کد خبر : 28867 / /
/

هواشناسی

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از وقوع رگبار باران در برخی استان‌ها و افزایش آلودگی هوا در شهرهای صنعتی خبر داد.

هواشناسی علمی است برای پیش بینی هوا. هواشناسی شاخه‌ای از علوم جوی است .هواشناسی دانشی است که دربارهٔ شناخت جو و هوای اطراف کره زمین است.مهم‌ترین کارهای هواشناسی اندازه‌گیری مقدار بارندگی است . برای اطلاع از هواشناسی مطلب زیر را بخوانید.

آخرین وضعیت هواشناسی

هواشناسی

صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: سه‌شنبه و چهارشنبه (۵ و۶ دی) در غالب مناطق کشور جوی آرام و پایدار مستقر می‌شود و در نوار شمالی کشور به‌ویژه در سواحل دریای خزر افزایش نسبی دما رخ می‌دهد.

وی افزود: پنجشنبه(۷ دی) با گذر امواج تراز میانی جو از کشور به‌تدریج در شرق اردبیل، سواحل دریای خزر و خراسان شمالی ابرناکی و بارش همراه با وزش باد شمالی و کاهش نسبی دما دور از انتظار نیست.

رئیس سازمان ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ادامه داد: در جنوب غرب کشور نیز افزایش ابر و رگبار پراکنده رخ می‌دهد. تا ظهر جمعه(۸ دی) بارش در گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی ادامه می‌یابد و بعد از ظهر با کاهش بارش در این مناطق، در شمال خراسان رضوی ابرناکی و رگبار باران پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: در ارتفاعات زاگرس واقع در جنوب غرب کشور و جنوب کرمان نیز رگبار پراکنده و وزش باد انتظار می‌رود. شنبه(۹ دی) نیز در غالب مناطق کشور آسمان صاف و آرام خواهد بود. در کلانشهرهای صنعتی همچون تهران، کرج، تبریز، اراک و اصفهان افزایش غلظت آلاینده‌های جوی پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در ادامه گفت: سه‌شنبه و چهارشنبه خلیج فارس و از اواخر پنجشنبه و جمعه دریای خزر مواج خواهند بود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده گفت: فردا(۶ دی) آسمان تهران صاف و به‌تدریج غبار رقیق با حداقل دمای ۸ و حداکثر دمای ۱۵ درجه سانتیگراد و در ‌روز پنجشنبه (۷ دی) کمی ابری تا قسمتی ابری و گاهی وزش باد ملایم با حداقل دمای ۸ و حداکثر دمای ۱۷ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان اظهار کرد: طی فردا و پس فردا بندرعباس با دمای ۳۰ و ۲۹ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و شهرکرد با دمای ۱۰- و ۶- درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان‌ کشور هستند.

صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور، گفت: شنبه (۲۵ آذر) در نیمه غربی کشور جوی آرام و پایدار همراه با روند افزایش نسبی دما مستقر می‌شود. در نیمه شرقی وزش باد، پدیده حاکم است. از اوایل شب یکشنبه ( ۲۶ آذر) در شمال استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و غرب سواحل دریای خزر ابرناکی و بارش باران پیش‌بینی می‌شود.

به گفته وی دوشنبه (۲۷ آذر) با تقویت جریانات سرد شمالی روی دریای خزر بارش در اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و برخی نقاط آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی رخ می‌دهد.

وی افزود: در گیلان و مازندران بارندگی شدت داشته و در ارتفاعات بارش برف انتظار می‌رود. سه‌شنبه (۲۸ آذر) با گذر موج تراز میانی جو از نیمه جنوبی کشور در برخی نقاط خوزستان،‌ بوشهر، کهگیلویه و بویر احمد و جنوب فارس افزایش ابر، وزش باد و رگبار پراکنده دوراز انتظار نیست.

او تاکید کرد: چهارشنبه (۲۹ آذر) در برخی نقاط هرمزگان و ارتفاعات جنوب شرق فارس بارش پراکنده رخ می‌دهد. قابل ذکر است شنبه و یکشنبه (۲۵ و ۲۶ آذر) در نوار شمالی کشور افزایش نسبی دما و طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ( ۲۷ و ۲۸ آذر) کاهش نسبی دما بویژه در سواحل دریای خزر پیش‌بینی می‌شود. شنبه و یکشنبه دریای عمان و دوشنبه دریای خزر مواج است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده، تصریح کرد: آسمان تهران فردا (۲۶ آذرماه) صاف و غبار محلی و در بعضی ساعت‌ها غبارآلود و گاهی وزش باد ملایم با حداقل دمای ۶ و حداکثر دمای ۱۶ درجه سانتی‌گراد و در ‌روز دوشنبه (۲۷ آذر) صاف تا قسمتی ابری و غبارآلودی گاهی وزش باد با حداقل دمای ۸ و حداکثر دمای ۱۴ درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان بیان کرد: طی فردا و پس فردا بندرعباس با دمای ۲۸ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین و شهرکرد با دمای ۹- و ۸- درجه سانتی‌گراد سردترین مراکز استان‌ کشور هستند.

