کد خبر : 20252 / /
/

دولت مصوبه هیئت امنا را تأیید و بر مبنای همان ۳۸ درصد به تأمین اجتماعی اعلام کرده و الان هم تأمین اجتماعی به دنبال راهکار اجرای مصوبه و تأمین منابع مورد نیاز است.

افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان چندی پیش باطل شد. مبلغ حقوق بازنشستگان هنوز تغییر نکرده است. دولت برای اصلاح مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان چندین برنامه دارد. فرمول جدید افزایش حقوق بازنشستگان به زودی ابلاغ می شود. اخبار مربوط به حقوق بازنشستگان را در خبر روز دنبال کنید.

ابلاغیه جدید افزایش حقوق بازنشستگان

عنابستانی گفت: ابلاغیه دولت هنوز صادر نشده و ما فقط اظهارات مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی را داریم که ایشان به ما از تایید دولت خبر دادند.

علی اصغر عنابستانی (عضو کمیسیون اجتماعی مجلس) در گفتگوی خود با رادیو گفتگو در ارتباط با مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: طبق اطلاعی که بنده دارم و طبق اظهارات روز گذشته مدیرعامل تأمین اجتماعی کشور در کمیسیون اجتماعی مجلس، دولت مصوبه هیئت امنا را تأیید و بر مبنای همان ۳۸ درصد به تأمین اجتماعی اعلام کرده و الان هم تأمین اجتماعی به دنبال راهکار اجرای مصوبه و تأمین منابع مورد نیاز است.

این نماینده مجلس سپس در ارتباط با آخرین وضعیت مصوبه افزایش مستمری بازنشستگان کارگری به نظر مثبت مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و به ایلنا گفت: صحبتی که بنده در رابطه با تایید دولت در رادیو گفتگو داشتم، نقل قول از آقای موسوی (مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی) بود؛ ما روز گذشته در کمیسیون اجتماعی با ایشان جلسه داشتیم و ایشان در آن نشست فرمودند که دولت افزایش قانونی مستمری بازنشستگان را تایید کرده و تا یک ماه دیگر اجرایی می‌شود.

عنابستانی افزود: ابلاغیه دولت هنوز صادر نشده و ما فقط اظهارات مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی را داریم که ایشان به ما از تایید دولت خبر دادند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پاسخ به این سوال که مجلس در حمایت از بازنشستگان چه می‌تواند بکند، گفت: اگر قانون اجرایی نشود و دولت مصوبه جدید را ابلاغ نکند، مجلس دوباره به قضیه ورود خواهد کرد؛ ما در انتظار ابلاغ مصوبه توسط دولت هستیم.

وی در پایان تاکید کرد: بازنشستگان مطمئن باشند که مجلس از آن‌ها حمایت خواهد کرد؛ ما نمایندگان مجلس حامی بازنشستگان هستیم و انشالله حقوق قانونی آن‌ها به زودی اعاده می‌شود.

تصمیم جدید دولت درخصوص افزایش حقوق بازنشستگان چیست؟

هیات دولت برای تعیین تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان، اختیارات خود را به وزرای عضو هیات امنای سازمان بازنشستگی تامین اجتماعی تفویض کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از تسنیم، پیرو دستور رئیس‌جمهور برای پیگیری بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان و پس از برگزاری نشست‌های مکرر معاون اول با نمایندگان بازنشستگان، هیأت دولت برای تعیین تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان، اختیارات خود را به وزرای عضو هیأت امنای سازمان بازنشستگی تأمین اجتماعی تفویض کرد.

اعضای هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی در دولت سیزدهم عبارت‌اند از: «احمد خانی نوذری» (دبیر هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی)، «سید احسان خاندوزی»، «اولیاء علی‌بیگی»، «حمیدرضا سیفی»، «سیدمحمد یاراحمدیان»، «مجید دوستعلی»، «علی‌اصغر بیات» و «سید مسعود میرکاظمی».

گفتنی است، طی روزهایی گذشته، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، مصوبه حق مسکن کارگران و افزایش حقوق بازنشستگان را مغایر قانون اعلام کرد.

