کد خبر : 25268 / /
/

وزارت نیرو بر اساس قانون هوای پاک مکلف بود ۳۰ درصد از نیاز برقی کشور را از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کند اما تا کنون به تعهد خود عمل نکرده است و در حال حاضر کمتر از نیم درصد برق کشور با انرژی‌های پاک تأمین می‌شود.

از 30 سال پیش چندین سازمان طویل سانا،سابا و ساتبا تاسیس شد اما نتیجه یخ زدن امروز مردم بود!/ وزارت نیرو به تعهد قانونی خود عمل نکرد

وزارت نیرو بر اساس قانون هوای پاک مکلف بود ۳۰ درصد از نیاز برقی کشور را از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کند اما تا کنون به تعهد خود عمل نکرده است و در حال حاضر کمتر از نیم درصد برق کشور با انرژی‌های پاک تأمین می‌شود.

از 30 سال پیش چندین سازمان طویل سانا،سابا و ساتبا تاسیس شد اما نتیجه یخ زدن امروز مردم بود!/ وزارت نیرو به تعهد قانونی خود عمل نکرد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، انرژی خورشیدی جمع آوری نور و گرمای خورشید و تبدیل مستقیم آن به انرژی  است. میزان تابش خورشیدی در ایران بین ۱۸۰۰تا ۲۲۰۰کیلووات ساعت بر مترمربع درسال تخمین زده شده که بالاتر از میزان میانگین جهانی است. اگر به این منبع توجه میشد الان هموطنان یخ نمیزدند و نیاز به تعطیلی پیاپی نبود.

کربن زدایی از صنعت و اقتصاد ایران مستلزم رسیدگی به مشکلات فنی، سیاسی و مالی یکجا است که مسئولان به نظر به ابزارهای مورد نیاز مجهز نیستند و نه علاقه به توسعه آنها دارند.

بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان در ایران!

سید جمال هادیان- کارشناس رسانه و رئیس سابق مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات  در خصوص وضعیت ایران در مسیر توسعه و توجه به انرژی های تجدید پذیر چنین گفت: سال پیش در خبرها آمده بود که یکی از بزرگترین نیروگاه‌های خورشیدی جهان در عمان افتتاح شد. هرچند این خبر، ویژه و شگفت‌انگیز بود اما از آنجا که ما در سال‌های اخیر اخبار افتتاح و رونمایی از پروژه‌های بزرگ بین‌المللی را در چند کشور کوچک حاشیه خلیج فارس بارها شنیده‌ایم برایمان عادی شده است و تعجب نکردیم. به عبارتی از بس افسوس خورده‌ایم و آه کشیده‌ایم سِر شده‌ایم .آنها در مسیر پرسرعت پیشرفت و ما در همان جاده خاکی همیشگی لِک و لِک می‌کنیم و پیش می‌رویم.

وی ادامه داد : بازارهای بزرگ و پر رونق بین‌المللی، قطارهای پرسرعت، کشتیرانی پیشرفته، حمل و نقل هوشمند، موفق‌ترین خطوط هوایی، موزه‌های بزرگ، آثار معماری شاخص، عجیب‌ترین و بلندترین برج‌های جهان، بزرگترین هتل‌های جهان، بزرگترین مراکز تجاری و تبادلات پولی و بانکی و ترانزیت کالا و دیتا، جزایر مصنوعی، پروژه‌های سازگار با محیط زیست، فناوری‌های تامین آب شیرین، رویدادهای بین‌المللی فرهنگی‌‌هنری‌ و ورزشی و صدها پروژه بین‌المللی و اقتصادی که در امارات، قطر، عمان، کویت و عربستان در حال بهره‌برداری یا تکمیل یا اجراست، شاهد این مدعاست.

هادیان تاکید داشت : چگونه می‌شود ایران بزرگ ما با آن پیشینه تمدنی و فرهنگی، با آن همه ذخایر انرژی و منابع طبیعی، با آب و هوای چهارفصل و اقلیم متنوع، با جمعیت بیش از ۸۰ میلیونی، با آن همه صنایع کوچک و بزرگ، با آن همه استعداد، اندر خم یک کوچه باشد و آنگاه چند همسایه در خلیج فارس و در یکی از بیابانی‌ترین و گرم‌ترین نقاط جهان که با فقدان آب و اقلیم و منابع طبیعی هم روبرو هستند، آرمان‌ها و ایده‌هایشان را تحقق بخشند، مردمانشان در رفاه و آرامش باشند، فرزندانشان با خیال راحت تحصیل و تفریح و ازدواج کنند، هوای محیط زیست‌شان را داشته باشند، گردشگران و سرمایه‌گذاران را از خوش آب‌و‌هواترین نقاط جهان به گرم‌ترین و بیابانی‌ترین نقاط بیاورند و هر روز به اندوخته و اعتبار مملکت کوچک‌جثه‌ٔشان بیفزایند و در کوران خبرها و رفت‌و‌آمدهای بین‌المللی قرار گیرند.

هادیان با بیان اینکه در همین زمان پروژه جسورانه و بلند‌مدت «پارک خورشیدی آل مکتوم» که از سال ۲۰۱۲ در ۵ فاز کلید زده شده بود تا پایان فاز سوم در ۲۰۲۰ به ظرفیت ۱۰۱۳ مگاوات رسید افزود:  وقتی در سال ۲۰۳۰ تمام فازهای آن به پایان برسد با ظرفیت ۵۰۰۰ مگاوات بزرگترین پارک خورشیدی جهان خواهد شد و در مجموع با سرمایه گذاری ۱۳.۶ میلیارد دلاری نیروی برق بیش از ۱.۳ میلیون خانه را تامین خواهد کرد و حجم کربن تولید شده در این کشور را سالانه ۶.۵ میلیون تن کاهش خواهد داد. به همه اینها باید پارک خورشیدی الدفرا با ۲۰۰۰ مگاوت را اضافه کرد که تازه‌ترین نیروگاه خورشیدی امارات متحده عربی است.

