کد خبر : 18253 / /
/

سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد: با توجه به ابلاغ مصوبه هیأت وزیران درباره افزایش حقوق سال ۱۴۰۱ بازنشستگان به سازمان تأمین‌اجتماعی و اعلام قبلی در خصوص زمان واریز مابه‌التفاوت حقوق خردادماه، پرداخت افزایش حقوق خرداد از امروز به صورت استانی آغاز شده و ظرف چند روز آتی در سراسر کشور تکمیل می‌شود.

حقوق بازنشستگان دیروز واریز شد. واریز مابه التفاوت حقوق بازنشستگان از دیروز آغاز شد. در جلسه کمیسیون اجتماعی مصوبه هیات دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با حضور وزیر کار و رفاه اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت. در هفته گذشته اعتراضاتی نسبت به مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان صورت گرفته بود. اخبار افزایش حقوق بازنشستگان را در خبر روز دنبال کنید.

شروع پرداخت حقوق بازنشستگان

سازمان تامین اجتماعی: افزایش حقوق خردادماه بازنشستگان از امروز پرداخت می شود

سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد: پرداخت افزایش حقوق خردادماه بازنشستگان این سازمان آغاز شده است.

 سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد: با توجه به ابلاغ مصوبه هیأت وزیران درباره افزایش حقوق سال ۱۴۰۱ بازنشستگان به سازمان تأمین‌اجتماعی و اعلام قبلی در خصوص زمان واریز مابه‌التفاوت حقوق خردادماه، پرداخت افزایش حقوق خرداد از امروز به صورت استانی آغاز شده و ظرف چند روز آتی در سراسر کشور تکمیل می‌شود.

همچنین مستمری‌بگیرانی که واریزی آن‌ها در حساب‌هایی به جز بانک رفاه انجام می‌شود، مجموع حقوق و مابه‌تفاوت خرداد را در تاریخ ۲۹ خرداد دریافت خواهند کرد.

لازم به ذکر است فرایند پرداخت حقوق این ماه، مشابه روال معمول و فهرست الفبایی، از ۲۰ خرداد آغاز شده و تا پایان ماه ادامه دارد.

همچنین مابه‌التفاوت افزایش حقوق فروردین و اردیبهشت بازنشستگان نیز طی ماه‌های تیر و مرداد پرداخت می‌شود.

پرداخت مابه التفاوت حقوق بازنشستگان

این موضوع را مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی تایید کرده و گفته است که واریز اولین مابه‌التفاوت مربوط به خرداد ماه است. مابه التفاوت افزایش حقوق فروردین و اردیبهشت هم طی دو ماه اینده تسویه می‌شود.

اما سوالی که حالا ذهن بازنشستگان تامین اجتماعی را به خود مشغول کرده این است که مابه التفاوت حقوق شان چقدر است و در نهایت حقوق شان پس از تایید هیات دولت به چه میزانی رسیده است.

بررسی مصوبه هیأت وزیران درباره افزایش حداقل مستمری بازنشستگی، ازکار افتادگی و بازماندگان که محمد مخبر آن را ابتدای هفته جاری ابلاغ کرد، به ما می‌گوید که بازنشستگانی که حداقلی بگیر هستند، حقوق آن‌ها به میزان ۵۷.۴ درصد افزایش می‌یابد.

با این افزایش ۵۷.۴ درصدی، حقوق ۶۲ درصد بازنشستگان حداقلی بگیر به ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان می‌رسد.

برای گروه دوم بازنشستگان که زیر ۱۰ میلیون تومان و گروم سوم که بالاتر از آن دریافت می‌کنند، افزایش حقوق ده درصد اعمال می‌شود. اما برای گروه دوم علاوه بر آن ده درصد، مبلغ کمک معیشتی ۶۵۰ هزار تومانی هم در نظر گرفته شده که اعمال می‌شود. گروه دوم شامل ۳۲ درصد بازنشستگان می‌شوند و گروه سوم هم ۶ درصد بازنشستگان را تشکیل می‌دهند.

علاوه بر این قرار است که برای هر سه گروه حق عائله‌مندی و حق اولاد واریز شود. در چنین شرایطی و با در نظر گرفتن حداقل دو فرزند، می‌توان انتظار افزایش حدود ۶۰۰ هزار تومانی را داشت. مجموع این اعداد به ما می‌گوید که مستمری بگیران (گروه دوم و سوم) در مجموع باید منتظر افزایش حدود ۳۰ درصدی باشند.