منبع: ایسنا

این شرایط جوی روز چهارشنبه در خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، فارس، ایلام، کرمانشاه، کردستان، جنوب استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، همدان، زنجان، قزوین، قم، البرز، مرکزی و جنوب و غرب اصفهان، پنجشنبه در کرمان، هرمزگان، فارس، خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، یزد، لرستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و جنوب استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی پیش‌بینی می‌شود.

این وضعیت جوی جمعه برای بوشهر، فارس، هرمزگان، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی و شنبه برای گیلان، غرب مازندران، سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان و نوار غربی آذربایجان غربی دور از انتظار نیست.

بر اثر این مخاطره جوی احتمال لغزندگی جاده‌ها، احتمال آبگرفتگی محدود معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، وزش باد شدید موقتی، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهنسال و احتمال تاخیر در پرواز دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی، خودداری از توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از جاده‌های کوهستانی، حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره را توصیه می‌کند.

این سازمان در ادامه این هشدار همچنین از افزایش گرادیان فشاری، وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد با گردوخاک از پنجشنبه تا جمعه ( ۲۵ تا ۲۶ آبان) خبر داد. این مخاطره جوی روز پنجشنبه در سمنان، نوار شرقی خراسان رضوی و جمعه در قم، جنوب تهران، جنوب سمنان، شمال اصفهان، شمال سیستان و بلوچستان و نوار شرقی کرمان پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی در نواحی مستعد خیزش گرد و خاک، احتمال افزایش غبار، کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در رفت وآمدهای شهری، احتمال شکستن درختان فرسوده، سقوط تابلوهای تبلیغاتی، سازه‌های موقت و بنرها و احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی، اجتناب از تردد غیرضروری در فضای باز به‌ویژه برای افراد سالمند و بیماران تنفسی و قلبی، پرهیز از فعالیت‌های کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهن‌سال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشدار سطح زرد دیگری از فعالیت سامانه بارشی، رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی از چهارشنبه تا جمعه ( ۲۴ تا ۲۶ آبان) خبر داد.

این مخاطره جوی خسارت به محصولات کشاورزی را به همراه دارد و روز چهارشنبه در خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس، ایلام، کرمانشاه، کردستان، همدان، زنجان، قزوین، قم، البرز، مرکزی و جنوب شهرستان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، پنجشنبه در کرمان، هرمزگان، فارس، خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان، اصفهان، یزد، ایلام، کرمانشاه، کردستان و جنوب استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و جمعه در بوشهر، فارس، هرمزگان، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی مورد انتظار است.

سازمان هواشناسی همچنین برای جلوگیری از آسیب‌ها و تسریع در برداشت محصولات کشاورزی مانند ذرت، سیب زمینی، پیاز، صیفی جات و غیره تسریع در انتقال محصولات دپو شده در کنار مزارع به انبارهای مسقف مانند مرکبات، برنج، ذرت و... ، زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش‌ها، خودداری از آبیاری، محلول‌پاشی و سمپاشی با توجه به وقوع بارش و باد شدید، انجام اقدامات حفاظتی در مزارع صیفی‌جات استان بوشهر، کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت، جهت جلوگیری از خسارت بیماری‌های قارچی، بسته نگهداشتن دریچه‌های گلخانه‌ها هنگام کاهش دما و بارش را توصیه می‌کند.

همچنین در این شرایط جوی، خودداری عشایر از عبور در ارتفاعات، توقف در حاشیه رودخانه‌‌ها و مسیل‌‌ها با توجه به وقوع بارش‌ها‌ و فصل، جابه‌جایی عشایر در استان‌های سردسیر زاگرس مرکزی به مناطق گرمسیر، جلوگیری از ورود آب باران به داخل سالن‌های دامداری و طیور، تنظیم دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرها با توجه به رخداد بارندگی، انتقال ماشین آلات و ادوات کشاورزی به مکان‌های مسقف، استحکام سازه‌های گلخانه‌ها و دامداری‌ها در برابر باد شدید توصیه می‌شود.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد دیگری از افزایش سرعت باد لحظه‌ای شرقی - جنوب غربی در مناطق ساحلی و دور از سواحل شمال و مرکز خلیج فارس و تنگه هرمز و نواحی غربی دریای عمان با بیشینه سرعت باد ۲۴ نات و بیشینه افزایش ارتفاع امواج ۱.۵ متر در خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر و تنگه هرمز، در استان هرمزگان و نواحی غربی دریای عمان از چهارشنبه تا شنبه (۲۴ تا ۲۷ آبان) خبر داد.

بر اثر این مخاطره جوی اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک، احتمال اختلال در تردد شناورهای مسافربری، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس های پرورش ماهی، احتمال اختلال در تردد کشتی‌های تجاری وجود دارد.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها، خودداری از تردد شناورهای سبک، خودداری از فعالیت‌های تفریحی و شنا، اتخاذ تمهیدات لازم جهت تردد شناورهای مسافربری و کشتی‌های تجاری را توصیه می‌کند.

هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.