کد خبر : 23264 / /
/

حمید باقرنژاد در این باره گفت: این بیشترین مبلغی است که از زمان تاسیس صندوق تاکنون در یک مرحله بابت تسویه سهم‌الشرکه بازنشستگان به حساب اعضای موسسه واریز می‌شود.

پس از افزایش درآمدهای نفتی، دولت تصمیم گرفت حقوق بازنشستگان را افزایش دهد. افزایش حقوق بازنشستگان اما با انتقادهایی مواجه شد. حقوق بازنشستگان از ابتدای سال جاری افزایش نداشت. حقوق بازنشستگان هر سال با تنش همراه است. جزئیات جدید از حقوق بازنشستگان را بخوانید.

معاون مالی و سرمایه انسانی موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان از واریز ۱۱ هزار و ۱۶۷ میلیارد ریال به حساب اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان که از دوم شهریور تا اول مهر ۱۴۰۱ بازنشسته شده‌اند، خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا،  حمید باقرنژاد در این باره گفت: این بیشترین مبلغی است که از زمان تاسیس صندوق تاکنون در یک مرحله بابت تسویه سهم‌الشرکه بازنشستگان به حساب اعضای موسسه واریز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مبلغ مذکور شامل واریزی عضو، واریزی تعهد دولت و سود ناشی از فعالیت‌های اقتصادی موسسه است که به حساب بیش از ۳۲ هزار و ۸۶۶ نفر از فرهنگیانی که عضو این صندوق بوده‌اند، واریز می‌شود، تصریح کرد: سود سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ نیز پس از برگزاری مجامع شرکت‌ها و تسهیم سود و بالتبع مجمع عمومی سالیانه موسسه، به حساب این افراد واریز خواهد شد.

حقوق بازنشستگان | اختصاص فوق‌العاده ویژه حقوقی برای کارکنان دولت

معاون مالی و سرمایه انسانی موسسه با تاکید بر تحول در ساختار امور اعضا در موسسه و نظام پرداخت سهم‌الشرکه اعضای بازنشسته از سه ماه به کمتر از یک‌ماه، گفت: در راستای حفظ کرامت فرهنگیان عضو، پرداخت سهم‌الشرکه اعضای این موسسه در سریع‌ترین زمان ممکن و کمتر از ۱۵ روز پس از بازنشستگی و دریافت اطلاعات به حساب آنها واریز شده است در حالی که قبلا حدود سه ماه طول می‌کشید.

وی اظهار کرد: این اولین وجوهی است که فرهنگیان بازنشسته قبل از برقراری حقوق مستمریشان از سوی سازمان بازنشستگی کشوری، دریافت می‌کنند.

باقرنژاد با اعلام اینکه بیشترین میزان دریافتی بازنشستگان یک میلیارد و چهل میلیون ریال بوده است، تصریح کرد: میانگین دریافتی اعضای موسسه نیز به حدود ۳۴۰ میلیون ریال رسیده، در حالی که میانگین واریزی آنها به صندوق در طول دوران خدمت، حدود ۸۶ میلیون ریال بوده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۸۱ درصد از فرهنگیان شاغل عضو موسسه هستند، تاکید کرد: سایر فرهنگیانی که هنوز عضو صندوق نشده‌اند می‌توانند نسبت به عضویت در موسسه اقدام کنند تا از خدمات و سودآوری این مجموعه بزرگ اقتصادی بهره‌مند شوند.

عضو هیئت مدیره موسسه افزود: همچنین اعضای صندوق که در شرف بازنشستگی قرار دارند می‌توانند با مراجعه به دفاتر نمایندگی موسسه در سراسر کشور یا ادارات تعاون آموزش و پرورش نسبت به تکمیل فرم ادامه عضویت (استمرار) اقدام کنند تا همچنان از سودآوری موسسه در سال‌های آینده برخوردار شوند.

