کد خبر : 21164 / /
/

یکی از ارکان مهم کشور نیروهای مسلح است که باید توجه بیش از اندازه به این رکن مهم چه از لحاظ معیشتی و چه از همه لحاظ در کشور شود، اما متاسفانه در این سالیان گذشته آنچان توجه به این قشر از جامعه نشده است.

افزایش حقوق بازنشستگان بالاخره نهایی شد. از اوایل سال خبر افزایش حقوق بازنشستگان اعلام شد و حتی در جلسات دولت رقم افزایش حقوق به 57 درصد رسید. اما خبری از افزایش حقوق بازنشستگان نبود. افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان نیز باطل شد. مبلغ حقوق بازنشستگان شهریور تغییر میکند. 

افزایش حقوق  کارکنان و بازنشستگان نیروهای مسلح چه زمانی تصویب می شود؟ 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: در کمیسیون امنیت ملی پیشنهاداتی را در جهت تقویت بنیه مالی و حقوق و مزایای کارکنان و بازنشستگان نیروهای مسلح به دولت و ستاد کل ارائه شده است که این پیشنهادات قطعا در برنامه توسعه هفتم و بودجه ۱۴۰۲ آورده خواهد شد.

ابراهیم عزیزی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان نیروهای مسلح، اظهار داشت: یکی از ارکان مهم کشور نیروهای مسلح است که باید توجه بیش از اندازه به این رکن مهم چه از لحاظ معیشتی و چه از همه لحاظ در کشور شود، اما متاسفانه در این سالیان گذشته آنچان توجه به این قشر از جامعه نشده است.

وی با بیان اینکه طبق قانون می‌بایست حقوق و مزایای کارکنان نیروهای مسلح افزایش پیدا می‌کرد، افزود: ستاد کل نیروهای مسلح در این مدت اقدامات خوبی انجام داده است اما این موضوع نیازمند حمایت همه جانبه دولت است و انتظار داریم دولت در برنامه هفتم و لایحه بودجه ۱۴۰۲ به این قشر توجه بیشتری داشته باشد.

افزایش حقوق  بازنشستگان  چه زمانی تصویب می شود؟ 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: در کمیسیون امنیت ملی پیشنهاداتی را در جهت تقویت بنیه مالی و حقوق و مزایای کارکنان و بازنشستگان نیروهای مسلح به دولت و ستاد کل ارائه شده است که این پیشنهادات قطعا در برنامه توسعه هفتم و بودجه ۱۴۰۲ آورده خواهد شد.

عزیزی تصریح کرد: مهمترین قشری که نباید فراموش شوند بازنشستگان نیروهای مسلح هستند و این انتظار وجود داشت که دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نگاه ویژه ای را به این قشر از جامعه می داشت و مجلس این اصرار را دارد در بودجه ۱۴۰۲ نگاه ویژه تری را دولت به بازنشستگان نیروهای مسلح داشته باشد.

وی بیان داشت: در سال گذشته در بودجه ۱۴۰۱ تقریبا ۲۶ هزار میلیارد را برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان نیروهای مسلح و ۵ هزار میلیارد تومان نیز به آن عدد اضافه شد. زیرا بازنشستگان نیروهای مسلح لایق یک رفاه نسبی هستند و دولت و ستادکل نیروهای مسلح موظفند که این رفاه را تامین کنند.

 نظر می‌رسد در کنار اعتراضات بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی و حمایت مجلس از خواسته‌های معترضان، تغییرات تورمی ماه مرداد نیز در متقاعد کردن دولت به افزایش حقوق بازنشستگان و شاغلان موثر بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، ممکن است خیلی‌ها عقب نشینی دولت در برابر افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را به پای اعتراض بازنشستگان غیر حداقل بگیر و پشتیبانی مجلس از معترضان بنویسند اما به نظر می‌رسد تغییرات تورمی مرداد ماه دولت را متقاعد کرده است تا در درآمد ماهانه مزدبگیرن شاغل و بازنشسته تجدید نظر بکند.

هرچند نمی‌توان منکر تاثیرگذاری این دو عامل در افزایش مستمری سایرسطوح بگیران از ۱۰ درصد به سی و هشت درصد شد اما برای این اتفاق می‌توان دلایل دیگری هم قائل شد.

کافی است در نظر داشته باشیم که از زمان اعلان رسمی ابطال مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان، دولت ریسک برخورد‌های قانونی را متقبل شد و برای یک ماه تمام اصلاح مصوبه باطل شده را به تعویق انداخت.

این اتفاق شاید از یک منظر به پای بی‌نظمی دستگاه دیوان سالاری کشور نوشته شود اما در سمت مقابل می‌توان برای این تاخیر و تعلل علت اقتصادی هم یافت.

سرپرست وزارت رفاه و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درست در روزهای انتهایی مرداد ماه افزایش سی و هشت درصدی حقوق بازنشستگان را اعلام کردند و درست به فاصله چند روز بعد از این اتفاق مرکز آمار ایران به صورت رسمی کاهشی شدن روند سیر تورم نقطه به نقطه ماه مرداد را به اطلاع عموم می‌رساند.

به نظر می‌رسد دلیل تعلل یک ماهه دولت در افزایش مجدد حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، به وضعیت نامشخص نرخ تورم  مربوط باشد.

محض یادآوری از بعد اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی نرخ شاخص نرخ تورم در ایران به صورت حیرت‌انگیزی افزایشی شد و همین باعث شد تا دولت در خصوص بازنگری در حقوق دستمزدها احتیاط بیشتری به خرج دهد.

دلایل اقتصادی موافقت با افزایش حقوق بازنشستگان

در روزهای گذشته که معلوم شد نرخ تورم ماهانه در ایران دیگر روندی افزایشی را دنبال نمی‌کند، دولت هم افزایش حقوق بازنشستگان معترض سازمان تامین اجتماعی را اعلام کرد و هم به صورت تلویحی از احتمال افزایش حقوق کارمندان شاغل و بازنشسته خود در قالب اصلاحیه لایحه بودجه خبر داده است.

در همین راستا قابل انتظار است که به زودی طی روزهای آینده دولت افزایش یکصد هزار تومانی حق مسکن کارگران شاغل را به صورت رسمی اعلام کند و بدین ترتیب پرونده مربوط به ابطال مصوبه افزایش حق مسکن کارگری نیز بسته شود.

با این حال نمی‌توان توقع داشت که در نتیجه افزایش سی و هشت هزار تومانی حقوق بازنشستگان غیر حداقل بگیر سازمان تامین اجتماعی، ترمیم حقوق کارمندان شاغل و بازنشسته و یا افزایش یکصد هزار تومانی درآمد کارگران از محل ابلاغ مصوبه حق مسکن کارگری کیفیت اقتصادی خانوارهای مزدبگیر در جهت بهبود و یا حتی تثبیت وضعیت موجود تغییر محسوسی بکند.

به نظر می‌رسد مجموع این افزایش‌ها بیش از آنکه ارتباط موثری با افزایش قدرت خرید خانوارهای مزدبگیر داشته باشد، به تحریک تقاضا در بازار کالا و خدمات و افزایش احتمالی در ماه‌های نیمه دوم سال ۱۴۰۱ منجر شود.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.