کد خبر : 15796 / /
/

دارایی دیجیتال نقش پررنگی در جنگ روسیه و اوکراین داشت و تقاضا برای ارز دیجیتال بعد از شروع جنگ از سمت هر دو کشور زیاد شد. حالا هم برخی از گزارش‌ها حاکی از آن است که روس‌ها بیش از ۱۳۰ میلیارد دلار ارز دیجیتال در اختیار دارند.

میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه در روز پنجشنبه با ارائه گزارش سالانه دولت ادعا کرد که روس‌ها مجموعا حدود ۱۰ تریلیون روبل (۱۳۰ میلیارد دلار) ارز دیجیتال در اختیار دارند.

نخست وزیر روسیه بارها در مصاحبه‌های خود اعلام کرده که روس‌ها میلیاردها دلار ارز دیجیتال در اختیار دارند. حتی در مواردی برخی از رسانه‌ها از انباشت مقدار زیادی ارز دیجیتال توسط الیگارش‌های روسی در امارات خبر دادند. اما دولت روسیه هنور چارچوبی برای نظارت بر بازار رمزارزها ندارد.

میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه در روز پنجشنبه با ارائه گزارش سالانه دولت ادعا کرد که روس‌ها مجموعا حدود ۱۰ تریلیون روبل (۱۳۰ میلیارد دلار) ارز دیجیتال در اختیار دارند. نخست وزیر منبعی برای این ادعا خود عنوان نکرد و آن را براساس برآوردهای مختلف خواند. او گفت: ما به خوبی می‌دانیم که بیش از ۱۰ میلیون جوان روس کیف پول ارز دیجیتال دارند و بیش از ۱۰ تریلیون روبل ارز دیجیتال خریداری کردند.

ادعا نخست وزیر روسیه در مورد دارایی‌های دیجیتال روس‌ها اطلاعات جدیدی از رمزارزها به ما می‌دهد. اگر ادعاهای نخست وزیر درست باشد، مردم روسیه تقریبا به اندازه ذخایر طلای دولت خود ارز دیجیتال دارند.

اواخر مارس ۲۰۲۲ بود که گزارش شد ذخایر طلای دولت روسیه حدود ۱۴۰ میلیارد دلار است. این یعنی ارزهای دیجیتال در ۱۰ سال اخیر خود را به ذخایر طلا نزدیک کرده‌اند.

روسیه چقدر ارز دیجیتال دارد؟

اگر یادتان باشد یک هفته‌ای بعد از جنگ بود که ارزهای دیجیتال مونرو و زی‌کش که در سال ۲۰۲۱ سقوط کرده بودند به شدت رشد کردند. این ارزهای دیجیتال دوباره به بالای جدول کوین‌مارکت‌کپ رسیدند و حجم معاملات آن‌ها در چند روز ده‌ها برابر شد. همان موقع بود که رسانه‌ها ادعا کردند روسیه برای تامین هزینه‌های جنگ به ارزهای دیجیتال تبهکار روی آورده است.

بعد از آن هم ریزش روبل و تورم در روسیه به عاملی تبدیل شد تا مردم ارزهای دیجیتال را راهی امن برای فرار از ریزش ارزش دارایی خود بدانند. همین شد که حالا ذخایر ارزهای دیجیتال در روسیه به ذخایر طلای دولت نزدیک شده است.

البته این اولین بار نیست که در مورد مقدار ارزهای دیجیتال در روسیه اظهار نظر می‌شود. در اوایل سال ۲۰۲۲ برخی رسانه‌های محلی مقدار ذخایر رمزارزی در روسیه را حدود ۲۱۴ میلیارد دلار تخمین زدند. البته رسانه‌ها ادعا کردند که این ارزهای دیجیتال در اختیار دولت و الیگارش‌ها قرار دارند.

نخست وزیر روسیه هم روز پنجشنبه در رابطه با رفتار روس‌ها در بازار رمزارزها گفت: من از مقدار زیاد ارزهای دیجیتال در روسیه متعجب نیستم چون مردم بسیار هیجانی بیت‌کوین خریدند. زمانی که به نظر می‌رسید روبل ریزش می‌کند تبلیغات زیادی برای خرید ارز دیجیتال شد.

روسیه ایرانی دیگر است؟

علی‌رغم سرمایه‌گذاری زیاد روس‌ها در بازار رمزارزها دولت در امر قانون‌گذاری رمزارزها بسیار کند عمل کرده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که ساختارهای دولتی در روسیه برای قانون‌گذاری رمزارزها نتوانستند به اجماع نظر برسند.

طبق مصاحبه‌های تجارت‌نیوز با مدیرعاملان صرافی‌های ارز دیجیتال در ایران، نهادهای نظارتی و قانون‌گذاران مانند بانک مرکزی و مجلس مسئولیت رمزارزها را قبول نمی‌کنند و از زیر بار مسئولیت فرار می‌کنند. تاکنون چندین بار اعلام شده که به زودی پیش‌نویس قانون رمزارزها به مجلس می‌رود اما هنوز خبری از پیش‌نویس نیست.

روسیه بعد از تحریم‌های سنگین نفتی اعلام کرد که نفت را با بیت‌کوین به فروش می‌رساند و ایران هم یکی از پنچ قدرت برتر در استخراج رمزارزها است اما هنوز قانونی برای ارزهای دیجیتال در این دو کشور وجود ندارد. این موضوع ریسک سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها را به شدت افزایش می‌دهد.

در ایران هم ۱۲ میلیون ایرانی ارز دیجیتال دارند و حتی در مواردی حجم تراکنش روزانه رمزارزها از بورس هم بیشتر شد اما هنوز نه قانونی وجود دارد و نه چشم‌اندازی.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.