 چرا دولت حقوق بازنشستگان و کارمندان را افزایش داد؟

تهران- ایرنا- پس از افزایش درآمدهای نفتی و مالیاتی، دولت تصمیم گرفت حقوق کارمندان و بازنشستگان را افزایش دهد تا از معیشت آن در برابر تورم اخیر حمایت کند؛ این تصمیم دولت اما به مذاق اصلاح طلبان و دیگر مخالفان دولت خوش نیامده و تلاش می‌کنند به بهانه واهی خلق پول، تصمیم دولت را زیر سوال ببرند.

به گزارش ایرنا، یکی از بحران‌هایی که دولت قبل برای دولت سیزدهم به ارث گذاشت، کسری بودجه هنگفت بود. طبق اظهارات مسئولان سازمان برنامه و بودجه، کسری بودجه ای که دولت گذشته از خود به جای گذاشت بالغ بر ۴۸۰ هزار میلیارد تومان بود.

با این حال دولت سیزدهم و در راس آن سازمان برنامه و بودجه از روز اول شروع به کار، تمام تلاش خود را برای حل بحران کسری بودجه سال ۱۴۰۰ و جلوگیری از تبدیل تشدید تورم از ناحیه کسری بودجه دولت به کار بستند.

در نهایت دولت سیزدهم توانست از طریق کاهش هزینه‌های غیرضرور و همچنین افزایش درآمدهای نفتی و مالیاتی، کسری بودجه سال ۱۴۰۰ را برطرف کرده و مانع تشدید تورم در سال جاری شود.

دولت سیزدهم همچنین برای جلوگیری از بروز کسری بودجه در سال جاری، لایحه بودجه را با کمترین رشد هزینه‌ها تدوین کرد. در نهایت هرچند مجلس مقداری به هزینه‌های بودجه افزود؛ اما در نهایت رشد هزینه‌های قانون بودجه ۱۴۰۱ نسبت به قانون بودجه سال گذشته کمتر از ۱۰ درصد افزایش یافت؛ موضوعی که به وضوح از عزم راسخ دولت بر انضباط مالی و جلوگیری از تشدید تورم از ناحیه کسری بودجه حکایت دارد.

پس از گذشت چند ماه از سال ۱۴۰۱ و با بهبود درآمدهای نفتی و مالیاتی در نتیجه اقدامات دولت سیزدهم و همچنین مدیریت هزینه‌ها، دولت تصمیم به افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان برای بهبود قدرت خرید و حمایت از آنان در برابر فشار تورمی ماه‌های اخیر گرفت.

با توجه به عزم جدی دولت و خصوصاً سازمان برنامه و بودجه، تصمیم مذکور با محاسبه بار مالی اتخاذ شده و خطری از جانب کسری بودجه بر اثر این اقدام متوجه دولت نخواهد بود.

اصلاح‌طلبان عصبانی از افزایش حقوق کارمندان

با این حال تصمیم دولت سیزدهم برای افزایش حقوق کارمندان به مذاق مخالفان دولت و عمدتاً اصلاح طلبان خوش نیامده است. این جریان سیاسی به بهانه بروز کسری بودجه، تصمیم دولت را مورد هجمه قرار دادند. اصلاح طلبان به بهانه واهی تبدیل شدن بار مالی افزایش حقوق‌ها به کسری بودجه و در نهایت رشد تورم از ناحیه چاپ پول پرقدرت، ناراحتی خود از تصمیم دولت برای افزایش حقوق و حمایت از معیشت کارمندان را عیان کرده‌اند.

حمله به تصمیم دولت برای افزایش حقوق کارمندان در حالی است که جریان مذکور پیش از این از ناچیز بودن افزایش حقوق کارمندان در بودجه سال جاری و لزوم توجه به معیشت کارمندان در برابر فشار تورم سخن می‌گفت.

اکنون با اعلام تصمیم دولت برای افزایش حقوق کارمندان، موضع این جریان عوض شده و با بهانه‌های واهی در تلاش برای ادامه پروژه تخریب دولت هستند. موضوعی که نشان می‌دهد برای این جریان صرفاً مخالفت با تصمیم‌های دولت و تخریب اقدامات دولت، مهم‌ترین هدف است و حل مشکلات اقتصادی مردم اساساً اهمیتی نداشته و تنها بازیچه‌ای در جهت سوءاستفاده‌های سیاسی برای تخریب دولت است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.