کد خبر : 17276 / /
/

بالاخره در پایان اردیبهشت ماه افزایش سالانه حقوق بازنشستگ

افزایش حقوق بازنشستگان به خرداد موکول شد. حقوق بازنشستگان بار دیگر علی الحساب پرداخت شد. حقوق بازنشستگان کارگری افزایش نیافت. حقوق بازنشستگان هر سال افزایش می یابد. جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان را در خبر روز دنبال کنید. 

افزایش حقوق تامین اجتماعی به خرداد موکول شد؟

بازهم سازمان تامین اجتماعی در پایان دومین ماه سال مستمری کارگران بازنشسته را علی الحساب پرداخت کرد. وزیر کار از افزایش مستمری کارگران بازنشسته برای خرداد ماه خبر می‌دهد. در مقابل اما افزایش حقوق شامل حال کارمندان بازنشسته شد.

بالاخره در پایان اردیبهشت ماه افزایش سالانه حقوق بازنشستگی، شامل حال کارمندان بازنشسته شد اما کارگران بازنشسته یکبار دیگر به افزایش حقوق نرسیدند.

صندوق بازنشستگی کشوری از روز پنجشنبه مستمری کارکنان بازنشسته دولت را پرداخت کرد. این پرداختی براساس افزایش ۱۰ درصدی حقوق سال ۱۴۰۱ بود و علاوه بر آن مابه التفاوت فروردین ماه امسال نیز پرداخت شد.

براساس اعلام صندوق بازنشستگی کشوری، پرداخت حقوق اردیبهشت ماه کارکنان سابق دولت تا دیروز ادامه یافت و در حال حاضر از مجموع ۱٫۶ میلیون بازنشسته این صندوق کسی بابت افزایش حقوق سالیانه طلبکار نیست.

این بازنشستگان در عین حال منتظر موافقت سازمان برنامه و بودجه برای صدور مجوز متناسب سازی حقوق امسال خود هستند.

براساس قانون، ۹ هزار میلیارد تومان برای متناسب سازی مستمری کارمندان پیشین دولت کنار گذاشته شده است. این اعتبار براساس سابقه و رتبه بازنشستگان توزیع می‌شود اما تا به این لحظه مجوزی از سوی سازمان برنامه صادر نشده است.

با وجود افزایش یافتن حقوق کارکنان بازنشسته دولت، کارگران بازنشسته یکبار دیگر از افزایش حقوق جاماندند. قرار بود سازمان تامین اجتماعی برای سال ۱۴۰۱ مستمری بازنشستگان را از ۵۷ درصد برای حداقل بگیران تا ۳۸ درصد برای سایر سطوح افزایش دهد.

این افزایش وفق مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی در هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی انجام شد. طبق تشریفات اداری، افزایش نهایی حقوق سالانه کارگران بازنشسته به مصوبه هیات دولت نیاز دارد و برای همین از روز ۱۰ اردیبهشت این موضوع در دستور کار هیات دولت قرار دارد.

به دلیل طولانی شدن زمان تصویب این مصوبه، حقوق اردیبهشت ماه کارگران بازنشسته یک بار دیگر به صورت علی الحساب پرداخت شد. به بیان دیگر در پایان اردیبهشت ماه امسال، سازمان تامین اجتماعی به نرخ سال گذشته مستمری نزدیک به ۴ میلیون بازنشسته را پرداخت کرد.

در خصوص اعلام زمان واریز مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وعده داد که با تصویت موضوع افزایش مستمری تامین اجتماعی، افزایش حقوق کارگران بازنشسته از خردادماه اجرا خواهد شد.

در صورت به تصویب رسیدن این موضوع، مابه التفاوت افزایش ماه‌های فروردین و اردیبهشت حقوق افراد بازنشسته از خرداد ماه پرداخت خواهد شد. علاوه براین هنوز وضعیت اجرای فاز بر زمین مانده متناسب سازی مستمری کارگران بازنشسته روشن نیست.

