کد خبر : 28289 / /
/

سهام عدالت | سود سهام عدالت

سازمان خصوصی سازی در اطلاعیه ای با تاکید بر لزوم هوشیاری عموم مردم نسبت به اقدامات مجرمانه کلاهبرداران از طریق پیامک و یا شبکه های اجتماعی، هرگونه فراخوان برای ثبت نام و یا واریز سود سهام عدالت را جعلی و غیرقانونی اعلام کرد.

سود سهام عدالت به دو صورت متفاوت قابل درک است. اولین صورت سود، سود سهام عدالت است که افرادی که سهام عدالت را دریافت کرده‌اند، می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. بدین معنا که صاحبان سهام، با فروش سهام خود در بازار سرمایه، سود خود را به دست می‌آورند و یا با نگه‌داشت سهام‌های خود و دریافت سود سالانه، درآمد ثابتی را برای خود ایجاد می‌کنند.دومین صورت سود سهام عدالت، تأثیرات اقتصادی و اجتماعی زیادی است که قرار است با هدف توزیع عادلانه ثروت و بهبود وضعیت اقتصادی خانوارهای کم درآمد در کشور به وجود آید. به عنوان مثال، با توزیع سود سهام عدالت در بین اقشار کم درآمد جامعه، این خانوارها می‌توانند از منابع بیشتری بهره‌مند شوند و در نتیجه استفاده از این منابع، رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال نیز تحقق پیدا می‌کند. همچنین، با توزیع سود سهام عدالت، شفافیت در بخش صنعت و اقتصاد افزایش می‌یابد که می‌تواند به کاهش فساد و افزایش اعتماد عمومی کمک کند.

سازمان خصوصی سازی اعلام کرد: با توجه به انتشار برخی اخبار نادرست توسط برخی افراد برای مقاصد کلاهبرداری و اخاذی از مردم از طریق انتشار در شبکه های مجازی و یا پیامک تلفنی و ارسال لینک سایت های جعلی و منتسب به نام این سازمان با سرشناسه های مختلف در خصوص موضوع سهام عدالت، به اطلاع کلیه هموطنان عزیز و اصحاب رسانه می رساند هرگونه واگذاری سهام عدالت پس از تصویب سبد سهام در هیات وزیران و تصویب سازوکار واگذاری از جمله تعیین اولویت های مشمولین، در شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل (44) قاون اساسی انجام خواهد شد.

بر این اساس آخرین تصمیمات در این خصوص از طریق سایت سازمان به نشان www.ipo.ir اطلاع رسانی خواهد شد.

همچنین اطلاع رسانی در خصوص زمان و نحوه واریز سود سهام عدالت نیز تنها از طریق سایت شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به نشانی www.sahamedalat.ir و سایت سازمان خصوصی سازی به نشانی www.ipo.ir انجام خواهد شد. بدیهی است هرگونه فراخوان مردم مبنی بر ثبت نام در خصوص دریافت سهام عدالت یا واریز سود سهام عدالت به جزء مبادی فوق، جعلی و غیرقانونی است و این سازمان در صورت مشاهده هرگونه سوءاستفاده احتمالی، مراتب را از طریق مراجع قضایی و پلیس فتا پیگیری خواهد نمود.

منبع: تسنیم

نگاهی به برنامه خصوصی‌سازی سهام عدالت

 تقسیم سود سهام عدالت پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ مورد انتقاد قرار گرفت.

طبق قانون، دولت باید سهام عدالت را آزاد کند اما در ان زمان اعلام شد که مکان دارد این آزادسازی ماه‌ها بعد از پایان مهلت قانونی طول بکشد و عملاً پرداخت سهام عدالت به انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری نزدیک خواهد شد.

 

در مرداد ۱۳۹۵ مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی بیان کرد که سودی که در دولت گذشته بابت سهام عدالت به عده‌ای از شهروندان پرداخت شده غیرقانونی بوده و بابت سهام عدالت به شهروندان دیگری سودی پرداخت نخواهد شد، بلکه تنها در پایان سال ۱۳۹۵ بابت مقدار آزادسازی این سهام تعیین تکلیف می‌شود.

 

در اردیبهشت ۹۹ رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران با درخواست رئیس‌جمهور وقت مبنی بر آزاد سازی سهام عدالت موافقت کرد و اعلام شد که ارزش هر سهام به حدود ۱۲ میلیون تومان رسیده‌است. با توجه به تأخیری که در طول زمان نسبت به تحقق اهداف واگذاری این سهام پیش آمده‌است و به دلیل ضرورت بهره‌مندی هرچه سریعتر مردم از منافع سهام خود، لازم است دولت هرچه زودتر اقدامات مقتضی را برای تحقق این امر به‌عمل آورد.

 

تاکنون بخشی از سهام شرکت‌های دولتی به شرکت‌های شبه دولتی‌ و خصولتی‌ واگذار شده است.

 

در حال حاضر سود شرکت‌های سهام عدالت حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که بخشی از آن در گذشته توزیع شده است.

