کد خبر : 22050 / /
/

سرپرست اداره نظارت بر بورس‌های سازمان بورس گفت: سهامداران سهام عدالت ۱ میلیون تومانی در حدود ۲ میلیون تومان و سهامداران ۵۳۲ هزار تومانی در حدود یک میلیون و یکصد هزار تومان سود سهام عدالت دریافت خواهند کرد.

 سود سهام عدالت ۱۴۰۰ در اواخر امسال به حساب مشمولان سهام عدالت واریز می‌شود. سرپرست اداره نظارت بر بورس‌های سازمان بورس گفت: سهامداران سهام عدالت ۱ میلیون تومانی در حدود ۲ میلیون تومان و سهام عدالتی های ۵۳۲ هزار تومانی در حدود یک میلیون و یکصد هزار تومان سود سهام عدالت دریافت خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا، پیمان حدادی با بیان اینکه دامنه نوسان یکی از عوامل ایجاد صفوف خرید و فروش در بازار و تشدید هیجان در تصمیم گیری‌های بازار بود، اظهار کرد: این موضوع مطالبه به حقی بود که فعالان بازار سرمایه سال‌های سال از نهاد ناظر سازمان بورس داشتند و سازمان بورس صدای فعالان بازار سرمایه را شنید و در فروردین امسال دامنه نوسان نماد‌های درج شده در بازار اول بورس و فرابورس را یک درصد افزایش داد.

او در ارتباط با افزایش دامنه نوسان گفت: در جلسه اخیر هیئت مدیره سازمان بورس بعد از بررسی گزارش‌هایی از بورس و فرابورس، نتیجه بر آن شد که یک درصد به دامنه نوسان سهام شرکت‌های بازار اول بورس و فرابورس اضافه شود، بنابراین دامنه نوسان از ۶ به ۷ درصد رسید. همچنین در این جلسه به شرکت بورس و فرابورس تکلیف شد تا پایان شهریور پیشنهادات خود را در ارتباط با تغییر پذیرش نماد‌ها دربازار‌های مختلف ارائه کنند و اگر نیاز به ایجاد بازار جدیدی وجود دارد، اعلام شود.

سرپرست اداره نظارت بر بورس‌های سازمان بورس گفت: در صورت مثبت بودن گزارش‌های تحلیلی این ۲ بورس در پاییز امکان تغییر دامنه نوسان هم برای نماد‌های بازار اول و هم برای نماد‌های بازار دوم وجود دارد.

حدادی بیان کرد: افزایش دامنه نوسان نشان داد، نقد شوندگی در بازار سرمایه افزایش پیدا کرده و کمتر شاهد تشکیل صفوف خرید وفروش هستیم به شکلی که تا حدود زیادی هیجان در تصمیم گیری در بازار سرمایه را کم کرده است.

وی در ادامه پاسخ به این پرسش که نماد شرکت‌های سرمایه گذاری استانی چه زمانی باز می‌شود، گفت: باید ابتدا زمان برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت مشخص شود. با مشخص شدن تاریخ برگزاری مجامع توسط شورای عالی بورس، سازمان بورس آمادگی برگزای این مجامع را دارد.

سود سهام عدالت برای هر سهامدار چقدر است؟

دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت با بیان اینکه پیش بینی می‌شود سود سهام عدالت دوبرابر و به ۶۰ همت برسد، تصریح کرد: سهامداران سهام عدالت ۱ میلیون تومانی در حدود ۲ میلیون تومان و سهامداران ۵۳۲ هزار تومانی در حدود یک میلیون و یکصد هزار تومان سود سهام عدالت دریافت خواهند کرد.

وی در ارتباط با زمان اجرایی شدن سود سهام عدالت گفت: اگر شرکت‌های سرمایه پذیر سهام عدالت همکاری لازم را انجام دهند، امکان دارد برنامه ریزی به نحوی انجام شود که واریز سهام عدالت طی ۲ مرحله، مثلا انتهای پاییز ۱۴۰۱ و انتهای زمستان ۱۴۰۱ پرداخت شود.

پرداخت سود سهام ۱۳ شرکت غیر بورسی عدالت تا پایان شهریورماه

به گزارش تصویر زندگی به نقل از ایرنا، دستیار ویژه سهام عدالت رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه سود سهام عدالت امسال دو برابر می‌شود، ‌از پرداخت سود سهام ۱۳ شرکت غیر بورسی عدالت تا پایان شهریورماه خبر داد.

پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) اعلام کرد، پیمان حدادی امروز در جمع خبرنگاران در محل سازمان بورس در مورد سود ۱۳ شرکت غیر بورسی سهام عدالت، اظهار داشت: طبق مصوبه یک ماه قبل شورای‌عالی بورس سود این شرکت‌ها بعد از اعمال افزایش سرمایه برخی از شرکت‌ها که از محل آورده نقدی بوده است توسط سازمان خصوصی‌سازی دریافت شده و با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تا پایان شهریور امسال پرداخت شود.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه سود سهام عدالت امسال نسبت به ۱۳۹۹، دو برابر شده است، اعلام کرد: قانون می‌گوید که افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی باید سهام عدالت داشته باشند، اما حدود سه و نیم میلیون نفر از آنها سهام عدالت ندارند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی برنامه «تهران ۲۰»، «حسین قربان‌زاده» در این برنامه درباره مهم‌ترین عملکرد این سازمان در یک سال اخیر افزود: مهم‌ترین اتفاق رویداد بین‌المللی بود که در اجلاس سران برگزار شد؛ فرصتی پیش آمد تا همه شرکت‌هایی که در ۲۰ سال گذشته واگذار شده‌اند یک‌بار برای همیشه در ۹ پاویون عرضه شوند.

وی ادامه داد: جزییات چگونگی واگذاری این اطلاعات به‌سختی به دست مردم می‌رسد، اما سامانه پاسخ افتتاح شد تا تمام اطلاعات در دسترس مردم این حوزه باشد و حدود ۹۸۰ شرکت واگذار شده‌اند.

قربان‌زاده درباره جاماندگان سهام عدالت توضیح داد: قانون می‌گوید که افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی باید سهام عدالت داشته باشند اما حدود سه و نیم میلیون نفر از آنها سهام عدالت ندارند. این افراد نباید به جایی مراجعه و ریالی پرداخت کنند. آماده اختصاص سهام عدالت به این افراد هستیم که پس از ابلاغ مصوبه دولت انجام خواهد شد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در واکنش به اینکه حدود ۶ هزار میلیارد تومان سود منابع سهام عدالت توزیع نشده از سال ۹۸ اعلام شده است، ادامه داد: بخشی از این سود برای افراد متوفی است که باید سازمان بورس سامانه‌ای برای آنها تعبیه کند، بخشی شبا ندارند و بخشی هم مربوط به ۱۳ شرکت غیر بورسی است.

وی افزود: در قانون بودجه امسال ۳۷۱ هزار میلیارد تومان تکلیف فروش سهام لحاظ شده است. تابلو بورس ۱۸۶ هزار میلیارد تومان است که ۹۲ هزار میلیارد سهم دولت است. دولت سهامی در بورس ندارد و در بخش غیر بورس شرکت زیان‌ده داریم؛ دولت باید برای افزایش دارایی به این بخش فکری کند.

قربان‌زاده مطرح کرد: سال گذشته حدود ۲۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سود، شرکت‌های سهام عدالتی داشته‌اند این نوید را می‌دهم که تاکنون با توجه به اینکه برخی شرکت‌ها مجامع خود را برگزار نکرده‌اند قریب به دو برابر سود ایجاد شده و دو برابر و نیم سود نسبت به سود ۱۳۹۹ پیش‌بینی شده است.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی درباره وضعیت حسابرسی استقلال و پرسپولیس گفت: باز شدن جعبه سیاه سرخابی‌ها بعد سه دهه رخ داده است. افشای نسخه به نسخه قراردادها را به ما و فرابورس داده‌اند و تطبیق صورت گرفته است. مجموع قرار داد بازیکنان ارزی و ریالی در سایت کدال افشا شده، ریسک فسخ‌ها اعلام شده یک انضباط مالی شروع شده که امکان بازگشت وجود ندارد.

وی یادآور شد: کمیته مصارف تشکیل شده تمام موارد با جزییات در نظر گرفته شده است. نامه‌ای به ۷ شرکت بورسی زده‌ام که آن‌ها هم رقم قرارداد خود را افشا کنند تا رقابت عادلانه شکل گیرد. حدوداً ۴ میلیارد تومان این دو باشگاه سود ماهانه دریافت می‌کنند.