بنابراین طبق ابلاغ رئیس مجلس، مصوبه حق مسکن ۵۵۰ هزار تومانی کارگران و مصوبه افزایش ۱۰ درصدی مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی به دلیل مغایرت با قانون ابطال شد.

گفتنی است، با ابطال این مصوبه، حق مسکن کارگران به همان رقم ۶۵۰ هزار تومان بازگشت که در شورای عالی کار تصویب شده بود و در خصوص مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران نیز دولت یا باید مصوبه را تأیید کند یا اینکه مصوبه را به سازمان تأمین اجتماعی برای اصلاح برگرداند.

باتوجه به اعلام رسمی دولت، هیأت دولت راه دوم را انتخاب کرده و برای تعیین تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان، اختیارات خود را وزرای عضو در هیأت امنای سازمان بازنشستگی تأمین اجتماعی تفویض کرد.

پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همزمان با ارسال نامه رئیس مجلس به رئیس جمهور گفته بود: دولت مکلف است مجدداً مصوبه هیأت امنای صندوق و شورای عالی کار را در دستور کار قرار بدهد و امیدواریم این اقدام مجلس در لغو مصوبه هیئت وزیران این فضا را فراهم کند که دولت با ۳۸ درصد موافقت کند و هرچه سریع‌تر پرداخت بازنشستگان در کشور با عدد جدید اعلام شود.

محمد حسن زاد، سرپرست و معاون فنی درآمد سابق سازمان تامین اجتماعی در این واگذاری را اقدامی مثبت ارزیابی کرد و در صفحه اینستاگرامی خود اینطور گفت: دولت راهی غیر از این نداشت، طبق قانون سرپرست وزرات رفاه و اقتصاد در هیات امنای سازمان تامین اجتماعی عضویت دارند و در نتیجه از حالا به بعد این دو نفر باید هرچه زودتر تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان را روشن کنند.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه موعد واریز حقوق بازنشستگی از بیستم هر ماه شروع می‌شود، باید هرچه زودتر این مصوبه تصحیح و در مقابل از سوی سازمان تامین اجتماعی اقدامات لازم برای صدور احکام جدید و نحوه تسویه معوقات ماه‌های گذشته روشن شود.

محمد حسن زاد افزود: باتوجه به اینکه پیش از این هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی افزایش ۳۸ درصدی به علاوه رقم ثابت ۵۱۵ هزار تومان در ماه را به عنوان مبنای افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح اعلام کرده بود، توقعی غیر از اینکه هیات امنای سازمان مصوبه دیگری برای افزایش حقوق بازنشستگان داشته باشد، وجود ندارد.

دولت می‌خواهد زمان بخرد

در مقابل این دیدگاه خوشبینانه، گروهی از بازنشستگان نیز با دید خرید وقت از سوی دولت به مسئله نگاه می‌کنند.

حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری که دارای چنین نگاهی است به تجارت‌نیوز می گوید: این تفویض اختیار خلاف قانون است و دولت با این کار مسئله را در چاله جدیدی انداخت.

وی که باور دارد دولت به قصد خرید زمان و وقت تلف کردن از تصویب مصوبه جدید شانه خالی می‌کند، ادامه می‌دهد: دولت باید بداند که صبر بازنشستگان هم محدود است، هفته گذشته چند نوبت جلسه تشکیل دادند و از بازنشستگان وعده گرفتند که حرفی از نتیجه کار نزدند تا خود سرپرست وزارت رفاه پایان موضوع را به صورت علنی اعلام کند.

وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی ۱٫۶ میلیون نفر مستمری بگیر سایر سطوح دارد، این افراد برای پنج ماه تمام سرگردان و معطل افزایش قانونی حقوقشان هستند. معلوم نیست چرا دولت چرا بازگشت به مصوبه پیشنهادی سازمان تامین اجتماعی را به تعویق می‌اندازد؟ خود سازمان تامین اجتماعی ماه‌هاست که برای افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان آمادگی دارد اما دولت بی‌جهت جلوی اجرای قانون را گرفته است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.