زمان واریز و مبلغ سود سهام عدالت در اول مهر ۱۴۰۲

سازمان خصوصی سازی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با عنایت به مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر واریز باقیمانده سود سهام عدالت نزد این سازمان به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، بدین وسیله به آگاهی کلیه سهامداران محترم می رساند، «سود عملکرد شرکتهای غیربورسی مربوط به سالهای ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ » و همچنین «باقیمانده سود تخصیص داده نشده مربوط به سنوات قبل از آزادسازی(قبل از ۱۳۹۹)» جهت واریز به حساب سهامداران محترم سهام عدالت به حساب شرکت مذکور واریز شده است.

 

بنابراین، شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه همزمان با واریز مرحله دوم سود سهام مربوط به عملکرد سال ۱۴۰۰ شرکتهای بورسی سهام عدالت، سود سهام نزد این سازمان را نیز به حساب سهامداران محترم واریز خواهد نمود.

بر این اساس از کل مبلغ واریز شده توسط شرکت مذکور، مبلغ ۲۵۵ هزار تومان برای سهامداران یک میلیون تومانی و مبلغ ۱۳۵ هزار تومان برای سهامداران ۵۳۲ هزار تومانی، مربوط به سود واریز شده توسط سازمان خصوصی سازی است.

پیشنهاد واریز سود سهام عدالت برای مشمولان جدید و جاماندگان

وزیر اقتصاد نیز با بیان اینکه "فهرست افراد مستحق برای دریافت سهام عدالت بروزرسانی شده است و نامه جدیدی برای معاون اول جهت طرح در هیئت دولت ارسال کردیم" گفت: در مجموع برای حدود ۴.۵میلیون تا ۵ میلیون نفر پیش‌بینی ارائه سهام انجام شده است.

مهدی حاجی‌وند دستیار ویژه رئیس سازمان بورس در حوزه سهام عدالت هم  گفت: پیشنهاد می‌شود سهام دولت در شرکت‌های بورسی به مشمولان جدید اختصاص یابد.

موضوع تخصیص سهام عدالت به جاماندگان، مصوبه مجلس را دارد و در ماه‌های اخیر مورد تاکید نمایندگان مجلس قرار گرفته است.

تازه‌ترین خبر در این زمینه از سوی سیداحسان خاندوزی ـ وزیر اقتصاد اعلام شده که گفته که مراحل تصویب و تخصیص سهام عدالت به جاماندگان باید از طریق هیات دولت طی شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین درباره زمان واریز سود سهام عدالت بیان کرد: پس از اینکه مجامع برخی از شرکت‌های موجود در سبد سهام عدالت برگزار شد و تقسیم سود انجام شد به رییس سازمان بورس می‌گویم تا خیلی فوری از همه شرکت‌ها منابع را وصول و به حساب سهامداران واریز کند.

حدود دو ماه قبل نیز معاون جدید واگذاری سهام و بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی به ایسنا گفت: ترجیح سازمان خصوصی‌سازی و قانون‌گذار واگذاری سهام شرکت‌های بورسی به جاماندگان سهام عدالت است. سازمان خصوصی‌سازی در پیشنهادی که سال گذشته به دولت ارائه کرد اعلام کرد که سهام شرکت‌های بورسی را مد نظر دارد، امسال نیز پیشنهاد مذکور دوباره مطرح شده است.

امروز ارزش سهام عدالت تغییر کرد؟

با پایان شهریور و عدم واریز سود شرکت های غیربورسی سهام عدالت بار دیگر وعده های داده شده از سوی مسئولان مربوطه محقق نشد! وعده هایی که گویا تنها برای رفع مسئولیت است چرا که  افراد  در برابر وعده هایی که می دهند  پاسخگو نیستند و تنها این سهامداران هستند که چشم انتظار واریز این سود بعد از گذشت بیش از پانزده سال مانده اند.

قائم مقام مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت:اگر شرکت‌ها و مسئولان شرکت‌ها با سپرده گذاری مرکزی همکاری کنند در تلاش هستیم که زودتر سود را به حساب کلیه سهامداران سهام عدالت واریز کنیم.

اقای غلامرضا ابوترابی گفت: در خصوص واریز سود سهام عدالت یک پلن (برنامه) وجود دارد که با توجه به شرکت‌هایی که مجامع خود را در سال ۱۴۰۱ برگزار کرده اند (سود مربوط به سال مالی ۱۴۰۰) بتوانیم سود سهام‌ها را سریع تردریافت، تجمیع و پرداخت کنیم.

عسگر توکلی با اشاره به این که قیمت سهام عدالت حدود ۱۵ میلیون تومان است و تا ۳۰ میلیون تومان فاصله زیادی دارد، از سهامداران خواست همچنان از فروش سهام خود خودداری کنند.

وی با بیان این که سود سهام عدالت اسفندماه امسال پرداخت می شود، افزود: به افراد و سهامداران تحت پوشش کمیته امداد دو میلیون تومان و افراد عادی یک میلیون تومان سود پرداخت می شود.

وی با اظهار این که پول چندانی از فروش سهام عدالت نصیب افراد نمی شود، گفت: خوشبختانه دولت و مجلس پای می شود. کار سهام عدالت آمدند و انتظار ساماندهی این وضعیت را داریم.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.