زمان واریز سهام عدالت

سود سهام عدالت در سال ۱۴۰۱ چه زمانی پرداخت می شود

(۱۴۰۱/۰۵/۱۲) سود سهام عدالت سال ۹۹، برای برخی از دارندگان سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومان و برای برخی دیگر، یک میلیون تومان بود. اما حالا اعلام شده که این سود برای سال ۱۴۰۰، رشد ۱۰۰ درصدی دارد.

این خبری است که دستیار رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در توییتر خود اعلام کرد و نوشت: سود نقدی پرداخت‌شده به سهامداران سهام عدالت سال گذشته حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بود.

پیمان حدادی گفته با توجه به برگزاری مجمع فولاد و در پیش بودن مجامع فارس، جم، حکشتی، شراز، رمپنا و دیگر شرکت‌ها، پیش‌بینی می‌شود سود نقدی امسال سهام عدالت با رشد بیش از ۱۰۰ درصدی از ۶۰ هزار میلیارد تومان عبور کند.

این خبر به این معناست که سود سهام عدالت سال ۱۴۰۰، حدود ۱۰۰ درصد رشد می‌کند. اما با این حساب دارندگان سهام عدالت باید منتظر چه مبلغی باشند؟

سود سهام عدالت سال ۹۹ برای دارندگان سهام ۵۳۲ هزار تومانی، ۵۰۰ هزار تومان بود و سود سهام عدالت سهام یک میلیونی هم حدود یک میلیون تومان بود.

حالا اگر قرار بر رشد ۱۰۰ درصدی باشد، سود سهام عدالت باید یک و دو میلیون تومان شود. این یعنی یک خانوار چهار نفره دارای سهام عدالت، امسال باید منتظر سود ۴ و ۸ میلیون تومانی باشند.

سود سهام عدالت چه زمان واریز می‌شود؟

هنوز زمان دقیق واریز سود سهام عدالت سال ۱۴۰۰ اعلام نشده است. اما سال گذشته این سود در اسفند ماه واریز شد. البته حدود دو میلیون نفر به دلیل مشکلات شماره حساب و عدم اعلام شماره حساب شبا، نتوانستند اسفند ماه سود سهام خود را بگیرند و این سود امسال در دو مرحله برای جاماندگان واریز شد. سود سهام عدالت سال ۱۴۰۰ هم احتمالا اسفند ماه امسال واریز می‌شود

مرحله سوم پرداخت سود سهام عدالت به جاماندگان

(۱۴۰۱/۰۴/۳۱) معاون شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: سود سهام عدالت سهامدارانی که قبلاً دریافت نکرده و شماره حساب جدید در سجام اعلام کرده‌اند، از روز شنبه ۱ مرداد واریز می‌شود.

محمود حسنلو در مورد سود سهام عدالت برای کسانی که در نوبت قبلی دریافت نکرده‌اند، گفت: تاکنون ۱.۹ میلیون نفر از سهامداران عدالت شماره شبای صحیح در سامانه سجام اعلام نکرده بودند، در نتیجه سودی بابت سهام عدالت که در اسفندماه سال گذشته واریز شد دریافت نکرده بودند.

وی افزود: برای دریافت سود سهام عدالت مهلتی مقرر کردیم که قرار شد تا پایان تیرماه شماره شبای حساب بانکی این افراد از طریق سامانه اطلاعات جامع مشتریان، سجام اعلام شود که تعدادی از سهامداران عدالت شماره شبای خود را اعلام کردند.

معاون عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: کسانی که شماره شبای خود را اعلام کردند به تدریج از اول مرداد سود جامانده آنها به حسابشان واریز می‌شود.

وی گفت: برخی افراد یا اصلاً شماره شبا اعلام نکرده بودند یا اینکه شماره حساب آنها مشترک بوده و یا دارای حساب‌های بلندمدت و یا ناقص بوده است، بنابراین امکان واریز سود سهام عدالت در نوبت قبلی فراهم نبود.

حسنلو این را هم گفت: هنوز تعداد زیادی از سهامداران عدالت شماره شبای خود را در سامانه سجام اعلام نکرده‌اند.

