدالت واریز شده است. در همین راستا گفتگویی داشتیم با رییس کمیسیون اقتصادی مجلس.  

سهام عدالت| دستور مهم در مورد پرداخت سود بانکی

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مورد موضوع یادشده اظهار کرد: چندین شرکت واریز سود سهام عدالت را انجام داده اند و ما درخواست گزارش کرده ایم. در این میان برخی از شرکت ها همانند مخابرات هستد که هنوز سودشان را پرداخت نکرده اند و گزارش های آنها وصول شده که اگر امکان پرداخت ندارند، باید راهکاری ارائه دهند. این شرکت ها نمی توانند از زیر پرداخت سود فرار کنند. زیرا که مردم مالک شرکت های سهام عدالتی هستند.

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد جاماندگان سهام عدالت

نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: بر اساس اعلام رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، شرکت مخابرات ایران در دومین سال متوالی از سودی پرداخت نکرده است، به علاوه گروه مپنا و صنایع سیمان دشتستان تا کنون سود خود را پرداخت نکرده اند. تاخیر در پرداخت سود سهام عدالت مردم، با جدیت در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال پیگیری است.در خصوص این شرکت ها باید کار کارشناسی انجام می شود و سود ۹۶ درصد شرکت های سهام عدالت پرداخت شده است و تنها ۴ درصد باقی مانده است.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در ادامه در مورد جاماندگان گفت: گزارش کمیسیون اقتصادی در سال گذشته بیان می کند که آیا دولت توانایی اعطا و پرداخت سود به جاماندگان سهام عدالت را دارد یا خیر؟ در آن جلسات مدام بر سر این موضوع صحبت های داشته ایم که چند درصد دریافت کرده اند و چند درصد باقی مانده اند. در جلسه مربوط به جاماندگان سهام عدالت در بحث کارشناسی دولت متقاعد شد اما در بحث مدیریت خیر. اگر شورای نگهبان متن پیشنهادی کمیسیون اقتصادی را که در بودجه آمده تصویب کند. واگذاری سهام عدالت با الویت افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی از سال ۱۴۰۱ شروع می شود و به باقی جاماندگان به تناسب پرداخت خواهد شد. اکنون دو گروه تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در حدود ۴ میلیون نفر هستند.

پیشنهاد  کمیسیون اقتصادی برای اصلاح نظام بانکی

وی در مورد اصلاح نظام بانکی اظهار کرد: در لایحه‌ بودجه، در بحث تسهیلات در حوزه‌ نظام بانکی حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که این عدد در گزارش کمیسیون تلفیق به بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده بود که نگرانی جدی برای وضعیت ناترازی نظام بانکی ایجاد می‌کرد. در صحن علنی یک بخش‌هایی از مصوبه‌ کمیسیون تلفیق اصلاح شد اما همه‌ی اعداد و رقم‌ها اصلاح نشد. اما یک اتفاق را ما در صحن پیگیری کردیم. پیشنهاد کمیسیون اقتصادی به همراه پیشنهادی که کمیسیون حمایت از تولید داشتند و آن پیشنهاد این بود که آنچه را که به عنوان تصمیمات در بحث تسهیلات بانکی قرار است در سال ۱۴۰۱ انجام بشود باید بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار باشد.

این مصوبه می تواند بر فرآیند مدیریت منابع و مصارف را تقویت می‌کند. این پیشنهاد در صحن مطرح شد و رای آورد. به نظر می‌رسد با این مصوبه دغدغه‌ رئیس بانک مرکزی، به جهتی که بتواند با تایید شورای پول و اعتبار مسیر حرکت مصارف در سال ۱۴۰۱ عملیاتی بشود، برطرف می‌شود.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.