هادیان با گفتن از اینکه یکی دیگر از نیروگاه های بزرگ برق خورشیدی جهان اخیرا بیخ گوش ما در الظهیره عمان افتتاح شده است گفت : ظرفیت تولید برق این نیروگاه تا ۵۰۰ مگاوات بر ساعت است و برق ۵۰ هزار خانه را در این کشور تامین می‌کند. این نیروگاه خورشیدی حدود ۱.۵ میلیون پنل دو وجهی خورشیدی دارد و ظرف ۱۳ ماه به بهره‌برداری رسیده است. در حالی که استفاده از انرژی‌های پاک در سایر کشورهای همسایه مثل ترکیه و عراق هم مورد توجه قرار گرفته است اما این مهم در کشور ما لنگ لنگان جلو می‌رود. ایران از لحاظ برخورداری از منابع انرژی یکی از غنی‌ترین کشورهای جهان است و علاوه بر وجود منابع گسترده سوخت‌های فسیلی دارای ظرفیت فراوان در انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله انرژی باد و انرژی خورشیدی است.

وزارت نیرو تعهد قانونی خود را اجرا نکرد

سید جمال هادیان طبائی زواره با اعلام اینکه در کشور ما تلاش رسمی برای استفاده از انرژی‌های نو در اوایل دهه ۸۰ شکل گرفت اما مثل همه طرح‌های دیگر در کوران زد و خوردهای سیاسی و تعویض پی در پی مدیران و تغییر و ادغام پی در پی ساختار و نام سازمان، کار بزرگ و پر خوری در سطح ملی انجام نشده است افزود: این در حالی است که وزارت نیرو بر اساس قانون هوای پاک مکلف شده بود ۳۰ درصد از نیاز برقی کشور را از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کند اما تا کنون به تعهد خود عمل نکرده است و در حال حاضر کمتر از نیم درصد برق کشور با انرژی‌های پاک تأمین می‌شود.

حالا نگاه کنید به روزگار و سرگذشت بوروکراتیک و عریض و طویل سازمان‌های تو در تو و مدیران متعددی که هیچ کار چشمگیری از پیش نبرده‌اند. سازمان انرژی‌های نو ایران(سانا) ذیل وزارت نیرو از سال ۱۳۷۴ مسئولیت دستیابی به اطلاعات و فناوری‌های روز دنیا برای ظرفیت‌سنجی و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، و همچنین خرید و فروش تضمینی برق حاصل از این انرژی‌ها و جلب مشارکت عمومی در این زمینه را به عهده گرفت.

وزارت نیرو بر اساس قانون در سال ۱۳۷۵ سازمان بهره‌‌وری انرژی(سابا) را هم ایجاد کرد. در سال ۹۵ دو سازمان انرژی‌های نو(سانا) و بهره‌وری انرژی ایران(سابا) ادغام شدند و سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق(ساتبا) به صورت موسسه دولتی وابسته به وزارت نیرو تشکیل شد و وظایف و مسئولیت‌های حاکمیتی سانا و سابا را عهده‌دار شد.

آفتابه لگن هفت دست و شام ناهار هیچی

وی تاکید داشت :حالا شما فقط نگاه کنید از حدود ۳۰ سال پیش تا کنون چندتا سانا و سابا و ساتبا و چند تا مدیرعامل و ساختمان و کارشناس و کارمند و چند جور قانون و تبصره و آیین‌نامه مصوب دولت و مجلس آمده و رفته و «آفتابه لگن هفت‌دست و شام ناهار هیچی»، و حاصلش چند نیروگاه کوچک‌مقیاس خورشیدی کیلوواتی و تعدادی پنل‌های پراکنده بر بام خانه‌های شهری و روستایی است و دریغ از احداث یک نیروگاه خورشیدی مگاواتی که پشتیبان کمبود انرژی کشور باشد.در ایران بر اساس میزان تابش خورشید و وزش باد، دست‌کم ظرفیت تولید ۶۰ هزار مگاوات احداث نیروگاه خورشیدی و ۴۰ هزار مگاوات نیروگاه بادی وجود دارد. با این همه، در حال حاضر کمی بیش از ۹۱۰ مگاوات از برق کشور با نیروگاه‌های تجدیدپذیر(خورشید، باد و سایر منابع) تامین می‌شود.

هادیان در پایان گفت: هر چند راهبرد منطقی در حوزه تولید انرژی بهره‌مندی از همه منابع و روش‌های تولید انرژی است اما وقتی به ظرفیت ۱۰۰۰ مگاواتی نیروگاه اتمی بوشهر و هزینه ۶ تا ۷ میلیارد دلاری و ۴۰ سال زمانی که برای احداث این نیروگاه صرف شده است بنگریم و این ظرفیت و زمان و هزینه را با بازدهی برق خورشیدی مقایسه کنیم آن وقت خواهیم فهمید که کجای کاریم. بلندپروازانه است اما اگر فقط در مساحتی به اندازه ۱۰ درصد کویر لوت، پارک خورشیدی ایجاد کنیم قادریم «۲برابر» مصرف امروز از تمام منابع آبی و حرارتی و تجدید‌پذیر برق تولید کنیم و از هر نیروگاه دیگری بی‌نیاز خواهیم بود. روزی را انتظار می‌کشیم که فردایش یکی از بزرگترین نیروگاه‌های انرژی پاک در ایران وارد مدار شود

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.