به گفته وی، طبق قانون بودجه سال جاری، سود همه شرکت‌های بورسی و فرابورسی از جمله سود سهام عدالت به صورت متمرکز و از طریق شماره حساب‌های اعلامی در سامانه سجام به حساب ذینفعان واریز می‌شود.

وی این را هم گفت:‌ در سال جاری هم تعداد زیادی از شرکت‌ها سود سهام خود را از طریق سجام برای سهامداران اعلام کرده‌اند. همچنین سودهای رسوبی از سالهای گذشته در شرکت‌های بورسی و فرابورسی به تعداد ۳۹ شرکت امسال از طریق سجام به حساب ذینفعان واریز شد.

معاون شرکت سمات همچنین گفت: سود کسانی که شماره حساب آنها ایراد داشته باشد، در شرکت سپرده‌گذاری محفوظ است و هر موقع که شماره شبا در سامانه سجام اعلام کنند، در نوبت‌های بعدی واریز سود، سود آنها نیز واریز خواهد شد.

سود سهام عدالت تا پایان تیرماه واریز می شود

اعلام شماره شبا؛ شرط دریافت سود سهام عدالت

(۱۴۰۱/۰۴/۲۸) بنابر اعلام معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، سهامداران سهام عدالت روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه (۲۸ و ۲۹ تیرماه) فرصت دارند که شماره حساب خود را از طریق سامانه سجام اعلام کنند تا سود سهام عدالت برای آنها واریز شود.

محمد حسنلو، معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، با اشاره به اینکه شرکت سمات در انتهای سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، سود عملکرد مربوط به سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت را برای دارندگان این سهام واریز کرده است، گفت: نزدیک به دو میلیون و ۱۰۰هزار نفر از این افراد در قید حیات هستند، اما شماره شبای معتبری از آن‌ها وجود ندارد که بتوان سود را برای آنان واریز کرد. طی یک مرحله واریزی که در خرداد امسال انجام شد، حدود ۲۰۰هزار نفر از این افراد شناسایی و واریز برای آنها صورت گرفت و هم اکنون قریب به یک میلیون و ۹۰۰هزار  نفر از سهامداران  عدالت هستند که تاکنون اطلاعات معتبری از آنها نداریم.

مشمولانی که سود سهام عدالت خود را دریافت نکرده‌اند، باید برای درج و ثبت شماره شبای معتبر بانکی خود به سامانه سجام یا سایت سهام عدالت به نشانی https://sahamedalat.ir مراجعه کنند تا سود سهام عدالت برای آنها واریز شود. اشخاص می‌توانند با مراجعه به سایت www.sejam.ir به صورت حضوری و غیرحضوری، ثبت‌نام خود را در این سامانه انجام دهند.

سهامداران می‌توانند در سامانه سجام ثبت‌نام و پس از آن احراز هویت کنند تا پس از راستی آزمایی اطلاعات، امکان واریز سود فراهم شود. مبلغ سود سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی مربوط به عملکرد سال سال ۱۳۹۸، حدود ۱۹۰هزار تومان و برای عملکرد سال ۱۳۹۹، حدود ۵۸۲ هزار تومان است.

افرادی که نسبت به ثبت‌نام در سامانه سجام اقدام می‌کنند، علاوه بر دریافت سود سهام عدالت از سرویس‌های متنوع و جامعی که از طریق درگاه ذینفعان بازار سرمایه برای آنها شکل می‌گیرد، می‌توانند سود و مطالبات سنواتی خود از شرکت‌های فعال در بازار سهام، سود سالانه ناشران که در سال جاری بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ مبتنی بر اطلاعات سامانه سجام است را دریافت کنند. همچنین شرکت در مجامع الکترونیک، توثیق سهام و چندین خدمت و سرویس آنلاین دیگر را از این بستر دریافت کنند.

شماره شبای نامعتبر، حساب بانکی مسدود، راکد، مشترک (دو امضاء)، ارزی و بلندمدت، مهم‌ترین دلایلی است که موجب پرداخت نشدن سود به حساب سهامداران شده است.

(۱۴۰۱/۰۴/۲۰) مشمولان سهام عدالت که سود سهام سال مالی ۱۳۹۹ را دریافت نکرده‌اند، اطلاعات بانکی خود را ویرایش کنند.

