کد خبر : 16206 / /
/

رار است آیین‌نامه اجرایی هم هرچه سریع‌تر تهیه شود و ضوابط و دستورالعمل‌های مربوطه را هم وزارت اقتصاد تدوین کند تا ان‌شاءالله روند واگذاری در سال جدید هرچه زودتر آغاز شود.

امسال کار واگذاری سهام عدالت انجام می شود. سهام عدالت به ۵۰ درصد از جمعیت ۱۸ تا ۲۰ میلیون نفری واگذار می شود.  دولت مکلف شده که به جاماندگان سهام عدالت، سهام عدالت واگذار کند. اخبار جدید درباره سهام عدالت را در «خبر روز» دنبال کنید.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: پیش‌بینی ما این است که امسال با هماهنگی دولت بتوانیم حداقل کار واگذاری سهام عدالت به ۵۰ درصد از این جمعیت ۱۸ تا ۲۰ میلیون نفری مشمولین را پوشش دهیم.

محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ، در رابطه با آخرین وضعیت پیگیری مساله تخصیص سهام به جاماندگان سهام عدالت، گفت: خوشبختانه کاری که ما در کمیسیون اقتصادی شروع و بررسی کرده بودیم، با هماهنگی که با دولت انجام شد به ثمر نشست و در نهایت به عنوان یک حکم در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ این مسأله آمد و دولت مکلف شد که به جاماندگان سهام عدالت، سهام واگذار کند.

وی ادامه داد: قرار است آیین‌نامه اجرایی هم هرچه سریع‌تر تهیه شود و ضوابط و دستورالعمل‌های مربوطه را هم وزارت اقتصاد تدوین کند تا ان‌شاءالله روند واگذاری در سال جدید هرچه زودتر آغاز شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین عنوان کرد: پیشنهاد ما این است که این کار بر اساس اولویت‌بندی انجام شود و اولویت هم با افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی و رزمندگان معسر و این‌هاست.

پورابراهیمی در رابطه با آمار و ارقام اجرای این مصوبه گفت: در کشور بین ۱۸ تا ۲۰ میلیون نفر از جمعیت ما اکنون افرادی هستند که مشمول سهام عدالت بودند و یا می‌توانند باشند اما آن را دریافت نکردند که دولت باید به این افراد سهام عدالت واگذار کند.

وی ادامه داد: از نظر گروه‌های جمعیتی هم تقریبا ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر افراد تحت پوشش کمیته امداد، ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر افراد تحت پوشش بهزیستی هستند و سایر گروه‌های جمعیتی نیز مشمول این مصوبه هستند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، اظهار داشت: پیش‌بینی ما این است که امسال با هماهنگی دولت بتوانیم حداقل کار واگذاری سهام به ۵۰ درصد از این جمعیت ۱۸ تا ۲۰ میلیون نفری مشمولان را پوشش دهیم. 

ارزش سهام عدالت 

با افزایش شاخص کل بازار بورس، ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی امروز ۲۹ فروردین به ۱۲ میلیون و۳۸۶ هزار و۴۴۳ تومان رسید.

 امروز دوشنبه (۲۹ فروردین ۱۴۰۱)، ارزش سهام عدالت ۴۹۰ هزارتومانی با احتساب و اعمال تمام افزایش سرمایه های شرکت های بورسی در این سهام به ۱۱ میلیون و۶۳۴ هزار و۱۹۷ تومان رسید.

شاخص کل بازار بورس نیز با ۲۶۶۵۴ واحد افزایش در ارتفاع ۱.۵۰۱.۷۱۲ و شاخص هم  وزن در ارتفاع ۳۹۷.۷۶۹ واحدی قرار گرفته است.

ارزش معاملات امروز بازار بورس ۷۱۴۹ میلیارد تومان بود که در نهایت ارزش کل بازار بورس را در رقم ۵۹۷۸ هزار میلیارد تومان قرار داد.

بیشترین تاثیرگذاری شاخص بازار بورس از شستان، پارسان،تاپیکو، فارس، نوری، شپدیس، شبندر بیشترین تاثیرگذاری بر شاخص بازار فرابورس مارون، شگویا، بپاس، ومهان،شاوان، ارفع، هرمز بوده است. اغلب نمادهای موجود در پرتفوی سهام عدالت در معاملات امروز با افزایش قیمت مواجه شدند.

سهام عدالت به جاماندگان تعلق می‌گیرد؟

روز گذشته، رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، از پیگیری ثبت‌نام مشمولان جدید سهام عدالت در کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد.

حسن شجاعی، رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، با اشاره به رخ دادن برخی از اشتباهات در زمان ثبت‌نام سهام عدالت گفت: یکی از اشتباهات در زمان ثبت‌نام سهام عدالت این بود که این سهام بر اساس دهک‌های جمعیتی به مشمولان داده شد و این در حالی است که باید بر اساس دهک‌های درآمدی میان افراد توزیع می‌شد؛ چراکه توزیع سهام عدالت بر اساس دهک‌های جمعیتی موجب شد که به عنوان مثال یک کارمند ساده و یک معاون وزیر، هر دو با وجود تفاوت حقوق و احتمالاً دارایی و درآمد، از سهام عدالت یکسان برخوردار شوند.

به گفته وی، موضوع ثبت‌نام از مشمولان جدید توسط کمیسیون اقتصادی مجلس در حال پیگیری است و باید منتظر ماند و دید خروجی تصمیمات نمایندگان در این کمیسیون چیست و تحت چه شرایطی و در چه زمانی ثبت‌نام از مشمولان جدید و جاماندگان سهام عدالت صورت می‌گیرد. در صورتی که کار ثبت‌نام از سهامداران عدالت به ثمر برسد و آغاز شود، بدون شک اعضای جدید کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی که سهام عدالت ندارند، باید در اولویت دریافت این سهام قرار گیرند.

۲۱ فروردین ماه، پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز، از آغاز واگذاری سهام عدالت به جاماندگان در سال جاری خبر داد و گفت: از خردادماه، فراخوان واگذاری سهام به این مشمولان انجام می‌شود.

بنابر آخرین آمارها، حدود ۲۰ میلیون نفر از افراد جامعه که واجد دریافت سهام عدالت هستند، به هر دلیلی جامانده‌اند و این سهام به آنها واگذار نشده است. همچنین،  حدود دو میلیون و ۳۰۰هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی، فاقد سهام عدالت هستند و این افراد نیز باید تعیین تکلیف شوند.

لازم به ذکر است که شب گذشته نیز، جاماندگان سهام عدالت و افرادی که یارانه معیشتی می‌گیرند، مشمول یارانه رمضان شدند و ۱۵۰ هزار تومان به ازای هر نفر به حساب آنها واریز شد. البته اگر سود سهام عدالت را دریافت کرده‌ باشید، یارانه رمضان به حساب شما واریز نخواهد شد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.