اطلاعیه درباره حقوق بازنشستگان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پیرو خبر منتشر شده در خبرگزاری ایلنا و بازنشر آن در خبرگزاری خبرآنلاین درباره وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان معزز سازمان تأمین‌اجتماعی و طرح ادعای نادرست پرداخت حقوق کارکنان این سازمان بر اساس نرخ دستمزد جدید و مصوبه شورای عالی کار، به اطلاع می‌رساند؛

۱- حسب مفاد ماده ۹۶ قانون تأمین‌اجتماعی، هر سال پیشنهاد سازمان تأمین‌اجتماعی در مورد میزان و چگونگی افزایش حداقل مستمری و سایر سطوح مستمری‌های بازنشستگان کارگری، پس از تصویب در هیئت‌مدیره سازمان و امضای وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی به هیئت‌وزیران ارسال ‌شده و تنها پس از تأیید و تصویب هیأت‌وزیران و ابلاغ مصوبه به سازمان تأمین‌اجتماعی، قابلیت اجرایی داشته و این روند قانونی، مختص سال جاری نیست. مطابق اطلاعیه‌های قبلی، پیشنهاد این سازمان برای افزایش حقوق بازنشستگان مطابق ماده ۹۶ و ۱۱۱ و در روز هفتم اردیبهشت ماه به هیئت‌وزیران ارسال شده که پس از ابلاغ مصوبه هیئت‌وزیران، افزایش دستمزد اعمال و پرداخت می‌شود.

۲- با توجه به عدم ارسال مصوبه مذکور از طرف هیئت‌وزیران تاکنون، مطابق دستور مدیرعامل سازمان مقرر شده است اعمال افزایش حقوق کارکنان این سازمان نیز به پس از تعیین تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران عزیز موکول شود. لذا در پرداخت حقوق اردیبهشت کارکنان این سازمان، افزایشی نسبت به سال گذشته اعمال نشده است.

۳- مطابق تأکید و دستور مدیرعامل سازمان، روند پرداخت حقوق ماه جاری به نوعی برنامه‌ریزی شده که پرداخت حقوق ماهانه کارکنان نیز پس از پرداخت کامل حقوق بازنشستگان انجام ‌شود.

اجرای متناسب سازی حقوق کارگران بازنشسته بخشی از قانون برنامه ششم توسعه بود. ۷۵ درصد این افزایش تا سال گذشته اتفاق افتاد. اجرای ۲۵ درصد باقیمانده این طرح به امسال موکول شده است اما هنوز دستور العملی در این خصوص صادر نشده است.

انتقاد فعال کارگری

نصراله دریابیگی رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی مازندران هشدار داد؛چنانچه دولت مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان را تایید نکند؛ آنان به کف خیابان خواهند آمد!

به گزارش " ایلنا" این فعال کارگری در جمع اعضای شورای مدیران رفاهی استان گفت: از دست کانون ها کاری برنمی آید و بازنشستگان تامین اجتماعی خشمگین هستند؛ ما هیچ پاسخی به این عزیزان نداریم!

دریابیگی موضع گیری های برخی دولتمردان و مجلسی را در برابر افزایش حقوق بازنشستگان را به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت: با شعار حمایت از کارگران و بازنشستگان به مجلس می روند و در کابینه سمت می گیرند و بعد در کانون های ثروت و قدرت به مخالف و منتقد مزد کارگر و بازنشسته تبدیل می شوند!

دریابیگی بحث افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بسان لشکری و کشوری را فاجعه خواند و گفت: طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به طور کامل اجرایی نشده در حالی که بازنشستگان کشوری و لشکری دو سه پله از هم قطاران خود در تامین اجتماعی جلوتر هستند‌.

وی تصریح کرد: ماخذ تعیین دستمزد کارگران و حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ماده ۴۱ قانون کار و ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی است و هیچ کس حق ندارد منابع قانونی را زیر سوال ببرد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.