کد خبر : 23039 / /
/

روز یکشنبه ۱۵ آبان ابراهیم رئیسی در جلسه هیات دولت خطاب به رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد بر ثبات بازار ارز و تلاش مضائف برای کنترل قیمت دلار تاکید کرد.

امروز قیمت دلار با روند کاهشی اندک در محدوده ۳۶ هزار تومان باقی ماند. با وجود تلاش‌های نهاد پولی کشور این روند کاهشی چشمگیر نیست. آیا قیمت دلار پایین‌تر می‌آید؟

به گزارش تجارت‌نیوز، روز یکشنبه ۱۵ آبان ابراهیم رئیسی در جلسه هیات دولت خطاب به رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد بر ثبات بازار ارز و تلاش مضائف برای کنترل قیمت دلار تاکید کرد.

دو روز از این دستور گذشته اما نه تنها بازار از فرمان رئیسی تبعیت نکرد، که مسیری خلاف جهت دستور او را در پی گرفته و روند بازار همچنان صعودی است.

صف دلار آزاد بدون مالیات و قطعی یارانه

به اعتقاد تحلیلگران بازار چنین واکنشی از بازار بعید بود. دلار روز دوشنبه در کانال ۳۶ هزار تومان قرار گرفت و تا سقف ۳۶ هزار و ۸۰۰ تومان نیز پیش رفت. رابطه معکوس قیمت دلار با سیاست بازارساز در شرایطی رخ داد که صف‌های دلار در میدان فردوسی نه برای خرید ارز سهمیه‌ای بلکه برای خرید ارز با قیمت آزاد از ترس مالیات و قطع یارانه‌ها تشکیل شد.

بانک مرکزی از روز شنبه فروش غیرحضوری ارز را آغاز کرد. روز یکشنبه این بانک 31 شعبه ارزی را برای خرید ارز سهمیه ای معرفی کرد. روز دوشنبه وزیر اقتصاد و دارایی گفت:«طی روزهای آینده شاهد به ثمر نشستن نتیجه زحمات همکاران در حوزه مدیریت بازار ارز خواهیم بود.» اما قیمت دلار وارد کانال ۳۶ هزار تومان شد. امروز سه‌شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱ قیمت دلار در محدوده مذکور باقی ماند اما روند کاهشی محدودی داشت.

قیمت دلار در لحظه نگارش این گزارش با نوسان اندک در چهارم و پنجم کانال ۳۶ هزار تومان در نوسان بود. این در حالی است که قیمت دلار فردایی در پله‌های ۳ و ۴ پیش‌بینی می‌شود.

امروز روند بازارهای موازی نیز همسو با جریان قیمت دلار تهران است. دلار هرات که امروز در کانال ۳۵ هزار تومان هم معامله شد در دقایق فعلی به محدوده ۳۴ هزار تومان وارد شد و با قیمت ۳۴ هزار و 990 تومان معامله شد. اما درهم امارات که روز گذشته به قیمت ۱۰ هزار تومان نزدیک شده بود امروز با همان روند روز گذشته با قیمت ۹ هزار و ۹۹۰ تومان معامله شد.

بازگشت دلار به کانال ۳۳ هزار تومانی

حمیدرضا جیهانی کارشناس بازارهای مالی با تاکید بر این‌که قیمت دلار از منظر تکنیکالی سقف را زده و منتظر حرکت اصلاحی قیمت هستیم به تجارت‌نیوز می‌گوید: در حال حاضر قیمت دلار با توجه به روندهای تکنیکالی در سقف است و از سوی دیگر فضای مدیریت بازار توسط دولت و بانک مرکزی نوید کاهش قیمت را می‌دهد.

او با اشاره به تاثیر قیمت دلار از موضوعات سیستماتیک و غیرسیستماتیک محیطی می‌افزاید: ریسک‌های سیستماتیک به حوزه بازارهای اقتصادی کشور وابسته است و غیرسیستماتیک حوزه‌های اجتماعی و سیاسی داخل کشور نظیر مذاکرات هسته‌ای برجام و بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران و ناآرامی‌های اجتماعی روی آن اثرگذار است. با توجه به این‌که کشورمان از ابتدای سال تاکنون شرایط رشد دلار را داشته بنابراین دولت‌ها به جای سرکوب قیمتی و جهش یک‌باره باید اجازه دهند این روند رشد به صورت مداوم اما با حرکت‌های اصلاحی کوچک و تدریجی به سمت جلو حرکت کند. تا سرمایه‌گذاران، تریدرها و معامله‌گران و صادرکننده‌ها و واردکننده‌ها مبتنی بر سازوکارهای تعیین قیمت در بازار برنامه‌ریزی داشته باشند و بتوانند نظام بازار و اقتصاد ملی را تامین کنند.

این کارشناس اقتصادی درباره روند تصمیم‌گیری برای قیمت دلار ابراز عقیده می‌کند: دولت‌ها به جای دستکاری قیمتی باید اجازه دهند نرخ افزایشی ارزهای خارجی نسبت به پول ملی با‌ روندی مطابق با ساختارها و چارچوب‌های اقتصادی و بازاری تعریف شود. تا زمانی که مولفه‌های اقتصادی کشور شکوفایی چندانی ندارد سیر کاهشی ارزش پول ادامه خواهد داشت.

جیهانی روند قیمت دلار را در هفته‌های پیش‌رو بازگشت به محدوده کانال قیمتی ۳۳ هزار تومان پیش‌بینی کرد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.