حقوق بازنشستگان| تسویه‌حساب دولت با تامین اجتماعی؟

 منابع صندوق تامین اجتماعی، یکی ا‌ز آسان‌ترین راه‌های تامین اعتبار دولت‌ها در مقاطع گذشته بوده است. در قانون بودجه سال جاری دولت مکلف شد تا معادل ۹۰ هزار میلیارد تومان از بدهی خود را با تامین اجتماعی تادیه کند. به گفته وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، دولت در حال برنامه‌ریزی برای تادیه مطالبات این سازمان است.  عبدالملکی گفته است که سازمان تامین اجتماعی مطالبه بزرگی از دولت دارد و سازمان حسابرسی به‌طور ویژه در حال محاسبه این میزان است، چراکه برآوردها متفاوت و ناشی از تجمع مطالبات ۱۰ ساله است، ضمن اینکه دولت نیز عزم خود را جزم کرده است که به مرور این بدهی‌ها را تادیه کند.

ابطال مصوبه رشد ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان‌؟

 ماجرای تغییرات مصوبات شورای عالی کار در هیات دولت، باعث شد تمام طرفین درگیر این موضوع در مجلس حاضر شوند تا رضایت بازنشستگان سایر سطوح را جلب کنند. به گفته علی‌اصغر بیات، رئیس کانون‌عالی بازنشستگان تامین اجتماعی، اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس نیز نحوه افزایش حقوق بازنشستگان را مغایر با قانون تامین اجتماعی خواندند و مقرر شد تا ۴۸ ساعت آینده مصوبه افزایش ۱۰درصدی حقوق سایر سطوح بازنشستگان باطل شود.  وی گفت: در صورتی که این مصوبه توسط هیات دولت ابطال نشود، کمیسیون اجتماعی مجلس رأسا درخواست ابطال این مصوبه را به صحن علنی مجلس ارائه خواهد کرد.  از سوی دیگر پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز اعلام کرد که دولت حق تغییر مصوبه را نداشت، زیرا سازمان تامین اجتماعی، سازمانی غیردولتی است و منابع آن نیز متعلق به دولت نیست، بنابراین دولت برای حقوق بازنشستگان باید مصوبه شورای عالی تامین اجتماعی را مبنا قرار دهد و تصمیم‌گیری کند و هرگونه تغییر در آن مغایرت‌های واضحی با ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی و قانون بودجه دارد. او با استناد به قانون اعلام کرده است که سازمان تامین اجتماعی باید درباره حقوق بازنشستگان متناسب با تورم تصمیم بگیرد؛ تورم رسمی کشور اکنون اعلام شده و نکته دیگر اینکه یک ریال از منابع پرداختی برای حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی متعلق به دولت نیست، بنابراین دولت حق تغییر این مصوبه را نداشت.

دستکاری نرخ حق مسکن

از سوی دیگر دولت نرخ حق مسکن را معادل ۱۰۰هزار تومان کاهش داد و مصوبه ۶۵۰ هزار تومانی شورای‌عالی‌ کار در این خصوص را به ۵۵۰ هزار تومان رساند. هرچند مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور سه روز پیش این مصوبه را ابلاغ کرد، اما نرخ حق مسکن کارگران کمتر از مصوبه شورای عالی کار است.  شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران را ۴/ ۵۷ درصد افزایش دادند. بر این اساس حداقل دستمزد در سال ۱۴۰۱ از دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان به ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار تومان افزایش یافت. شورای عالی کار همچنین حق مسکن کارگران را ۶۵۰ هزار تومان تعیین کرد که این رقم در سال قبل ۴۵۰ هزار تومان بود.  طبق قانون، حق مسکن کارگران باید به تصویب هیات وزیران برسد و تا امضای هیات وزیران پای آن نیاید، در حقوق کارگران اعمال نمی‌شود؛ این قانون در ۲۱ خرداد در حالی که ۳ ماه از سال جدید گذشته بود، اعمال شد.   فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار گفت: وقتی قانون را ندانند و بی‌قانونی عین اجرای قانون می‌شود، دولت فرق بین تنفیذ و تغییر را نمی‌داند.  او گفت: مصوبه‌ شورای عالی کار جهت تنفیذ به دولت ابلاغ می‌شود نه تغییر، زیرا نماینده دولت در جلسات شورای عالی کار حضور دارد، وقتی مصوبه حق مسکن را امضا کرده، یعنی این رقم پذیرفته شده است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.