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مشمولان سهام عدالت که سود سهام سال مالی ۱۳۹۹ را دریافت نکرده‌اند، اطلاعات بانکی خود را ویرایش کنند.

در این اطلاعیه آمده است: این مشمولان باید برای درج و ثبت شماره شبای معتبر بانکی در سامانه سجام به آدرس https://www.sejam.ir یا در سایت سهام عدالت به نشانی https://sahamedalat.ir مراجعه کنند تا سود سهام عدالت برای آنها واریز شود.

علت واریز نشدن سود سهام عدالت برخی افراد

در ادامه این اطلاعیه آمده است که علاوه بر شماره شبای نامعتبر، «حساب بانکی مسدود، راکد، مشترک (دو امضا)، ارزی و بلندمدت» از مهم‌ترین عللی است که باعث شده تا سود سهامداران به حساب آنها واریز نشود.

بر اساس این، مشمولین سهام عدالتی که یکی از علل فوق شامل آنها می‌شود باید برای رفع و اصلاح این مغایرت‌ها اقدام کنند تا در مراحل آتی سود سهام عدالت به حساب این افراد واریز شود.

زمان واریز مرحله سوم سود سهام عدالت

این در حالیست که محمود حسنلو، معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سمات با بیان این که برخی از جاماندگان سهام عدالت، در مرحله دوم واریز سود سهام عدالت سال‌های ۹۸ و ۹۹ را همزمان با یکدیگر دریافت کردند، اظهار کرد: مرحله سوم واریز سود سهام عدالت که مشروط به دریافت شماره شبای جاماندگان است در اواخر تیر ماه صورت می‌گیرد.

آمار جاماندگان سود سهام عدالت

حسنلو تصریح کرد: براساس آخرین آمارها حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از مشمولان سهام عدالت به دلیل عدم ارائه شماره شبا، سود دریافت نکرده‌اند که باید با ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت در آن در فرآیند دریافت سود سهام عدالت قرار بگیرند.

او افزود: مشمولان سهام عدالت برای عملکرد سال ۹۹ برای سهام عدالت یک میلیون تومانی حدود یک میلیون و صد هزار تومان و برای سهام عدالت۵۳۲ هزار تومانی حدود ۵۸۰ هزار تومان سود دریافت کرده‌اند.

وضعیت سود سنواتی سهام عدالت

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوارق بهادار و تسویه وجوه درخصوص مطالبات سود سنواتی سهام عدالت برای قبل از سال ۹۸ نیز گفت: واریز سود سهام عدالت برای قبل از سال ۹۸ در حیطه وظایف و اختیارات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نیست و مربوط به سازمان خصوصی‌سازی می‌شود.

پرداخت سود سهام عدالت شهریور امسال

(۱۴۰۱/۰۴/۱۲)  بر اساس اعلام دستیار رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت تا پایان شهریور ماه سود سهام عدالت پرداخت می‌شود. چه کسانی سود سهام عدالت می‌گیرند؟

بخش عمده‌ای از افراد کشور دارای سهام عدالت هستند که برخی آنها به طور مستقیم و برخی دیگر به صورت غیر مستقیم در بورس آزادسازی شده‌اند.

روز یکشنبه ۱۲ تیر ماه پیمان حدادی، دستیار رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت اعلام کرد که سازمان خصوصی‌سازی با همکاری شرکت سپرده گذاری در پایان شهریور سال جاری سود سهام عدالت از محل سود شرکت‌های غیر بورسی را پرداخت می‌کند.

نکته مهم اینجاست که قرار نیست تمامی سود سهام عدالت پرداخت شود بلکه در ابتدا بخشی از این پول باید صرف افزایش سرمایه شرکت‌ها می‌شود و مابقی آن واریز خواهد شد.

روابط‌ عمومی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی : قرار است در نیمه دوم شهریور ماه برای ۴۹ میلیون سهامدار(تمامی سهامداران عدالت) سود واریز شود.

(۱۴۰۱/۰۴/۰۳) مرحله سوم واریز سود سهام عدالت که مشروط به دریافت شماره شبای جاماندگان است در اواخر تیر ماه صورت می‌گیرد.

(۱۴۰۱/۰۳/۱۹) مرحله دوم سود سهام عدالت جاماندگان نیمه دوم تیر پرداخت می‌شود

شرکت سپرده گذاری مرکزی:

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.