کد خبر : 24679 / /
/

بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱، دولت مکلف بود بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالابرگ را طوری پرداخت کند که قدرت کاهش یافته به نسبت شهریور ۱۴۰۰ برای دهک های مشمول حفظ شود اما این کار انجام نشده است.

یارانه نقدی هر ماه در تاریخ بیستم برج واریز می شود. قرار است به جای یارانه نقدی کالا برگ توزیع شود. یارانه نقدی دی ماه احتمالا در بیستم ماه واریز شود. اما طرح جایگزین یارانه نقدی احتمالا در سال آینده اجرایی شود. آخرین اخبار یارانه نقدی را در «خبر روز» بخوانید. آخرین اخبار یارانه نقدی را بخوانید.

موضوع کالابرگ الکترونیک از تابستان سال ۱۳۹۷ و با افزایش قیمت کالاهای اساسی عنوان شد. کالابرگ همان یارانه کالایی در کارت بانکی یارانه خانوار شارژ می شود کالابرگ برای خرید 6 کالای اساسی استفاده خواهد شد گمانه زنی ها نیز درخصوص شارژ آن مطرح است که کالابرگ الکترونیک هر چند ماه یکبار شارژ می شودآخرین اخبار درباره کالابرگ در سایت خبر آزاد بخوانید.

بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱، دولت مکلف بود بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالابرگ را طوری پرداخت کند که قدرت کاهش یافته به نسبت شهریور ۱۴۰۰ برای دهک های مشمول حفظ شود اما این کار انجام نشده است.

احسان ارکانی گفت: قرار بود ما به تفاوت افزایش قیمت کالاهای اساسی به نسبت شهریور سال گذشته با کالا برگ جبران شود و ما باید ببینیم گیر این کار و دستگاهی که تعلل یا استنکافش عامل اصلی اجرایی نشدن کالابرگ الکترونیکی است، چیست؟

 یارانه نقدی به هدف تضمین معیشت 

  اصغر سلیمی در مورد اجرای کالابرگ الکترونیکی ، اظهار کرد:مردم خواهان پرداخت یارانه نقدی هستند و در شرایط کنونی شیوه پرداخت نقدی این انتخاب را به مردم می دهد تا بر اساس نیاز خود هزینه کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به چالش های اجرایی کالابرگ الکترونیکی گفت: با توجه به مساعد نبودن زیر ساخت های این بخش ممکن است با مشکل مواجه شویم و بهتر است شیوه یارانه نقدی ادامه پیدا کند.

نماینده مردم سمیرم بیان داشت: برنامه‌های پرداخت نقدی دولت با هدف حمایت از خانوارها و به منظور تضمین امنیت معیشتی آنها در دستور کار قرار گرفت. اجرای این سیاست‌های حمایتی برای جلوگیری از رانت و فساد مهمترین دلیل تخصیص یارانه نقدی بود و احتمال می‌رود با اجرای طرح کالا برگ، دوباره فساد در این حوزه رخ دهد.

سلیمی تصریح کرد:همچنین دولت می تواند طرح پرداخت یارانه را به دو قسمت نقدی و کالا برگی تقسیم کند و مردم خود شیوه مورد نظر دریافت یارانه را انتخاب کنند.

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: مابه‌التفاوت قیمت قبل و بعد از حذف ارز ترجیحی، به ازای سبدی شامل ۱.۵ کیلوگرم مرغ، ۱ کیلوگرم گوشت قرمز، یک شانه تخم مرغ، ۸ کیلوگرم لبنیات و ۷۰۰ گرم روغن در انتهای خرداد، ۱۸۵ هزار تومان بود که اکنون به ۲۶۰ هزار تومان رسیده است؛ یعنی ۴۰ درصد آب‌رفتن یارانه نقدی                      سیدمحسن دهنوی در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به حذف ارز ترجیحی از ابتدای امسال، تجمیع و افزایش یارانه‌ها را گام مهمی برای برقراری عدالت و کاهش فساد دانست و گفت: یارانه‌های نقدی برای سه دهک اول تا ۴۰۰ هزار تومان و برای ۶ دهک دیگر تا ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر در ماه افزایش یافت.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس افزود: مابه‌التفاوت قیمت قبل و بعد از حذف ارز ترجیحی، به ازای سبدی شامل ۱.۵ کیلوگرم مرغ، ۱ کیلوگرم گوشت قرمز، یک شانه تخم مرغ، ۸ کیلوگرم لبنیات و ۷۰۰ گرم روغن در انتهای خرداد، ۱۸۵ هزار تومان بود که اکنون به ۲۶۰ هزار تومان رسیده است؛ یعنی ۴۰ درصد آب‌رفتن یارانه نقدی.

رییس فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان ادامه داد: یارانه نقدی، جبران‌کننده مناسبی برای سبد کالاهای اساسی خانوار بود اما با گذشت زمان و تورم، یارانه مردم آب شده و دیگر پاسخگوی نیاز ۷ ماه پیش نیست.

دهنوی در پایان گفت: لذا معتقدم دولت باید با کالابرگ الکترونیک یا یارانه نقدیِ مبتنی بر سبد کالا، طبق مصوبه مجلس از کاهش ارزش یارانه مردم جلوگیری کند.

مردم یارانه نقدی را بیشتر ترجیح می‌دهند تا کالابرگ الکترونیکی

تهران- ایرنا- یک کارشناس اقتصادی با اشاره به تجربه اجرای کوپن و کالابرگ در گذشته، گفت: مردم دریافت یارانه نقدی را به کالابرگ الکترونیکی بیشتر ترجیح می‌دهند و یارانه نقدی به آنها حق انتخاب می‌دهد.

مرتضی افقه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در مورد پرداخت یارانه در قالب کالابرگ الکترونیکی، اظهار داشت: مردم در پرداخت یارانه نقدی آزادی انتخاب دارند، در حالی که در با کالابرگ این آزادی انتخاب از آنها گرفته خواهد شد و کالاها به تعدادی خاص محدود می‌شود.

وی افزود: پرداخت یارانه به صورت کالابرگ الکترونیکی دارای مشکلات بروکراسی است و هزینه‌هایی برای دولت ایجاد می‌کند، البته کالابرگ این مزیت را دارد که به دنبال افزایش تورم تامین و دسترس به برخی کالاها برای مردم آسان‌تر خواهد بود، اما فقط چند کالای مشخص محدود خواهد شد.

این استاد دانشگاه گفت: تمایل مردم بیشتر به سمت دریافت یارانه به صورت نقدی است تا صورت کالابرگ الکترونیکی. تجربه کوپن و کالابرگ در گذشته نشان داد که مردم حتی کالایی که به آنها داده می‌شد را در بازار می‌فروختند تا کالایی که بیشتر مورد نیازشان بود، تامین کنند.

افقه بیان کرد: دولت باید بررسی کند و ببیند که پرداخت کدام نوع از این یارانه‌ها منفعت عام را در بردارد، اما تمایل مردم دریافت یارانه به صورت نقدی است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.